Kotitöistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Peikkoli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Peikkoli"

Vieras
Saisinko vähän laajempaa näkökulmaa mieltäni askarruttavaan asiaan?

Olen työssäkäyvä, kolmeakymmentä lähenevä nainen. Mieheni on minua pari vuotta vanhempi ja tällä hetkellä työttömänä. Lapsia ei ole.

Kotityöt jakaantuvat niin, että minä käyn kaupassa n. kerran viikossa, mies tulee mukaan n. joka toinen viikko. Minä teen 90 % ruuista (meillä ei syödä mitään eineksiä koskaan, lämmintä ruokaa tehdään päivittäin). Viikkosiivoukset teemme yhdessä, tosin minä teen keskellä viikkoa vähän enemmän siivoiluhommaa. Mies tekee lumityöt, minä hoidan pyykinpesun. Astianpesu tehdään 50-50.

Kuulostaako tämä teistä reilulta jaolta? Itse toivoisin, että mies ottaisi ruoanlaittoa enemmän vastuulleen, koska on työtön ja minä teen pitkää päivää vastuullisessa asemassa ja olen iltaisin aika väsynyt. Miehen suku taas on ihan kauhuissaan, kun minä, hirveä muija, pistän miehen tekemään naisten hommia. Heidän mielestään miehen ei kuulu imuroida tai laittaa ruokaa.

Kuka on oikeassa?

Sukulaisillenne asia ei kyllä kuulu millään lailla. Minustakin kotona oleva voisi vähän enemmän ottaa osaa ruoanlaittoon. Tai sitten huolehtia jostain muusta kotihommasta niin, ettei sinulle työpäivän jälkeen jäisi kovin paljon muuta kuin ruoanlaittoa, jos se kuitenkin on sellainen juttu, minkä teet mielelläsi.

Tartteeko sitä sukulaisille raportoida kotitöitten tekemisestä? Ja jos he saavat tietää tällaista, eikä se sovi heille, niin voivat vapaasti kustantaa jonkun teille tekemään ne sopimattomat työt.

Sen olen oppinut, että noissa asioissa ei kannata kiistellä siitä kumpi on oikeassa tai saat kohta tehdä kaikki hommat, sen kun olet oikeassa ja teet hommasi (sanoo mies). Koita ap kannustaa miestäsi tekemään ruokaa ja käymään yhdessä kaupassa tai että mies kävisi päiväsaikaan kaupassa kun sinä olet töissä. Voi olla, että mies on vähän masentunut työttömänä oloonsa eikä sen takia jaksa tehdä kotihommiakaan 100%:sti.

Yhteistyössä