Kotkalaiset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Historia kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Historia kiinnostaa

Vieras
Tietääkö kukaan mitään henkilöstä jota kutsuttiin/kutsutaan nimellä Spididis Pamppa? En ole ihan varma onko nimi täysin oikein, mutta jotain tuonne päin se oli. Lapsuudessani kuulin aikuisten naureskelevan kyseiselle kylähullulle. Tuskimpa on enää elossakaan. Eli tietääkö kukaan minkälainen tyyppi tuo oli, missäpäin vaikutti jne...

Olen itse syntynyt 60-luvulla ja silloin ainakin tää spididis vaikutti täällä. Eikä kukaan ole kuullut vanhempien ihmisten juttuja? Omilta vanhemmiltaan, isovanhemmiltaan?

Spididispaappa juu, muistan kyllä. Oli jo silloin mun lapsuudessa sellainen vanhempi nainen, jollakin tavalla vammainen ainaki joku älyllinen heikolahjaisuus ja käveli erikoisella tavalla. Tukka aina pörrössä ja pystyssä sekä isoja luomia tai syyliä naamassa ja naureskeli itsekseen, sellainen kassi-mummo. Lapsena peloteltiin kavereita et se on noita. Liikkui runsaasti täällä katukuvassa, mutta on takuulla jo edesmennyt kun oli siis vanha jo mun lapsuudessa.

Siis sipdidispaappa oli nainen kyllä ihan kuin ap muistelee :) muistaakseni jos siltä kysy jotaa niin vastaili tollee et spididispaappa tjtn et saanu varmaan sen nimen siitä luulen.

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Spididispaappa juu, muistan kyllä. Oli jo silloin mun lapsuudessa sellainen vanhempi nainen, jollakin tavalla vammainen ainaki joku älyllinen heikolahjaisuus ja käveli erikoisella tavalla. Tukka aina pörrössä ja pystyssä sekä isoja luomia tai syyliä naamassa ja naureskeli itsekseen, sellainen kassi-mummo. Lapsena peloteltiin kavereita et se on noita. Liikkui runsaasti täällä katukuvassa, mutta on takuulla jo edesmennyt kun oli siis vanha jo mun lapsuudessa.

Oliko tää siellä tampsan lähellä?

Alkuperäinen kirjoittaja kahvipannu porisee:
Vanha pappa oli nimeltään paappa, ja aattelin siitä :D .

Tarkotatko raamatusta sekasin mennyttä naista.
Opettaja joka erosi ja meni uskonnosta sekasin.....

Ei ollu kyllä opettaja :) tuskin mitään koulutusta sellainen heikolahjainen kylähullu mummo.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hemuli, kiva kun kerroit. Oliko tää mitenkään aggressiivinen tyyppi?

Ei ollu, lähinnä lapsia pelotti kun oli niin erikoisen näköinen, pukeutu erikoisesti ja näytti noita-akalta :D eikä puhunu kunnolla ja tosiaan naureskeli ja kiljahteli itsekseen omituisia.

Ei ollu kyllä opettaja :) tuskin mitään koulutusta sellainen heikolahjainen kylähullu mummo.

On kotkassa entinen opettajakin sekasin menny, se on ihan varma tieto kun oli mun äidin opettaja :D , mutta on siellä useampi erikoinen tapaus....

Oliko tää siellä tampsan lähellä?

Lähinnä Kotkansaarella taisi liikkua. Tai ainaki itse asuin siellä, et en tiedä pyörikö muualla - luulen että saarella asu tääki.

Enpä ole muistanu ko. henkilö vuosiin enneku nyt kun luin tän ap:n jutun :D

On kotkassa entinen opettajakin sekasin menny, se on ihan varma tieto kun oli mun äidin opettaja :D , mutta on siellä useampi erikoinen tapaus....

Se on ollu joku toinen tapaus :D onhan noita :D

Muistaako kukaan Kummun Ossia, sellasta puliveivaria joka oli kans äänekäs tyyppi Kotkan katukuvassa?

Tän open taidan tietää...

Niin jos oli se joksi luulen. Eli opettaja-aikoinaan oli jo vähän erikoinen pukeutumiseltaan, kävelytyyliltään ja muutenkin. Pikkusen pelottava. No siihen aikaan kyllä opettajia kunnioitettiin ja taisin arastella jokaista opea. :D

Muistaako kukaan Kummun Ossia, sellasta puliveivaria joka oli kans äänekäs tyyppi Kotkan katukuvassa?

Juu, Kummun Ossi tuli multa vippaamaan markkaa että olis päässyt bussilla kotiin... mutta roskalootassahan tuo asui ja kyllä ne markat kaljaan meni. :D

Juu, Kummun Ossi tuli multa vippaamaan markkaa että olis päässyt bussilla kotiin... mutta roskalootassahan tuo asui ja kyllä ne markat kaljaan meni. :D

Joo kova KTP fani oli, huuteli aina et ktp on rautaa ja muuta :D pelattii jalkista liikkatunnilla koulun pihalla ni Ossi kannusti aidalla et KTP KTP :laugh:

Minä ainakin muista spididispapan alias vanha sinikka! Taitaa olla oikeasti joku noita tmv. on nimittäin vieläkin hengissä ja oli kuulemma ikivanha jo 60-luvulla, josta tätini hänet muistaa ;) :D. Rouva vaikutti ennen kaikkea puistolassa (katariinassa), jossa asui tammikadulla ainakin 90-luvulla. Oikeasti häntä saikin kyllä pelätä, kun ei tiennyt milloin saa kepistä tai nokkosesta. Lapset ovat häntä varmaan vuosia kiusanneet, koska ei meistä ainakaan silloin pitänyt, vaikka ei hänelle oltukaan mitään pahaa tehty. Spididispappa haistatteli ja haukkui meitä lapsia apinoiksi ja paskapäiksi. Kerran hän jahtasi meitä nokkonen kädessä pitkin puistolan teitä (oli muuten ikäisekseen uskomattoman nopea täti)! Sittemmin satuin hänen kanssaan kahdestaan samaan hissiin kotkankadun palvelutalossa, jossa hän vielä jokunen vuosi sitten asui. Kyllä siinä sydän jätti muutaman lyönnin väliin, kun rouva kiskaisi juuri sulkeutumassa olevan hissin oven auki ja astui sisään... Olin kauhusta kankea, koska hänellä oli edelleen keppi kädessä ja hissistä ei ollut kesken matkan poistumista. Mutta rouvapa alkoikin kertoilla päivän tapahtumista ja kysellä minun työstäni ja palkasta (olin siis palvelutalossa käymässä työni puolesta), eli aikuisia kohtaan ilmeisesti ihan asiallinen. Kyllä kotkansaarelaiset varmaan hänet muistaa hyvinkin....

Muistan spididispapan lapsuudestani hyvinkin,spididis (sinikka pöllänen) asui puistolassa "pällin talossa" tammikadulla....häpeäkseni tunnustan että hänen kiusaaminen oli meidän lempi puuhaa...huudeltiin hänelle herjoja,sitten kauhuissaan juostiin pakoon kun perään lähti...hän osasi myös muuntaa aika taitavasti ääntään,oli huutavinaan apua esim..joltain mieheltä,sitten vastaili vihaisen miehen äänellä takaisin ja kielsi kiusaamasta naista..Joskus se vaan huuteli ja uhkaili että katkaisee kirveellä munat kun kiinni saapi,spididis oli siihen aikaan 1960-1970 lukujen taitteessa ehkä noin 50 vuotias....Timantti-Liisaksikin sitä sanottiin....nyt olen itse 48 vuotias ja silloin olin noin 10 vuotias,täytyy kyllä sanoa että tunnen syyllisyyttä ja pahaa mieltä siitä että sairasta ihmistä noin kiusattiin,hän oli aikansa kylähullu eikä häntä kukaan auttanut tai puolustanut....Anteeksi Sinikka typeriä tekojamme!!...toivottavasti sait tämän viestin,missä sitten oletkin. Terv.puistolanjengin yksi pahis.

Tuota tyyppiä en muista, kun ei pyörinyt meilläpäin. (asuin Karhulassa)

Mutta muistaako kukaan sitä kävelykeppisetää, joka käveli joka puolelle, sellaisia 20 km lenkkejä. :D Hiljalleen käveli, nosti jalan aina ylös ennen askelta, ja kepin sen mukana. Hänellä oli valkoinen tukka ja aina puku tai puvun takki päällä, ja muistaakseni sellainen ryhmyinen keppi. Hassu tyyppi. =)

Siitä on jo kyllä aikaa kun tuo setä vaikutti, 80-luvulla, kun jo vuonna -90 muutin sieltä pois.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä