kouluasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2 ekaluokkalaista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2 ekaluokkalaista

Vieras
ekaluokkalaisen koulupäivä kestää 4h, eikö? Kuinka kauan kestää yksi tunti ja kuinka kauan välitunti? Siis toivottavasti tajusitte mitä yritin kysyä!

Lapset lähtee ekalle ja mietin kun omasta koulunkäynnistä on aikaaaaaaa
et kuinka pitkä oli aina oppitunti ja kuinka kauan välkkä ja sit itse asiassa vielä kuinka pitkä ruokkis?

Riippuu täysin koulusta. Keskimmäisen poikani koulussa on käytössä se uudempi versio, eli tuplatunteja + pitkä ruokatauko/välitunti yhdistelmä.
Esikoisen koulussa on koulutunti 45min + välitunti 15min.

Riippuu kyllä koulusta tuo ekaluokkalaisen koulupäivän pituus. Yksi oppitunti on 45 min, tosin joissain kouluissa on kokeiluja 75 min. oppitunnista. Välitunti voi kestää 5- 15 min.

Alkuperäinen kirjoittaja siru:
Riippuu kyllä koulusta tuo ekaluokkalaisen koulupäivän pituus. Yksi oppitunti on 45 min, tosin joissain kouluissa on kokeiluja 75 min. oppitunnista. Välitunti voi kestää 5- 15 min.

Onko näitä muuten jo alakoulussakin? Minusta yläkouluun sopii tosi hyvin. Alakouluun vähän epäilyttää, että jaksaako lapset keskittyä niin kauan. Lukiossa tuplatunnit on parhaita mun mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:

Onko näitä muuten jo alakoulussakin? Minusta yläkouluun sopii tosi hyvin. Alakouluun vähän epäilyttää, että jaksaako lapset keskittyä niin kauan. Lukiossa tuplatunnit on parhaita mun mielestäni.

On kokeiluina, tunneillahan ei päntätä koko 75 minuuttia pelkkää asiaa vaan taukoa voi pitää esim opettavaisilla peleillä.

Aika paljon näyttää olevan ns. kaksoistunteja eli 2 x 45 min peräkkäin ja usein tämän vuoksi koulukin päättyy normaalia aiemmin. Ja ekaluokallaalussa kuuden viikon pehmeä aloitus, jolloin koulupäivillä pituutta yleensä vain 3 tuntia/päivä.

Meillä päin noilla eka ja tokaluokkalaisilla on 3-5 tuntia pitkiä koulupäiviä (20tuntia/vko)
kahdeksaksi kun menevät niin tunti alkaa 8.10, kestää 45 min ysiin menessä alkaa 9,00 (joten 1. ja 2. tunnin välissä on vain 5 min tauko) normaali välitunti on 15 min. Ruokatunti näillä on 45 min, oli ennen 30 min mut nyt pidennetty jotta kaikki kerkee syömään ja ulos.
eli ruokis alkaa 10.45 ja päättyy 11.30 siitä eteenpäin tunnit siis puolesta vartin yli asti

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

On kokeiluina, tunneillahan ei päntätä koko 75 minuuttia pelkkää asiaa vaan taukoa voi pitää esim opettavaisilla peleillä.

Onko sulla omakohtaista kokemusta, että miten on toiminut?

Kakkosen koulussa on ollut tuo kokeilu ihan alusta lähtien ja minun mielestäni parempi vaihtoehto vanhaan verrattuna. Plussia uskallan antaa, koska olen itse töissä koulussa jossa on se vanha 45+15 käytäntö ja kyllä se on välillä, varsinkin talvella lapsellekin hankalaa raahautua vähänväliä pukemaan ja riisumaan. Ulkona kun kerkeää olla sen pari hassua minuuttia tuosta 15 minuutista kunhan on ahtautunut toppavetimiin.

Ja toisaalta pidemmän tunnin aikana opettajakin pääsee helpommin auttamaan sellaisia oppilaita, jotka muuten ehkä saattavat jäädä ilman apua ja sillä välin nopeammille oppilaille jää sitä esim lukurauhaa tms,,

Kakkosen koulussa on ollut tuo kokeilu ihan alusta lähtien ja minun mielestäni parempi vaihtoehto vanhaan verrattuna. Plussia uskallan antaa, koska olen itse töissä koulussa jossa on se vanha 45+15 käytäntö ja kyllä se on välillä, varsinkin talvella lapsellekin hankalaa raahautua vähänväliä pukemaan ja riisumaan. Ulkona kun kerkeää olla sen pari hassua minuuttia tuosta 15 minuutista kunhan on ahtautunut toppavetimiin.

Ja toisaalta pidemmän tunnin aikana opettajakin pääsee helpommin auttamaan sellaisia oppilaita, jotka muuten ehkä saattavat jäädä ilman apua ja sillä välin nopeammille oppilaille jää sitä esim lukurauhaa tms,,

Niin joo, tuo pakkoulkoilu kyllä vaikuttaa, pukemisrumba on tosi hankala. Enpä osannut sitä aineenopettajana ajatella.

Mutta yläkoulun puolella tosi hyvin rauhoittaa oppitunteja, kun on harvemmin keskeytyksiä ja sitä luokkaantulemishälinää ja sieltä poistumishälinää. Kun siihen kuitenkin aina se pari minuuttia menee. Ja yläkoulussa on plussaa myös se, että vähemmän kirjoja pitää raahata mukaan päivittäin ja että "koeviikoilla" ei yleensä tule samalle päivälle kokeita.

Ekaluokkalaisellani on ollut koko vuoden tuplatunnit. Luokka on todella levoton.
Rehtori ei anna kyseenalaistaa tuplatunteja, vaan se on kuulemma koettu hyväksi.
Opettaja on väsynyt ja kyllästynyt vuoteen. Ei toimi.

Alakoulussa, jossa työskentelen, on käytössä tuplatunnit ja kaksi puolen tunnin ulkoilua päivässä. Mielestäni systeemi toimii hyvin myös pienillä oppilailla. Ainoastaan liikunnassa, käsitöissä ja kuviksessa tuo puolitoista tuntia tulee käytettyä samaan oppiaineeseen. Yleensä aine vaihtuu, koska keskittyminen ja/tai jaksaminen ei riitä tuplatunteihin. Eikä pienille oppilaille ole mielekästä rakentaa liian suuria kokonaisuuksia. Mieluummin pieniä pätkiä kuin liian suuria. Ja ei se kokonaistuntimäärä mitenkään riittäisi, jos kaikkia aineita pitäisi aina tuplana.

Yhteistyössä