Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja siru:
Riippuu kyllä koulusta tuo ekaluokkalaisen koulupäivän pituus. Yksi oppitunti on 45 min, tosin joissain kouluissa on kokeiluja 75 min. oppitunnista. Välitunti voi kestää 5- 15 min.
Onko näitä muuten jo alakoulussakin? Minusta yläkouluun sopii tosi hyvin. Alakouluun vähän epäilyttää, että jaksaako lapset keskittyä niin kauan. Lukiossa tuplatunnit on parhaita mun mielestäni.
On kokeiluina, tunneillahan ei päntätä koko 75 minuuttia pelkkää asiaa vaan taukoa voi pitää esim opettavaisilla peleillä.
Onko sulla omakohtaista kokemusta, että miten on toiminut?
Kakkosen koulussa on ollut tuo kokeilu ihan alusta lähtien ja minun mielestäni parempi vaihtoehto vanhaan verrattuna. Plussia uskallan antaa, koska olen itse töissä koulussa jossa on se vanha 45+15 käytäntö ja kyllä se on välillä, varsinkin talvella lapsellekin hankalaa raahautua vähänväliä pukemaan ja riisumaan. Ulkona kun kerkeää olla sen pari hassua minuuttia tuosta 15 minuutista kunhan on ahtautunut toppavetimiin.
Ja toisaalta pidemmän tunnin aikana opettajakin pääsee helpommin auttamaan sellaisia oppilaita, jotka muuten ehkä saattavat jäädä ilman apua ja sillä välin nopeammille oppilaille jää sitä esim lukurauhaa tms,,