Kouluissa kerätään perheiltä rahat jos minkälaisten keräysten muodossa. Mitä mieltä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti kolmelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti kolmelle"

Vieras
Meillä kaksi lasta alakoulussa. Nyt ensin oli nälkäpäivää ja lapsille puhuttiin afrikan nälänhädästä, ja kuinka vauvoja kuolee afrikassa jne... ja seuraavana päivänä oli keräys. Annoin kummallekin koulukkaalle 2 euron kolikot ja illalla alkoi hirmu poru kun "vietiin niin vähän", kun se ja se vei setelin jne... Eli keräyksistä tulee lasten kohdalla tälläistä kilpalaulantaa...

Nyt tuli tämä unicefin kävely. Eli lapset etsii sponsoreita jotka maksavat jotain liikuntasuoritusta kohti esim 2e/liikuntasuoritus/km. Lapsi ulkoilee/liikkuu kampanjan aikana esim: 10km, se tekee 2e kertaa 10. Meijän tapauksessa kaksi lasta veisi kyseisen summan. Eikä meillä ole siihen varaa. Pienellä präntillä tietysti lukee että voi osallistua ilman rahaakin. Joo voi, mutta kun lapset vertailevat keskenään.

Niin ja miksi opettaa lapset liikkumaan rahan perässä?????

mitä mieltä te muut vanhemmat olette näistä koululaisten rahakeräyksistä?? Ajatuksena tuo on ihana mutta meillä ei ole yksinkertaisesti varaa moiseen. Omat lapset pitäisi saada ruokittua, sekin tiukkaa. Ymmärtäisin ehkä paremmin ko. keräystä jos se tulisi koulun omaan käyttöön, esim askartelu/käsityö yms tarvikkeisiin.

Mun mielestä lapsilta ei pitäisi kerätä rahaa, koska eivät sitä mistään ansaitsekaan. Eri asia osallistua hyväntekeväisyyteen esim. taksvärkkipäivän muodossa, jolloin lapset itse käyvät haravoimassa jotain pihoja tms ja saavat siitä rahaa palkaksi joka menee sitten näihin keräyksiin.

Eli jonkinlaisen lapsityövoiman käytön hyväksyn rahankeräyksen takia, mutta en sitä että vanhemmilta pitää se raha kerjätä.

Yrittäkää etsiä ne sponsorit jostain muualta, eihän vanhempien ole pakko osallistua. Kysäiset vaikka pomolta tai isovanhemmilta haluaisivatko sponsoroida hyvän asian vuoksi.

lapset ei vieny penniäkään..ja unisef kävelyyn oon laittanu tyliin 0,5e km ettei tule iso summa..en tykkää tuollaisista,koska niille rahoile on muutakin käyttöä.Meillä ei kyllä lapset ole tuosta mitenkään kärsineet=)

Oma lapseni on osallistunut Unicef-kävelyyn jo muutaman kerran - ilman rahaa. Eikä mitään vertailua ole sen suhteen ollut, että kuka toi, kuka ei ja mitenkä paljon.

Mulla olisi moiseen varaa, mutta mun mielestäni tuo ei ole ajatuksena ihana, joten en osallistu. Ja jos osallistuisin, niin tasan sillä summalla, mikä tuntuisi sopivalta, tai mihin olisi sitten vastaavasti rahaa ja that´s it.

olen sitä mieltä, että nää tällaiset keräykset pitäis lailla kieltää, koska lapset kyllä vertailee paljonko tuo ja tuo laitto. ja sitten jos ei ole ollenkaan laittaa, tai ihan pieni summa, niin sitten nämä joilla on enemmän lällättää ja osoittelee sormella. ja taas joku voi pröystäillä sillä, että mäpä laitankin näin ison rahan

Meillä kans nälkäpäivänä poika ilmoitti, että haluaa viedä 15€ ko. keräykseen, jotta saa maksettua yhden lapsen koko kouluvuoden, sillä näin oli sanottu koulussa. Minä sitten selitin lapselle, että euro riittää, sillä jos koko luokka tuo sen euron, niin sillähän tuo sitten on maksettu. Ja sanoin, että ei ole tarkoitus, että yksi ihminen antaa paljon, vaan että kaikki antaa vähän. Tähän selitykseen tyytyi ekaluokkalainen eikä asiasta vissiin ollut koulussa tullut sen enempää puhetta sitten. Ainakaan kotiin ei kantautunut.

Mutta tuo sinun kertomasi liikuntakeräys kuulostaa oudolta. Eihän voida olettaa, että yksi perhe laittaisi 40€ johonkin hyväntekeväisyyskeräykseen tuosta noin vaan. Vai olisiko sittenkin tarkoitus, että lapsi keräisi niitä sponsoreita enemmänkin? Esim. mummot, sukulaiset, naapurit? Ja jokainen lahjoittaisi vaan sen 2€?

Toisaalta nää keräykset aiheuttaa aina kilpa-asettelun lasten välillä. Mikä toisaalta on hyvä, että lapset oppii ettei kaikessa voi aina pärjätä, mutta tärkeämpää olisi oppia se, että pienikin apu auttaa.

Tulikohan tästä nyt hirveän epäselvää teksiä? Toivottavasti edes joku ymmärtää mitä hain takaa. :D

Meillä on vasta ekaluokkalainen ja täytyy myöntää, että olen ollut yllättynyt, miten usein noita keräyksiä on. En pidä tarpeellisena että lapsilta kerätään rahaa koulussa, vaikka usein tiettyihin keräyksiin itse osallistunkin ja asioista jutellaan lasten kanssa kotona. Mutta raha ja koulu tuntuu oudolta yhdistelmältä. Vielä kun opettaja ja rehtori puhuu keräysten puolesta vanhempainillassa ja ennen keräyksiä tulee kerjuukirje. Tärkeitä juttuja, mutta mun mielestä outo tapa.

Tää on näitä ikuisuus riesoja, mitä milloinkin pitää viedä. 90-luvun lama aikaan 5 lasta ja kaikkien piti viedä jotain rahaa kouluun, oli nälkäpäivää ja luokkaretkee, ja hyvä jos omille lapsille ruokaa.

Minä kysyin vanhempainillassa, että eikö ole ristiriitaista, että ohjeistetaan ettei saa olla rahaa koulussa, mutta sitten on kaikenmaailman keräyksiä. Ehdotin, että jos rahaa halutaan, pyydetään se suoraan vanhemmilta eikä lasten tunteisiin vetoamalla lapsilta. Ei tullut mitään järkevää selitystä, ja asiaa vain pyöriteltiin. Meillä lapsi saa kyllä antaa rahaa keräyksiin esim. nälkäpäivänä siihen lippaaseen. Yhteisvastuuta pyrimme opettamaan kotona.

Keräisivät edes ne rahat sitten vanhempainillassa ettei lasten tarvii hävetä vanhempiensa takia, vaan saisi sitten itse naama punoittaa kun ei halua keräykseen rahaa laittaa.

Minä vastustan sitä että koulu kerää rahaa, mihinkään muuhun kuin näihin luokkaretkiin.

tuohon unicef-kävelyyn kommentoin, että mun sukulaispojat ainakin valjastivat koko suvun sponsoreiksi, toimi hyvin etenkin kun monella sukulaisella ei ole tuon ikäisiä lapsia.

Tässä unisefin hommassa lapsi voi hankkia vaikka 5 sponsoria. Ja sponsorit maksavat tukensa henkilökohtaisesti. Esim: Mummo sponssaa 2 euroo/km/liik.suor. Täti 1 eur/km/liiksuor. Isä: 5e/liiksuor/km. Ja lapsi reippailee 10km. Tämän jälkeen lapsen tulee kerätä varat sponsoreilta tai sponsorit voivat halutessaan maksaa rahasumman tilille. Eli näin laskettuna:

Mummo 2 kertaa 10
Täti 1e krt 10
Isä 5krt 10 =

ON yhteensä 80 euroo!!!
Miettikää kun perheessä useampi lapsi!!!!!!!!!!

Unisef-k'velyyn voi todellakin osallistua ilman rahaa ja lahjoitussummaksi voi laittaa vaikka 0,05senttiä /kilometri. Ei kerry isoa summaa siitä.

Mä maksoin viime vuonna (kuten tänäkin vuonna) suoraan tilille hyväksi katsomani summan. Tänä vuonna ei mitään ongelmaa, mutta viime vuonna tyttöä oli koulussa jopa rehtori "jahdannut" ja vaatinut että raha täytyy tuoda kouluun. Siis oikeasti monta kertaa pysäyttänyt mm käytävällä ja sanonut, että "sinun lahjoitussummasi vielä puuttuu..." Tyttöä oli nolottanut kun kaikki koulukaverit olivat sen kuulleet ja siitä tietenkin tullut sitten seläntakana puhetta.... :kieh: Ja olin kuitenkin laittanut viestiä kouluunkin, että maksetaan suoraan tilille tuo summa.

mä ymmärrän vioelä tuon nälkäpäiväkeräyksen, mutta nuo muut on silkkaa hömppää, jokainen voi ihan netinkin kautta halutessaan osallsitua vaikka mihin keräyksiin..

koska aletaan keräämään rahaa suomen vähävaraisille lapsiperheille? eikö se yhteisvastuu ole myös sitä, että autetaan myös oman maan lapsia? kaikilla ei todellakaan ole kotona sitä lämpöistä ruokaa edes kerta päivään.. olen nähnyt tämänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;24821261:
Tässä unisefin hommassa lapsi voi hankkia vaikka 5 sponsoria. Ja sponsorit maksavat tukensa henkilökohtaisesti. Esim: Mummo sponssaa 2 euroo/km/liik.suor. Täti 1 eur/km/liiksuor. Isä: 5e/liiksuor/km. Ja lapsi reippailee 10km. Tämän jälkeen lapsen tulee kerätä varat sponsoreilta tai sponsorit voivat halutessaan maksaa rahasumman tilille. Eli näin laskettuna:

Mummo 2 kertaa 10
Täti 1e krt 10
Isä 5krt 10 =

ON yhteensä 80 euroo!!!
Miettikää kun perheessä useampi lapsi!!!!!!!!!!

Mä olen käsittänyt että se maksetaan aina yks summa/kilometri, eli esim ekalta kilometriltä mummo 2e, tokalta täti 1e, kolmannelta isä 5e, ja taan kierros alusta eli neljänneltä kilometriltä mummo, jne...

Alkuperäinen kirjoittaja typerää;24821294:
mä ymmärrän vioelä tuon nälkäpäiväkeräyksen, mutta nuo muut on silkkaa hömppää, jokainen voi ihan netinkin kautta halutessaan osallsitua vaikka mihin keräyksiin..

koska aletaan keräämään rahaa suomen vähävaraisille lapsiperheille? eikö se yhteisvastuu ole myös sitä, että autetaan myös oman maan lapsia? kaikilla ei todellakaan ole kotona sitä lämpöistä ruokaa edes kerta päivään.. olen nähnyt tämänkin.

Yhteisvastuukeräyksestä meneekin puolet kotimaan tarpeeseen.

Siellä ala-asteella missä mun muksut kävi,alettiin keräämään jo tokaluokasta asti 20 euroa kuussa luokkaretkirahastoon kun luokka lähti lappiin aina kuudennella luokalla.Miettikääs jos on kolmekin lasta ala-asteella samaan aikaan,jokaiselle maksat matkakassaan 20 euroa kuussa,tekee yhteensä 60 euroa.Satut olemaan yh ja työmarkkinatuella,voin sanoa että kyllä vitutti siinä vaiheessa vetää joka kuukausi 60 euroa luokkaretkirahastoon kun sille rahalle olis todellakin ollut parempaakin käyttöä.Luokkaretketkin kun on nykyään luokkaa lappi tai ulkomaanmatkat,ei mitään järjen hiventä.
Miksei kelpaa vaikka päivän reissu kotimaassa,ei,pitää olla hienoa,kallista kun mikään muu ei kelpaa.

[QUOTE="akka";24821361]Siellä ala-asteella missä mun muksut kävi,alettiin keräämään jo tokaluokasta asti 20 euroa kuussa luokkaretkirahastoon kun luokka lähti lappiin aina kuudennella luokalla.Miettikääs jos on kolmekin lasta ala-asteella samaan aikaan,jokaiselle maksat matkakassaan 20 euroa kuussa,tekee yhteensä 60 euroa.Satut olemaan yh ja työmarkkinatuella,voin sanoa että kyllä vitutti siinä vaiheessa vetää joka kuukausi 60 euroa luokkaretkirahastoon kun sille rahalle olis todellakin ollut parempaakin käyttöä.Luokkaretketkin kun on nykyään luokkaa lappi tai ulkomaanmatkat,ei mitään järjen hiventä.
Miksei kelpaa vaikka päivän reissu kotimaassa,ei,pitää olla hienoa,kallista kun mikään muu ei kelpaa.[/QUOTE]

mitäs rahoille tapahtui jos lapsi vaihtoi koulua ennen retkeä? saiko rahat takaisin?

Miinusta hyväntekeväisyyskeräykset ja muut keräykset on asia ihan erikseen! Meillä viime vuonna eskariin kerättiin ensin purkkarahaa ja vähän päästä rahaa, jotta pääsivät nukketeatteriin jne. Kaikkinensa yksi lapsi vei 15€ kuukauden sisään. Kyllä sitä kysyttiin, onko vanhemmat valmiita maksamaan ja onko sopiva summa. Mutta kuka nyt olisi kehdannut sanoa ei?

Johonkin lipaskeräykseen voi hyvin jättää laittamatta kolikkonsa. Ja lapsiakin voi opettaa, että jokainen laittaa kykynsä mukaan. Viimeksi unicefille lapsi laittoi omista rahoistaa euron.

[QUOTE="akka";24821361]Siellä ala-asteella missä mun muksut kävi,alettiin keräämään jo tokaluokasta asti 20 euroa kuussa luokkaretkirahastoon kun luokka lähti lappiin aina kuudennella luokalla.Miettikääs jos on kolmekin lasta ala-asteella samaan aikaan,jokaiselle maksat matkakassaan 20 euroa kuussa,tekee yhteensä 60 euroa.Satut olemaan yh ja työmarkkinatuella,voin sanoa että kyllä vitutti siinä vaiheessa vetää joka kuukausi 60 euroa luokkaretkirahastoon kun sille rahalle olis todellakin ollut parempaakin käyttöä.Luokkaretketkin kun on nykyään luokkaa lappi tai ulkomaanmatkat,ei mitään järjen hiventä.
Miksei kelpaa vaikka päivän reissu kotimaassa,ei,pitää olla hienoa,kallista kun mikään muu ei kelpaa.[/QUOTE]

Etkä kehdannut asiasta mitään mainita opettajille tai rehtorille? Nykyään on oikeus osallistua järjestettävään retkeen, vaikkei maksaisi senttiäkään! Silloin vain se hinta siirtyy toisten kukkarolle. Mutta tuossa tilanteessa olisi ihan paikallaan ollut maksaa vain silloin tällöin. Kyllä ne luokkakaverit siitä aluksi nälvii, mutta jo toisen tai kolmannen kuun kohdalla tottouvat siihen, ettei joku maksa.

TOdella rasittavaa. Mielestäni kerran vuodessa voi olla joku kerjäyskampanja, esim joulun alla jotain joulukortti yms. ruinausta, mutta ei useammin.
Tuo liikunnasta maksaminen on erityisen typerä idea, kun llapsia pitäisi päinvastoin kaikin tavoin kannustaa liikkumaan ihan vain omaksi ilokseen.

Mielestäni on väärin "pakottaa" vanhemmat maksamaan ja tukemaan milloin mitäkin asioita, mitä ei välttämättä haluaisi itse tukea tai mihin ei ainakaan haluaisi rahaa työntää, mutta sitten on pakko, ettei lapsi joudu noloon tilanteeseen.

Minä voisin esim. iloisena maksaa johonkin koulun liikuntavälinerahastoon, että ei tarvitsisi joka talvi ostaa kaikille lapsille uusia talviurheiluvälineitä.

Mutta nää rahankeräyskampanjat ovat mielestäni sellaisia että jokainen aikuinen voi itse päättää lahjoittaako rahaa ja kuinka paljon. Koska lapsilal ei ole vielä omaa rahaa, ei lapsilta pitäisi tälläisiin rahaa kerätä.

Yhteistyössä