koulukiusaaminen ja kosto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Meidän koulussa poikaa 8 1/2 v on kiusattu,haukuttu mm. hiustenvärin takia, vaatteista, hampaista.Nyt viime viikolla monta vuotta vanhempi oli kampannut jalat alta ennen kotiinlähtöä. Oma poikani oli päättänyt kostaa ja ottanut isomman kengät naulakolta ja tuonut kotiin piiloon. päivä tämän jälkeen oli ottanut kengät ja nakannut koulumatkalla ojaan.Joku oli nähnyt ja asia selvinnyt. Nyt luonnollisesti joudumme korvaamaan vahingon ja poika istuu myös jälki-istunnon, vanhempien palaveri tulossa huomenna.
Eilen juteltuamme asiasta poika sanoi että usein sanallisesti kiusataan ja hän pelkää. Kampituksen jälkeen isompi poika oli sanonut että jos kerrot niin lyö turpaan. ei ollut sitten uskaltanut sanoa koulussa taikka kotona vaan keksinyt tuon koston.
syyksi kostoon poikani sanoi että halusi tuottaa toisellekin pahan mielen kun itsellä on paha mieli..
miten nyt toimia?
Poika on kotiarestissa tuon varkauden takia nyt..

No kotiaresti olisi minusta ihan riittävä rangaistus. Juttele lapsen kanssa ja muistuta, että aina pitää tulla kertomaan ennemmin kuin ottaa oikeus omiin käsiin, nyt sinulla on myös hyvä esimerkki, miksi näin kannattaa toimia (kostamalla lapsi saa enemmän ongelmia itselleen). Koulussa ole tiukkana, kiusaaminen pitää saada loppumaan välittömästi.

Etkö huomannut että oli tuonut kengät kotiin?
Mä pistäisin tolle stopin, keinolla millä hyvänsä ja ehkäpä toi kenkien varastaminen oli se avunpyyntö. Mä ainakin tein kaikkea typerää, ku mua hakattiin koulun jälkeen ja en uskaltanut kertoo mistä mustelmat on tullut (toivotaan ettei mee tähän) Mut juurikin sen takia LOPETA se nyt. Tee mitä ikinä se vaatii, että se loppuu heti! Mä kärsin kiusaamisesta edelleen vaikka mua ei kiusata. Mun kohdalla se loppui vasta siihen kun olin itse tarpeeks vahva käymään vastarintaan kiusaajia vastaan ja sillon se oli jo myöhästä.. : /

en ole huomannut kenkiä kotona,oli laittanut kaappiin ja seuraavana päivänä viskannut koulumatkalla ojaan.
Täytyy selvittää asia perinpohjin ennenkuin tilanne pahenee..

minusta kotiaresti on liikaa,puhuttelu olis riittänyt. mä olin joskus koulukiusattu, ois vaan pitänyt tapella vastaan ni ois loppunut kiusanteko(se meinaan kesti monta vuotta), kukapa sen saa loppuu,ei mun kohalla ainakaan loppunut.

kerrot vaan ton koululla ni kyllä se siitä poikasi osalta.

itse olin 9v koulukiusattu ja rangaistus saa aikaan sen ettei lapsi enää puhu sulle mitään ei myöskään kiusaamisesta koska luulee et on oma vika ja saa taas rangaistuksen, puhu asia selväksi ja puutu helkkarissa koulukiusaamiseen ja tee siitä loppu...soitat opelle ja rehtorille ja näin asia etenee pian lapsesi kun kasvaa haluaa sitä kostoa, minäkin olisin halunnut ajattelin silloin ku olin peruskoulussa että otan isäni haulikon ja ammun koulun katot paskaksi että ne ei enää iske kuminauhoilla niskaan tai heitäpulppetteja jalkoihin....mutta en silti tehny mitään mutta paha olo siitä on jäänyt...mutta se on mennyttä

Pojan teko ei ollut missään nimessä oikein, mutta kyllä siihen "perusteita" on. Koulun kanssa kova kovaa vasten, että kiusaaminen loppuu. Tiedän, miltä sun pojasta tuntuu omien kokemuksien perusteella.

nyt painotat lapselle että AINA jos tuomosta haukkumista tms on niin pitää kertoa _sulle_.
Ja sitten teet muutakin ku katsot pää kallellaan; ai taas..
Itse aloitin sodan kiusaamista vastaan tuossa, menestys on ollut yllättävän hyvä kun opettaja tajusi viimein että olen ihan vakavissani. ja näköjään valitettasti on että väkivalta lopettaa vittuilun, meillä kiusaaminen loppui (tässä tapauksessa puhun kyllä tauosta) kun tyttö läjäytti pataan kiusaajaa.
Kiusaaminen on jatkunut jo 2,5v, jotta ihmeen kauan tytöllä pinna kestikin.

[QUOTE="vieras";22992206]itse olin 9v koulukiusattu ja rangaistus saa aikaan sen ettei lapsi enää puhu sulle mitään ei myöskään kiusaamisesta koska luulee et on oma vika ja saa taas rangaistuksen, puhu asia selväksi ja puutu helkkarissa koulukiusaamiseen ja tee siitä loppu...soitat opelle ja rehtorille ja näin asia etenee pian lapsesi kun kasvaa haluaa sitä kostoa, minäkin olisin halunnut ajattelin silloin ku olin peruskoulussa että otan isäni haulikon ja ammun koulun katot paskaksi että ne ei enää iske kuminauhoilla niskaan tai heitäpulppetteja jalkoihin....mutta en silti tehny mitään mutta paha olo siitä on jäänyt...mutta se on mennyttä[/QUOTE]

Peesailen. Puhuttelu riittää aiheesta että kiusaamisesta kerrotaan vanhemmille mutta varastaa ei saa. Ei mitään arestia. Minusta oma poikasi on tehnyt vähemmän väärin kuin toinen poika ja itse varmaan sen pojalleni myöntäisin. Nyt pidät huolen että kiusaaminen loppuu!!

Keskustele poikasi kanssa rauhassa. Jos kiusaajia on enemmän kuin tämä yksi ja se on jatkunut pidempään (yli kuukauden) on kyse kiusaamisesta. Muussa tapauksessa kyse on lasten välisestä normaalista kahakoinnista.

Jos kyse on vakavammasta, eli selvästi kiusaamisesta, ota puheeksi opettajien kanssa. Pyydä myös lastasi nimeämään ketkä kaikki tai jos ei osaa sanoa nimiä, millä luokka-asteilla kiusaajia on.

Jos lapsesi on koulukiusattu, älä sinä annan rangaistusta. Sen sijaan keskustele vakavasti ja sano hänelle, että sinun on vaikea puolustaa häntä kiusaajia vastaan, jos hän varastaa vielä uudestaan.

Minä annoin omalle pojalle luvan leipoa kuonoon yhtä kiusaajaa. Kiusaaja töni koulumatkalla, tökki risuilla, haukkui reppua, yms... Sanoin pojalle, että kiskase turpaan sitä. Ja poika kiskas. Kiusaaminen loppui siihen ja koulu ei kovin isosti puuttunut asiaan, koska tämä oli kuulemma ihan ymmärrettävä hermojen menetys.

Tuo poika ei yleensä lyö. On semmonen hyväkäytöksinen ja ajattelee aina muita. Tuon kerran se oli sitten päättänyt, että nyt vetelen kuonoon sitä. Ja hyvä niin.

Ymmärrän hyvin teidän tilanteen. Ei kukaan jaksa tommosta piinaa.

Kostohan on täysin oikeutettu ja kannatettu toimi pitkäaikaisesta kiusaamisesta. Oikein hykerryttää ajatella, miten se ilkeä lapsi on saanut kävellä sukkasillaan kotiin. Hähää, siitäs sai, mokoma vellihousu uhkailija!

Vaikka koulussa opettajien pitää ehkä aina rankaista kaikesta, niin kotona, äitinä, en sitä tekisi, vaan päinvastoin, kannustaisin lasta pitämään puolensa ja vannottaisin kertomaan, jos kiusaamista tai uhkailua tapahtuisi. Varmasti ottaisin aika voimakkaasti kantaa opettajien tapaan hoitaa kiusaaminen, jos se on kerran saanut jo pitkäänkin jatkua.

Minua kiusattiin lähes koko ala-aste. Sitten kun viimeinkin sain kaverin, ja päätimme kostaa kiusaajilleni (tyttöjä) siten, että kumpikaan ei leiki eikä puhu heille, he käänsivät asian niin että me syrjimme heitä ja jouduttiin pyytämään anteeksi koko luokan edessä ja opettaja vahti meitä välituntuisin että varmasti otetaan heidät huomioon. Eli siis koulun "suosituimmat" tytöt varmistivat että kaikki pysyvät heidän vaikutuspiirissään.
No, kiusaaminen kyllä loppui.

Kiusaaminen on kauheaa ja surullista. Mua kiusataan ja se tuntuu pahalta, ymmärrän poikaasi ja haluaisin auttaa, mutta en pysty. Voimia kaikille kiusatuille, yritän itsekin pärjätä, yksin...

Kouluun yhteyttä ja jos kiusaaminen ei lopu niin voi tehdä rikosilmoituksen rehtorista joka ei kykene turvaamaan lapsen koulupäivää. Kyllä sen jälkeen alkavat suhtautua vakavammin kun syyte virkarikoksesta roikkuu niskasta. Kivakoulu systeemi on vain käsienpesua koulujen puolelta, siitä ei ole mitään hyötyä.

Rikoisilmoitusta vaan kehiin jos ei kiusaamista saada loppumaan.

Yhteistyössä