Koulukiusaaminen, mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuisku77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenna kouluun opettajan luokse ja opettajan kanssa rehtorin pakeille. Sitten kiusaajien tunnistaminen reksin kanssa ja reksi saa järjestää kiusaajien ja heidän vanhempien kanssa keskustelun. Poikasi jäljet huomioon ottaen tuo olisi jo pohainpitely syytteen täyttävä asia. Ottaisin yhteyttä myös poliisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Poika jo puhuikin poliisista. Opettaja oli kuulemma vaan sanonut pojille että noin rajujen leikkien on loputtava. Päätin jo etten vie lastani huomenna kouluun. Asia on selvitettävä, en halua tästä enää pahempaa! Poika jo sanoi haluavansa tuohon toiseen kouluun ja me kun juuri haimme poikkeusluvalla tänne koska on puolet pienempi koulu...

Älkää ensimmäisenä vaihtoehtona miettikö koulunvaihtamista vaan yrittäkää noita (ylempänä ) mainitsemiani keinoja. Koska yleensä kiusaus vaan siirtyy, näitä poikia näkee kylälle/kaupungissa ja kaikki vaan pahenee kun on "lähtenyt karkuun".

Ihan kamala juttu!
Järjestä niin että pääset huomenna heti koululle, vaikka sitten pikkuisen kanssa jos ei muuten.
Puhut opettajan ja rehtorinkin kanssa samantien.
Vaadit että kiusaajat löytyvät ja heidät puhutetaan sekä asiasta ilmoitetaan heidän vanhemmille.
Nämä pitäs tehdä heti alkuun ja katsoa lähteekö asia selviämään.
Onneksi poikasi kertoi asiasta näinkin pian, reipas ja fiksu poika :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Oliko nämä kiusaajat siis jonkin ylemmän luokan poikia? Ajattelin vain, että poika on niin iso ikäisiinsä verrattuna, että tuskin saman luokan pojat uskaltautuisisvat kimppuun edes kahdestaan.

Tosiaankin mene heti aamulla jo enen koulun alkua tapaamaan opettajaa ja näytä mustelmat. Kiusaaminen saadaan kyllä loppumaan. Osittain voi olla kyse siitäkin, että toiset pitävät poikaasi niin vahvana ja "voitokkaana" että eivät tajua täysin, miten kovasti satuttavat häntä. Joka tapauksessa tekijät on saatava ymmärtämään tekonsa kauheus ja moinen käytös pitää lopettaa. Miksi muuten kuskaat poikaa autolla kouluun; onko hän koulussa, jonka olette valinneet koulupiirin ulkopuolelta?

Kuskaan autolla koska aina en ehdi/jaksa kävellen kun on tuo 1v4kk ja iso masu. (la 4.10) Tämä koulu on meitä likempänä vaikkakin olisi kuulunut tuonne kauemmas. Ja pojat ovat saman luokan poikia!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Poika jo puhuikin poliisista. Opettaja oli kuulemma vaan sanonut pojille että noin rajujen leikkien on loputtava. Päätin jo etten vie lastani huomenna kouluun. Asia on selvitettävä, en halua tästä enää pahempaa! Poika jo sanoi haluavansa tuohon toiseen kouluun ja me kun juuri haimme poikkeusluvalla tänne koska on puolet pienempi koulu...

Älkää ensimmäisenä vaihtoehtona miettikö koulunvaihtamista vaan yrittäkää noita (ylempänä ) mainitsemiani keinoja. Koska yleensä kiusaus vaan siirtyy, näitä poikia näkee kylälle/kaupungissa ja kaikki vaan pahenee kun on "lähtenyt karkuun".

joo, en mä vaihtamassa olekaan. poika vaan pyysi.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:

joo, en mä vaihtamassa olekaan. poika vaan pyysi.

Varmasti pyytää jos on ahdistavaa.

Meidän koulussa on kokeiluluontoisesti (en muista oikeaa nimikettä) Psykiatriaan erikoistunut sairaanhoitaja joka puuttuu pahempii kiusaustapauksiin välittömästi. Tekevät kurattorin kanssa tiivistä yhteistyötä.

Ja koulussa on todella rauhallista.

Pieni kevennys :) Esikoistani kiusattiin myös ekalle luokalle siirtyessään. Kolme 3lk.n poikaa otti tyttäremme kiusauskohteeksi repien hiuksista ja pyörittäen repimällä ja huutelemalla törkeyksiä. Alkuun tyttö ei puhunut mitään,mutta sitten huomasin ilmeestä että jotain oli vikana. Soitin kummisedälleen ettyä veisi tytön kouluun seuraavana päivänä. No Kummisetä ,joka ei niinkään kiltin näköinen tuli harlikallaa nahkaliivissään tyttöä hakemaan ja vei kouluun. Tyttö sitten näytti sormella kiusaajat ja oli kuulema pojat säikähtänyt miestä ja kiusaus loppunut siihen.
Otettiin kyllä asia puheeksi vielä vanhempain illassa ja asia puitiin kaikkien asiaan liittyvien kanssa.
Toivon todella ,että poikasi saa jatkaa koulun käyntiään rauhassa.Pelkäämättä.
Mutta käy hoitamassa asia ja käy siellä terveyskeskuksessa näyttämässä poikaa. Voimia teille ja hali pojallesi :hug:

Siis todella järkyttävää |O Kyllä tuohon pitää jo oikein kunnolla puuttua heti alkuunsa. Minä varmasti menisin kouluun juttelemaan opettajan kanssa. Toivottavasti opettaja pidettyään puhuttelun kiusaajille ilmoittavat myös kiusaajien kotiin asiasta. Tai jos ei viesti mene koteihin asti niin itse ottaisin yhteyttä lasten vanhempiin.

Olipa ikävää luettavaa :( onpa pojallasi ollut ikävä koulunaloitus.
Olen samaa mieltä jo kirjoittaneitten kanssa, että opettajaan ja rehtoriin yhteydenotto ja vaadit asian perustellista selvittämistä.

Itse pitäisin vastaavassa tilanteessa lapseni ainakin huomisen poissa koulusta ja veisin lääkäriinkiin.

Voimia teille ja erityisesti pojallesi :hug:

kannattaa selvittää asia huolella, toivottavasti asia selviää.

mutta..oliko kyseessä käsistä karannut leikki (satuttaminen toki väärin) vai kiusaaminen?ja tuo uhkailu, koivuniemenherralla, rehtorilla ja poliisilla..kannattaa myös puhua pojalle, että nuo eivät ole sellaisia asioita millä uhkaillaan muita.Pihassa juuri kuuntelin kun 7-9v huutelee joka välissä soittavansa poliisit jos leikit ei suju niinkuin haluavat, ei oikein hyvä juttu mielestäni.(muutama jopa "muka" soittikin kännykällään poliisit jotka "kohta tulevat sut hakemaan)

mutta toivottavasti siis saatte asiat selville, ja koulurauhan pojalle.

En sitten tiedä oliko jokin leikki vain karannut käsistä. Mutta jos oli niin ihan liikaa kyllä! Ei poika ollut heitä uhannut kuin koivuniemen herralla (Ja olihan häntäkin oksilla lyöty... ) ja sanoinkin ettei niin saa tehdä vaan pitää kertoa heti välitunninvalvojille/opelle. Poika tuohon totesi että miten kun ne makaavat päällä... Mulle siis puhui poliisista ja rehtorista ei pojille!

Ehdottomasti yhteys rehtoriin sekä opettajaan. Opettajan saa kiinni aamulla ennen tuntien alkua. Selität tilanteen, miksi poika ei tule huomenna kouluun.

Poikien vanhemmille ei kannata soittaa suoraan, pyydä tapaaminen koululle jonne tulee opettaja,rehtori, th ja koulukuraattoti. Yleisesti jokaisella on käsitys että "Meidän Matti/Maija ei todellakaan kiusaa ketään koskaan missään ikinä..."

Koulunvaihto tulee kyseeseen siinä tapauksessa että kiusaaminen jatkuu. Onko poikanne käynyt eskaria näiden poiken kanssa? Onko silloin ollut jo ongelmaa?

...koululle ja puhu open tai reksin kanssa. Jos et saa kiinni, tule itse paikalle pojan kanssa hieman ennen tunnin alkua ja VAADI, että asia selvitettän heti. Kyl ne jotain keksii siks ajaks sinne luokkaan kun pidätte kriisipalaverin. Jos opella ja reksillä on kanttia, asia selvitettän heti, etsitään syylliset, pyydetään anteeksi, kutsutaan vanhemmat paikalle, selvitetään ja jos asia on hoidettu hyvin, kiusaaminen loppuu siihen (jos kiusaamista todetaan tapahtuneen). Iltasin ei kande yrittää tavoitella opea, koska hän ei pysty asialle tekemään mitään ennen seuraavaa työpäivää. Tuntuu varmasti pahalta. Opetus on julkista, joten sinne ihan rohkeasti seuraamaan vaan jos siltä tuntuu. Suosittelen :)

Siis mua sattuu masuun! Jännitän niin miten tämä tulee sujumaan :'( Pojat eivät ole pojalleni entuudestaan tuttuja. Eskarista tuli vain kaksi samalle luokalle ja pari toiselle luokalle, suurin osa meni sinne toiseen kouluun.

Meidän luokassa oli jokunen vuosi sitten raju kiusaamisjuttu.
Toimittiin seuraavasti.
1. Kiusatun äiti otti yhteyttä kouluun
2. pidettiin koko luokan vanhempainilta, jossa myös lapset paikalla. Puhuttiin kiusaamisesta, siihen puuttumisesta ja sen tunnistamisesta. Käytettiin apuna MML:n kiusaamismateriaalia. Mietittiinn mitä kiusaaminen on ja miten se lopetetaan. Sovittiin yhteiset pelisäännöt. Ei syytelty ketään!
3. Sovittiin, että jos kiusaamista tapahtuu kutsutaan heti paikalle kaikki osapuolet, kiustaau ja kiusaaja(t) vanhempineen, rehtoti ja kuraattori.
JA NÄIN MYÖS TEHTIIN mutaman kerran.
Toimi meillä, enää ei kiusata ketään

Siis mua sattuu masuun! Jännitän niin miten tämä tulee sujumaan :'( .

Äläs nyt. Soitat aamulla kouluun ja kerrot mitä on tapahtunut. Pyydät opea päivällä järjestämään palaveriaikaa ja sanot, että tulet lapsen kanssa hakemaan läksyt sitten kun olette käyneet lääkärissä. Lapsi tulee opiskelemaan kunhan olette keskustelleet koulun väen kanssa ja tiedätte mieten siellä jatkossa toimitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Siis mua sattuu masuun! Jännitän niin miten tämä tulee sujumaan :'( .

Äläs nyt. Soitat aamulla kouluun ja kerrot mitä on tapahtunut. Pyydät opea päivällä järjestämään palaveriaikaa ja sanot, että tulet lapsen kanssa hakemaan läksyt sitten kun olette käyneet lääkärissä. Lapsi tulee opiskelemaan kunhan olette keskustelleet koulun väen kanssa ja tiedätte mieten siellä jatkossa toimitaan.

Huh, mä en olisi koskaan halunnut kokea tätä. Mutta huomenna toivottavasti ollaan viisaampia. Menenkö yksityiselle vai omalle lääkärille?

Outoa, ettei opettaja ole ollut yhteydessä kotiin jos on niin kovasti poikaa kurmootettu että on jälkiä jäänyt! Voisit siitäkin sanoa aamulla opettajalle jotain. Oon samaa mieltä kaikkien kanssa, älä laita poikaa kouluun huomenna eikä ennen kuin asia on selvitetty! Tollanen kiusaaminen on SAATAVA loppumaan heti alkuunsa, muuten menee vaan pahemmaksi. Koulun tehtävä on taata kaikille lapsille koulurauha. Mun tyttöä on kiusattu kans ekalla luokalla ja pari kertaa teki mieli mennä kytiksiin koulumatkan varrelle ja muiluttaa takakontissa paria pahinta kusipäätä parin tunnin ajan mutta ei kai olis kovin fiksua ja aikuismaista käytöstä... Mun mielestä niiden vaan ois kuulunu saada kokea miltä tuntuu pelätä koko ajan.

ja kiusaajien vanhempiin, tarvittaessa otat yhteyttä poliisiin asian tiimoilta.. pahoin pitely on vakava asia ja jos poliisit tulevat mukaan kuvioihin niin vanhempien on pakko puuttua lastensa tekamisiin.. jaksuja teille sinne

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Outoa, ettei opettaja ole ollut yhteydessä kotiin jos on niin kovasti poikaa kurmootettu että on jälkiä jäänyt! Voisit siitäkin sanoa aamulla opettajalle jotain. Oon samaa mieltä kaikkien kanssa, älä laita poikaa kouluun huomenna eikä ennen kuin asia on selvitetty! Tollanen kiusaaminen on SAATAVA loppumaan heti alkuunsa, muuten menee vaan pahemmaksi. Koulun tehtävä on taata kaikille lapsille koulurauha. Mun tyttöä on kiusattu kans ekalla luokalla ja pari kertaa teki mieli mennä kytiksiin koulumatkan varrelle ja muiluttaa takakontissa paria pahinta kusipäätä parin tunnin ajan mutta ei kai olis kovin fiksua ja aikuismaista käytöstä... Mun mielestä niiden vaan ois kuulunu saada kokea miltä tuntuu pelätä koko ajan.

Ja tänään vielä vanhempainillassa sanoi, että luokalla ei ole ilmennyt mitään ongelmia :o

Yhteistyössä