Koululaisen kaverit ja niiden mukana tulevat ongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Lapseni ovat 6- ja 8v. Esikoisen luokkalainen tyttö on alkanut tulla hakemaan leikkimään päivittäin, mikä on ihan kiva, mutta... Mukana tulee useimmiten myös 6v pikkusisko ja heillä ei tunnu olevan mitään kotiintuloaikoja. Tiedän heidän äitinsä, mutta hän ei ole ollenkaan puhelias tyyppi, eikä minulla ole hänen numeroaankaan. Olen kyllä laittanut lapset kotiin joskus kun meillä on ruoka-aika tai olemme lähdössä jonnekin, mutta nytkin tytöt ovat olleet meillä 4 tuntia. Tuntuu tyhmältä ilmoittaa että haluamme välillä olla oman perheen kesken, mutta eipä heitä tunnuta kotonakaan kaivattavan, joten kai se on pakko vain tylysti laittaa heidät kotiin. Minulle ei tulisi mieleenikään päästää omia ipanoitani kylään tuntikausiksi kysymättä onko se ok, ja vähintäänkin olisi jo pitänyt käydä välissä syömässä.

Mitä sanotte jos haluatte vain päästä lapsivieraista eroon ilman hyvää syytä?

täällä olis kanssa ihan jatkuvasti 7v ja 9v kavereita. Välillä on ihan pakko sanoa että nyt ei voit tulla, nyt vieraiden pitää lähteä. kuten nyt, täällä ollut vieraita puoli kymmenestä asti. Sanoin jokaikille että neljältä talo tyhjäksi vieraista.

Mä taas en oo koskaan ymmärtäny, et jos lapsilla leikit menee hyvin ym, niin miksei voi olla useampia tunteja, siis just tommoset kouluikäiset. Eri asia leikki-ikäiset. Itse ainakin lapsena sain olla kavereiden luona about koko illan, ja ne oli meillä sitten kans. Lapset kuitenkin tykkää kun on leikkiseuraa. Toki jos asuu lähellä, niin voihan sitä käydä kotona syömässä ja sitten tulla takasin.

Itse ihan vain suoraan sanon, että nyt olisi aika lähteä. Tuohon yllä olevaan, että mitä väliä, vaikka olisi useampia tunteja vieraita lapsia kylässä. Periaatteessa minullakaan ei olisi väliä, jos asuisimme omakotitalossa, jossa lapset ja lasten vieraat voisivat viettää aikaa edes jonkun verran eri tiloissa kuin minä. Tilanne on kuitenkin se, että kerrostaloasunnossa, vaikka lapsella olisikin oma huone, ei aina tilaa niin paljon ole, ja äänet kuuluvat huoneesta toiseen hyvinkin selvästi.

Eli jos viikonloppuna täytyy saada jotakin ajatustyötä vaativaa vielä tehtyä, se ei oikein onnistu, mikäli lapsen/lasten kavereita on asunto täynnä. Ja totuuden nimessä, joskus on ihan kiva myös itsekkäästi myös itse viettää hetki vapaata rauhassa perheen ulkopuolisilta.

[QUOTE="auringonkukka";24696785]Mä taas en oo koskaan ymmärtäny, et jos lapsilla leikit menee hyvin ym, niin miksei voi olla useampia tunteja, siis just tommoset kouluikäiset. Eri asia leikki-ikäiset. Itse ainakin lapsena sain olla kavereiden luona about koko illan, ja ne oli meillä sitten kans. Lapset kuitenkin tykkää kun on leikkiseuraa. Toki jos asuu lähellä, niin voihan sitä käydä kotona syömässä ja sitten tulla takasin.[/QUOTE]

Tänään minä olisin halunnut ottaa päikkärit, koska nukuin todella huonosti. Sänkyni on olohuoneessa, joten se ei onnistu kun on vieraita. Lisäksi kyllä tässä vastuukin painaa. Vaikka tuo 6v vieras saa lähteä kavereille ilman että vanhemmat saattavat/sopivat vierailusta, sen ikäinen keksii vaikka mitä hölmöyksiä (ainakin tuo tyttö). Koko ajan saa olla komentamassa ja vahtia etteivät tee tyhmyyksiä.

Meillä ennakkovaroitetaan viidellätoista minuutilla eli kun kavereiden on meidän mielestä aika lähteä kotiin, käydään sanomassa "Vartin päästä on kavereiden aika lähteä kotiin, tulen sitten sanomaan." Toi on toiminut tähän mennessä hyvin, tosin ap:n ongelman kaltaisia tilanteita ei ole tullut käsiteltäväksi.

Meillä vähän sama homma eli kavereita käy. Täytyisi tietysti olla mielissään että on kavereita mutta kun aina ei jaksaisi. Itsellä sit sellainen olo että olen jotenkin tiukkapipo ja epäsosiaalinen kun ajoittain rajoitan kavereitten meille tuloa. Asutaan kans rivarissa kaksiossa ja tilaa ei liiemalti ole joten joskus tosiaa ärsyttää se hälinä minkä lapsilauma saa aikaiseksi.
Varsinkin tuossa ihan naapurissa asuvat saattavat olla pitkäänkin meillä ja usein kysyvät että saavatko syödä meillä.

[QUOTE="auringonkukka";24696785]Mä taas en oo koskaan ymmärtäny, et jos lapsilla leikit menee hyvin ym, niin miksei voi olla useampia tunteja, siis just tommoset kouluikäiset. Eri asia leikki-ikäiset. Itse ainakin lapsena sain olla kavereiden luona about koko illan, ja ne oli meillä sitten kans. Lapset kuitenkin tykkää kun on leikkiseuraa. Toki jos asuu lähellä, niin voihan sitä käydä kotona syömässä ja sitten tulla takasin.[/QUOTE]

no ei se todellakaan ole ihan sama jos ollaan tuntikaupalla, puoli päivää toisten nurkissa. ei sitä voi olla täysin rennosti ja normaalisti jos on vieraita asunnossa, talossa.

Meillä vähän samoja ongelmia, haluan että meille on mukava tulla ja tunnen lasteni kaverit monien vuosien takaa, osaa olen työni kautta jo ennen kouluikää hoitanut työni kautta ja vapaa-ajan vapaaehtoistyön kautta teen lasten ja nuorten kautta töitä. Välit näihin lapsiin ja nuoriin ovat välittömät, minulle kerrotaan asioita joita eivät takuulla kerro omille vanhemmilleen, kiva olla luotettava aikuinen, mutta välittömyys aiheuttaa myös sen että ollaan vähän kuin "kotona" meillä. Tarjoan herkästi ruuan ja leivon usein, minkä lapset ovat hoksanneetkin :) Välillä pitää vaan sanoa että vaikka vartin päästä alkaa iltahommelit ja kaverit lähtee, tai menkääs välillä ulos, vielä toiminut meillä ok. Kiva olisi jos joskus muidenkin luona huomioitaisiin meidänkin lapset tarjoamalla jotain syötävää, joskus näin tapahtuukin. Olen ajatellut, vaikka joskus pikkasen rasittaa nämä kaverit, että parempi kun ovat kuitenkin meidän nurkissa, näen kenen kanssa liikkuvat ja välit pysyvät läheisinä.

Meillä saa joskus olla vaikka aamusta iltaan, ja joskus vain tunnin.

Sanon n. varttia aikaisemmin että XXX:n pitää lähteä pian, ja kun sen aika tulee, lähtee vieras lapsi kotiinsa (tai minne lie meneekin).

Haluan, että lapsillani on kavereiden kanssa mukavaa. Haluan, että meille tulee lasten kavereita kylään mielellään. Mutta haluan myös ihan omaa rauhaa, ja olen sitä saanutkin kyllä, kun ohjeistan vieraat lapset ajoissa pois ja omatkin ehkä mahdollisesti pihalle.

Yhteistyössä