Koululaisten vanhemmat huomio... yökyläilyistä asiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuinka usein teillä joilla on koululaisia on lasten kavereita yökylässä tai lapsenne ovat kavereillaan yökylässä?
Meillä on tuon nuoremman kaveri (tai on kai se oikeestaan molempien kaveri) ehkä kerran kuussa yötä ja samoin oisko samanverran meidänkin lapsi hänen luonaan yötä. Sit yks toinen kaveri kans on aina silloin tällöin yötä meillä. Joskus vaan tuntuu että lapset ovat vähän väliä kysymässä voiko XX tai YY tulla meille yöksi. Jotenkin ei vaan aina jaksa niitä yövieraita ja joudunkin sit sanomaan ettei nyt käy.
Ois vaan ihan kiva kuulla mites muilla suhtaudutaan noihin kavereiden yökyläilyihin.

Noin kerran - kaksi kuussa ovat yökylässä tai joku meillä, lomilla sitten ehkä enemmän. Mökillä on usein molemmilla yhtä aikaa kaverit mut kotioloissa niin et toinen on kylässä ja toisella on kaveri, lapsimäärä kotona pysyy siis kahtena ;)
Mut sit esim. viime yön olivat molemmat kaverilla yötä

8 ja 11 vuotiaat

Koulukäikäisten kohdalla oli oikeastaan poikkeus, jos viikon aikana ei ollut yhtään yövierasta. Mun lapseni harvemmin olivat yökylässä, mutta meillä oli usein joku. Mä en kokenut lasteni kavereiden vierailuja ongelmalliseksi, koska meillä on lastenhuoneet yläkerrassa ja lapset ovat aina myös leikkineet omissa huoneissaan. Yksi tai kaksi ylimääräistä lautasta ruokapöytään ei tuntunut koskaan kohtuuttomalta. Tilanne olisi varmaan ollut eri, jos lapset kavereineen olisivat ravanneet ympäri huushollia.

Jatkan vielä.
Mä aattelen asian näin että tulee kunnolla tutustuttua lasten kavereihin ja vähän heidän vanhempiinsakin joten tietää minkälaisessa porukassa lapsi kulkee, vähän oppii toisen perheiden säännöistäkin siinä samalla

[QUOTE="vieras";23070448]Jatkan vielä.
Mä aattelen asian näin että tulee kunnolla tutustuttua lasten kavereihin ja vähän heidän vanhempiinsakin joten tietää minkälaisessa porukassa lapsi kulkee, vähän oppii toisen perheiden säännöistäkin siinä samalla[/QUOTE]
Peesi tähän. Helpottaa huomattavasti vanhemmuutta, kun tuntee lapsensa kaverit paremmin kuin vain nimeltä ja ulkonäöltä. Varsinkin siinä vaiheessa, kun ne lapset alkavat tulla murrosikään, on hyvä tietää, millaisten kavereiden kanssa oma lapsi liikkuu.

vähän on vaihdellut tuo yökyläilyjen määrä, välillä on kausia et joka viikonloppu täällä on ylimääräisiä lapsia (parhaimmillaan 3 lisälasta ) ja sit taas joskus menee parikin kuukautta ettei ole ketään.
Poika ei ole kovinkaan montaa kertaa nuorempana ollut muualla yökylässä, nyt isompana niillä on kaveriporukka, jotka ovat vuoroitellen sit jonkun luona koko viikonlopun.
Tytöllä taas kaverit on joko täällä tai sit on kavereillaan.

osa näistä meidän yökyläilijöistä on lähes perhettä (lasten kavereita yli 10v takaa ) joten niitä mä en enää osaa edes laskea vierailijoiksi =)

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23070484:
osa näistä meidän yökyläilijöistä on lähes perhettä (lasten kavereita yli 10v takaa ) joten niitä mä en enää osaa edes laskea vierailijoiksi =)
Totta :D Just viikolla yhtenä iltana ovikello taas soi ja sanoin oven avattuani kuopuksen kaverille, että pitäisiköhän mun hommata hänelle oma avain.

12 v bff on välillä meillä kylässä ja hiihtolomalla lähtee tälle kaverille viikoksi kokonaan... 9v on silloin tällöin naapurit kylässä ja serkkutytöt niin äidin kuin isänkin puolelta. 4v ja 9v yhteinen kaveri (lienee enemmän 9v kaveri kun on lukutaitoinen ja koululaisten maailmasta kiinnostunut tyttö) eli isän puolelta 5v Rosita-serkku käy meillä aika usein. Pienillä eli Leevillä 2v ja Camillalla 6kk ei tietty ole yhtään yövierasta.

Meillä on 9-vuotiaalla sääntö, että yksi yö kuussa saa olla kaverilla yötä. Siis pe-la tai la-su välinen yö tai loma-aikana. Hänellä on kaksi bestistä, joiden molempien vanhempia tunnen ainakin sen verran, että luottavaisesti voin heille päästää.

Pääsääntö on kuitenkin, että päiväsaikaan leikitään ja ollaan kavereiden kanssa.

Talvella on hiljaisempaa, eikä viikolla yökyläillä. Kesällä meillä suurinpiirtein asuu lasten kavereita. Joku kavereista on usein myös matkoilla mukana, ulkomaillakin.

Meillä ei vielä ole ollut yhtään yökyläilijää. Kai sekin aika tulee. Lähtisin siitä, että vanhemmilla on oikeus päättää milloin sopii tulla kylään ja milloin ei. Ei meille muutenkaan sovi tulla milloin tahansa leikkimään tai aina mennä kylään. Kyllä täällä olisi joku naapurin lapsi jatkuvasti, enkä aina jaksa sellaista. Tosin meillä vasta eskarilainen ja noi leikkikaverit saattaa olla pienempiäkin, monesti tulee jotain kinaa, jota selvitettävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23070476:
Peesi tähän. Helpottaa huomattavasti vanhemmuutta, kun tuntee lapsensa kaverit paremmin kuin vain nimeltä ja ulkonäöltä. Varsinkin siinä vaiheessa, kun ne lapset alkavat tulla murrosikään, on hyvä tietää, millaisten kavereiden kanssa oma lapsi liikkuu.

Tuo on niin totta! Meillä nämä yökyläilyt alko vasta lähempänä yläastetta. Poika on nyt 15 ja aina sillon tällön on joku kaveri täälä yökylässä. Joskus on rasittavaa, kun on "ylimäärästä" porukkaa, mutta aina silloin muistutan itseäni, että hyvä, kun on oma lapsi silmien alla = pois pahanteosta ;) ja tiedän kenen kanssa. Ja kun on oma asenne kohdallaan, ne kaverit tuo myös paljon lisää omaan ja esim pienempien sisarusten elämään, vaikka teinipojat syökin kahden aikuisen miehen edestä... ;D

Se on inhottavaa, jos lapsista tulee niin yleisiä vierailijoita, että alkavat olemaan kuin kotonaan. Muiden penskoja ei jaksaisi paimentaa. Kiltit ja hiljaiset lapset ovat hyviä yövieraita.

Meillä tuo muuten ylienerginen lapsi muuttuu hyperaktiiviseksi kun sillä on kaveri, joten yökyläilyjä en kovin usein jaksa :). Silloin tällöin kyllä on ollut pojan paras kaveri yötä. Mä tykkään noista yövieraista mieluummin kesällä, kun silloin voivat olla ulkona enemmän (tai mä voin olla). Viimeksi kun meillä oli kaveri yötä, olivat valvoneet aamuyöhön, ja seuraava päivä olikin tosi mielenkiintoinen...
Poika on itsekkin silloin tällöin kaverilla yötä.

Esikoinen kohta 8,5v eikä kukaan oo ollut yökylässä.
Poika itse on ollut kahdesti perhetutulla, jolla samaikäinen poika.

Me ei olla ollenkaan tottuneita yovierasiin miehen kanssa.
Meillä ei ikinä oo ollut ketään yövierasta, jos ei jotain jatkobileitä ja muutamaa lastenhoito kertaa lasketa.

Mä voisin joskus jonku yökyläilijän kyllä ottaa, mies tod.näk. pakon edessä.

ekaluokkalainen ei ole ollut yökylässä eikä hänen kavert ole olleet meillä.

On kovin riippuvainen äidistä ja vain satunnaisesti nukkuuu koko yön omassa sängyssä.
On kysynyt yökyläilyä, mutta olen laittanut ehdoksi, että pitää osata nukkua omassa sängyssä koko yö.
Onko se sitten järkevää vaiko "kiristystä" - sanokaa te!

Minulla oli ennen periaatteena, ettei yökyläilyä arkena, mutta olen tullut toiseen tulokseen. On niin helppoa, kun kaveri tulee suoraan koulusta, samalla kyydillä ja aamulla pääsee kouluun helpolla. Ja tyypit tekevät mahdolliset läksyt yhdessä ja menevät nukkumaan normaaliaikaan, ajoissa. Ei mene arki sekaisin keneltäkään, eikä tarvitse viikonloppuna säheltää kyytien kanssa.

Yhteistyössä