Kouluongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin

Vieras
Toisluokkalainen sanavalmis, reipas, iloinen tyttö on tällä viikolla jo kahdesti lähtenyt lähes itkien kouluun, koska opettaja on vain niin tyhmä. Sama opettaja oli viime vuonnakin ja silloin oli jo havaittavissa kemioiden yhteensopimattomuutta. Opettaja sinänsä ihan mukava, mutta ilmeisesti opetustyylinsä jotenkin kovasti tyttöäni häiritsee.
Tytön kanssa olen puhunut ja sanoo vain, että opettaja ei osaa selittää asioita niin, että hän ymmärtäisi.
Mietin, miten asian opettajalle toisin esiin niin, ettei hän loukkaannu ( on kovasti omanarvonsa tunteva naisihminen ) ja saataisiin tilanteeseen joku ratkaisu.
Miten sinä asiaa lähtisit ratkomaan?

Mä menisin paikan päälle seuraamaan. perusopetus nimittäin on julkista sekin.. sinne vaan luokan perälle istuskelemaan vähäksi aikaa, jos se siinä selviäisi mikä hiertää?

Oletko muuten tyttösi kanssa jutellut siitä, mitä pitää tehdä, jos ei ymmärrä? Että tyttö tietää varmasti, että saa kysyä opettajalta, jos ei ymmärrä jotain? vai suhtautuuko ope jotenkin ikävästi, jos joku esittää lisäkysymyksiä?

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Toisluokkalainen sanavalmis, reipas, iloinen tyttö on tällä viikolla jo kahdesti lähtenyt lähes itkien kouluun, koska opettaja on vain niin tyhmä. Sama opettaja oli viime vuonnakin ja silloin oli jo havaittavissa kemioiden yhteensopimattomuutta. Opettaja sinänsä ihan mukava, mutta ilmeisesti opetustyylinsä jotenkin kovasti tyttöäni häiritsee.
Tytön kanssa olen puhunut ja sanoo vain, että opettaja ei osaa selittää asioita niin, että hän ymmärtäisi.
Mietin, miten asian opettajalle toisin esiin niin, ettei hän loukkaannu ( on kovasti omanarvonsa tunteva naisihminen ) ja saataisiin tilanteeseen joku ratkaisu.
Miten sinä asiaa lähtisit ratkomaan?

Voit soittaa opettajalle ja aloittaa keskustelun kyselemällä, miten koulu on alkanut ja miten tyttösi on pärjännyt, kysy onko ollut ongelmia, jos opettaja on jotain huomannut, niin sitten pääsette hyvin keskustelun alkuun ja jos taas ei, niin sitten kerrot millaisia asioita äitinä olet havainnut ja mitkä asait sinua huolestuttaa... siitä se lähtee kun soitat äitinä joka murehtii tyttöään, ei syytä opettajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä menisin paikan päälle seuraamaan. perusopetus nimittäin on julkista sekin.. sinne vaan luokan perälle istuskelemaan vähäksi aikaa, jos se siinä selviäisi mikä hiertää?

Oletko muuten tyttösi kanssa jutellut siitä, mitä pitää tehdä, jos ei ymmärrä? Että tyttö tietää varmasti, että saa kysyä opettajalta, jos ei ymmärrä jotain? vai suhtautuuko ope jotenkin ikävästi, jos joku esittää lisäkysymyksiä?

Ihan hyvä vaihtoehto, mutta ensin juttelisin opettajan kanssa ja koittaisin sitä kautta kartoittaa tilannetta; miten tyttö kokee ja kertoo ja mikä on opettajan näkemys.

Vieras ihminen luokassa vaikuttaa kaikkiin osapuoliin, se jännittää opettajaa ja lapsia ja voi olla ettei siellä näe koko totuutta. :-)

Siis meinaatko, että ihan kuka vaan voi mennä sinne luokkaan istumaan sillä perusteella, että koulu rakennuksineen ja luokkineen ovat julkista? Yhtähän hyvin voit väittää, että voisin mennä t.keskuksen lääkärin huoneeseen istumaan vaikka siellä olisi potilas...

Alkuperäinen kirjoittaja Tintta:

Ihan hyvä vaihtoehto, mutta ensin juttelisin opettajan kanssa ja koittaisin sitä kautta kartoittaa tilannetta; miten tyttö kokee ja kertoo ja mikä on opettajan näkemys.

Vieras ihminen luokassa vaikuttaa kaikkiin osapuoliin, se jännittää opettajaa ja lapsia ja voi olla ettei siellä näe koko totuutta. :-)

Joo, toki kannattaa vaikka soitella ensin. Mä jotenkin ajattelin, että opettajan kanssa oli jo tavalla tai toisela oltu yhteyksissä.. mutta juu.

Se nyt tosiaan vielä erityisesti kiinnostaa, että mite ap olet ohjannut tyttöäsi toimimaan jos ei ymmärrä jotakin?

[
Siis meinaatko, että ihan kuka vaan voi mennä sinne luokkaan istumaan sillä perusteella, että koulu rakennuksineen ja luokkineen ovat julkista? Yhtähän hyvin voit väittää, että voisin mennä t.keskuksen lääkärin huoneeseen istumaan vaikka siellä olisi potilas...[/quote]

Kyllä perusopetusta voi mennä kuka tahansa seuraamaan.

Onko erityisopettaja miten testannut? (Täällä ainakin testataan kaikki oppilaat useampaan kertaan ensimmäisten vuosien aikana eri taitojen suhteen) Jos muilla oppilailla ei ole vastaavia ongelmia, voi olla, että lapsesi on erilainen oppija ja tarvitsee esim. erityisopettajan ohjausta joissa asioissa.

Joo kyllä opetus on julkista, ei vain se rakennus ole julkinen tila. On lupa mennä. Lääkärin vastaanotolle ei tietenkään voi mennä, koska lääkärin vastaanotto ei ole julkista tapahtumaa.
Peesailisin Tinttaa, eli ole rohkeasti opeen yhtyedessä. Samalla selviää, onko tyttö koko päivän jotenkin surkea, vai onky kyse vain aamuista ja kouluun lähdöstä. Tarkista avustajatilenne, jos sellaiseen on mahdollisuus. Pyydä tukiopetusta, että tyttö saa niiistä asioista kiinni. Opekin oppii siinä tuntemaan lapsesi oppimistyyliä paremmin kun näkee mitä tekee ja voi kysyä mitä ei ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:

Siis meinaatko, että ihan kuka vaan voi mennä sinne luokkaan istumaan sillä perusteella, että koulu rakennuksineen ja luokkineen ovat julkista? Yhtähän hyvin voit väittää, että voisin mennä t.keskuksen lääkärin huoneeseen istumaan vaikka siellä olisi potilas...

No tuota, perusopetus on julkista _toimintaa_ . En nyt tarkoita mitään rakennuksen julkisuutta! :D
Ja terveyskeskuslääkärin potilasta taas koskevat kaikenlaiset yksityisyyden suokaan liittyvät lait, vaikka lääkäri sattuukin olemaan kunnan virassa. Että eipä sinne voi paukata noin vain.
Kyllä sitä koulua saa seuraamaan mennä. Tietysti kohteliasta ilmoittaa etukäteen.. Itseasiassa voisit halutessasi mennä vaikka yliopistoon massaluennoille seuraamaan ihan mitä vain opetusta, sekin on julkista. Ei vain olisi oikeutta osallistua tenttiin ja saada arvosanoja ja opintosuorituksia siitä :) Mutta sivistyä saisi ihan vapaasti.

Minä olen vastaavassa tilanteessa jutellut opettajan kanssa ja muistuttanut, että asiat voi selittää useammallakin tavalla, kaikki eivät ajattele samalla kaavalla.

Nyt toimii paremmin.

Yhteistyössä