Koulupuukotus imatralla (mitä jos sattuisi omalle kohdalle?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mä";25670509]Miten puuttua :(
Lapset eivät kerro , eivät puutu, kääntävät selkänsä jos jotakuta kiusataan etteivät näkisi. Kiusaaminen osataan tehdä "piilossa" ettei opet näe ja ikävä kyllä osa opeista ei välitä puuttua ja ne joilla on haluja niin keinot ovat niin rajoitetut ettei niillä pärjää :(
Kiusaamisen ehkäiseminen lähtee kotoa ja se pitää aloittaa jo 1v iässä . Ei riitä että ainoastaan vasta päiväkodissa ja koulussa puututaan tilanteeseen .
Monet opettavat lapsensa siihen että viidakon laki pätee eli isoin, vahvin ja röyhkein pärjää parhaiten .[/QUOTE]

joissain tilanteissa toki jutut jää huomaamatta, sen on tietty selvää, mut siinä vaiheessa kun lapsen naamalle räitään kesken tunnin, välitunnilla kiskotaan hiuksista lattialle, potkitaan ja huudellaan kokoajan, lapsen psyyke kärsii, vanhemmat on yhteydessä kouluun, niin on enää turhaa sanoa ettei kiusaamista ole.Silloin sitä vaan ei haluta myöntää.
Oman lapseni luokkakaverit on nyt isompina kertoneet kuinka syyllinen olo heillä on kun eivät osanneet auttaa ja mennä väliin tarpeeksi, mut eihän se ole niiden lasten tehtävä, vaan aikuisten.Jos aikuiset antaa mallin et käännetään vaan pää toiseen suuntaan eikä puututa, kuinka lapsien pitäisi osata sit asiaan suhtautua.

[QUOTE="mä";25670509]Miten puuttua :(
Lapset eivät kerro , eivät puutu, kääntävät selkänsä jos jotakuta kiusataan etteivät näkisi. Kiusaaminen osataan tehdä "piilossa" ettei opet näe ja ikävä kyllä osa opeista ei välitä puuttua ja ne joilla on haluja niin keinot ovat niin rajoitetut ettei niillä pärjää :(
Kiusaamisen ehkäiseminen lähtee kotoa ja se pitää aloittaa jo 1v iässä . Ei riitä että ainoastaan vasta päiväkodissa ja koulussa puututaan tilanteeseen .
Monet opettavat lapsensa siihen että viidakon laki pätee eli isoin, vahvin ja röyhkein pärjää parhaiten .[/QUOTE]

ja minä rehtorille, mutta en ole kuullut rehtorilta mitään.. Esim kiitosta siitä että ilmoitin tms

Ei mikään ihme, jos eristäminen ja kiusaaminen saa tuollaisen purkauksen aikaan, varsinkin nuorella. Se on todella paha asia, jos ei voi tuntea kuuluvansa porukkaan tai olevansa hyväksytty. Onhan tutkittu, että hyljeksitty tai eristetty laumaeläin voi kuolla (ilman muuta näkyvää syytä).

Mua kiusattiin aikoinaan ihan avoimesti oppitunneillakin, opettajien silmien alla. Yhden kerran yksi opettaja kysyi kiusaajilta, että onko tuo nyt ihan järkevää, miettikääs vähän. Siinä oli koko yläasteen ajan ainut asiaan puuttuminen. Arvatkaapa auttoiko tuo?

monesti tulee kyllä mieleen, että mikä hirvee hätä siitä tulis, jos oman lapsen koulussa tai lastenlasten päiväkodissa jotain tuollaista sattuis. ja nykyaikana kun ei näköhään voi olla ollenkaan varma, että ei mun lapsen elinympäristössä mitään pahaa tapahtu, voi tapahtua ihan mitä vain

ja liikuntatunti on erittäin oiva paikka kiusaamiselle.
Pelin tiimellyksessä voi "vahingossa" taklata polvella tai kyynärpäällä selkään ja kaataa ja töniä. Opettaja ei puutu asiaan vaan antaa rangaistukseksi vapaaheiton.
Liikunnanopettajat kun eivät ole niitä kaikkein empaattisimpia: yleenäs vanhoja kilpaurheilijoita eli kilpailuhenkisiä, kunniahimoisia, itsekkäitä ja narsismiin taipuvaisia. Omat saavutukset ja*paremmuus mitataan siis suhteessa muihin ihmisiin ja aiempiin tuloksiin.

Meidän koulussa yläasteella oli aina samaan aikaan kun lukujärjestys vaihtui, aika kirjoittaa nimettömästi pienelle lapulle kuulumiset. Mun toistuva viesti opettajille oli yksi henkilö luokaltamme jota kiusattiin. Toisinaan se johti puhutteluihin ja tilanteen kartoittamiseen. Näkyvin kiusaaminen loppui, mutta ei se ettei hänellä ollut juttukaveria juurikaan välituntisin tai että aikuisten ollessa poissa, häntä pilkattiin ja naurettiin päälle :/

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25670359:
niinpä niin...

IL: Imatran koulupuukottajaa kiusattiin koko yl

Imatran vt. sivistystoimen toimialajohtaja Ulla Laineella on erilainen näkemys asiasta.

– Ihan varmasti koulun opettajat eivät tienneet kiusaamisesta mitään. Jos olisivat tienneet, siihen olisi puututtu, Laine vakuuttaa Iltalehdelle.

Ulla valehtelee tai sitten hän ei ole tehtäviensä vaatimalla tasolla.

Pelin tiimellyksessä voi "vahingossa" taklata polvella tai kyynärpäällä selkään ja kaataa ja töniä. Opettaja ei puutu asiaan vaan antaa rangaistukseksi vapaaheiton.
Liikunnanopettajat kun eivät ole niitä kaikkein empaattisimpia: yleenäs vanhoja kilpaurheilijoita eli kilpailuhenkisiä, kunniahimoisia, itsekkäitä ja narsismiin taipuvaisia. Omat saavutukset ja*paremmuus mitataan siis suhteessa muihin ihmisiin ja aiempiin tuloksiin.

Eikös tässä viime viikolla ollu just juttua lehdessä, että joku kuudesluokkalainen oli "jälkipeleissä" törmännyt pienempikokoiseen luokkatoveriinsa siten, että isomman polvi osui pienemmän reiteen. Reisiluut poikki...

Eikös tässä viime viikolla ollu just juttua lehdessä, että joku kuudesluokkalainen oli "jälkipeleissä" törmännyt pienempikokoiseen luokkatoveriinsa siten, että isomman polvi osui pienemmän reiteen. Reisiluut poikki...

niinpä... ja miettikää luistelussa tuollainen selkään taklaaminen on todella vaarallista...
Opettja voi toki etukäteen kieltää taklaamisen, mutta nämä kiusaajat ovat sellaisia, että kun pelin tiimellyksessä tulee mahdollisuus, taklataan selkään. Eli opettjan pitäisi puuttua jollain muulla tavalla. Eli sellainen joka tklaa pannaan kahdeksi viikoksi jäähylle liikunnasta tms

Liikuntatunnit ovat paras ympäristö kiusaamiselle, tönimiset voi aina selittää "vahinkona" ja liikunnan opet kun ovat yleesnä kuvatun kaltaisia niin "eivät huomaa" mitään

Mun mielestä koulukiusaamisesta pitäisi pitää ihan ala-asteen ekoilla luokilla joku oppitunti ja käydä läpi asioita mitä se kiusatuille aiheuttaa.

Ja uudestaan sitten yläasteen alussa järeämmillä keinoilla kuvilla/tarinoilla/esimerkeillä mitä kiusatuille tapahtuu: syrjäytymistä/pelkoja/ahdistusta/itsetuhoisuutta ja tuhoisuutta muita kohtaan. Kun niille kerrottais näistä koulupuukotuksista ja itsemurhista mitkä on aiheutuneet kiusauksesta niin luulis alkavan vähän miettiä omaa käytöstä muita kohtaan.

En keksi enää muuta keinoa kun ei opettajilla ole tarpeeksi keinoja kiusaamisen kitkemiseksi :( Mun mielestä saisi tulla koulusta erottaminen määräajaksi käyttöön jos kiusattu ei lopeta useista puhutteluista huolimatta. Se on niin väärin että kiusatun täytyy vaihtaa koulua jos kiusaaminen ei lopu.

Ihan vaan viikoksi erottaminenkin pistäis varmaan perheen miettimään mitä on vialla lapsessa kun ei puhuttelut tepsi.

Käsittämätöntä miten joku toimialajohtaja Ulla Laine voi mennä sanomaan että ei varmasti ole ollut opettajien tiedossa. Varmastikaan ei ole kerinyt jokaista opettajaa käydä haastattelemassa asiasta, heittelee vain kommentteja että eihän meillä opettajat sellaista tee. Ja niin vain on omalla pihalla tapahtunut, helpointahan se on mennä kieltämään kaikki. Hänenlaisensa ovat osa isoa ongelmaa, ei se kiusaaminen ja seuraukset häviä vaikka ne silmät suljetaan ja korvat peitetään.

En ymmärrä, miksei kiusaajia vaan eroteta määräajaksi? Se on voi voi jos joutuu tuplaamaan. Kannattais miettiä kiusaako. Tää lässyn lässyn meininki saa jo riittää, noi kivakoulut ei vaan toimi. Miks uhri siis kiusattu joutuu aina vaihtamaan koulua? Kiusaajatkin vois pistää uuteen ympäristöön.

[QUOTE="abc";25670850]En ymmärrä, miksei kiusaajia vaan eroteta määräajaksi? Se on voi voi jos joutuu tuplaamaan. Kannattais miettiä kiusaako. Tää lässyn lässyn meininki saa jo riittää, noi kivakoulut ei vaan toimi. Miks uhri siis kiusattu joutuu aina vaihtamaan koulua? Kiusaajatkin vois pistää uuteen ympäristöön.[/QUOTE]

ja 70-luvulla oli oma koulu häiriköille: kansalaiskoulu

Nyt häiriköt ovat normiluokissa kiusaamassa ....

Ulla Laineen pää pölkylle, miten voi tuollaista sanoa

Käsittämätöntä miten joku toimialajohtaja Ulla Laine voi mennä sanomaan että ei varmasti ole ollut opettajien tiedossa. Varmastikaan ei ole kerinyt jokaista opettajaa käydä haastattelemassa asiasta, heittelee vain kommentteja että eihän meillä opettajat sellaista tee. Ja niin vain on omalla pihalla tapahtunut, helpointahan se on mennä kieltämään kaikki. Hänenlaisensa ovat osa isoa ongelmaa, ei se kiusaaminen ja seuraukset häviä vaikka ne silmät suljetaan ja korvat peitetään.

esimiehen tehtävänä on kriisitilanteessa tukea alaisiaan eli tässä tilanteessa opettajia

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25663060:
en tiedä mitä tekisin, ja toivottavasti en koskaan tule tietämäänkään..eikä kukaan muukaan joutuisi.

mut sen, mitä kohta uutisoidaan, mä luultavasti tiedän..pari päivää on juttuja lehdessä kuinka puukottaja oli kiusattu, osa kertoo kiusaamisesta, osa kertoo ettei puukottajaa olekkaan kiusattu.Rehtori antaa lausunnon, et mitään ei ole huomattu, ja jos olisi siihen tietysti olis puututtu rankalla kädellä..

mua niin korpee lukea näitä selittelyjä, oppilaat tietää kiusaamisista, ja myös opettajat, vanhemmatkin todennäköisesti, kiusaamiseen on tietysti vaikea puuttua, mut ei ne kiusaamiset lopu sillä et selitetään et ei oo huomattu mitään.
Nykypäivänä joka koulussa on kiusaamista, todennäköisesti jopa joka luokalla, kouluissa kävelee päivittäin aikapommeja joista kukaan ei viitsi välittää, helpommalla kun pääsee katsomalla muualle.Ja sit ihmetellään miksi nuoret voi pahoin.

Tää on valitettavan totta. Olin koululla hetken töissä, enkä koskaan enää pysty menemään. Mä huomasin heti tosi pahoja kiusaamisjuttuja, sain joitain selvittelyyn asti. MUTTA se vakkarihenkilökunta ei muka nähnyt mitään! Koskaan! Täydellistä välinpitämättömyytä opettajilta. Oikeesti ne tiesi näistä tapauksista joihin oli sit pakosti puututtava kun minä uutena kiusallisesti niihin takerruin. Arvatkaa olinko suosiossa opettajanhuoneessa. Elämäni hirvein työkokemus. Mun oli vaikea tajuta miten aikuiset voi olla niin välinpitämättömiä! Varmaan nukkuvat tosi hyvin yönsä!

esimiehen tehtävänä on kriisitilanteessa tukea alaisiaan eli tässä tilanteessa opettajia

On eri asia tukea heitä, kuin ilman selvitystä alkaa sanomaan tuossa asemassa "mielipiteitään" lehteen. Asiaa ei ole varmastikaan keritty tutkia kunnolla, minkä takia näin kävi. Jotain varmasti taustalla ollut, mutta mitä. Lapsistahan ei tarvitse välittää kun heillä ei ole kuuluvuutta näissä asioissa. Kunhan saadaan verijäljet pois lattialta, voidaan taas esittää että eihän meillä sellaista voi tapahtua ja meidän opettajat kyllä puuttuvat.

On eri asia tukea heitä, kuin ilman selvitystä alkaa sanomaan tuossa asemassa "mielipiteitään" lehteen. Asiaa ei ole varmastikaan keritty tutkia kunnolla, minkä takia näin kävi. Jotain varmasti taustalla ollut, mutta mitä. Lapsistahan ei tarvitse välittää kun heillä ei ole kuuluvuutta näissä asioissa. Kunhan saadaan verijäljet pois lattialta, voidaan taas esittää että eihän meillä sellaista voi tapahtua ja meidän opettajat kyllä puuttuvat.

en puolustele sen kummemmin Laineen lausuntoa mutta koetan antaa selityksen miksi hän sen antoi

rehtorit ja koulutoimenjohtajat kiistävät kiusaamiset aina jyrkästi eikä heihin ole tässä asiassa mitään luottamista

Mun sisko oli Sellossa Cittarissa töissä silloin kun se ampuminen sattui siellä... kun kuulin jutusta niin aloin soittamaan siskolle että onko kunnossa ja olihan se. En osaa sanoa miten reagoisin jos olis oma lapsi kyseessä...

[QUOTE="vieras";25670984]Tää on valitettavan totta. Olin koululla hetken töissä, enkä koskaan enää pysty menemään. Mä huomasin heti tosi pahoja kiusaamisjuttuja, sain joitain selvittelyyn asti. MUTTA se vakkarihenkilökunta ei muka nähnyt mitään! Koskaan! Täydellistä välinpitämättömyytä opettajilta. Oikeesti ne tiesi näistä tapauksista joihin oli sit pakosti puututtava kun minä uutena kiusallisesti niihin takerruin. Arvatkaa olinko suosiossa opettajanhuoneessa. Elämäni hirvein työkokemus. Mun oli vaikea tajuta miten aikuiset voi olla niin välinpitämättömiä! Varmaan nukkuvat tosi hyvin yönsä![/QUOTE]

Jopa minä huomaan selkeitä kiusaamistapauksia kun vain KÄYN koululla. Esim kun odottelen käytävässä vanhempainvartin alkamista !!!!!! Tai jos muuten on jotain asiaa koululle

en puolustele sen kummemmin Laineen lausuntoa mutta koetan antaa selityksen miksi hän sen antoi

rehtorit ja koulutoimenjohtajat kiistävät kiusaamiset aina jyrkästi eikä heihin ole tässä asiassa mitään luottamista

Ymmärärrän kyllä mitä tarkoitat, kerrot asiaa vain toisesta näkökulmasta, kuten keskusteluissa kuuluukin. Ei sillä että se olisi oma mielipiteesi vain että tiedät toiselta kantilta.
Pitäisi miettiä myös mitä keinoja opettajilla on näiden asioiden hoitamiseen ja mitä tehdään kun puhe ei auta edes vanhempiin. Itse olisin aika nopeasti poliisiin yhteydessä, jos koulu ei tee omaa osaansa.

Yhteistyössä