kovat alavatsakivut alkuraskaudessa ja muitakin oireita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiitu"

Vieras
Kysyn täältä, kun tuntuu että täältä löytyy kokemusta vähän kaikesta ja tuolla odotuspuolella saa niin hitaasti vastauksia mihinkään.

Eli olen kai viikolla 5 ja olen jo melkein kolmen viikon ajan kärsinyt todella kovista alavatsakivuista. Osa on kuin joku kouraisisi sisältäpäin kohtua ja osa taas sellaisia kuin sektioarpi meinaisi revetä (minulla siis on yksi lapsi ennestään). Pitäisikö noista huolestua vai voiko olla ihan normaalia? Meillä ei neuvolaan voi soittaa itse, vaan ennen ensimmäistä aikaa saa vain puhelinajan terveydenhoitajalle jonka kanssa sovitaan ensimmäinen aika ja niitä puhelinaikoja ei saa aina edes samalle viikolle, joten en voi kysyä neuvolasta, jos joku siihen nyt puuttuu.

Toinen juttu, että kun noita kipuja on ollut jo noin pitkään ja lisäksi minulla on jo nyt heikotusta, turvotusta, pahoinvointia ja väsymystä vaikka viikkoja on noin vähän. Voisikohan olla että raskaus onkin jo pidemmällä?

en siis oletakaan että kukaan täällä tietääisi oikeita vastauksia, vaan kaipaan vaan kokemuksia miten muill aon ollut. Huolettaa ja mietityttää ja kun tosiaan se puhelinaikakin on vasta muutaman päivän päästä.

Onko kivut toispuoleisia? Milloin edelliset kuukautiset alkaneet? Onko ennen raskautta ollut alavatsakipuja sektion jälkeen? Onko kohtusi sinusta kasvanut jo? Täällä yksi neuvolantäti joka jäänyt juuri toiselle ä.lomalleen..

En halua pelotella, mutta mulla just noilla oireilla oli tuulimuna... tai onhan se edelleen tuolla... Mutta tosiaan ei esim. toppahousut oo mahtunu kiinni rv 5 asti kun turvottaa ja mulla oli kans noita vatsakipuja ihan alussa. Sun oireiden lisäksi myös vilutusta. Yks lapsi mullakin ennestään, jolloin oli kans väsymystä alkuraskaudessa, mutta tää väsymys on jotain kauheampaa ja se että koko ajan oksettaa. Toivottavasti sulla kaikki kuitenkin kunnossa, tää on ihan kamalaa!

Kipujen paikka hieman vaihtelee. Nuo kouraisut tuntuvat yleensä aikalailla keskellä, nuo haavaan liittyvät taas jommassa kummassa reunassa. Eikä noita tosiaan ole ollut aiemmin. Edelliset kuukautiset olivat sen neljä ja puoliviikkoa sitten, mutta kovasti normaalista poikkeavat. Tuohon kohdun kasvuun en kyllä osaa sanoa yhtään mitään, voisiko siis liittyä siihen kasvuun?

Minulla on kokemusta tuulimunastakin eikä nämä ainakaan samanlaisia oireita ole. Ja ainakin se on täysin eri, että raskaustestissä oli todella vahva viiva ja edellisessä raskaudessa en saanut yhtä vahvaa kertaakaan (tein testit 4+0, 4+5 ja noin 6+0) ja tuulimunaraskaudessa viiva oli todella hailakka koko ajan. Voihan ne oireet toki vaihdella mutta toivottavasti ei ole kyse siitä. Pahoittelut sinulle.

Mutta juuri noilla oireilla minulla onnellisesti jatkunut raskaus 15 vuotta sitten.

Onko kohtusi taaksepäin kallistunut? Lääkäri sanoi minulle aikoinani, että taaksepäin kallistuneen kohdun asennon muutos heti kohdun alkaessa kasvaa tekee joillekin kipuja. Ja minulla ne olivat todella tuskallisia. Alkoivat juuri niitä aikoja kuin kalenterikin kertoi, että olen raskaana.

Toivotaan, että kaikki on hyvin. Tsemppiä, älä vielä myy uskoasi!

Viimeksi muokattu:
Tämä on vain arvuuttelua kun et ole nyt vastaanotollani... Monilla odottajilla joille on tehty sektio, on voinut sektiosta johtuen tulla tuonne kohdun ympäristöön kiinnikkeitä eli arpimaista kudosta joka sitten seuraavassa/seuraavissa raskauksissa kipuilee hyvinkin kovasti. Tietty nuo rv. vähän mietityttää kun välttämättä noilla viikoilla ei vielä oikein kohduskasvusta johtuvia kipuja yleensä tule. Tuli mieleen kohdunulkoinen raskaus myös, mutta se aiheuttaa yleensä selvää kipua toispuoleisesti.

Hyvä merkki tietty on ettei mitään kirkasta veristä vuotoa ole ollut! Onko virtsaamisoireita, ettei vaan virtsatietulehdus ole? Valitettavasti minulla ei ole röntgensilmiä, mutta aika normaalilta raskauden alkuajan kuvaukselta kuitenkin kuullostaa. Hyvin monet odottajat kokevat alkuraskaudessa selittämätöntä kovaakin vatsakipua (niinkuin myös minä itse). Kuulostele tilannetta, ja ota tarvittaessa yhteyttä vaikkapa terveyskeskukseen jos kivut yltyvät hirmu koviksi tai tuntuvat hyvin toispuoleisilta. Toivotan onnea!

Ok, mutta minusta on hyvä kertoa ainakin ap:lle, että voi olla myös toisinpäin, eli omat (ja muiltakin kuullut) kokemukseni ovat juuri päinvastaisia; tuulimunaraskaudessa lievät raskausoireet.

(Palsta tökkii enkä pääse "lainaamaan", pahus...)

Mutta hei; jos sinulla "pelottaa", on siellä juuri akuutti tilanne päällä, niin pahoitteluni puolestasi. :( Anna itsellesi lupa surra. :hug:

Kiitoksia todella paljon vastauksista kaikille. Huojentaa kovasti saada tukea.

Ei ole ollut vuotoa eikä virtsaamisoireita. Otan toki asian puheeksi kun terveydenhoitaja soittaa tai terveyskeskukseen jos menee pahemmaksi. Jotenkin tämä parinkin päivän odotus tuntuu vain niin raskaalta. Tätä raskautta on yritetty todella pitkään ja vauva on niin toivottu ja kaivattu. Toivottavasti olisi siis ihan normaaleista kivuista kyse.

Ok, mutta minusta on hyvä kertoa ainakin ap:lle, että voi olla myös toisinpäin, eli omat (ja muiltakin kuullut) kokemukseni ovat juuri päinvastaisia; tuulimunaraskaudessa lievät raskausoireet.

Minulla on myös tämä kokemus ja käsitys yleisimminkin (osaa terkkarintäti sanoa mitään asiaan?) että tuulimunassa raskausoireet olisivat nimenomaan lievempiä tai jopa ettei niitä ole ollenkaan. Edellisessä raskaudessa minulle sanottiin, kun kärsin todella pahasta pahoinvoinnista, että voimakkaat oireet viittaavat nimenomaa siihen, että raskaus on ihan oikea raskaus ja sikiö tiukasti kiinni ja keskenmenon riskikin pienempi.

Yhteistyössä