Köyhän ja halveksutun YH:n elämää osa 1/386

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja suu supummalle:
--> termit on hallussa, migreeniin en ole perehtynyt, joka tapauksessa päänsärky on lievempi vaiva josta itse olen kärsinyt.

Hei kuule migreeni voi olla lamaannuttava sairaus, joka vie työkyvyn tai jopa ajokortin tai mielenterveyden. Eli ei kannata kyllä sitä aliarvioida!

En aliarvioinut, vertasin - en ole kuullut että migreeni potilaat kovinkaan usein olisivat vuodepotilaana tai leikkauksissa oireitten takia.

Oletko sitten "kuuro"?
Miksi yleensäkään vertailet sairauksia, kun et niistä selvästikään tarpeeksi tiedä? Väittämällä omaa sairauttasi pahemmaksi kuin jonkun muun, voit aliarvioida toista rajusti. Ei ehkä ihme että miehesi kyllästyi? Käyttäytyi itsekin sitten miten käyttäytyi...

Migreenipotilaat ovat lähes aina vuodepotilaana, tiedoksi sulle, koska sen hoito vaatii sitä. Ellei saa helpotusta esim. lääkityksellä.

On sairauksia jotka vaativat leikkausta, aiheuttavat oireena päänsärkyä.
Päänsärky voi vaatia jatkuvia kipulääkityksiä, muita lääkityksiä, erilaisia kokeiluja mm. hierojalla jne...

Tiesitkö että päänsärky voi johtua hampaistakin, jolloin voidaan joutua pistämään koko hemmetin purenta uusiksi. kai tiedät paljon se maksaa, kun ei kaikilla oikominen riitä, voidaan joutua kirurgian piiriin...

Tiesitkö että myös silmät voidaan joutua leikkaamaan, nekin voi aiheuttaa päänsärkyä...

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja suu supummalle:
--> termit on hallussa, migreeniin en ole perehtynyt, joka tapauksessa päänsärky on lievempi vaiva josta itse olen kärsinyt.

Hei kuule migreeni voi olla lamaannuttava sairaus, joka vie työkyvyn tai jopa ajokortin tai mielenterveyden. Eli ei kannata kyllä sitä aliarvioida!

En aliarvioinut, vertasin - en ole kuullut että migreeni potilaat kovinkaan usein olisivat vuodepotilaana tai leikkauksissa oireitten takia.

No nyt kuulet nimittäin paras ystäväni sai niin rajuja kohtauksia, että sai ohimeneviä halvausoireita migreenin aikana ja kyllä, sairaalahoitoon joutui. Pikkuhiljaa kohtaukset lisääntyivät, kaveri masentui, tuli riippuvaiseksi vahvoista kipulääkkeistä ja loppujen lopuksi hyppäsi junan alle kun ei enää jaksanut. Joten kyllä, migreenikin voi olla hyvinkin lamaannuttava ja vakava.

Selvä. Joka tapauksessa minun exälläni se ei ole ollut tuota tasoa, josta oli alunperin kyse..

Ihan ku tietäisit sun exän kivun määrän!
Asia on niin, että vertailulla aliarvioit hemmetisti päänsärkypotilaita. Luuletko että exäs jaksaisi sua tukea ja paijata, kun saa sulta tollasta kuraa päälleen... tukisit itse!

Luin suurinpiirtein alotuksen ja kaks sen jälkeistä viestiä joten siltä pohjalta tulee....

Voi harmi, että parisuhde kaatu :(

Hienoa, että olet löytäny kämpän! Ei aina ole helpoimmasta päästä järjestää asuinpaikka. Kuulostaa oikein mukavilta vuokranantajilta.

Löytyy helpostikin tuo sinun sairautesi haulla.
Ei ole automaattisesti jotenkin "pahempi" kuin migreeni. Aliarvioit nyt pahasti migreenipotilaita.

Senkö mukaan vertailet sairauksien vakavuutta leikataanko vai ei?
Kaikkia tappaviakaan sairauksia ei voida hoitaa leikkaamalla, jos tämä oli sinulle uutta!

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja viekku:
miten ihmisen elämä voi olla tollasta??? missä kohden se lähtee meneen pieleen kun reilun 20-weellä on 2 eri isälle olevaa lasta ja yh on???? säälittää sekä lapset että emilyn.

eiköhän se sieltä laspuudesta tule. joillain ei ne lähtökohdat ole niin hyvät että osaisi valita kunnollisen puolison. jos on saanut vaan lapsena paskaa niin valitsee sellaisia paskoja kuten emilyn, jotka hakkaa ja joita ei ole kasvaettu.

En ole tieten tahtoen paskoja valinnut, ex-ex ei ollut mitään läpeensäpaska kun siitä erosin, vaan siihen aikaan vielä erinomainen isä ja hyvä ihminenkin, vikoja vaikka olikin. Sama pätee nyt-exään - kaikesta huolimatta se kuuluu ihmiskunnan parhaimmistoon, eikä ole mikään läpimätä ihminen.

Vastasin alotukseen, nyt luen vähän pidemmälle.

Hienoa, että osaat olla aikuinen myös eron keskellä (monelta se taito häviää mystisesti) ja näkemään myös hyvät puolet exissä.

Ja vielä:

Jos muistan sairautesi oikein, Emilyn, tapailin yhtä miestä jonkun aikaa joka sairastaa samaa. Ei todellakaan helppo sairaus. Voin jopa myöntää, että tämän miehen sairaus oli osasyy siihen, etten halunnut seurustella hänen kanssaan; ne muutamat kuukaudet mitä tapailimme, hän oli sairaalassa kuukauden yhteensä ja niin huonovointinen ettemme voineet nähdä vähintään päivän viikosta. Sinun sairautesi tasosta en tiedä, mutta tällä miehellä ei ainakaan helppoa ollu...

Ihmiset älkää nyt viitsikö vähätellä Emilynin sairautta. Eihän hän puhunut kuin ex-miehensä migreenistä joka ei ollut niin paha. Joten älkääs vetäkö niitä herneitä nenään. Ei varmastikkaan ole helppoa elää suolistosairauden kanssa jossa hoitona on usein leikkaukset ja riski sairastua syöpään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmiset älkää nyt viitsikö vähätellä Emilynin sairautta. Eihän hän puhunut kuin ex-miehensä migreenistä joka ei ollut niin paha. Joten älkääs vetäkö niitä herneitä nenään. Ei varmastikkaan ole helppoa elää suolistosairauden kanssa jossa hoitona on usein leikkaukset ja riski sairastua syöpään.

Ihan ku ei muilla olis sairauksia.
Ärsyttävää päänsärkyjen yms vähättely.

Sukulaiseni sairastaa samaa mitä Emilyn, eikä hällä ole mitään sairaalajaksoja, muitakaan vaikeita ongelmia. Että en mäkään lähde ton perusteella yleistämään, kuin Emilynin sairaus on lievempi kun mun hedari...

Alkuperäinen kirjoittaja bbb:

Sukulaiseni sairastaa samaa mitä Emilyn, eikä hällä ole mitään sairaalajaksoja, muitakaan vaikeita ongelmia. Että en mäkään lähde ton perusteella yleistämään, kuin Emilynin sairaus on lievempi kun mun hedari...

No eiköhän Emilyn itse tiedä millaista hänellä sairauden kanssa on ollut. Minusta meidän muidenkaan ei tarvitse ruveta vähättelemään hänen kärsimyksiään ja vertailla niitä ystäviemme ja sukulaisten samaisiin vaivoihin "ei mun ystävä ainakaan missään sairaalassa oo ollu". Eikä Emilyn ole puhunut kuin vain ex-miehensä päänsärystä, ei kaikkien miljoonien muiden. Hän vain vertasi omaa sairaudentilaansa miehensä sairaudentilaan, joka ei ole niin huono kuin huonossa päänsäryssä voi olla.

Tässä ketjussa näyttää olevan ihan sama, vaikka ap olisi kirjoittanut jotain positiivistä eikä ois maininnutkaan erosta niin johan ois taas joukko tiimarivihkoineen tullut kuittamaan minkä ehtii.

Alkuperäinen kirjoittaja HUH HUH:
Jo on taas huonolla itsetunnolla varustettua porukkaa liikkeellä! Purkakaa paha olonne vaikka wc:ssä peilin edessä, elkääkä lyökö lyötyä!!!!!

Onnea ap:lle.

Minua ihmetyttää myös tuo, kun pahaa oloa purkaa saa lisää pahaa oloa. Minua on köyhyyteni takia kidutettu.

No eiköhän Emilyn itse tiedä millaista hänellä sairauden kanssa on ollut. Minusta meidän muidenkaan ei tarvitse ruveta vähättelemään hänen kärsimyksiään ja vertailla niitä ystäviemme ja sukulaisten samaisiin vaivoihin "ei mun ystävä ainakaan missään sairaalassa oo ollu". Eikä Emilyn ole puhunut kuin vain ex-miehensä päänsärystä, ei kaikkien miljoonien muiden. Hän vain vertasi omaa sairaudentilaansa miehensä sairaudentilaan, joka ei ole niin huono kuin huonossa päänsäryssä voi olla.

Niin, sitähän tuossa juuri kirjoitin, etten sukulaiseni tilan vuoksi lähde aliarvioimaan Emilynin sairautta ja täten toivon, ettei hänkään aliarvioi ja vähättele muiden päänsärkyjä (yleistäen), koska miehellään lievempi kuin toisilla.

Jos luet ketjun, huomaat kyllä hänen kirjoittaneen päänsärystä yleiselläkin tasolla, vähätellen... että silleen...

Niin, sitähän tuossa juuri kirjoitin, etten sukulaiseni tilan vuoksi lähde aliarvioimaan Emilynin sairautta ja täten toivon, ettei hänkään aliarvioi ja vähättele muiden päänsärkyjä (yleistäen), koska miehellään lievempi kuin toisilla.

Jos luet ketjun, huomaat kyllä hänen kirjoittaneen päänsärystä yleiselläkin tasolla, vähätellen... että silleen...

No täytyykö sitten lähteä samalle tasolle? Eiköhän hänelle tullut selväksi, että päänsärkyjä on erilaisia.

Sanotaan, ettei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä. Samaa voisi sanoa, ettei yh-titteli ihmistä pahenna, ellei ihminen itse yksinhuoltajuutta. En ole kohdannut ennakkoluuloja yksinhuoltajuuteni osalta muualla kuin tällä palstalla.

Onnea kämpästä ap:lle. Älä anna ihmisten puheiden vaikuttaa. En mä ainakaan anna. Elän omaa elämääni, pidän huolta lapsistani, teen töitä ja jatkan opintoja. Älä anna huoltajuuden määrittää sinua ihmisenä, vaan tee se oman itsesi pohjalta.

luin joskus noista suolistosairauksista, crohn ym. mitä niitä oli, (en ole varma muistanko oikein). tosi vaarallisia, voi tulla syöpä.

todella pahoilllani, että non nuorella ihmisellä on sellainen.

sinuna hakisin apua jostain, emilyn. muistaakseni sinulla on huono kotitausta, siis surkea lapsuudenperhe, joten tarvtse apua. en kyllä tiedä auttaako yhteiskunta nykyään mitenkään. saako kodinhoitajaa enää mistän?

tukiperheet tekee sitä vaan rahan takia ja perhetyöntekijät eivät tee mitään. kurja tilanne, että yhteiskunta lopettanut biologisten perheiden tukemisen.

Huh, mikä ketju! Kyllä minä sanon, että täällä vain kateelliset palstamammat huutelee, jotka päivästä toiseen haukkuu palstalla ukkojaan ja eivät pääse irti huonosta suhteesta. Toiset sitten tuntevat arvonsa ja heillä on MUNAA tehdä elämänsä onnelliseksi, kuten Emilynillä. Jos suhde ei toimi eikä korjaannu niin se on silloin erottava. Täällä eletään vain kerran, jokainen tehkööt miten parhaakseen näkee.

Mutta tuohon migreenijuttuun, minä kärsin siitä raskausaikana ja se kyllä oli ihan hirveä sairaus. Pimeässä oli pakko maata, ei kärsinyt liikahtaa, näkö meni ja se tuska oli ihan hirveä. Ja mulla se oli vielä pientä verrattuna mitä monella tutulla on.

No mahtaa ne pyöritellä silmiään jo siellä lastenvalvojallakin :D Tuskin oot saanu selvitettyä edellisen exän kans huoltajuusasiat (oli se sen verran sotkusta ja säälittävää puuhaa ) ja nyt jo uus exä :o Mut uutta putkeen, eiks niin :)

Ne on selvitetty jo tuomarin edessä, kiitos vaan kysymästä :flower: Joten mulle on ihan yks hailee, mitä joku lastenvalvoja jossain pyörittelee - tosin hänellehän en ole tilivelvollinen yhtään mistään nykyään.

Mut eihän teidän ero pitänyt olla mahdollinen ;) Muistatko ne hehkutukset.. :D

Joo, lyö ny lyötyä! Tunnet itsesti varmaan tosi fiksuksi?!

Varmasti jokainen haluaa ajatella, ja varmaan sillä hetkellä ajatteleekin, ettei me koskaan erota! Mut tilanteet ja ihmiset muuttuu!
Kyllä minäkin ole sanonut ettei me erota, samoin mies sanoi viime viikolla et luuli et ollaan hautaan asti yhdessä, mut niin vain olen tänään menossa vuokrasopimusta allekirjoittamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Kurjaa kun ei onnistunut :'( Saako tiedustella syytä? Mut jokatapauksessa tsemppiä tulevaan! Ja varmasti lapsista kasvaa oikein järkeviä ja hyviä kansalaisia kunhan äitee on ja pysyy :heart:

Jos tietynlainen kunnioitus ja välittäminen toista kohtaan puuttuu.. sen enempää yksityiskohtia erittelemättä. No, sanotaan nyt yksi esimerkki, että kun olin sairaalassa hengenvaarallisessa tilassa niin toinen epäili minun olevan luulosairas.. Tästä paljastuksesta saan kuulla varmaan palstalla tarpeeksi pitkään, joten en annan enempiä aiheita naljailuun :xmas:

Mutta täällä ja muualla sä kyllä kerroit kuinka ihanasti puoliso tukee sua kun olit sairas... no saahan sitä kertoa mitä mieleen juolahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Etenkin jos on kroonisesti sairas, siinä kohtaa tarvitsee puolison joka ymmärtää ja tukee, eikä vähättele ja epäile että toinen vain kuvittelee kaiken (lääkärien lausunnoista viis veisaten)
Se, että se joiltain osin on sellainen, että parisuhde ei toimi, ei tee automaattisesti hänestä mitään paskiaista, jota pitäisi vain haukkua.

Mun mielestä tämä olisi käynyt ilmi jo seurustelun aikana tai viimeistään yhteen muuttaessa. Koska jos oot kroonisesti sairas niin se on ollut tiedossa jo pitkään.

Päivitä nyt vihkoosi, että sairastuin vasta seurustelumme alkamisen jälkeen. Vai onko sun mielestä krooninen sairaus syntymästä asti tiedossa :xmas:

En oo valitettavasti vihko ihmisiä, enkä ole sun suhteitasi antaumuksella seurannut, mutta suhtautuminen sairasteluun yleensä tulee nopeasti ilmi ja jos esim. niinkuin mulla ex-poikaystävä ei uskonut että kenelläkään voi särkeä pää - tai ainakaan olla migreeni - vähätteli aina mun äidin kohtauksia, tämä kävi ilmi jo aikasessa vaiheessa meijän seurustelua.

Niinhän sitä voisi luulla. Ex itse kärsii migreenistä ja sen mielestä se lieneekin vakavampia vaiva, kuin joku krooninen sairaus. Mutta, on se hyvä että muut ovat niin viisaita ja ennustavat kristallipallostaan kaikki tilanteet ja sen, miten toinen niihin tulee suhtautumaan. Olen aivan varma, että moni voisi yllättyä vaikka 10 vuoden suhteenkin jälkeen, kun joku uusi yllättävä tilanne tulee, että kuinka toinen toimii. Ehkä ihminen itsekin.

Nyt on pakko kommentoida, että viimeisessä viestissäsi on kyllä totuuden siemen. Nimittäin yllättävissä kriisi -tilanteissa me emme tiedä, kuinka toimimme tai kuinka toinen toimii. Siksi pitkässä parisuhteessa tai sellaisen halutessaan on osattava ANTAA ANTEEKSI sekä itselleen että puolisolle, jos toimintatavat eivät olekaan niitä toivottavia.
On keskusteltava ja läpikäytävä, miksi toimin näin, miten voisin toimia eritavalla. On ymmärrettävä, että käytösmallien muutos voi viedä vuosia. On oltava kärsivällinen ja jaksettava yrittää.

Sen perusteella, mitä tiedän suhteestanne voisin sanoa, että sekä sinä että miehesi olette olleet aika kovilla. Melkoista kriisiä on ollut teidän elo sinun sairauden, huoltajuuskiistan ja uusioperheen pyörityksen kanssa.
Ei mikään ihme, että jaksaminen ja ymmärrys on ollut puuttellista.

Onnea vain uuteen elämään! Molemmille ja tietysti lapsille myös!

Kiva, ketju kääntyikin sitten kilpailuksi kenellä on vakavimpia sairauksia. :/

Ap:lle: harmi ettei suhde sitten kestänyt, joskus siinä vain käy noin. :hug: Onnittelut asunnon löytymisestä ja kaikkea hyvä tulevaan! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Kiva, ketju kääntyikin sitten kilpailuksi kenellä on vakavimpia sairauksia. :/

Ap:lle: harmi ettei suhde sitten kestänyt, joskus siinä vain käy noin. :hug: Onnittelut asunnon löytymisestä ja kaikkea hyvä tulevaan! :flower:

mun mielestä tuo kilpailu kuulosti enemminkin olevan sen eron syy...

Mutta kipuhan voi olla juuri sille ihmiselle kova, kipukynnys on niin yksilöllinen. Siinä missä toinen kestää kovaakin päänsärkyä, toinen kokee lievemmänkin kohtauksen toimintakykyä lamaannuttavana.

Tuollaisessa tulee vaan helposti sellainen kierre, että kun toinen ei ota tosissaan omaa kipua, niin ei itsekään halua ottaa tosissaan toisen kipua. En nyt siis sano mitään, että kumpi "aloitti", mutta ihan tavallistahan se on että jos kokee tulleensa vähätellyksi, niin riittävästi sitä koettuaan alkaa vähätellä sitä toista osapuolta. Ja toinen ei ehkä ole alunperin tajunnut, että vähättelee. Joten syyttää taas sitä toista osapuolta siitä, että tämä vähättelee ja niin edelleen. Kierre on valmis.

Yhteistyössä