KÖYHÄT?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja millamagia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

millamagia

Vieras
Miten on Suomessa mahdollista päätyä köyhäksi? Nyt on tässä joulun alla joka päivä työnnetty nenän eteen kippoa ja kuppia, menee "vähävaraisille" ja "köyhille lapsiperheille". No, voisin laittaa euron - tai kympinkin, ei tuntuisi missään. Mutta en osaa laittaa, kun en ymmärrä, miten joku voi olla niin köyhä?

Meillä lähtötilanne oli se, että oltiin molemmat opiskelijoita (opintotuki+asumislisä). Sitten jäin minimiäitiysrahalle, siitä kh-tuelle, toinen lapsi syntyi, takaisin minimille. Näin eletään nyt ja ihan ok. Vaan eikö juuri me olla niitä köyhiä?

Helposti, kun tapahtuu jotain mitä ei osaa ennakoida.

Minä. Pitää etsiä kämppä, maksaa vuokratakuu ja vuokra. Jotta pääsee töihin, pitää olla auto, siihen käsiraha. Pesukone on pakollinen, onneksi saa osamaksulla.

Lapsille ei vieläkään ole sänkyjä, jep, patjoilla pärjää. Ja onneksi löytyi uusi duuni reilun kahden viikon työttömyyden jälkeen. Ongelma vaan on siinä, ettei ole rahaa edes ruokaan, koska eka palkka tulee vasta joskus eikä siitä kahden viikon työttömyydestäkään ole vielä tullut kelalta päätöstä...

(eikä muuten puhuta mitään siitä, että autokin kävi jo korjaamolla ja laskua odottelen pelko persiissä )

Alkuperäinen kirjoittaja millamagia:
Miten on Suomessa mahdollista päätyä köyhäksi? Nyt on tässä joulun alla joka päivä työnnetty nenän eteen kippoa ja kuppia, menee "vähävaraisille" ja "köyhille lapsiperheille". No, voisin laittaa euron - tai kympinkin, ei tuntuisi missään. Mutta en osaa laittaa, kun en ymmärrä, miten joku voi olla niin köyhä?

Meillä lähtötilanne oli se, että oltiin molemmat opiskelijoita (opintotuki+asumislisä). Sitten jäin minimiäitiysrahalle, siitä kh-tuelle, toinen lapsi syntyi, takaisin minimille. Näin eletään nyt ja ihan ok. Vaan eikö juuri me olla niitä köyhiä?

Mitä sun mies nyt tekee? Saattehan te ainakin asumistuen.

Juu,mäkin vähän tota miettinyt.
Kun mä siis yksin kahen lapsen kanssa.. ja minimirahoilla elellään. Eli pienellä äitiyspvärahalla.
Niin kyllä mulla silti on rahaa ostaa lapsille lahjat,ruokaa yms ihan tarpeeksi. Tietty harrastamiseen,matkustamiseen yms ekstraan ei rahaa ole,mutta siihen kun on asennoitunut niin ihan hyvin me ainakin pärjatään,vaikka kaikkien taulukoiden mukaan köyhiä ollaankin :)

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Helposti, kun tapahtuu jotain mitä ei osaa ennakoida.

Minä. Pitää etsiä kämppä, maksaa vuokratakuu ja vuokra. Jotta pääsee töihin, pitää olla auto, siihen käsiraha. Pesukone on pakollinen, onneksi saa osamaksulla.

Lapsille ei vieläkään ole sänkyjä, jep, patjoilla pärjää. Ja onneksi löytyi uusi duuni reilun kahden viikon työttömyyden jälkeen. Ongelma vaan on siinä, ettei ole rahaa edes ruokaan, koska eka palkka tulee vasta joskus eikä siitä kahden viikon työttömyydestäkään ole vielä tullut kelalta päätöstä...

(eikä muuten puhuta mitään siitä, että autokin kävi jo korjaamolla ja laskua odottelen pelko persiissä )

Mutta tää on kyllä totta!!

Mäkin miettinyt että ihan pulassa olisin jos esim pesukone hajois tms.
Kun rahat just riittää elämiseen ihan ok,mutta ei mihinkään ylimääräiseen.

Mies opiskelee. Eli joo, tulee asumiseen tukea. Esikoisesta kh-tuen lisäosa ja sitten se minimiäitiysraha. Ja ne lapsilisät.

Ja tarkennetaan, että en pahalla kysele. En vain tosiaan oikein itse ole hoksannut, miten päätyy sitten tosi köyhäksi :) .

Alkuperäinen kirjoittaja Latukka:
Jos on kovin velkaantunut. Lainaa pystyy hetken maksamaan lainalla. Lopulta ei riitä rahat vaikka tulot olis ihan kohtuullisetkin.
Mutta se on sitä typeryyttä.

Niin.. ensin typeryyttä, ja sitten köyhyyttä.

Eli köyhät = typeriä?

Hmm.. Ei kaikki, mutta ainakin osa..

En tiedä juuri teidän tilannetta, mutta omalta osalta opiskeluajasta jäi mieleen, että rahaa hyvin tasussa. Asun Helsingissä ja opiskelijana oli merkittävästi edullisempi vuokra, siihen asumistuki, opintoraha ja alennukset kaikesta mahdollisesta (mm. liikkuminen bussilla n. puolet halvempaa). Kun sitten menin ihan ok palkkaiseen duunin, niin arki valkeni eli kaikki kustannukset pomsahtivat selkeästi ylös...

en anna koskaan rahaa noihin suomalaisten lasten köyhyyskeräilylippaisiin, sillä vaikka lapsia sääliksi käy kun tiedän millaisia vanhemmat saattavat olla, tiedän kuitenkin että sossun minimillä tulee varsin hyvin toimeen, jos elää normaalielämää (siis sellaiset itsevalitut riippuvuudet kuten alkoholi ja tupakka jätetään ostamatta).

minä elän lapsineni kanssa omasta tahdostani reilusti alle toimeentulotukiminimin ja köyhiä ei tosiaankaan olla. saavutetuista eduista voi myös luopua ja jos se kansantalouden kasvua laskeekin, niin maapallon elinikää nostaa.

Näen aidosti köyhiä lapsiperheitä jatkuvasti työssä ja muutenkin. Mun kanta tähän köyhyyskysymykseen on se, että on olemassa paljon perheitä, jotka ei pysty elämään meidän maassa ja hintatasossa täyttä elämää.

Itselläni on ehkä erilainen suhtautuminen kulutushysteriaan ja köyhyyteen vaikka ollaan ihan hyvin toimeentuleva perhe. Tai "normaalisti" toimeen tuleva. Molemmat töissä ihan kohtalaisilla palkoilla, yksi lapsi. Jotkut kuukaudet selvitään hyvin ja jotkut on laskumäärästä riippuen todella tiukkoja. Muuta lainaa ei ole kun asuntolaina, joka lohkaseekin ison palan ja luotoilla ei haluta elää. Ei olla köyhiä. Suurin helpotus meillekin on kuitenkin aina vain kehittynyt tarkan markan tyyli. Voidaan elää ihan kivasti, jos ei osteta mitään tosta noin vaan. Suurin osa kaikesta ostetaan alennettuna, koska kaikki löytyy aina jostain halvemmalla tai alesta esim. vaatteet, lelut, sisustus jne. Mun mies puhuu usein , että yksi pieni lisäsyy mun rakastamiseen on mun tapa tulla silmät loistaen kotiin ostettuani esim. jotain tarpeellista yli puolet halvemmalla. Juuri sitä laatua ja tavaraa mitä halutaan, mutta halvemmalla.

No, mun pointti on siis se, että nykyisin kaikki on niin kallista, ettei oikeasti vähävaraisilla ole mahdollisuutta hankkia itselleen ja ennen kaikkea lapsilleen kaikkea tarpeellista, edes alennettuna. Mä huomaan ahdistuvani usein ja varsinkin nyt jouluna, kun tietää, että monille kaikki lapsille ajatellut lahjat ovat liian kalliita samoin ruoka. Joten jokainen , joka on tukensa saanut on sen varmasti ansainnut ja näen, että kun tukia jaetaan ja tavaraa näin ostetaan, on meillä kaikilla parempi tulevaisuus edessä ihan taantumankin kannalla. Silti, en itse lähde mukaan kuluttamaan eri tavalla kun tähänkään asti vaan jaan mieluummin niille jotka ovat todella tarpeessa. Pienet asiatkin piristävät vähävaraisia perheitä ja lapsia, kuten lahjoitusten kiikuttaminen sinne mistä jaetaan oikeisiin osoitteisiin, osallistuminen keräyksiin jos pystyy tai jos oma lapsi joululahja ostoksilla saa käydä 1 e ajelulla jossain turhassa laitteessa ja vieressä pyörii perhe, joilla ei ole mahdollisuutta euroakaan laittaa turhuuksiin kun lapset haikeana katselee muita lapsia vierestä niin mukaan kyytiin vaan, ilman muuta jne.

En itse asiassa saa nyt väsyksissä varsinaista ajatusta esille, mutta joku ehkä tajusi. Köyhiä perheitä on ja normiperheellekin eläminen on usein liian kallista, miten sitten niille, joilla tulot ovat pienet/olemattomat...

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Pienipalkkaiset maksavat kaiken itse. Saattaa jäädä vähemmän pakollisten menojen jälkeen rahaa kuin esim. työttömällä, joka saa "kaikki mahdolliset" tuet.

Jep..tätä olen koittanut täällä jankuttaa, mutta kukaan ei tajua. Esim. yh-äitien kanssa, joita ystäväpiirissä paljon ja ollaan tästä keskusteltu: heidän ei oikeasti kannata lähtä töihin, kun menot vaan kasvaa ja tuet huononee. meillä mies elättää ja ite kituuttelen opintotuella, silti täälläkin vaan uskotellaan, miten hyvn meillä pitäis mennä..

"Sivistysvaltio Suomessa vuonna 2008 on leipäjonoja, joista ihmiset hakevat ruokaa kun heillä ei muuten ole leipään varaa.

Tilastojen mukaan maassamme on köyhiä yli 600 000.

Silti kukaan ei ole asiaa ratkaissut. Lamasta lähtien köyhien määrä on kasvanut, vaikka maa on jatkuvasti vaurastunut.

Puolueet miellyttävät keskiluokkaa. Eikö köyhien asia kiinnosta ketään? Vai eivätkö köyhämme ole riittävän köyhiä, kun kukaan ei kuole nälkään eikä köyhyyttä aina näe päälle päin?

Tuomas Enbusken seurassa keskustelemassa toiminnanjohtaja Heikki Hursti, toimittaja Jyri Hänninen ja tutkija Hannu Kaseva."

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos Suomessa ei muka oikeasti köyhiä niin en kutsuisi 80?/kk elämistä kovin rikkaaksikaan.

En ymmärrä, että miten kukaan voi saada noin vähää määrää kuukaudessa?
Miksi?
Mitä kyseinen ihminen tekee "väärin" saadakseen noin vähän?

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Jos Suomessa ei muka oikeasti köyhiä niin en kutsuisi 80?/kk elämistä kovin rikkaaksikaan.

En ymmärrä, että miten kukaan voi saada noin vähää määrää kuukaudessa?
Miksi?
Mitä kyseinen ihminen tekee "väärin" saadakseen noin vähän?

Opiskelee ilman lainaa :D

No mua suoraan sanottuna vituttaa se, että keskiluokka maksaa kaiken tässä yhteiskunnassa. Noitten todella rikkaitten olis huvä menettää vaikka vuoden palkkansa joka viides vuosi köyhien eteen, niin tää homma olis jotenkin oikeudenmukaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
No mua suoraan sanottuna vituttaa se, että keskiluokka maksaa kaiken tässä yhteiskunnassa. Noitten todella rikkaitten olis huvä menettää vaikka vuoden palkkansa joka viides vuosi köyhien eteen, niin tää homma olis jotenkin oikeudenmukaista.

Mitä mitä.. mihis se Karjalatakaisin mentaliteetti katosi :D

No mihin?

No mihin?

Varmaankin siihen vitutukseen jota koet yhteiskunnankuluista.

Yhteistyössä