Köyhyys iski. meidän tarina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tytti 83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1v syö jo samaa ruokaa muiden kanssa, joten jos pakastimessa on jotain niin sitä. Olisit pyytänyt puhelinlaskuun maksuaikaa ja ostanut ruokaa. Perjantaina tulee lapsilisä, osta sillä ruokaa ja vaippoja.

Lapsilisä tosiaan tulee ylihuomenna ja lapsi on jo vuoden. Pärjää varmasti nämä kaksi päivää ilman maitoakin. Jos kaapeissa ei ole yhtään mitään, niin sitten vaan nöyrästi kysymään naapurilta lainaksi puolta litraa kaurahiutaleita. Ankeetahan se on, mutta aikuinen voi paastota 2 päivää ja lapsi syödä veteen keitettyä kaurapuuroa. Tilanne olisi toinen, jos rahaa tulisi vasta parin viikon päästä.

[QUOTE="just";28505578]1v:n elatukseen ei mene vielä mitään, lapsilisä riittää. eli törsäätte itseenne liikaa. puurot, jne hyviä ruokia.

nyt pitää laittaa oma kulutus kuriin kun olette perheen perustaneet tai vaihtoehtoisesti alkaa tienata.

ei ole ok olla käsi ojossa yhteiskunnan ja kaikkien tuttujen suuntaan.

entä yksiö?[/QUOTE]

Jaa no meillä meni viime kuussa 11kk ikäisen ruokiin ja hoitotarvikkeisiin n 200e, ja siihen päälke viä vaatehankinnat.

[QUOTE="...";28506453]oliko tämä nyt provo vai ei?![/QUOTE]

no eiköhän, kun AP ei ole tullut vastailemaan. 1vuotiaasta ei saa enää äippärahaa vaan kotihoidontukea, 1v voi juoda ja syödä samaa kuin muukin perhe ja ylihuomenna tulee lapsilisä.

[QUOTE="hmmm";28506482]no eiköhän, kun AP ei ole tullut vastailemaan. 1vuotiaasta ei saa enää äippärahaa vaan kotihoidontukea, 1v voi juoda ja syödä samaa kuin muukin perhe ja ylihuomenna tulee lapsilisä.[/QUOTE]

En kyllä ymmärrä, mitä tällä alotuksella on haettu :D

kannattaa myös harkita käyttää niitä halpisvaippoja,, kukaan tuskin pitää lapsellaan puolta vuorokautta samaa vaippaa,... tai ehkä päivisin halpiksia ja öisin sit se takuuvarma libero tms.. jos ap asuis naapurissa niin voisin tuoda paketin vaippoja, ku tuli tarjouksesta haalittua

[QUOTE="just";28506165]kyllähän menemään saa vaikka miljoonan, siitä ei ole kyse, mutta 1v ei syö vielä paljon mitää ja sen ikäiselle löytyy käyttämätöntä tavaraa kirppikseltä, ja mitä tavaraa 1v muka välttämättä tarvitsee?[/QUOTE]

Niin no tuo 200e kyllä meni ihan lapsen ruokiin, korvikkeisiin, vaippoihin jne.

[QUOTE="jaana";28505799]Me asutaan "kehän ulkopuolella" muttas kuitenkin uudellamaalla. Helsingistä katsottuna syrjäyläkllä, ja silti meillä on 69m2 kolmiossa vuokra 950e, joka on täällä i ihan normaali vuokrataso. Meillä on myös yksi lapsi, ja pienemmässä en voisi kuvitellakaan että asuttais.[/QUOTE]

Riippuu nyt kyllä todellakin lapsen iästä. Alle kouluikäisen kanssa mahtuu tarvittaessa kyllä kaksioon. Sitä paitsi teillä on neliöitä miltei 30 henkeä kohti, meidän perheellämme alle 20 henkeä kohti. Eli mielestäni asutte varsin väljästi.

Esim. minä olen asunut vanhempieni ja sisareni kanssa kaksiossa. Olemme muuttaneet kolmioon vasta, kun minä olen ollut 13-vuotias.

Eli vaikka sinä et voi kuvitella asuvasi pienemmässä, tälläkin hetkellä lukuisat perheet niin tekevät.

Niin no tuo 200e kyllä meni ihan lapsen ruokiin, korvikkeisiin, vaippoihin jne.

Mitä ihmeellisiä ruokia ostat lapselle, jos niihin, korvikkeisiin ja vaippoihin uppoaa tuommoinen summa rahaa. 11-kuinen kyllä pystyy syömään jo kotiruokaa. Ja vaikka olisi allergioitakin, voi hyvinkin tehdä nekin ruuat itse. Mulla ei ole ikinä, mennyt yhden lapsen ruokiin ja vaippoihin tuommoisia summia, korvikkeita meillä ei tosin ole koskaan käytetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28505426:
Ai niin vielä...leikkaa muovikassista vaippaliina ja käytä käsipyyhettä tms vaippana. Käytön jälkeen huuhtelet, laitat ämpäriin likoamaan ja peset perjantaina, kun olet käynyt ostamassa pesuainetta. Hyvin toimii, olen kokeillut 80-luvulla, kun elin minimiäitiyspäivärahalla ja rahat oli usein vähissä :)

Tää on tietysti jälkiviisautta, kun ei juuri nyt auta ap:ta (jota kyllä epäilen provoksi), mutta jos on pienet tulot niin kannattaisi sijoittaa pieni summa kestovaippoihin, joka kuukausi jäisi kolme kymppiä muuhun kuin vaippihin käytettäväksi. Jos ostaa käytettynä tai ompelee itse, esim. nauhavaipat, harsot tai ommellut sisävaipat ja villakuoret päälle saisi muutamalla kympillä vuodeksi.

asumistukeen on neliörajat henkeä kohti, ylimenevistä ei makseta. Jos on peeaa, niin as.kustannusten pitää olla suhteessa tuloihin. Monihan tekee silleen, että asuu uudessa asunnossa johon saa täydet asumistuet minimituloilla. Toimeentulotuekea voi hakea myös seuraavalle kuulle, se on kuukausikohtainen.

[QUOTE="poikia3";28506577]Mitä ihmeellisiä ruokia ostat lapselle, jos niihin, korvikkeisiin ja vaippoihin uppoaa tuommoinen summa rahaa. 11-kuinen kyllä pystyy syömään jo kotiruokaa. Ja vaikka olisi allergioitakin, voi hyvinkin tehdä nekin ruuat itse. Mulla ei ole ikinä, mennyt yhden lapsen ruokiin ja vaippoihin tuommoisia summia, korvikkeita meillä ei tosin ole koskaan käytetty.[/QUOTE]

Ihan teen normaalia ruokaa lapselle. Marja- ja hedelmäsoseet ostan valmiina. Noihin soseisiin, korvikkeisiin ja vaippoihin menee 100e/kk. Loppusumma sit ruokatarvikkeisiin, pyllypyyhkeisiin jne.

Ihan teen normaalia ruokaa lapselle. Marja- ja hedelmäsoseet ostan valmiina. Noihin soseisiin, korvikkeisiin ja vaippoihin menee 100e/kk. Loppusumma sit ruokatarvikkeisiin, pyllypyyhkeisiin jne.

Vertailun vuoksi, meidän 5-henkinen perhe ostaa kuukauden ruuat ja hygieniatuotteet 500 eurolla kuussa. Kaikki lapset ovat tosin jo koululaisia, eli meillä syödään aamupala, välipala, iltaruoka ja iltapala. Eli ihan mieletön summa teillä menee vauvaan! Ja pyllypyyhkeet eivät ole mitenkään välttämättömyys.

[QUOTE="poikia3";28506736]Vertailun vuoksi, meidän 5-henkinen perhe ostaa kuukauden ruuat ja hygieniatuotteet 500 eurolla kuussa. Kaikki lapset ovat tosin jo koululaisia, eli meillä syödään aamupala, välipala, iltaruoka ja iltapala. Eli ihan mieletön summa teillä menee vauvaan! Ja pyllypyyhkeet eivät ole mitenkään välttämättömyys.[/QUOTE]

No se varmaan on ihan meidän oma asiamme millä lapsemme pylly putsataan? Meillä menee 500-600e/kk noihin samoihin juttuihin ja yksi lapsi. Mies tosin syö kotona vaan vapaapäivinään ja ei esim syö aamu-/ iltapalaa joten ruokakulut on lähinnä mun ja lapsen kuluja.

Mutta asia sikseen, en mä ole aloittaja enkä ole kysellyt säästövinkkejä/ valittanut rahojen riittämättömyyttä.

No se varmaan on ihan meidän oma asiamme millä lapsemme pylly putsataan? Meillä menee 500-600e/kk noihin samoihin juttuihin ja yksi lapsi. Mies tosin syö kotona vaan vapaapäivinään ja ei esim syö aamu-/ iltapalaa joten ruokakulut on lähinnä mun ja lapsen kuluja.

Mutta asia sikseen, en mä ole aloittaja enkä ole kysellyt säästövinkkejä/ valittanut rahojen riittämättömyyttä.

Ei kysynyt, mutta ei kukaan kysynyt sultakaan, paljonko vauvaan menee rahaa. 200 euroa kuussa on ihan hemmetin paljon vauvan korvikkeisiin, ruokaan ja vaippoihin. Jos tulot ovat pienet, niin vauvaan ei yksinkertaisesti käytetä tuollaisia summia. Mitään vikaa rahan käyttämisessä ei ole, jos siihen on varaa. MUTTA tämmöisessä keskustelussa on ihan turha heittää, että pelkästään vauvan kuluihin meni 200 euroa!

1. takuuvuokraa olisi kannattanut kysyä ajoissa sossusta eikä maksaa itse
2. lääkkeisiin saa toimeentulotukea, kun kerran saatte nyt muutenkin
3. laskujen eräpäiviä voi usein siirtää
4. 1-vuotiaasta ei saa äippärahaa, vaan kotihoidontukea, ootko huomannut?
5. Mene töihin?
6. Akuuttiin pulaan kysy diakonialta, kerää pulloja (oikeasti), lainaa vanhemmiltasi tms...

1. takuuvuokraa olisi kannattanut kysyä ajoissa sossusta eikä maksaa itse
2. lääkkeisiin saa toimeentulotukea, kun kerran saatte nyt muutenkin
3. laskujen eräpäiviä voi usein siirtää
4. 1-vuotiaasta ei saa äippärahaa, vaan kotihoidontukea, ootko huomannut?
5. Mene töihin?
6. Akuuttiin pulaan kysy diakonialta, kerää pulloja (oikeasti), lainaa vanhemmiltasi tms...

Niin ja
7. lapselle pakkasesta samaa mitä itse syötte
8. totuta äkkiä tavalliseen lehmänmaitoon. Maitojauhe on halpaa, siitä voi köyhä tehdä juomaa lapselle (jos kelpaa)
9. lapsilisä tulee perjantaina
10. onko 83 äo:si?

Eikai se itkeminen tässä auta..mutta saanpahan johonkin purettua kaiken..
Meidän perheeseen kuuluu minä (äiti), Isä , ja tyttömme 1v.

Olemme nuoria, minä olen 20 vuotias ja isä 23. Ollaan pitkään taisteltu tämän asunnon vuokran kanssa. 820e/kk. Nyt onneksemme pääsemme loppukuusta muuttamaan uuteen jossa vuokra on 200e halvempi. jotain pientä valoa näkyvissä!

mies käy töissä ja minä olen lapsen kanssa kotona. miehen palkka on ollu nyt 800-900e välillä. Joten vuokran verran. kyllähän asumistukee saadaan 250e ja tuleehan mullekkin niitä äippärahoja, mutta ei niillä nyt pitkälle mennä. lapsen ruuat,maito ja vaipat vie niin paljon+ tietenkin meidän ruoka. Ollaan haettu tässäkuussa sosiaalitoimistosta rahaa, ja kyllähän me saatiinkin 900e. Siittä meni yli puolet uudenkodin takuuvuokraan ja loput pakollisiin laskuihin..(puhelin ja sähkö) Eipä jäänyt paljon mitään käsiin.

Nyt tilanne on ahdistava.. Kummallakaan ei penniäkään rahaa.. äippärahat tulevat vasta ensiviikolla. samoin miehen pieni palkka. Tällähetkellä suurin huolenaihe on lapsi. Itse syön vaikka pieniä kiviä, mutta ottaa päähän että lapselta loppuu ruoka,maito ja vaipat. jopa puurokin loppuu. Samoin meidän lapsi kärsii ummetuksesta ja siihen pitäisi saada lääkkeet. Mistäs siihenkin rahan repii.

Lainaa ollaan kysytty mutta ilmeisesti kenelläkään ei loppukuusta ole. Tilanne alkaa oleen toivoton. oon itkeny koko illan kun ahdistaa... Kyllä me aikuiset pärjätään. pakkasesta löytyy jotain. mutta ei lapselle.. pooh..eikai auta. sainpahan purettua tämänkin

Nii...ja pyykkikaappi pursuaa yli. ei edes ole pyykkiainetta -.-

pyh, en ymmärrä.

Me ollaan 20-vuotiaita miehen kanssa molemmat ja meillä myös 1-vuotias. Minä olen kotihoidontuella ja mies on tällä hetkellä työttömänä. Vuokran + laskujen jälkeen ostetaan AINA lapselle tarvittavat vaipat, ruokaa ja kuumetta alentavat. Ja sivuun laitetaan sen verran, että jos lapsi sairastuu niin on mistä maksaa. Sen jälkeen vasta kun lapsella on kaikki tarvittava siihen asti, kun rahaa tulee niin ostamme omat ruokamme + miehen tupakat.

Eikä meillä ole kertaakaan ollut tarvetta edes sossuta rahaa hakea (toki sitä saisimme, mutta ei ole vain tarvetta) ja aina on ruokaa kaapissa niin lapselle kuin meillekkin. Ja miehen tupakat on aivan turhaa rahantuhlausta, mutta niihinkin on varaa.

Tuo teidän tilanne on aivan omaa syytänne. Ja sossusta sitä paitsi saa maksusitoumuksen takuuvuokraan, tosin kaikki tätä ei hyväksy (esim. yksityiset vuokranantajat)

[QUOTE="poikia3";28506565]Riippuu nyt kyllä todellakin lapsen iästä. Alle kouluikäisen kanssa mahtuu tarvittaessa kyllä kaksioon. Sitä paitsi teillä on neliöitä miltei 30 henkeä kohti, meidän perheellämme alle 20 henkeä kohti. Eli mielestäni asutte varsin väljästi.

Esim. minä olen asunut vanhempieni ja sisareni kanssa kaksiossa. Olemme muuttaneet kolmioon vasta, kun minä olen ollut 13-vuotias.

Eli vaikka sinä et voi kuvitella asuvasi pienemmässä, tälläkin hetkellä lukuisat perheet niin tekevät.[/QUOTE]

anteeks mutta miten 70 jaettuna kolmella on mitenkään päin lähemmäs kolkyt? 23,3m2/naama, eli ei kauheasti enempää kuin teilläkään. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28505426:
Ai niin vielä...leikkaa muovikassista vaippaliina ja käytä käsipyyhettä tms vaippana. Käytön jälkeen huuhtelet, laitat ämpäriin likoamaan ja peset perjantaina, kun olet käynyt ostamassa pesuainetta. Hyvin toimii, olen kokeillut 80-luvulla, kun elin minimiäitiyspäivärahalla ja rahat oli usein vähissä :)

Hyvin muuten toimii ! Minäkin kokeilin joskus, kun oltiin mökkeilemässä ja loppui vaipat. Kauppa-auto tuli seuraavana päivänä, tuolla konstilla olis pärjännyt pidempäänkin :)

Yhteistyössä