Köyhyys iski. meidän tarina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tytti 83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tytti 83

Vieras
Eikai se itkeminen tässä auta..mutta saanpahan johonkin purettua kaiken..
Meidän perheeseen kuuluu minä (äiti), Isä , ja tyttömme 1v.

Olemme nuoria, minä olen 20 vuotias ja isä 23. Ollaan pitkään taisteltu tämän asunnon vuokran kanssa. 820e/kk. Nyt onneksemme pääsemme loppukuusta muuttamaan uuteen jossa vuokra on 200e halvempi. jotain pientä valoa näkyvissä!

mies käy töissä ja minä olen lapsen kanssa kotona. miehen palkka on ollu nyt 800-900e välillä. Joten vuokran verran. kyllähän asumistukee saadaan 250e ja tuleehan mullekkin niitä äippärahoja, mutta ei niillä nyt pitkälle mennä. lapsen ruuat,maito ja vaipat vie niin paljon+ tietenkin meidän ruoka. Ollaan haettu tässäkuussa sosiaalitoimistosta rahaa, ja kyllähän me saatiinkin 900e. Siittä meni yli puolet uudenkodin takuuvuokraan ja loput pakollisiin laskuihin..(puhelin ja sähkö) Eipä jäänyt paljon mitään käsiin.

Nyt tilanne on ahdistava.. Kummallakaan ei penniäkään rahaa.. äippärahat tulevat vasta ensiviikolla. samoin miehen pieni palkka. Tällähetkellä suurin huolenaihe on lapsi. Itse syön vaikka pieniä kiviä, mutta ottaa päähän että lapselta loppuu ruoka,maito ja vaipat. jopa puurokin loppuu. Samoin meidän lapsi kärsii ummetuksesta ja siihen pitäisi saada lääkkeet. Mistäs siihenkin rahan repii.

Lainaa ollaan kysytty mutta ilmeisesti kenelläkään ei loppukuusta ole. Tilanne alkaa oleen toivoton. oon itkeny koko illan kun ahdistaa... Kyllä me aikuiset pärjätään. pakkasesta löytyy jotain. mutta ei lapselle.. pooh..eikai auta. sainpahan purettua tämänkin

Nii...ja pyykkikaappi pursuaa yli. ei edes ole pyykkiainetta -.-

Kysäsetkö seurakunnasta, voisivatko auttaa? Kyllä uskoisin että saatte sieltä apua. Eka kyll tuli mieleen, että eikö isovanhemmat voisi auttaa jotta lapsenlapsi saisi ruokaa vaippoja ym.?
Jaksamista!

Voisitteko saada apua kirkosta, tai mahdollisesti ruokakassin? Vaatteita voi ainakin pestä ihan vedelläkin. Miksi miehellä on noin pieni palkka? Voisiko tehdä enemmän töitä? Tai voisitko sinä vastavuoroisesti jo lähteä töihin tekemään vaikka satunnaisia vuoroja henkilöstönvuokrausyrityksen kautta? Työt on usein ravintola-alalla tiskausta tai vastaavaa.

seurakunnalle soittoa, sieltä saatte aivan varmasti hetkellistä helpotusta, siellä ei jätetä ketään pulaan. Ihmettelen miehesi palkan pienuutta, miten voi olla noin olematon palkka jos tekee töitä täyspäiväsesti? Kamalaa, paremmin pärjäisitte varmaan jos miehesikin menbisi opiskelemaan uutta ammattia ja sais sitten parempaa palkkaa, siis pärjäisitte jo opiskeluajan paremmin ku nyt. (olen itse opiskelija ja lapsia on) Paljon jaksamista raskaaseen arkeen :( onneksi lapsilisät sentäs tulevat muutaman päivän päästä, toivon todella että saatte lainattua joltain ennen sitä, tai tosiaan soita huomenna jo seurakuntaan.

Minäkin ihmettelen, mistä työstä maksetaan noin vähän. Harjoittelustako?

Ette varmaan noilla tuloilla osta tupakkaa, alkoholia tai eineksiä? Jos lapsen menot jäävät noiden jalkoihin, niin johan on. Osatteko kokata edullista kotiruokaa, keittoja, laatikoita tms? Anteeksi jos kuulostan epäileväiseltä, mutta olen työni puolesta tavannut nuoria, joiden arkiset taidot ovat sitä luokkaa, että ei pysty käsittämään. Siis näitä, joilla menee 2 l cocista päivässä ja joille munien keittäminen on mahdoton tehtävä.

[QUOTE="vieras";28505267]Onko 83 painosi?
Kerro 5 tärkeintä asiaa, mitä ensimmäiseksi ostaisitte[/QUOTE]

Minä ostaisin lapselle maidot, ruuat, vaipat, hygienia yms, itselle vähän syöömistä, lapset ensin, aina <3

Eikai se itkeminen tässä auta..mutta saanpahan johonkin purettua kaiken..
Meidän perheeseen kuuluu minä (äiti), Isä , ja tyttömme 1v.

Olemme nuoria, minä olen 20 vuotias ja isä 23. Ollaan pitkään taisteltu tämän asunnon vuokran kanssa. 820e/kk. Nyt onneksemme pääsemme loppukuusta muuttamaan uuteen jossa vuokra on 200e halvempi. jotain pientä valoa näkyvissä!

mies käy töissä ja minä olen lapsen kanssa kotona. miehen palkka on ollu nyt 800-900e välillä. Joten vuokran verran. kyllähän asumistukee saadaan 250e ja tuleehan mullekkin niitä äippärahoja, mutta ei niillä nyt pitkälle mennä. lapsen ruuat,maito ja vaipat vie niin paljon+ tietenkin meidän ruoka. Ollaan haettu tässäkuussa sosiaalitoimistosta rahaa, ja kyllähän me saatiinkin 900e. Siittä meni yli puolet uudenkodin takuuvuokraan ja loput pakollisiin laskuihin..(puhelin ja sähkö) Eipä jäänyt paljon mitään käsiin.

Nyt tilanne on ahdistava.. Kummallakaan ei penniäkään rahaa.. äippärahat tulevat vasta ensiviikolla. samoin miehen pieni palkka. Tällähetkellä suurin huolenaihe on lapsi. Itse syön vaikka pieniä kiviä, mutta ottaa päähän että lapselta loppuu ruoka,maito ja vaipat. jopa puurokin loppuu. Samoin meidän lapsi kärsii ummetuksesta ja siihen pitäisi saada lääkkeet. Mistäs siihenkin rahan repii.

Lainaa ollaan kysytty mutta ilmeisesti kenelläkään ei loppukuusta ole. Tilanne alkaa oleen toivoton. oon itkeny koko illan kun ahdistaa... Kyllä me aikuiset pärjätään. pakkasesta löytyy jotain. mutta ei lapselle.. pooh..eikai auta. sainpahan purettua tämänkin

Nii...ja pyykkikaappi pursuaa yli. ei edes ole pyykkiainetta -.-

ok. sain ekan lapsen kolmikymppisenä. menin töihin äitiysloman jälkeen, koska mies opiskeli. entä sinä? voisitko mennä töihin koska lapsi on vuoden.

asuimme yksiössä (parvi keittiöalkovi, huone). vuokra puolet teidän vuokrasta. asutteko te kolmiossa?

lainailu teidän tilanteessa hölmöä, pitää laittaa asiat kuntoon ja teillä tarkoittaa joko miehelle toista työtä ensimmäisen lisäksi, ei taida olla koko päivätyö? tai sinulle työpaikka, oletko edes hakenut?

kuulostat laiskalle ja ruikuttavalle, kaikki mulle tähän heti nyt ilmaiseksi.

Myöhäistä se nyt on, mutta puhelinlaskua olisi varmaan voinut siirtää lapsilisiin maksettavaksi, jolloin teillä olisi rahaa lapsen ruokaan tällä hetkellä.

Muista tämä ensi kerralla, jos tulee moinen yllätys vielä vastaan.

Nyt sitten soittoa kirkolle.

Tekisin itsestäni ls ilmon jolloin lapsi sasi ainakin ruokaa, ls asikkuutta pelätään mutta silloin jopa lapsesi harrasteet tullaan maksamaan ;)
Miten puhelinlasku kuuluu tärkeisiin maksuihin?
Hanki joku halpa luuri,ei kytky ja pripeid liittymä (miten lie kirjotetaan)
Seurakunnalta voi kysyä ruoka avustuksia myös mutta ei hekään loputtomiin pysty auttamaan eikä vuositolkulla jelppimään.
-83 toivottavasti se on painosi, sillä syntymävuotesi se ei voi olla tai joku ei osaa matikkaa ;)

Joo-o,kieltämättä ihmetyttää miksi asutte noin kalliissa asunnossa jos tulot noin pienet? Onneksi pääsette halvempaan..

1-vuotiaalle "maidot". Mitä maitoa hän käyttää ja kuin paljon? Jos ei ole allergioita tms niin tavallista maitoa voi 1v käyttää,ei tartte korvikkeita tai lastenruokafirmojen sikahintasia "leikki-ikäisen maitojuomia". Pyykkiä voi pestä pelkällä vedelläkin,ja ns kotivaatteiden ei tartte olla tahrattoman puhtaita jatkuvasti. Jos teiän rahapula on oikeasti todella tilapäinen,pikavippi saattais auttaa. 50e pikavippi jolla ostatte paketin vaippoja ja ruokaa ym pakollista (ruoka siis ei eineksiä vaan ruokatarvikkeita,tyyliin puurohiutaleet,makaroni,perunat,jauheliha,..). Perjantaina tulee lapsilisät,niistä maksatte ensin pikavipin ja sitten muita ihan pakollisia,ja jos rahaa jää niin ruokakaappien täyttöä.
Voisitteko myydä esim netissä jotain,lapsen pieneksi jääneitä vaatteita,vauvaleluja tms? Huonekaluja?

No tätä tilannetta ei jossittelut auta. Se puhelinlasku on maksettu ja se raha mennyt, ei auta enää eräpäiviä siirrellä. Itse saatiin apua joskus pelastusarmeijalta miehen kanssa kun oltiin muutettu uudelle paikkakunnalle, pikavipit otettu vuokravakuuksiin ja niitä koitettu maksella ja rahat tosi vähissä. Saatiin muistaakseni kaksi 25e rahalappua joilla sai ostettua elintarvikkeita (eli ei pyykinpesuainetta, alkoholia, tupakkaa jne.). Kannattaa nyt ottaa yhteys seurakuntaan tai pelastusarmeijaan. Sieltä löytyy takuulla apua teidän tilanteessanne.

[QUOTE="Maria";28505276]
Ette varmaan noilla tuloilla osta tupakkaa, alkoholia tai eineksiä? Jos lapsen menot jäävät noiden jalkoihin, niin johan on. Osatteko kokata edullista kotiruokaa, keittoja, laatikoita tms? Anteeksi jos kuulostan epäileväiseltä, mutta olen työni puolesta tavannut nuoria, joiden arkiset taidot ovat sitä luokkaa, että ei pysty käsittämään. Siis näitä, joilla menee 2 l cocista päivässä ja joille munien keittäminen on mahdoton tehtävä.[/QUOTE]

No eipä kestänytkään kauan, kun alkoholi, tupakka ja einekset pääsivät mukaan keskusteluun. Odottelen marjastus- ja pullonkeruukommentteja...

Voisitteko saada apua kirkosta, tai mahdollisesti ruokakassin? Vaatteita voi ainakin pestä ihan vedelläkin. Miksi miehellä on noin pieni palkka? Voisiko tehdä enemmän töitä? Tai voisitko sinä vastavuoroisesti jo lähteä töihin tekemään vaikka satunnaisia vuoroja henkilöstönvuokrausyrityksen kautta? Työt on usein ravintola-alalla tiskausta tai vastaavaa.

Ongelma varmaan on se, että jotkut satunnaiset vuorot tai edes enempi työnteko eivät parantaisi perheen tilannetta, kun kerran saavat toimeentulotukea. Jommankumman pitäisi saada huomattavasti suurempi palkka, vasta sitten se muuttaisi tilanteen.

Eivätkä ne pyykit kyllä pelkällä vedellä puhdistu... Tosin pyykkiaine on niin halpaa, että sitä kannattaa ostaa heti perjantain lapsilisistä.

[QUOTE="harmaa";28505318]miksi nyt vasta tajuatte hakea halvempaa asuntoa, miksi ette aijemmin? Eli te olette asuneet liian "isossa" asunnossa koska ette saa enempää asumistukea?[/QUOTE]

820 euroa kolmelta henkilöltä ei kyllä ole erityisen paljon. Ainakaan pk-seudulla...

Yhteistyössä