Kropasta ja äitiydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hannamaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Timmi kroppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Kyllä se rupsahdus johtuu muusta kuin lasten saannista. Se on jopa päinvastoin. Kun terveellisesti odottaa, ja hyvin lapsensa hoitaa, kroppa sen kun kaunistuu!!

Good for you. Harmi kun siihen raskausarpien tulemiseen ei juuri voi itse vaikuttaa ja toisille se mahanahka jää löydäksi vaikka mitä tekisi. Kirurgin veitsi on aika tehokas apu kyllä.

Mutta on tosi typerää tulla muita mollaamaan jos sulla on käynyt tuuri eikä arpia ja löysää ole jäänyt.

Molla molla!! Omasta velttoudesta on kysymys, jos ei kroppaansa osaa hoitaa!!

Kun ne raskausarvet on monella ihan hormonaalisia, eikä liity vatsan kokoon niinkään.

Kyllä se rupsahdus johtuu muusta kuin lasten saannista. Se on jopa päinvastoin. Kun terveellisesti odottaa, ja hyvin lapsensa hoitaa, kroppa sen kun kaunistuu!!

Good for you. Harmi kun siihen raskausarpien tulemiseen ei juuri voi itse vaikuttaa ja toisille se mahanahka jää löydäksi vaikka mitä tekisi. Kirurgin veitsi on aika tehokas apu kyllä.

Mutta on tosi typerää tulla muita mollaamaan jos sulla on käynyt tuuri eikä arpia ja löysää ole jäänyt.

Kerrotko meille veltoille sit, millä oot raskausarvet ja löysät nahkat saanut pois?

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
joillakin se varmaan muuttaa hormonitoimintaa jotenkin?tunnen vaan pari tapausta jotka ennen lapsia saattoivat syödä mitä vaan ja olivat tikkulaihoja,mutta lasten jälkeen ovat alkaneet lihota...ite oon hoikkana pysynyt,mutta arvet menee kyllä lapsen piikkiin

Toi "mitä vaan syöminen tai syömättömyys" on aina harhaa syöjän päässä. Ei ne läskit tuu kuin syömisestä.!! Helppo on vähätellä ja "olla muistamatta" syömisiään, mystisesti syyttä vaan aineenvaihduntaa ja hormooneja!!

Vaikka olis kuin huono aineenvaihdusta, ei se tee läskiä. Ainoastaan syöminen!!!

Noo, ennen raskautta minä olin hoikka ja timmissä kunnossa, pystyt rinnat.
Vuosi synnytyksen jälkeen edelleen hoikka, mutta navasta huomaa että olen synnyttänyt, niinkuin kaikilta huomaa.. Öö ja rinnat eivät ole kiinteät, vaan veltot ja tyhjät :D

No se on ihan yksilöllistä miten esim. raskaudet ja imetykset vaikuttaa. Mulla ei ainakaan imetys ole kuluttanut kauheasti kaloreita vaikka maitoa onkin joka kerta hyvin tullut. Muuten olen säästynyt monilta ylimääräisiltä raskauskiloilta ja raskausarpiakaan ei ole paljon tullut. Mutta jos itse onkin hyvin noilta rumentavilta asioilta säästynyt, niin mun mielestä turha tulla tänne muita haukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mumpsi:

Kerrotko meille veltoille sit, millä oot raskausarvet ja löysät nahkat saanut pois?

Raskausarpia ei tuukkaan, kun ei anna itsensä lihoa liikaa raskausaikana. Eli yksinkertaisesti EI SYÖ LIIKAA. Ja silloin sen kropakin kiinteytyy pian synnytyksen jälkeen niin ettei jää löysiä. Imettäminenkin tietysti on hyväksi.... Eikä suotta kannata pelätä laihtumista imetysaikana. Sellasiakin on, lapsi kuulemma "jotenkin myrkyttyy jos laihtuu kun imettää"" Ei oo myrkyttyny ainakaan meillä: :) :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aminohappo:
Lasta en syytä kropastani vaan geenejä. Mulla alkoi rintojen ja vatsan iho revetä viikolta 25 eteenpäin. Lisäkiloja sain peräti 23kg.. Synnytyksen jälkeen pudotin painoa 26kg, mut löysä vatsanahka ja riipputissit arvilla jäi. Mä olen niin kateellinen naisille jolla nahka pysyy samanlaisena raskauden jälkeenkin. Tosin on lenkille lähtö pikkasen hankalampaa kolmevuotiaan kanssa matkarattailla, kun typy kuitenkin painaa...

ohhoh.. 23kiloa raskausaikana.. mitä te oikein syötte kun ootte paksuna? mulla tuli vaan 5kiloo ja sairaalasta kun kotiuduin niin olin 4kiloa hoikempi kuin ennen raskautta ja en siis ole ylipainoinen ihan normaalipainoinen olen aina ollut.

Toi vaan 5 kiloo on kyllä vähän poikkeavaa ja mun mielestä myös huolestuttavaa.

Mitäs huolestuttavaa tossa 5kilossa on? ei tullu nestettä eikä liikakiloja, raskauden puolessavälissä paino nousi vasta ekan kerran, mulla lähti rajun pahoinvoinnin takia aluksi muutama kilo, ja se oli ihan mun omasta massasta lähtenyttä.. joillekkin ei tule yhtään kiloja jos syö terveelliseti ja hoikistuu hieman. Kaverilleni joka on ylipainoine niin oli neuvolassa sanottu että mielellään ei saisi tulla yhtään kiloja, sallittu määrä olisi 5kiloa...siis kaverille.

Joo mutta sä sanoit olevas normaalipainoinen, etkä ylipainoinen. Siksi ihmettelin. Ei se ole mikään hyvä asia minun mielestä, että paino tippuu raskauden alussa rajusti.

kyllä olenkin normaalipainoinen, ei ole vaarallista jos normaalipainoiselta putoaa kilo kaksi, silloin en vieläkään ole anorektikko tai alipainoinen. kaverini on ylipainoinen en minä.

Raskausarpia ei tuukkaan, kun ei anna itsensä lihoa liikaa raskausaikana. Eli yksinkertaisesti EI SYÖ LIIKAA. Ja silloin sen kropakin kiinteytyy pian synnytyksen jälkeen niin ettei jää löysiä. Imettäminenkin tietysti on hyväksi.... Eikä suotta kannata pelätä laihtumista imetysaikana. Sellasiakin on, lapsi kuulemma "jotenkin myrkyttyy jos laihtuu kun imettää"" Ei oo myrkyttyny ainakaan meillä: :) :)

Porvooseen terkkuja!!

Vaikka itse olen normaalipainoinen, on useassa lapsessa niin paljon työtä, että en usko, että on tekosyy, että aikaa ei välttämättä kaikilla ole. Tai on niin väsynyt että ei jaksa.

Mutta tottakai yhden lapsen kanssa voi vaunuilla ja lähes kaikki tuntemani äidit ovat esikoisen jälkeen lähes alipainoisia, vaunuilun ja imettämisen ansiosta. On aikaa laittaa kunnon ruoat ja ehtii itsekin syödä.

Laihatkin ihmiset voi saada raskausarpia. se on vaan helppo sanoa, jos itse on niiltä sattunut välttymään.

No nii, kai mää sit vaa ylpeilen väärin perustein ittestäni... Ja ylpeyshän käy lankeemuksen edellä. Että sori vaan kaikille, emmää millään pahalla :( :(

Enkä oo porvoosta...

Laihatkin ihmiset voi saada raskausarpia. se on vaan helppo sanoa, jos itse on niiltä sattunut välttymään.

No nii, kai mää sit vaa ylpeilen väärin perustein ittestäni... Ja ylpeyshän käy lankeemuksen edellä. Että sori vaan kaikille, emmää millään pahalla :( :(

Enkä oo porvoosta...

Ei myöskään pahalla, mutta kaikilla raskausarvet ei tosiaan johdu raskauden aikana lihomisesta tai läskistä. Vaan se johtuu kudostyypistä.

Vaikka itse olen normaalipainoinen, on useassa lapsessa niin paljon työtä, että en usko, että on tekosyy, että aikaa ei välttämättä kaikilla ole. Tai on niin väsynyt että ei jaksa.

Mutta tottakai yhden lapsen kanssa voi vaunuilla ja lähes kaikki tuntemani äidit ovat esikoisen jälkeen lähes alipainoisia, vaunuilun ja imettämisen ansiosta. On aikaa laittaa kunnon ruoat ja ehtii itsekin syödä.

Tohon on veilä pakko sanoa, että nyt TOSI monen lapsen jälkeen oon laihempi kuin koskaan.....

Enkä oo porvoosta...

Ei myöskään pahalla, mutta kaikilla raskausarvet ei tosiaan johdu raskauden aikana lihomisesta tai läskistä. Vaan se johtuu kudostyypistä.

Niin kai se o.

Mun mielestä ei missään tapauksessa voi "syyttää" lapsia siitä et mutsin kroppa leviää! Se on maailman huonoin selitys liikakiloilla ja voisin naura päin naamaa sellaisille mammoille jotka vetoavat raskauksiin kun on kuin michelin-ukko..

mulla kaksi lasta joista raskausaikoina tuli 24 ja 29kg.. molempia imetin myös pitkään..tänä päivänä ei muusta näy kun ehkä vähän rinnoista..tosin ei ne varmaan samanlaiset ois muutenkaan kuin 10v sitten 18 vuotiaana :saint:
eli en minä ainakaan syytä lapsia vaan itsestä kiinni nuo asiat tosin minä onnekas siinä etten ole saanut koskaan raskausarpia

Alkuperäinen kirjoittaja Aminohappo:
Lasta en syytä kropastani vaan geenejä. Mulla alkoi rintojen ja vatsan iho revetä viikolta 25 eteenpäin. Lisäkiloja sain peräti 23kg.. Synnytyksen jälkeen pudotin painoa 26kg, mut löysä vatsanahka ja riipputissit arvilla jäi. Mä olen niin kateellinen naisille jolla nahka pysyy samanlaisena raskauden jälkeenkin. Tosin on lenkille lähtö pikkasen hankalampaa kolmevuotiaan kanssa matkarattailla, kun typy kuitenkin painaa...

ohhoh.. 23kiloa raskausaikana.. mitä te oikein syötte kun ootte paksuna? mulla tuli vaan 5kiloo ja sairaalasta kun kotiuduin niin olin 4kiloa hoikempi kuin ennen raskautta ja en siis ole ylipainoinen ihan normaalipainoinen olen aina ollut.

Toi vaan 5 kiloo on kyllä vähän poikkeavaa ja mun mielestä myös huolestuttavaa.

Mitäs huolestuttavaa tossa 5kilossa on? ei tullu nestettä eikä liikakiloja, raskauden puolessavälissä paino nousi vasta ekan kerran, mulla lähti rajun pahoinvoinnin takia aluksi muutama kilo, ja se oli ihan mun omasta massasta lähtenyttä.. joillekkin ei tule yhtään kiloja jos syö terveelliseti ja hoikistuu hieman. Kaverilleni joka on ylipainoine niin oli neuvolassa sanottu että mielellään ei saisi tulla yhtään kiloja, sallittu määrä olisi 5kiloa...siis kaverille.

Joo mutta sä sanoit olevas normaalipainoinen, etkä ylipainoinen. Siksi ihmettelin. Ei se ole mikään hyvä asia minun mielestä, että paino tippuu raskauden alussa rajusti.

kyllä olenkin normaalipainoinen, ei ole vaarallista jos normaalipainoiselta putoaa kilo kaksi, silloin en vieläkään ole anorektikko tai alipainoinen. kaverini on ylipainoinen en minä.

Kyllä varmasti aika monella jotka ovat normaalipainosia ja saavat alkuraskaudessa kovaa pahoinvointia, niin kiloja saattaa tippua. ja normaalipainoisella ihmisellä ei ole vaarallista jos sen pari kiloa laihtuu. ihan samalla tavalla tässä voitaisiin ruveta kauhistelemaan kun lihava ihminen lihoo raskausaikana, sehän se vasta terveydelle vaarallista onkin!

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Mun mielestä ei missään tapauksessa voi "syyttää" lapsia siitä et mutsin kroppa leviää! Se on maailman huonoin selitys liikakiloilla ja voisin naura päin naamaa sellaisille mammoille jotka vetoavat raskauksiin kun on kuin michelin-ukko..

Ehkä jotain tämmöstä ajatusta määkin yritin ilmaista...

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
joillakin se varmaan muuttaa hormonitoimintaa jotenkin?tunnen vaan pari tapausta jotka ennen lapsia saattoivat syödä mitä vaan ja olivat tikkulaihoja,mutta lasten jälkeen ovat alkaneet lihota...ite oon hoikkana pysynyt,mutta arvet menee kyllä lapsen piikkiin

Toi "mitä vaan syöminen tai syömättömyys" on aina harhaa syöjän päässä. Ei ne läskit tuu kuin syömisestä.!! Helppo on vähätellä ja "olla muistamatta" syömisiään, mystisesti syyttä vaan aineenvaihduntaa ja hormooneja!!

Vaikka olis kuin huono aineenvaihdusta, ei se tee läskiä. Ainoastaan syöminen!!!

tottakai syöminen lihottaa.pointti nyt oli,et jos ennen on voinut syödä levyn suklaata ja perhepizzan ilman että se kropassa näkyy ja raskauden jälkeen sitten terveelliselläkin ruokavaliolla kiloja vaan kertyy.mulla esim.röökilakko tekee tollasta.kun poltan voin syödä mitä vaan,eikä se housuja kiristä,lakossa taas kaikki,porkkanat ja kiinankaalitkin tuntuu nostavan painoa heti.mut kai mä sit vaan ajattelen kaiken tän.

Mulla on paino palautunut kyllä joka synnytyksen jälkeen helposti ihan jo imetykselläkin, mutta eihän se kroppa millään se sama silti ole. Minä tosin itse olen ollut aina tyytyväinen kroppaani, myös lasten jälkeenkin. Mutta ei tuosta vattasta ikinä samaa tule vaikka painaisin vielä 10kg vähemmän kuin ennen lapsia.

Tiedän tosi nuoren äidin, joka on raskausarvilla polvitaipeista rintoihin saakka niin, että iho näyttää melkein mustalta eikä hän mitenkään erityisen paljon lihonut raskausaikana - varmasti ei ilman kirurgin veistä ikinä näytä lähellekään entiseltä - varmasti raskauden aiheuttamaa ja varmaan huonojen geenien.

Mä oon aina ollut laiha eikä lapsen saaminen tehnyt musta lihanaa. En kuitenkaan koskaan ole ollut urheilullinen, joten kiinteä laiha kroppani ei ole. Selluliittiä tuli jonkun verran reisiin raskausaikana enkä ole tehnyt muuta saadakseni sitä pois kun joskus hieroskelin vähän selluliittigeeliä. En kuitenkaan syyttele niistä ketään.

Yks varma asia mihin lapsen saanti kropassani on vaikuttanut. Mun maha :(. Se on täynnä arpia, jotka näyttää rypyiltä nyt kun vatsa on lähes entisensä kokoinen. Myös roikkuvaa nahkaa tossa mahassa on, mutta jotkut väittää että sen sais treenillä pois.

Sanna80 kirjoitti:Ihmiset on niin yksilöllisiä. Ei sitä kukaan toinen oikein voi arvostelemaan alkaa. Toki osa syö kun siat, "kahden edestä" mutta kyllä niitä kiloja voi tulla vaikka ei mitenkään erityisen paljon mässäisikään.

Peesi tälle.
Mulle tuli esikosta vaan 12 kg. Mutta synnytyksen jälkeen kesti n. vuoden ennenkuin olin " alkumitoissa" ( + 1kg)
Kakkosesta sain 22 kg :whistle: , mutta kk synnytyksesta oli enää n. 7 kg jäljellä ja puolen vuoden kuluttua, olin entiselläni.
Nyt kolmannesta olen hiukan "kevyemmässä" kunnossa kuin kakkosta odottaessa, mutta esim. nestettä ei ole kerääntynyt ( vielä ) niinkuin eikaisemmissa raskauksissa . Liikuntaa rajoittaa supistelu, vaikka olenkin yrittänyt pitaa "kiloja loitolla " paljon liikkumalla.

En ota kummempia paineita kiloista, ne ovat lähteneet " kuin itsestään" ennenkin.

Alapää tosiaan jää " venahtaneeksi" , ei sitä saa enää entisiin mittoihin :D

Raskausarvilta olen säästynyt ja tissitkin ovat suht normaalit, mutta hiukan erikokoiset ;)

Yhteistyössä