Kropasta ja äitiydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hannamaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No onhan se helppo laittaa liikakilot lapsen piikkiin -vielä tässä vaiheesa, kun synnytyksestä on alle vuosi. Mutta kyllä varmaan ei enää edes kehtaa laittaa kiloja raskauden piikkiin sitten kun tuo lapsikin alkaa olla jo isompi.

Raskausaikana tuli melkein 20kg, joista jäljellä vielä 3kg. Tekeeköhän tuo 3kg minusta niin kauhean lihavan näköisen, sillä en mielestäni todellakaan näytä samalta kuin ennen raskautta! Samat vaatteet kyllä sopii, mutta tuo maha on tuollainen roikkuva löllö, jos esim. lannehousut, niin semmonen lerpake jää roikkumaan housun vyötärön yli :(

Rinnat on ollut isot ja roikkuvat jo ennen raskautta. Joten en huomaa niissä mitään eroa.

MUTTA MITEN TUON LÖLLÖMAHAN SAA OIKEESTI POIS??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon aina ollut laiha eikä lapsen saaminen tehnyt musta lihanaa. En kuitenkaan koskaan ole ollut urheilullinen, joten kiinteä laiha kroppani ei ole. Selluliittiä tuli jonkun verran reisiin raskausaikana enkä ole tehnyt muuta saadakseni sitä pois kun joskus hieroskelin vähän selluliittigeeliä. En kuitenkaan syyttele niistä ketään.

Yks varma asia mihin lapsen saanti kropassani on vaikuttanut. Mun maha :(. Se on täynnä arpia, jotka näyttää rypyiltä nyt kun vatsa on lähes entisensä kokoinen. Myös roikkuvaa nahkaa tossa mahassa on, mutta jotkut väittää että sen sais treenillä pois.

ja lisään vielä, että tisseistä tuli rumat littanat patalaput

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Älkääkä nyt vetäkö vihanneksia sieraimiin! Ihan viatonta ajatuksenkulkua ja kysymys:

Palkonko kropan "rupsahduksesta" voi oikeasti "syyttää" mielestäsi lapsia? Siis sitä että on synnyttänyt?

Kun monastihan esim imetys kuluttaa hurjasti kaloreita, ja vaunulenkki kiinteyttää jne. On monia monen lapsen äitejä joilla kroppa on timmissä, ja lapsettomia joilla ei ole.

Jos kroppa ei ole timmissä ja on lapsia, niin onko se vaan hyväksytympää todeta että "kun mulla on näitä lapsia", kuin että "suklaa nyt vaan on hyvää".

Ja jokasella saa olla semmonen kroppa kuin on, mutta tuli vaan mieleen kun hirveen usein kuulee sanottavan "lapset toi mulle lisäkiloja" ja samalla mussutetaan kolmatta pussia karkkia tai sipsejä...

Kai siitä voi syyttää elämäntapojensa lisäksi myös omia geenejään ja esimerkiksi isoja rintoja. Minä olen säästynyt raskausarvilta, rintojen rupsahtamiselta ( vaatimattomat b-c-kupit) sekä vatsamakkaroilta. Toisaalta olen aina pitänyt huolta lihaskunnostani ja katsonut etenkin iltasella, mitä suuhuni pistän. Minulle ei lapset ole tuoneet niitä lisäkiloja. Ja kuulen kyllä kehuja asiasta niin naisilta kuin miehiltäkin.

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkitys siihen kylläkin. Normaalitilassa olen aina ollut normaalipainoinen. Joka ikisestä raskaudesta olen paisunut aina 30kg, eikä lääkitystä olla raskausaikana saatu tasapainoon, vaikka mitä olisi tehty. Ja ihan lääkärin lausunto asiasta, että johtuu nimenomaan HORMOONEISTA. Ja mulla on saattanut mennä lähes vuosi siihen, että elimistön hormoonitoiminta on palautunut ennalleen eli siihen tilaan, että mulla on edes mahdollista laihtua. Mua ärsyttää hitosti tää jauhaminen, että kaikki on aina kiinni äidin itsekurista tai laiskuudesta!! Ja sitä kun ei vastaantulevasta läskistä ja veltosta äidistä voi yhdellä silmäyksellä tietää, mistä on kyse. Tekisi tässä kohtaa mieli sanoa tosi rumasti teille arvostelijoille, mutta jätän sanomatta.

Nyt mulla on taas edessä tuon 30kg laihduttaminen, kolmannen kerran. Kuopus on kohta 10kk vanha. Lisää lapsia en tule enää hankkimaan missään vaiheessa, sillä en usko kroppani enää kestävän näitä painonvaihteluita. Enkä mä sitä paitsi enää jaksa niitä ihmisten arvostelevia katseita (tyyliin "miksei toi läski ämmä voi pitää itestään parempaa huolta"), mä kun en ole live-elämässä kauheasti huudellut tuon painon kertymisen syistä. Se kun ei niille päivittelijöille kuuluu ja "tekosyitähän noi hormoonijutut vaan on"....:headwall:

Raskausarpia voi syyttää lapsista, ei juuri muuta. Rinnatkin hiukka notkahti imetyksestä, muttei niin paljon mitä puhutaan. Itsestä kiinni miten itseään hoitaa ja vaalii, raskaus ja imetys ja äitiys ei ole tekosyy antaa ittensä rupsahtaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkitys siihen kylläkin. Normaalitilassa olen aina ollut normaalipainoinen. Joka ikisestä raskaudesta olen paisunut aina 30kg, eikä lääkitystä olla raskausaikana saatu tasapainoon, vaikka mitä olisi tehty. Ja ihan lääkärin lausunto asiasta, että johtuu nimenomaan HORMOONEISTA. Ja mulla on saattanut mennä lähes vuosi siihen, että elimistön hormoonitoiminta on palautunut ennalleen eli siihen tilaan, että mulla on edes mahdollista laihtua. Mua ärsyttää hitosti tää jauhaminen, että kaikki on aina kiinni äidin itsekurista tai laiskuudesta!! Ja sitä kun ei vastaantulevasta läskistä ja veltosta äidistä voi yhdellä silmäyksellä tietää, mistä on kyse. Tekisi tässä kohtaa mieli sanoa tosi rumasti teille arvostelijoille, mutta jätän sanomatta.

Nyt mulla on taas edessä tuon 30kg laihduttaminen, kolmannen kerran. Kuopus on kohta 10kk vanha. Lisää lapsia en tule enää hankkimaan missään vaiheessa, sillä en usko kroppani enää kestävän näitä painonvaihteluita. Enkä mä sitä paitsi enää jaksa niitä ihmisten arvostelevia katseita (tyyliin "miksei toi läski ämmä voi pitää itestään parempaa huolta"), mä kun en ole live-elämässä kauheasti huudellut tuon painon kertymisen syistä. Se kun ei niille päivittelijöille kuuluu ja "tekosyitähän noi hormoonijutut vaan on"....:headwall:

sulle urakkaasi! :flower: :hug:

mun kroppa ulkoisesti on ollu parhaimmassa kunnossa toisen tai kolmannen lapsen synt. jälk., joten ei kyllä lapsen saamista voi lässähtämisen syynä pitää. ja nykyään tulee liikuttuakin enemmän, kuin ilman lapsia aikaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Aminohappo:
Lasta en syytä kropastani vaan geenejä. Mulla alkoi rintojen ja vatsan iho revetä viikolta 25 eteenpäin. Lisäkiloja sain peräti 23kg.. Synnytyksen jälkeen pudotin painoa 26kg, mut löysä vatsanahka ja riipputissit arvilla jäi. Mä olen niin kateellinen naisille jolla nahka pysyy samanlaisena raskauden jälkeenkin. Tosin on lenkille lähtö pikkasen hankalampaa kolmevuotiaan kanssa matkarattailla, kun typy kuitenkin painaa...

ohhoh.. 23kiloa raskausaikana.. mitä te oikein syötte kun ootte paksuna? mulla tuli vaan 5kiloo ja sairaalasta kun kotiuduin niin olin 4kiloa hoikempi kuin ennen raskautta ja en siis ole ylipainoinen ihan normaalipainoinen olen aina ollut.

Mulla tuli nesteitä loppuajasta varmaan 5kg, muut kilot vain kertyi. Söin kyllä terveellisesti paljon hedelmiä ja kasviksia, mutta kun on huono aineenvaihdunta niin paino vaan kertyy.. Jos joku osais kertoo miten ihminen lihoo, niin sen tiedon kernaasti kuulisin.

mä painoin ennen ekaa raskauttaa 62kg ja nyt neljän raskauden jälkeen painan 75kg.. :| enkä mussuta karkkia tai sipsiä..en kuntoillu pahemmin ennen lapsia mutta nyt kyl tarttis koska tuo masu on vaikea laihduttaa pois..eli mun tapauksessa raskaudet kyl "lihotti" mut..ja toi ne raskaus ARVETKIN :kieh: mut eipä tuo juur haittaa koska en oo esim bikineis kulkenut ennenkä enkä kulje nytkä..pääasia on että on ihanat muksut :)

Mie lihoin poikaa odottaessa yli 20kg joista 8kg jäi laitokselle... Olin liikkumiskiellossa viikot 29-36 ja silloin vain söin ja söin ja söin ja makasin. Laihdutin ja treenasin itteni kuntoon niin että kun poika syntyi syksyllä 05 niin kesällä 06 olin jo entiselläni tai jopa paremmassa kunnossa. Ja se mahapussukka mulla sillloin pieneni kun tein vatsoja, kokonaan en sitä minäkään pois saanut. Raskausarpia tuli vatsaan paljon, muualle ei niinkään ja syömisellä oli varmaan osuutta asiaan... :whistle:
Nyt tyttöä odottaessa mulla nousi paino 15kg joista jo nyt on hävinnyt jonnekin 11kg ja tyttö on 1vk ja 2pv vanha. Eli taitanee tulla helpompi urakka tästä timmauksesta. =) Mullakin oli tässä raskaudessa turvotusta niin varmasti osa painonnoususta johtui siitä. Ja esikoinen piti liikkeellä niin ei tullut syöntikilojakaan paljoa vaikka varmasti jokapäivä suklaata söin(ja paljon), nyt taas palattiin kerran viikossa karkkipäivään niin eipähän tule ahdettua liikaa ja helpompi taas palautua omiin mittoihin. Tuo pussukka ja arvet tuossa mahassa muistuttaa mulle siitä että kaksi ihanaa penskaa olen tänne synnyttänyt, eli en jaksa niistä hirveästi stressata. Maha pienenee taas ajallaan vatsoja tekemällä ja arvetkin vaalenee vaikkeivät kokonaan häviä. =)

Mun mielestä lapsia ei voi syyttää kropan pilalle menemisestä, ylipainosta tms. Olen hoikempi kuin ennen lapsia, kiitos imetyksen ja liikunnan. Geenit vaikuttavat toki siihen, tuleeko raskausarpia vai ei. Mutta jos niitä on tullakseen, voi niitä tulla muutenkin esim. lihomisen ja laihtumisen myötä.

Vaikka itse olen normaalipainoinen, on useassa lapsessa niin paljon työtä, että en usko, että on tekosyy, että aikaa ei välttämättä kaikilla ole. Tai on niin väsynyt että ei jaksa.

Mutta tottakai yhden lapsen kanssa voi vaunuilla ja lähes kaikki tuntemani äidit ovat esikoisen jälkeen lähes alipainoisia, vaunuilun ja imettämisen ansiosta. On aikaa laittaa kunnon ruoat ja ehtii itsekin syödä.
Siihen lenkkeilyyn ei mene kauan aikaa, lenkkarit jalkaan ja menoksi vain. Itse en töllötä kaunareita, salkkareita tai muita saippuasarjoja, vaan käytän sen ajan liikuntaan.

Mulle on lapset todellakin tuoneet näitä lisäkiloja. Tai kilot ovat tulleet lasten myötä.
Imetys ei todellakaan laihduta kaikkia. Itse olen jokaista imettäessäni aina lihonnut. Lisäksi olen selkeästi turvonnut.
Sitä en kiellä ettenkö söisi suklaata. Tosin olen syönyt sitä ennenkin. Mutta ennen lapsia liikuin enemmän. Lasten myötä ei ole ollut aikaa käydä kävelemässä yhtä paljon mitä aikaisemmin. Lapset vaatii muuta aktiviteettia kun rattaissa lykkäly kuntoilumielessä.
Mulla on sellanen aineenvaihdunta että jokainen suklaapala minkä näen muuttuu heti ihraksi lanteilleni.
Tietenkin voisin olla ilman suklaata, mutta tällä hetkellä se on mun ainut lohtuni =) Mä lepuuttelen hermojani suklaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja terkut monen lapsen äidiltä:
Vaikka itse olen normaalipainoinen, on useassa lapsessa niin paljon työtä, että en usko, että on tekosyy, että aikaa ei välttämättä kaikilla ole. Tai on niin väsynyt että ei jaksa.

Mutta tottakai yhden lapsen kanssa voi vaunuilla ja lähes kaikki tuntemani äidit ovat esikoisen jälkeen lähes alipainoisia, vaunuilun ja imettämisen ansiosta. On aikaa laittaa kunnon ruoat ja ehtii itsekin syödä.
Siihen lenkkeilyyn ei mene kauan aikaa, lenkkarit jalkaan ja menoksi vain. Itse en töllötä kaunareita, salkkareita tai muita saippuasarjoja, vaan käytän sen ajan liikuntaan.

terveiset vaan kolmen äidiltä.. mä en pääse lenkille, mies töissä ja koulussa, lapset 2,4,6 veet, et jos pienin on rattaissa ei 4v eikä kyl 6v jaksa juosta niin kovaa et lenkille asti pääsis. kesällä ne onneks ajaa pyörällä, mut on se niin työlästä et mieluumin polen kuntopyörää kun olen saanut lapset nukkumaan.

samanpainoinen olen parikiloa vaille lähtöpainon.. lihoin 30kg odottaessani. vaikka laihtuisin sen parikiloa en näyttäisi samalta kuin ennen. patalappu tissit ja röllö maha. ei se iho kursiudu kasaan kuin kirurgin pöydällä ja tässä elämätilanteessa ei ole varaa siihen.
mutta joskus vielä sen teen!

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
Alkuperäinen kirjoittaja terkut monen lapsen äidiltä:

terveiset vaan kolmen äidiltä.. mä en pääse lenkille, mies töissä ja koulussa, lapset 2,4,6 veet, et jos pienin on rattaissa ei 4v eikä kyl 6v jaksa juosta niin kovaa et lenkille asti pääsis. kesällä ne onneks ajaa pyörällä, mut on se niin työlästä et mieluumin polen kuntopyörää kun olen saanut lapset nukkumaan.
Sen ymmärtää, jos mies on koko ajan töissä/pois kotoa, mutta tuskin kaikilla tämä syy on liikkumattomuuteen. Syömisellä voi onneksi vaikuttaa painoonsa enemmän, mutta liikkuminen kiinteyttäisi.

Mull ei raskauskiloja jäänyt yhtään; kaikki läks sairaalassa jo.
raskausarpia ei tullut yhtään
maha jäi vähän pussittamaan-en ole tehnyt asialle mitään kun ei haittaa
jo entisestään pienet rinnat meni vielä pienemmiksi 4kk imetyksestä

Mulla paino kahden lapsen jälkeen 13kg enemmän kuin ennen esikoista.. Jotenkin en jaksa siitä stressiä ottaa, ainakaan vielä kun on tuo imetys vielä kuvioissa jne.

En tosin kiellä etteikö olis mukavampi jos kerralla löytyis sopivat vaatteet ja olokin varmaan olis kevyempi ilman näitä ylimääräsiä läskilöllyköitä :D

En kuitenkaan voi millään tavalla lapsia syyttää omasta lihomisestani, kyllä se ihan minä olin joka sitä mässyä napaansa ahtoi molempina raskausaikoina :snotty: .. Raskaus(/venymis)arpia mulle tulee muutenkin jos lihon, kilonkin. On reidet seepranraidoilla (kuten mies asian ilmaisee..) :heart:

Yhteistyössä