kuin tarkkoja olette hygieniasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kotioloissa eli, jos lapsenne vaiks ehtii maistaa joulutorttutäytettä käytettävällä lusikalla luumuhillopurkista useamman lusikallisen, teettekö kuitenkin tortut siitä hillosta ?
Tai mitä muuta vastaavaa, missä perheenjäsen ikäänkuin syö kuormasta ?

Mä kaapisin puhtaalla lusikalla sen päällimmäisen osan pois. En siksi, että pelkäisin muun perheen saavan pöpöjä vaan siksi, että jos en käyttäisi luumuhilloa kokonaan vaan loput jäisi jääkaapiin odottamaan uutta käyttöä niin pilaantuu helposti jos on likasella lusikalla käyty sitä ottamassa.

Ja sen kaapimani hillon käyttäisin oman perheen torttuihin tai antaisin lapsen syödä sellaisenaan :)

OLEN! Lapsia kyllä opetetaan, ettei esim. siitä luumu-hillopurkista saa syödä. Ja jos sitä pitää saada, niin sit otetaan puhtaalla lusikalla erilliseen kuppiin lapselle sopiva annos. Jos vahinko olis jo ehtiny tapahtua, niin en laittais enää samasta purkista torttuihin täytettä.

Jos se hillo kuitenkin paistetaan, niin ei todellakaan haittaa, jos on lusikkaa nuolaistu. Tai jos joku tuore juttu on tarkoitus syödä heti, niin ei haittaa (jos oman perheen jäsenelle tarkoitus syöttää, ei vieraille). Mut esim. voiveistä en anna nuolla. Ja kädet pesee lapsetkin, ennenkö koskee ruokiin.

Kotioloissa meillä saa oma perhe vaikka syödä lattialta, vaikkei olisi juuri siivottu. Näkyvät roskat vaan huuhtaistaan pois.

No jos noin kävisi miten ap kuvailisi niin sanoisin lapsille että suoraan purkista ei syödä ja vaihtaisin lusikan. En sen kummempaa.

Mitään syytä ei pöpökammoihin tai muihin ainakaan tässä tapauksessa ole. Perheessä kuitenkin pöpöt tarttuu ihan muutenkin ilman että joku hotkasee hilloo suihinsa.

Sen sijaan jos lapset antaisi koiralle jostain syystä luumuhillopurkin niin silloin heittäisi purkin mäkeen ja avaisin uuden.

Olettepa te nipoja! Eli pokkana heittäisitte koko purkin pois kun lapsi olisi siitä maistellut!

Minä vaihtaisin lusikan, jota käytän. Uunissa ne pöpöt kuolee. Ei siihen itse hillopurkkiin niin paljon pöpöjä ehdi tulla, että sitä nyt ei enää voisi käyttää :-)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Olen tarkka. Opetan lapsen käyttämään puhdasta lusikka maisteluun, en myöskään maistele käytetyllä lusikalla ruokaa ruoan valmistuksen yhteydessä.

Entäs se purkki, josta on maisteltu? Oletko siis niin tarkka, että et sitä purkkia enää käyttäisi. Tuo pelkän lusikan vaihto on mielestäni se normaalivaihtoehto. Ap:n mainitsema purkin pois heittäminen on se tosi tarkka vaihtoehto. Mielestäni.

Ruuanlaitossa olen aika tarkka. Mulla siis jo soppaa tehdessäni syntyy melkoinen tiskivuori jo pelkästään maun tarkistukseen varatuista lusikoista. Tarvitsen vähintään 10 lusikkaa per ruokalaji.

Muutoin olen aika lepsu. Oman perheen pöpöt on meillä kaikilla. Toki jos vatsatautinen söisi suoraan purkista, muut eivät siitä enää söisi. Mutta mä olen pussaillut suulle niin lapsiani kuin kissojani ja koiraanikin.

ap tässä
asia tuli mieleen kun tehtiin tossa just torttuja ja nelivuotias veteli just hilloo suuhun, seuraava tortulle jne.
Kyllä mä ne vaan paistoin ja syödään, ei ollut lisähilloja, ja vaikka olisi ollutkin, ei meillä ole edes vieraita tulossa eli ihan omalle porukalle, joten hyvällä omatunnolla syödään :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ruuanlaitossa olen aika tarkka. Mulla siis jo soppaa tehdessäni syntyy melkoinen tiskivuori jo pelkästään maun tarkistukseen varatuista lusikoista. Tarvitsen vähintään 10 lusikkaa per ruokalaji.

Kahdella lusikalla tai lusikalla ja kauhalla pärjää kun ei laita sitä suuhun tulevaa lusikkaa keittoon/kattilaan vaan nostaa sillä puhtaalla lusikalla/kauhalla maisteltavaa ja loruttaa varovasti maistelulusikkaan ilman että lusikat koskettaa toisiaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kahdella lusikalla tai lusikalla ja kauhalla pärjää kun ei laita sitä suuhun tulevaa lusikkaa keittoon/kattilaan vaan nostaa sillä puhtaalla lusikalla/kauhalla maisteltavaa ja loruttaa varovasti maistelulusikkaan ilman että lusikat koskettaa toisiaan :)
Aivan mahtava idea!!!!! Kiitos :flower: En ole tullut edes ajatelleeksi, että voisin toimia toisinkin kuin ottamalla aina uuden lusikan.

Yhteistyössä