Kuinka 3- ja 7-vuotiaan saa sovinnolla yhtaikaa nukkumaan?

Mummy Sunshine

Aktiivinen jäsen
19.07.2005
1 497
0
36
Jokailtainen hampaidenkiristely nukkumaanmenon kanssa alkaa olla painajaista. Mua ahdistaa jo etukäteen ilta, kun yritän saada 3- ja 7-vuotiasta nukkumaan niin ensin se 3-vuotias hyppää milloin mitäkin asiaa toimittamassa mulle (istun koneella aulassa makuuhuoneiden välissä) ja sitten kun hän rauhoittuu niin 7-vuotias aloittaa vinkumisen ja nyyhkimisen, jolloin taas pienempi innostuu lisää. Tiedän, että oma hermostuminen pahentaa asiaa, mutta kyllä välillä ottaa niiiin aivoon tää touhu.
Silloin kun oli vain yksi lapsi niin hänen juttuihinsa kun ei vastannut niin oppi kyllä, ettei kannata höpöttää vaan ruveta nukkumaan, mutta jos et vastaa noille kahdelle mitään niin häiritsevät aina toisiansa vuorotellen.
Ja samassa huoneessa nukkumisesta ei tule senkään vertaa mitään.

Vaikea sanoa. Meillä on 4v ja 7v jotka nukkuu samassa huoneessa ja ne menee sinne kiltisti kun sanon että nyt on nukkumaanmenoaika. Hyvän yön suukko, valot pois ja se on siinä. Anoppi aina naureskelee ja ihmettelee että mitä mä niille teen kun meteli katkeaa kuin veitsellä leikaten siihen kun valot sammuu lastenhuoneesta.

Meillä on raju natsikuri; kun vuoteeseen on menty, peitot päälle laitettu ja hyvät yöt sanottu, niin sieltä ei saa enää nousta pois. Eikä puhua. Se sääntö otettiin käyttöön lasten ollessa 2½ v ja 4½ v, ja se on pitänyt.

Älä reagoi vinkumiseen tms, ja tee selväksi lapsille että kun petiin on menty niin siellä ollaan turvat rullalla. Jos se ei onnistu, lähtee karkkipäivä tms pois.

• Tykkää
Reactions: Eedla ja Draumsyn
Meillä on raju natsikuri; kun vuoteeseen on menty, peitot päälle laitettu ja hyvät yöt sanottu, niin sieltä ei saa enää nousta pois. Eikä puhua. Se sääntö otettiin käyttöön lasten ollessa 2½ v ja 4½ v, ja se on pitänyt.

Älä reagoi vinkumiseen tms, ja tee selväksi lapsille että kun petiin on menty niin siellä ollaan turvat rullalla. Jos se ei onnistu, lähtee karkkipäivä tms pois.

Meillä on vähä samantyylinen meininki paitsi että vessassa saa käydä kerran ja vettä saa käydä juomassa yhden kerran. Mutta harvoin käyttävät näitä "oikeuksia".

Meillä on just ton ikäiset lapset ja nukkumaanmenon kanssa ei kyllä ole (ikinä ollut) ongelmia. Molemmat pesevät yhtä aikaa hampaat. Sitten käydään kuopuksen kanssa saattelemassa esikoinen sänkyynsä ja se jälkeen kuopus menee omaan sänkyynsä. Sinne he sitten nukahtavat.

Mä olen mielestäni natsikurin pitäjä parhaasta päästä, mutta toi kuopus vähät välittää mistään rangaistuksista. Eikä sen puoleen palkinnoistakaan. Esikoisella toimi tuossa iässä jo tarravihko hyvin (jota käytettiin jurri mm. nukkumaanmenojen palkitsemisessa), mutta eipä toimikaan toisella.
Ja kun pienempi temppuilee nukkumisensa kanssa niin sitten rupeaa isompikin.

Oletko kokeillu kilpailua? Kumpi on kauemmin hiljaa ja paikallaan sängyssä saa aamulla tarran tai jotain? :D KUn mä olin nuorempana lastenleireillä ohjaajana ja sielä oli joskus ongelmaa saada peli poikki nukkumaanmenohetkellä niin tuo kisa tepsi aina :D siinä kilpailun lomassa ne nimittäin jostain syystä aina nukahti kaikki :D

Niillä on sama unentarve, koska 3-vuotias nukkuu vielä päiväunet niin ei sitä illalla saa aikaisemmin nukkumaan. Ja 3-vuotias on sitten vielä aamuvirkku, jolloin 7-vuotiaskin herää siihen, jolloin en voi venyttää illasta unta.
Jos 7-vee saisi elää omassa rytmissään niin nukkuisi aamulla pidempään, jolloin voisi valvoakin vähän pidempään. Mutta tälläkin rytmillä joskus huomaan että sitä väsyttää, kun viikonloppuisinkin "joutuu" heräämään ennen seitsemää.
Onnistuisiko se, että 3 v menee ekana nukkumaan?

7 v ja 3 v lasten unentarvekaan tuskin on ihan toisiinsa verrattavissa.

Oletko kokeillu kilpailua? Kumpi on kauemmin hiljaa ja paikallaan sängyssä saa aamulla tarran tai jotain? :D KUn mä olin nuorempana lastenleireillä ohjaajana ja sielä oli joskus ongelmaa saada peli poikki nukkumaanmenohetkellä niin tuo kisa tepsi aina :D siinä kilpailun lomassa ne nimittäin jostain syystä aina nukahti kaikki :D

Tätä voisi kokeilla, mutta palkinnon pitäis olla joku tosi vetävä. Pelkällä tarralla ne ei hiljene:) Ehkä jos vaikka kolmen tarran eli kolmen yön jälkeen tehtäis joku kiva reissu niin se vois tehota...

Nyt on molemmat olleet vartin verran unessa, vaikkei kello ole vielä tämän enempää... Sillä vaan, että tuolla isommalla on välillä univelkaa kun joutuu heräilemään pikkusiskonsa rytmissä. Ei sitä voi valvottaa, vaikka usein mieli tekisikin.

Tätä voisi kokeilla, mutta palkinnon pitäis olla joku tosi vetävä. Pelkällä tarralla ne ei hiljene:) Ehkä jos vaikka kolmen tarran eli kolmen yön jälkeen tehtäis joku kiva reissu niin se vois tehota...

Joo, uimahallireissu, ranskikset heseltä tai joku muu vastaava (mistä teidän lapset tykkää tositosikovaa) kun on menny vaikka 3 iltaa niin että on ollu hiljaa niin että ansaitsee tarran. Tee vaikka itse sellaset tarrataulut johon saa kiinnittää tarrat ja sitte kun on tietty määrä tarroja niin on palkinnon aika. VOithan kokeilla, jos ei pelitä niin sitte pitää keksiä muu keino.

Meillä nukkuu 4 ja 8 vuotiaat pojat samassa huoneessa, ensin laitan pienemmän nukkumaan, sitten tunnin päästä siitä isomman ja siinä vaiheessa pienempi on jo nukahtanut.

Yhteistyössä