Kuinka auttaisin ystävääni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nyt harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nyt harmaana"

Vieras
Hän kertoo, että hänellä on paha olla ja toivoo selvästi, että minä auttaisin häntä ja olen itsekin havainnut hänessä masennusoireita. Olen kuunnellut ja pohtinut hänen kanssaan ratkaisuja ongelmiinsa. Tuntuu kuitenkin, etten osaa häntä enempää auttaa. Ehdotin, että hän hakisi terveydenhuollosta apua, mutta hän ei halua keskustella ammattilaisten kanssa, ilmeisesti leimautumisen pelosta (varmasti en tiedä). Kuinka toimisin?

kerro että voit olla lähellä ystävänä, et hoitajana, ja arvelet että hän voisi saada apua kun keskustelisi hoitajan kanssa.
tk, mtt virallisia tahoja, mutta esim. kriisikeskukset (ainakin meillä Oulussa) on kolmatta sektoria, siellä ei kirjata mitään...

Olet jo auttanut sen minkä voit, mun mielestä.

Terapeutiksi hänelle et voi alkaa - etkä saa antaa hänen vetää sinua mukanaan masennuksen syövereihin. Voit vaan olla jatkossakin ystävä, omat voimavarasi tottakai huomioiden, ja kehottaa häntä hakemaan apua ammattilaisilta.

kysy alkuun vaikka, mitä apua hän toivoisi sinulta saavansa. jos vaikka kävisi hänellekin ilmeiseksi, jos se on epärealistinen odotus.

mutta onhan se niinkin kuin joku psykiatri jossain sanoi, että jos kaikilla olisi ystäviä, niin ammattilaisia ei tarvittaisi. kunhan et yritä mennä kaverin mielialoihin ja hassutuksiin mukaan, vaan vähitellen annat hänen päästä osalliseksi omastasi.

Yhteistyössä