Kuinka iso perhe teistä elää mukavasti ihan peruspalkalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "juhuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"juhuu"

Vieras
Kavereiden kanssa ollaan keskusteltu viime aikoina paljon lapsista ja niiden määrästä. Meillä on kolme pientä ja toiveissa olisi ainakin vielä yksi. Olen kotiäitinä, ollut kotona vuodesta 2007. Mies on keskipalkkainen, tekee vuorotöitä. Asutaan etelä-Suomessa, kotikaupungissa ei makseta mitään lisää kotona hoidettaville lapsille.

Kavereista lapset ovat hirveän kalliita, ei niitä kuulemma enempää kuin kaksi voi hankkia. Me syödään ihan hyvin, vaatteita ostelen enemmän kuin tarpeellista, siis ihan perus Lindex-hm-ym. kamaa & välillä jotain kalliimpaakin ja talvikamppeisiin panostetaan kyllä enemmän (ticket, cupcake, reimatec...), kirpparilta ostan välillä jotain ja osa vaatteista saadaan käytettynä sukulaisilta. Meillä on iso auto, ulkomailla ei olla kunnolla lomailtu lasten synnyttyä ( siis Ruotsissa ja Virossa käydään) ja Suomessa kyllä kierretään Muumimaailmat ja Lintsit ja vastaavat.

Lapset harrastavat muskaria ja käyvät kerhossa. Ovat kaikki vielä kotihoidossa, vanhin on alle viisi vuotias.

Ei tosiaankaan pihistellä, just ostettiin uusi pesukone ja läppäri, eikä otettu sieltä halvimmasta päästä näitäkään tuotteita. Lapsilla on vakuutukset, käytettään ne sairastuessa yksityisellä. Yksi lapsista on maitoallergikko, joudutaan ostamaan riisimaidot kaupasta, joka maksaa hieman tavallista maitoa enemmän. Eletään ihan mukavasti, rahaa ei jää säästöön ja välillä vähän täytyy miettiä, että mikä lasku maksetaan ja milloin. Ennen lapsia meillä ei ollut juuri rahaa säästössä.

Meille menisi tähän hyvin vielä neljäs ja viides lapsikin rahan puolesta. Sitten ehkä joutuisi vähän enemmän katsomaan mitä syödään, nyt ostetaan ihan mitä halutaan ruokakaupasta ja ei katsota hintaa ollenkaan. Jos lapsia tulisi lisää, niin jouduttaisiin ostamaan isompi asunto, mikä tietenkin maksaisi lisää, mutta ollaan mietitty, että sekin onnistuisi, otettaisiin lainaa ja tingittäisiin vähän vaikka mun vaateshoppailuissa.

Mikä niissä lapsissa muka niin paljon maksaa? Mihin muut käyttävät rahansa, kun lapsiin ei muka ole varaa? Töihin aijon palata, kun lapset eivät ole enää ihan pieniä, mutta kyllä tässä näinkin selvitään. Satunnaisesti myyn vaatteita ja tavaroita pois kirppiksellä, siitä saadaan vähän lisätuloja.

Jos teillä kerran ei ole mitään säästöjä ja pystytte yhden ihmisen tuloilla tuosta vaan ostamaan läppärin ja pesukoneen, niin arvaan että miehesi bruttotulot on yli keskiarvon :D

Lainaa on vielä, asunnosta ja autosta. Opintolaina saatiin just maksettua pois.

Mies tekee vuorotyötä, on sellainen ehkä vähän paremmin palkattu, mutta kuitenkin ihan peruspalkkainen duunari. Kuukausitulot vaihtelevat kovasti yö.- ym. lisien mukaan.

riippuu onko käteenjäävä tulo 1800 vai 2800 vai enemmän. Mun mies saa käteen 1900 ja kaksi lasta on meille ehdoton maksimi taloudellisesti ja muutenkin. Itse saan töissä ollessa noin 2200-2400 käteen.

[QUOTE="juhuu";27112729]Läppärit ja pesukoneet ostettiin ihan osamaksulla.[/QUOTE]

Meillä ei tällaisia harrasteta koskaan. Rahaa on säästössä ja se mikä tarvitaan, niin ostetaan, osamaksulla ei koskaan. Talosta on lainaa, muuta ei.

Miehen keskitulot jää alle sen jonkin rajan, että saadaan hoitolisään se minimikorotus. Ei se paljoa ole, mutta on jotain.

Osamaksulla meidän on ostettava isommat hankinnat, vuodessa ne saa kuitenkin Hopparille maksettua pois.

Mielestäni mukavasti eläminen on ihan ihmiskohtaista. Minä elän mukavasti silloinkin, kun ostan vaatteet kirppikseltä, lasken ruokakulut ja matkustan ehkä kerran vuodessa johonkin. Kuten myös silloin kun shoppailen rajattomasti, matkustan, syön mitä haluan koska haluan ja rahaa riittää.

Noh, meidän 5-henkinen perhe (lapset 12v, 9v ja 5v) elää ihan mukavasti tällä hetkellä noin 3660 € nettotuloilla (miehen palkka, matkalaskut, mun opintoraha, lapsilisät). Silti odotan sitä vuoden päässä olevaa tilannetta, jolloin olen valmistunut ja saamme perheemme kassaan myös minun palkkani. Lasten kasvaessa menot nimittäin ovat luonnollisesti nousseet ja tulevat vielä tästä nousemaan.

Osamaksulla emme osta koskaan mitään, vaan säästämme ensin ja ostamme sitten. Asuntolainaa meillä on ja mulla tulee olemaan opintolainaa vähän alle 4500 €.

Ihan mukavasti elää viisihenkinen perhe, nelilapsinenkin perhe elää suht kivuttomasti, viiden lapsen perheellä on jo tiukkaa. On otettava huomioon kasvavien lasten menoerät vaatteissa ja harrastevälineissä.

Toi perusduunarin kyykytys on toisinaan ihan kauheaa tässä maassa. Ystävälläni on mies ja kaksi lasta, molemmat ns. keskipalkkaisia duunareita. Nainen hoitoalalla ja mies muurari. No, niiden verotus on tosi kova, ja lisäksi ne asuvat asumisoikeusasunnossa, johon voi saada asumistukea samoin perustein kuin vuokra-asuntoonkin. Kuitenkin saadakseen tukea he tienaavat liikaa -40 euroa kuukaudessa. Kerran laskeskelivat, että heidän kuukausittainen käytössä oleva rahamäärä (siis asumis -ym kiinteiden kulujen jälkeen) olisi reilusti suurempi, jos molemmat jättäytyisivät kotiin. Saisivat asumistuen, ansiosidonnaista ja lisäksi sitten tämän ansiosidonnaisen päätyttyä työttömyyskorvausta sekä toimeentulotukea.

Miksi käydä töissä? Varmaan siksi, että niin kuuluu tehdä. Käyvät edelleen tietysti töissä, mutta kyllähän se ottaa päähän.

Mun mielestä mulla on mukavaa elämää..on uus rivari, uus auto, nätisti kodin sisustanut, on kivoja vaatteita merkki kuteista normi kuteisiin.. Panostetaan laatuun autoissa, elektroniikassa, muissa kodin hankinnoissa. Eikä meillä ole nettotulot kun 4000 € kk. Tosin me asutaan kaksin miehen kanssa, lapsi tulee kun on tullakseen :) Ehkäsy on otettu pois.