Kuinka kauan rinnalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Esikoista imettävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Esikoista imettävä

Vieras
Vasta nyt mua on alkanu mietityttämään että kuinka kauan annatte vauvan olla rinnalla? Meillä on kolmen kuukauden ikäinen tyttö ja olen pitänyt tunnin per rinta ( paitsi silloin kun imetin öisin, rajoitin rinnalla olon 30-40 min. ja sitten pullolle). Tosin koko aika ei oo tehokasta syömistä eikä mun maito ees riitä vaan korviketta annetaan lisäksi. Mutta pitäskö tuota rinnalla oloa jotenkin rajottaa? Tyttö ei siis todellakaan heitä itse irti rinnasta, paitsi joskus yöllä syödessään kun on herännyt vaikka märkään vaippaan eikä ollut nälkä. Johtuukohan tämä rinnalla pitkään viihtyminen just tuosta, ettei maitoa tule tarpeeksi.

kuulostaa siltä että käyttää tissiä tuttina. mulla molemmat lapset on syönyt n. 10 min per rinta, joskus jos tosi pitkä aika edellisestä syönnistä niin saattaa mennä kauemmin mutta harvemmin. esikoinen (tyttö), söi muutenkin aina vaan yhden rinnan kerrallaan. toinen (poika), syö välillä kummatkin, riippuu vähän. yöllä hänkin syö yleensä vaan toisesta...

Tuossa 3kk iässä on ns. tiheän imun kausi, jolloin kannattaa kyllä antaa vauvan olla rinnalla reilusti. Kuukauden-parin päästä helpottaa varmaan kun vauva kasvaa ja imu tehostuu koko ajan.

Sepä se onkin, että kun tykkään että vauva on siinä lähellä. Imetän vain 3 kertaa päivässä (aamulla, päikkäreitten jälkeen ja yöunille mennessä) + satunnaiset yöheräämiset jolloin rajoitan rinnalla olon jos näyttää siltä että ei saa mahaansa täyteen (eli ei heitä irti, nukahtaa tai alkaa pitämään tuttina).

Ja olen nyt viikon päivät antanut enemmän korviketta. Muuten istuisin sohvalla koko iltapäivän ja alkuillan. Mietin vain että olisiko se kuitenkin parempi imettää nuo iltapäivätkin ja jättää korviketta vähemmälle. Itkujen erottamiset on nyt vähän paremmalla mallilla, aiemmin otin vauvan rinnalle kun alkoi itkut eli siitä johtui nuo sohvamaratonit ja kyllästyin niihin yhdessä välissä. Silloin oli rintaraivareitakin (itkua rinnalla), joitten syytä en todellakaan osaa edes arvailla.

Pystyykö muuten itse käsin lypsämällä päättelemään onko rinnassa maitoa vai ei? Joskus kun tulee vaan tipoittain ja joskus maito suihkuaa. Ja onko herumista se, kun rintaa alkaa puristaa? Joskus tytön ollessa rinnalla rintoja puristaa useitakin kertoja syötön aikana.

Käsittääkseni lapsi saa paljon paremmin rinnasta maitoa imemällä, kuin äiti itse saa lypsämällä tai edes pumpulla. Meillä ainakin on vauva kasvanut täysin rintamaidolla puolivuotiaaksi asti, vaikka itse sain pumpulla vain 2 dl päivässä (yhteensä), kun jouduin muutaman päivän olemaan imettämättä. Yritin siis silloin pitää maidontuotannon yllä pumppaamalla.

Annoin esikoiseni olla tissillä rajattomasti, yleensä noin 3 varttia kerrallaan ja siis 5-6 kertaa päivässä. Toisinaan pitempiäkin aikoja. Jossain vaiheessa hän sitten itse rajoitti syömiset noin varttiin kerrallaan. Minua pitkät imetyssessiot eivät haitanneet, torkuin itse siinä samalla tai luin kirjaa. Vauvani ei kylläkään minusta syönyt koko aikaa, sillä hän nukahti tissille aika nopeasti, mutta piti sitä silti tiukasti suussaan ja lutkutti välillä unissaan. Tissiä ei siis saanut mitenkään helposti irti, joten yleensä annoin olla, kun tuntui ikävältä käyttää "väkivaltaa".

Molemmista rinnoista kai alkaa herua maitoa samaan aikaan, eli herumisen huomaa ainakin siitä, kun vapaana olevasta rinnasta alkaa tiputella tai suihkuta maitoa imettäessä. Minulla tunne on lähinnä kihelmöivä. Ehkä vähän puristavakin.

Meillä vauva syö noin 10 minuuttia kerralla. Nyt hän on pian 5 kk, ja syötöt ovat hieman pidentyneet siitä syystä, että hän ei malta syödä keskittyneesti kun ympärillä on niin paljon kiinnostavaa katseltavaa. Eli kuikuilee välillä ympärilleen ja sitten taas jatkaa... Syömistiheys on n. 3 tunnin välein. Minä en siis mitenkään rajoita syömistä vaan tämä on vauvan itsensä "määräämä" rytmi.

Ihan alussa meilläkin vauva viihtyi rinnalla jopa tunnin, mutta se oli siis n. eka kuukausi.

Yöllä hän ei haluaisi irrottaa rinnasta ollenkaan, eli nukahtaa siihen, mutta kun meillä vauva nukkuu omassa sängyssään ja itse haluan myös päästä takaisin nukkumaan, niin vedän tissin pois suusta jossain vaiheessa. Vähän ikävältähän se tuntuu itsestä, mutta toisaalta vauvalla on parempi hoitaja päivisin jos äiti on saanut myös nukkua yöllä (edes vähän)...

Minä olen kaikki lapseni imettänyt 18-vuotiaiksi,niin hyvin on rintaruokinta maistunut ,vaikka rinnathan tietenkin ovat jo aika riippuvat,mutta mitäpä ei äiti lastensa eteen tekisi?...potkaissut sitten maailmalle kun täysi-ikäisiksi tulivat,kyllä ne siellä ovat hyvin selvinneet,kun vanhin poikakin on asianajaja ja keskimmäinen tytär toimitusjohtaja joten kyllä äidinrakkaus on hyviä veronmaksajia saanut aikaiseksi...

Ystäväni oli juuri yhteydessä terveydenhoitajaan, kun kotiutuivat eilen sairaalasta vastasyntyneen kanssa. Hoitaja oli sanonut, että anna imeä 15 minuuttia per rinta ja sit jos tuntuu, että jää nälkä niin pullosta päälle. 15 minuutissa pitäisi saada rinnasta se mikä sieltä sillä hetkellä tulee. Noin pieni kun sitten väsähtää imemiseen eikä jaksa enempää. Eli jos noin pieni imee 15 minuutissa tissin niin sinulla varmasti riittää vähempikin aika.

äh... noi on just noita kiireisten kätilöiden ohjeita, että pitäis vartissa syödä. Jaa että puulosta heti päälle?! just tolla systeemillä oma maito ei tule koskaan riittämään vauvalle.

AP:LLE anna imeä vaan jos ei sua itseäs haittaa!

p.s. kuinkahan moni teistä aikuisista tykkäis jos vartin päästä vetästäis keskeneränen ruokalautanen pois nokan eestä Kun aika meni jo... ?

Oma maito kyllä riittää kun imettää TIHEÄÄN eli ohjeeni olisi, että ehkä vähemmän aikaa kerrallaan, mutta usein. Tosin sellaisia tankkaajiahan nuo ovat, että meillä ainakin tuossa iässä oli enemmän tai vähemmän tissi suussa klo 16--> iltaan asti ;) Ja täysimetin 6kk isoa vauvaa joka olikin kova syömään. Pumppaamalla ei juuri mitään saanut irti...

samaa mieltä kuin edellinen, tuntikausien imetys mun mielestä järjetöntä ja mahdotonta ainakin sit kun lapsia on useampia. Tuskin imetystäkään nyt on tarkoitettu sellaiseksi että tuntikausia lupsutetaan, ihme jos äidit kammoavat imetystä. Eli mun mielipide (oon täysimettäny molemmat lapseni) imetä lyhyemmän aikaa ja tiheämmin. Kyllä mä oon molemmilta sit irrottanu vaan tissin suusta kun alkaa mennä nautiskelun puolelle ja hyvin ovat kasvaneet ja maito riittänyt. Sit on tullu niitä aikoja etä paidan helmaa on pitäny vähän useemmin nostella mut se vaan lisää sit maidontuotantoa.

Mut tietenki ilmanmuuta saa imettää sen tunninkin jos voi ja haluaa ja nauttii siitä. Mut toisiakin tapoja on saada maito riittämään.

Samoilla linjoilla edellisten kanssa. Maidon tulo lisääntyy, jos imetät useammin mutta lyhyemmän aikaa. Tiheä kysyntä lisää tarjontaa. Olet varmasti kuullut, että vauvoilla on tiheän imun kausia, jolloin he kasvattavat maitomäärää tarpeitaan vastaavaksi.

Nyt kun esikoinen on 2,5 vuotias, en edes pystyisi harrastamaan pitkiä imetyssessioita. Molempien lasten kohdalla on menty saman kaavan mukaan eli vauva imee yleensä tehokkaasti 10 minuuttia, jonka jälkeen muuttuu huvilutkutteluksi. Jos vauva ei ole itse otetta päästänyt, niin irrotan tissin 15-20 minuutin jälkeen. Joskus harvoin vauva tuntuu tosi nälkäiseltä ja imee melko kauan (20 min), silloin yleensä herahtaa kaksi kertaa.

Ahaa, kiitos vastauksista. Noudatin eilen illalla ja tänä aamuna tätä neuvoa ja tyttö oli takas rinnalle vailla vartin välein. Sitten vielä pullosta 80 ml päälle ja päikkäreille. Jatketaan samaa rataa iltapäivälläkin, jos vaikka saataisiin sitä maidon eritystä lisättyä tälleen. Olisn tosiaan siinä harhaluulossa, että maidontuloa lisää pitkätkin rinnalla olot.

Värssyn päivässä viisastuu, kaksi parhaassa.

Yhteistyössä