Kuinka kertoa raskaudesta, olen 15-vuotias.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paulina93
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paulina93

Vieras
Olen 15-vuotias tyttö, täytän pian 16. Sain juuri tietää olevani raskaana, asiasta ei tiedä vielä kukaan muu kuin minä itse. Tiedän, että olen kovin nuori äidiksi, mutta aborttia en haluaisi tehdä tietyistä periaatteista johtuen, enkä varmaan pystyisi lasta adoptoitavaksikaan laittaa. Kyseessä on siis vahinkolapsi, mutta tämän pienen "alkujärkytyksen" jälkeen olen tosissani miettinyt millaista olisi olla äiti. Uskon että selviäisin, koska ympärilläni on vahva tukiverkosto, vanhemmat, paljon sisaruksia, ystäviä... Tiedän että helppoa ei varmasti tulisi olemaan. Arveluttaa vain kuinka poikaystäväni tämän asian ottaa. Puhumattakaan minun, tai hänen vanhemmistaan! Haluaisinkin neuvoja kuinka minun tulisi kertoa tämä asia poikaystävälleni, ja meidän molempien vanhemmille? Tämä on sen verran suuri asia että ei viitsisi sitä vain ns. ohimennen sanoa.

Ja jos saisin pyytää että jättäisitte ne "noin siinä käy kun nuoret eivät osaa ehkäisyä käyttää" - kommentit sanomatta. Asia on jo tapahtunut eikä sitä voi muuttaa. Olisin mielissäni jos edes muutaman asiallisen kommentin saisin! =)

Kuullostat mun mielestä ikäiseksi fiksulta tytöltä. Ei siinä muu auta, kun vaan rohkeasti kertoa asiasta ja kertoa että olet asiaa miettinyt ja tiedät myöskin sen, että helppoa ei varmaan tule olemaan. Ihan varmasti sekä sun omat vanhemmat, että poikaystäväsi vanhemmat haluaa tukea ja auttaa, kunhan vaan selviävät alkujärkytyksestä. Suo siis se järkytys heillekin. Sä olet itse asiaa jo kerennyt pohtimaan, mutta heille se tulee uutena asiana. Tsemppiä tulevaan!

No jos ensinnä kertosit sellaselle ihmiselle johon todella luotat.esim äitisi? ja miettisit hänen kanssaan miten kellekkin kerrotte. uskon että pärjäisit ihan hyvin vauvan kanssa vaikka nuori oletkin tsemppiä.

Mulla aikoinaan kaksi kaveria sai lapset. Toinen 15-vuotiaana(tämä ilman miestä) ja toinen 16-vuotiaana.
Nyt kun tilannetta katselee 11-vuotta myöhemmin niin hyvinhän noi pärjää, ja pärjäsi jo silloin.
Itse en olisi luultavasti pärjännyt.

ps: hyvin hän ja hänen poikaystävänsä ovat onnistuneet pyöräyttämään maailmaan suloisen prinsessan. kerro poikaystävällesi, kyllä se ymmärtää.

Moderaattori muokkasi: Lukekaa säännöt, toisten galleria linkitykset ovat kiellettyjä!!

Ekaksi, onneksi olkoon raskaudestasi! :hug:

Kerro ihan ekana poikaystävällesi asiasta. Tämän jälkeen ihan omille vanhemmillesi, varmaan kannattaa sanoa ihan suoraan. Jos kovin jännittää, niin poikaystävällesi voit näyttää plussatestin ja lykätä ohjepaperit eteen, niin osaa ite lukea liuskasta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nappi1984:
Kuullostat mun mielestä ikäiseksi fiksulta tytöltä. Ei siinä muu auta, kun vaan rohkeasti kertoa asiasta ja kertoa että olet asiaa miettinyt ja tiedät myöskin sen, että helppoa ei varmaan tule olemaan. Ihan varmasti sekä sun omat vanhemmat, että poikaystäväsi vanhemmat haluaa tukea ja auttaa, kunhan vaan selviävät alkujärkytyksestä. Suo siis se järkytys heillekin. Sä olet itse asiaa jo kerennyt pohtimaan, mutta heille se tulee uutena asiana. Tsemppiä tulevaan!

Ihan samaa mieltä :hug: ap:lle

Alkuperäinen kirjoittaja empä tiiä:
Mulla aikoinaan kaksi kaveria sai lapset. Toinen 15-vuotiaana(tämä ilman miestä) ja toinen 16-vuotiaana.
Nyt kun tilannetta katselee 11-vuotta myöhemmin niin hyvinhän noi pärjää, ja pärjäsi jo silloin.

mulla saman ikäiset kaverit saanet lapset, ja hyvin ovat pärjänneet :)

kuulostat kypsältä,itse haaveilin vauvasta jo tuon ikäisenä,mutta mietitytti opiskelut ja asumiset ja rahantulo jne.
Jos tahdot äidiksi ja olet miettinyt että jaksat kantaa vastuun eli hoitaa lapset,etkä haikaile esim.kamujen kaa ryyppäämään niin mielestäni voisit pitää lapsen.
Juttele vaikka äitis kanssa jos hän olisi sulle tukena tässä asiassa:)
Tai kenen kanssa vaan juttelet tuo ilmi että sinä ehkä tahtoisit saada lapsen ja käytte kaikki vaihtoehdot läpi,pikkuhiljaa päätös syntyy parhain päin sulle.mieti kunnolla mitä elämältäsi tahdot.Lapsia voit saada vielä myöheminkin jos nyt tahdot elää vielä oman lapsuutesi loppuun,ei se abortti ole maailman loppu...kokemusta on.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Ekaksi, onneksi olkoon raskaudestasi! :hug:

Kerro ihan ekana poikaystävällesi asiasta. Tämän jälkeen ihan omille vanhemmillesi, varmaan kannattaa sanoa ihan suoraan. Jos kovin jännittää, niin poikaystävällesi voit näyttää plussatestin ja lykätä ohjepaperit eteen, niin osaa ite lukea liuskasta. :)

Näin. Itsellä äiti oli jo epäillyt asiaa ja kyseli ennenkuin kerroin asiasta.

Asian kuuleminen on jonkinasteinen shokki jokaiselle, kuten varmasti itsellesikin oli.

Kannattaa kertoa hetkellä, jolloin tietää, ettei toisella osapuolella ole kiire minnekään, jotta ehditte jutella kunnolla. Yritä olla järkyttymättä ihan liikaa, jos tulee aika tiukkaa ja ikävää tekstiä toiselta osapuolelta, tälläistä uutista pitää ehtiä sulatella jonkun aikaa ennen kuin muodostaa asiasta sen ihan oikean mielipiteen.

Rohkeutta ja voimia :hug:

itse oli tosiaan "jo" 17 kun aloin odottaa esikoista, mutta vaikeaa se kertominen oli silti. Sitten vain yksi ilta möläytin äidlleni "mulle tulee vauva", kun en keksinyt parempaakaan tapaa. paras kaverini tiesi ennen äitiäni, mutta sen äidille kertomisen jälkeen oli helpompi muillekin kertoa.
Ja äitini otti todella hyvin asian, totesi vain, että turha tässä on enää alkaa saarnaamaan, tehty mikä tehty.

onnea ja voimia :hug:

itse kerroin äidille antamalla sen plussatestin äidin käteen. äiti painui tupakalle, ja totesi sen jälkeen että jotain tälläistä oli osannut odottaakin. olin kyllä 18v :D

Alkuperäinen kirjoittaja empä tiiä:

silloin kun olin teini 4 kaveria pyöräytti lapsia,mä olin kade.
hyvin ovat pärjänneet lapset alkaa olla jo täysi-ikäsiä

ap,rohkeassti vaan äitin juttusille,jos sulla on hyvä tukiverkko pärjäät mainiosti!

Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Ollaksesi 15-vuotias, kirjoitat hienosti kuin kolmekymppinen. ;) Pärjäät varmasti vauvan kanssa siellä Porvoossa!

Mä aloitin palstailun 16-vuotiaana ja moni palstalainen väitti aluksi, että olen oikeasti joku kolmekymppinen. Eli kyllä ap voi ihan oikeasti olla 15-vuotias. Hän on vain fiksu ja kypsä ikäisekseen ja osaa kirjoittaa hyvin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
itse oli tosiaan "jo" 17 kun aloin odottaa esikoista, mutta vaikeaa se kertominen oli silti. Sitten vain yksi ilta möläytin äidlleni "mulle tulee vauva", kun en keksinyt parempaakaan tapaa. paras kaverini tiesi ennen äitiäni, mutta sen äidille kertomisen jälkeen oli helpompi muillekin kertoa.
Ja äitini otti todella hyvin asian, totesi vain, että turha tässä on enää alkaa saarnaamaan, tehty mikä tehty.

onnea ja voimia :hug:

saako lestat harrastaa esiaviollista seksiä muttei käyttää ehkäisyä

Yhteistyössä