KUINKA kertoa uudessa työssä äitiysloman lähestymisestä (ja mikä on oikea ilmoitusjärjestys)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sprintteri masussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sprintteri masussa

Vieras
No niin, jos ei kato stressiä ole niin sitä sitten kehitetään itse.. :) Eli "ongelmani" on tämänlaatuinen:

Aloitin uudessa työssä (rekryfirman kautta) marraskuun puolivälissä 2007, jolloin tiesin olevani raskaana (toisella kuulla). No niin, laskettu aika siis on kesäkuun puolivälissä, ja pikkuhiljaa alkaa tässä masu näkymään joka hieman jännittää, kun eivät töissä tiedä että olen raskaana. Kukaan ei asiasta kysynyt haastattelussa, enkä tietysti sitä käynyt liputtamaankaa, kun oli niin alkuvaiheessa. Sain työn ja olen viihtynyt, ja musta ollaan kovasti täällä tykättykin. Nyt sitten harmittaakin kun joudun näin nopeasti kertomaan tämmösiä uutisia..

Olen siis töissä toimistossa, ja palkan maksaa rekryfirma. Suhteeni on 4kk koeajalla, ja se on toistaiseksi voimassa oleva mutta määräaikainen.

Mikä on oikea ilmoitusjärjestys, ja kuinka tässä nyt kannattaa älykkäästi toimia!? Eli ilmoitanko ensin rekryfirmaan joka minulle maksaa palkan, vai täällä itse työpaikallani? Äitiyslomahan mulla alkaisi siis tuolla toukokuun puolella. Ja koeaika loppuu maaliskuussa (jolloin masu jo todellakin näkyy). Olen ollut yo-opiskelija viimeiset 3 vuotta (mieheni on myös opiskelija), ja työnsaanti tähän saumaan oli todellinen onnenpotku, saa korotettua äitiyspäivärahaa puolen vuoden ajan! Työ tuli siis kuin tilauksesta!

Miten te olette näistä lutviutuneet? Miten ootte kertoneet töissä? Varsinkin rekryfirmojen kanssa?? Oletteko vaan pokkana odotelleet koeajan päättyvän, ja sitten kertoneet (vaikka vatsa olisikin jo selkeästi näkynyt?): Jotenkin vähän nolottaakin, koska tosiaan kaikki ovat niin superkivoja täällä töissä, ja tuntuu että "salailen" heiltä iloista asiaa. Höh, turhaa tässä murehdin, mutta minkäs teet....

Kaikki winkit tervetulleita! :)

Korjatkaa, jos olen väärässä!!!! : )
Mutta työnantajalle on ilmoitettava äitiyslomalle jäämisestä viimeistään kahta kuukautta ennen loman alkamista.
En tiedä missä vaiheessa toukokuuta lomasi alkaa, mutta aika tiukille taitaa mennä tuon koeaikasi kanssa?
Minulla ei kokemusta rekry-firmoista, siinä en osaa auttaa... : )
Ja muista, että irtisanomisen syynä ei saa olla raskautesi! Ihan muistutukseksi laitoin, ei sinulla varmasti moisesta pelkoa olekaan...

Se täytyy ainakin sanoa, että 2kk ENNEN ÄITIYSLOMAN ALKUA sinun täytyy työnantajallesi kertoa asiasta, muuten ei.

Ymmärtääkseni tuosta tekstistäsi työnantajasi on kaikesta huolimatta tuo rekryfirma, jos se on palkanmaksajasikin. Koska firman missä olet töissä, on vuokrannut sinut rekrynkautta...
etköhän sä saa vastauksen myös joltakin kokeneemmalta :)

Siis kuinka työsuhde voi olla yhtäaikaa toistaiseksi voimassa oleva (joka tarkoittaa yhtä kuin vakituinen) ja silti määräaikainen??? Eiiiii, kyllä sen pitää olla jompaakumpaa.

Ei ole kokemuksia työntekijänä olosta rekryfirmassa, mutta työkavereina on ollut paljon rekryfirmoista palkattuja. Kyllä ensisijainen ilmoitusvelvollisuus on palkanmaksajalle eli rekryfirmalle ja heidän tehtävänään on sitten kertoa työpaikkasi vastuuhenkilölle. Marssijärjestyksestä viis, on toki reilua kertoa asia molemmille hyvissä ajoin, viimeistään kuitenkin tosiaan 2 kk ennen äippälomaa, jotta rekryfirma ehtii järjestämään tilallesi sijaisen tähän työskentelemääsi yritykseen. Ihan vastaisuuden varaltakin on mukava jättää "portit auki" kertomalla ajoissa tilanteestaan, niin kaikille osapuolille jää hyvä kuva tilanteesta. Tuo alkuraskaudesta kertomatta jättäminen sinäänsä, on mielestäni ihan hyväksyttävää, jos kerran sitä ei ole kysýtty, eihän siinä vaiheessa ole vielä mitään takeita, ettei raskaus menisi kesken.

mutta mitä tämä tarkoittaa "saa korotettua äitiyspäivärahaa puolen vuoden ajan! "

Saanko kysyä tässä välissä, että miten se menee? Jos vaikka muitakin kiinnostaa. Mulle firma maksaa ensimmäiset 28 (kalenteri?)päivää, sitten kela. Palkkatulojen määrä hän vaikuttaa äitiysrahaan, mutta kuinka kauan? puoli vuottako? Eikö kauempaa? Maksaako muut firmat enemmän ja kauemmin?

Anteeks ja kiitos :)

Itselläni oli vähän samankaltainen tapaus, tosin en ollut töissä rekryfirman kautta. Olin ollut n. kuukauden töissä, määräaikaisena ja vielä koeajalla kun huomasin olevani raskaana. Tiesin, että yksi meistä määräaikaisista tulee saamaan vakipaikan, n. puolen vuoden kuluttua, johon oma sopparini kesti. Minulla oli vielä juuri ollut keskenmeno, joten alkuraskaus meni uutta keskenmenoa murehtiessa... ei käynyt heti mielessä kertoa kenellekään raskaudesta! No, sitten n. viikolla 16 kerroin kaikille töissä, sillä mahani näkyi jo pallona. Kukaan ei sitä ollut silti vielä huomannut, kun eiväthän he tunteneet minua ennen raskautta ja varmaan vain ajattelivat minun olevan pullukka ;). Sain paljon onnitteluja ja esimieheni vakuutteli, ettei raskauteni vaikuta vakinnaistamiskuvioihin mitenkään, kun tätä suoraan kysyin. Niinhän se menee lainkin mukaan, mutta...
Lopulta tuo vakinnaistamiskuviokin pitkittyi, omaa soppariani jatkettiin huimalla 2kk sopimuksella, mikä kestäisi juuri äitiyslomani alkuun... sitten noin viikkoa ennen äitiysloman alkua sain puhelinsoiton, että tulisinko kirjoittamaan nimeni alle - vakituiseen soppariin!
Eli joskus näinkin päin! Tämä lähinnä muistutukseksi, että ei kaikista raskaana olevista haluta eroon, päinvastoin, työnantajani oli iloinen vauvasta ja siitä, että kerroin hyvissä ajoin. Lain mukaanhan pitää kertoa se 2kk ennen äitiysloman alkua, niinkuin täällä on jo moni ehtinytkin sanoa.

tuo korotettu äitiysraha varmaan tarkoitti, että saa äitiysrahat puolen vuoden palkkatulojen mukaan, eikä edellisen verotuksen mukaan. Tosin onhan sellaisiakin työnantajia (missä, tahtoo sellaisen? ;P ) mitkä maksavat täyden palkan koko äitiysloman ajalta... yleisin taitaa olla se 3kk työnantaja, loput kelalta.

ei työnantaja maksanut mitään. mutta alkuperäisen kysymykseen, itse käsittäisin niin että ilmoitat rekryfirmaan 2 kk ennen äitiyslomaa, kyllä he sitten huolehtivat lopusta.

Yhteistyössä