Kuinka lyhyitä yöunia "sietäisit" 2-3-vuotiaalla, ennen kuin yrittäisit jättää päiväunet pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vähäunisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vähäunisen äiti

Vieras
Meillä lapsen yöunet ovat enää noin 9 tuntia ja ovat lyhentyneet koko ajan. Tuntuu, että tuon ikäinen tarvitsee vielä päiväunensa, mutta jos vielä yöunet lyhentyvät, emme me vanhemmat saa enää nukuttua riittävästi. Nyt on jo siinä rajoilla.

Mitä tekisit? Yrittäisitkö jättää päiväunet pois jo noin pieneltä? Jos et vielä, niin missä vaiheessa yrittäisit? Siis kuinka lyhyet yöunet pitäisi olla, että yrittäisit jättää päiväunet välistä?

no kovasti riippuu siitä pärjääkö ilman niitä päiväunia vai meneeköö iltapäivät sitten kiukutteluksi. ensisijaisesti koittaisin vähän lyhentää sitä päiväunen kestoa eli koittaisin herättää esim jo tunnin kohdalla tms.

En tuntimääräisesti enää muista, minkä pituisia yöunia lapseni nukkuivat, siinä vaiheessa kun päiväunet alkoivat olla ns. liikaa. Mutta kun päiväunille nukahtaminen aina vaan venähti ja venähti ja nukuttaminen tai lapsen nukahtamisen odottelu vei enemmän aikaa, kuin itse nukutut unet, jotka kuitekin taas vaikeuttivat yöunen tuloa jätin päiväunet pois.
Kuopus oli jopa vähän alle 2-vuotias kun lakkasi nukkumasta. Esikoinen vähän yli 2-vuotias ja keskimmäinen 3v.

Meillä on aika tarkka päivärytmi. Ja melkein minuutin tarkka nukkumisrytmi. Lapsi nukahtaa lähes aina kymmenen minuutin tarkkuudella samaan aikaan. En usko, että vielä tarkempi päivärytmi vaikuttaisi asiaan. Lapsi kun nukahtaa aika samaan aikaan ja herää samoin. Joka päivä. Hänellä tuntuu olevan aika tarkka sisäinen kello nukkumisen suhteen, joka ei edes sekoa kovin herkästi.

Siis...tuota noin...lapsiperheessä se unimäärä ei nyt aina ole se mitä itse tarvitsisi. Vaikka lapsesi nukkuisi pitemmät unet hän saattaisi olla heräilevää sorttia.. Voi en muista millon olisin nukkunut vaikkapa 3h yhteenmenoon. 5v meni joskus täysin ilman unta yöt, joskus enemmän joskus vähemmän, välillä herätyksiä kymmeniä kertoja yössä. Joo, ja olisin tarvinnut enemmän unta, mutta ei sitä niin vain järjestetty. Sumussa kyllä meni. Ja tämä johtui lähinnä lasten pitkäaikaissairauksisat, joten heräilyille ei juuri mitään voinut. Vuosia vuosia valvoneena, kalskahti vain korvaan, ettei aikuiset pärjää 9h unilla.. Haavelein moisista ehkä 10v päästä :)

Meillä lapsella on siis allergiat, jotka kyllä herättelevät. Eli älä suotta kadehdi, itsellänikin on vuosia siitä, kun viimeksi nukuin kokonaiset yöunet. Eli ei tuo 9 tuntia ole mitään yhtenäistä unta. (Tai siis itse en saa nukahdettua, kun lapsi nukahtaa ja joudun heräämään ennen lasta, joten todellinen unimäärä on nippanappa 8 tuntia. Miinus ne mahdolliset herätykset.) Lapsi on nukkunut alle kymmenen yötä kokonaan koko elämänsä aikana, joten kyllä täälläkin on saatu heräillä ihan riittämiin ja vasta viime aikoina on päästy "nauttimaan" yli kolmen tunnin yhtämittaisista unista.

Mutta kysymykseni ei koskenut tuota. Vaan sitä missä vaiheessa on järkevää jättää päiväunet pois? Siinä vaiheessa jos lapsen yöunet ovat 8 tuntia? 7? 6? Vai montako tuntia. (Itse asiassa tarkemmin laskien ne nytkin ovat n. 8,5 tuntia.)

[QUOTE="aloittaja";24055159]Meillä lapsella on siis allergiat, jotka kyllä herättelevät. Eli älä suotta kadehdi, itsellänikin on vuosia siitä, kun viimeksi nukuin kokonaiset yöunet. Eli ei tuo 9 tuntia ole mitään yhtenäistä unta. (Tai siis itse en saa nukahdettua, kun lapsi nukahtaa ja joudun heräämään ennen lasta, joten todellinen unimäärä on nippanappa 8 tuntia. Miinus ne mahdolliset herätykset.) Lapsi on nukkunut alle kymmenen yötä kokonaan koko elämänsä aikana, joten kyllä täälläkin on saatu heräillä ihan riittämiin ja vasta viime aikoina on päästy "nauttimaan" yli kolmen tunnin yhtämittaisista unista.

Mutta kysymykseni ei koskenut tuota. Vaan sitä missä vaiheessa on järkevää jättää päiväunet pois? Siinä vaiheessa jos lapsen yöunet ovat 8 tuntia? 7? 6? Vai montako tuntia. (Itse asiassa tarkemmin laskien ne nytkin ovat n. 8,5 tuntia.)[/QUOTE]

En kahdehdi kenenkään yöunia :) Ei ne minulta ole pois. Tuosta aloituksesta vain sai sen kuvan niin kun joku muukin oli saanut, että ette pärjää itse tuollaisilla unilla. Nautin nykyisestä tilanteestani kun nukun edes jonkun tunnin, en ehdi olemaan kateellinen :) Ja itse jättäisin (olen jättänyt) päiväunet lapselta pois sitten kun ei nukahda päiväunille vaan valvoo vaikka olisi sängyssä vaikka kuinka kauan. Ja toisaalta 18 19 aikaan ei enää mielestäni ole järkevää "antaa" päiväunille nukahtaa.

Kuten aloituksessa sanoin, nykyiset unet ovat siinä rajalla ovatko ne itselleni riittävät. Riittävät siis vielä, mutta eivät enää, jos vielä lyhenevät. Kun öisin en nuku vieläkään heräämättä ja takana on usean vuoden univelat ja väsymys, saatan tarvita hieman enemmänkin unta kuin ihmiset keskimäärin. Enkä toisaalta näe järkeä väsyttää itseäni entistä pahemmin vielä kaiken pohjalla olevan univelan päälle, kun pitäisi kyetä päivät tekemään töitä, joita ei ihan väsymyksestä sumussa pysty tekemään.

No minusta tarvii päikkärit VARSINKIN silloin jos yöunet ovat lyhyehköt, eikä toisinpäin. Sen kyllä huomaa lapsesta jos päikkäreille ei ole tarvetta, silloin ei nukahda vaan myllää sängyssä vaikka tuntikausia. Jos lapsesi nukahtaa helposti päiväunille, on hän niiden tarpeessa.

Mihin aikaan lapsi illalla menee nukkumaan, ja monelta aamulla herää?

entä monelta päiväunet?

Mun muistaakseni 2-3- vuotiaan lapsen unentarve on n. 12h vuorokaudessa, yksilöllisiä vaihteluja tietenkin löytyy.

Meillä lapsen yöunet ovat n. 9-10 tuntia. Päikkäreitä nukkuu 1,5-2,5 tuntia. Ilman päikkäreitä on yöunet ihan saman mittaiset. Ikää 3-vuotta. En missään nimessä vielä lähde edes miettimään päikkärien pois jättämistä. Lähinnä lyhentämään kestoa. Meill ongelmana ollut aikaiset herätykset, mutta nyt kesällä menee nukkumaan myöhemmin, eli ei haittaa. Itse menen n. 1/2-1 h myöhemmin nukkumaan.

no sehän riippuu ihan siitä kuinka virkeä lapsi aamulla on.. jos nukkuu 7 tuntia ja ei jaksa aamulla mitään, jätän todellaki päiväunet pois että nukkuu kunnon pitkät yöunet.

Meillä 3v:lla tilanne elää sen mukaan miten on hoitopäiviä, siellä kyllä tarvii päikkärit mutta kotona ei. Yöunet aika lailla 10 tuntia.

meidän 2v nukkuu yleensä yöllä noin 10-12tuntia ja päivällä 2tuntia mutta jos päiväunet menee myöhään iltapäivään niin herätys tulee jo tunnin päästä kun muuten tuo kukkuu vielä puolilta öin hereillä:/

Lapsi siis nukahtaa vähän kymmenen jälkeen illalla ja herää ennen seitsemää. Puolilta päivin nukkuu sen tunnin puolitoista. Eli nukkuu noin kymmenen tuntia vuorokaudessa. Eikä nuku enempää vaikka kuinka kirjojen mukaan tuon ikäisen unen tarve olisi pari tuntia enemmän.

Ja tosiaan näin vielä menettelee, mutta jos vielä vähenee unen tarve, niin onko järkeä, jos lapsi nukkuisi enää alle 8 tuntia yöllä? Tai alle 7? Missä vaiheessa kannattaa alkaa harkita noita päiväunien pois jättämistä vaikka nukahtaisi päivällä? Vai voiko lapsen yöunet olla kuinka lyhyet vain ja silti kannattaa antaa nukkua päiväunet?

Ei päiväunien poisjättäminen välttämättä pidennä yöunta lainkaan. Meillä ainakin 4-vuotiaalla kestää illalla nukahtaminen huomattavasti pidempään, jos ei ole nukkunut päivällä, on ns. yliväsynyt. Sinuna miettisin vielä.

Meillä 2,5-vuotias nukkuu 8-9h yöunia ja 1-2h päiväunia. Päikkärit on joskus satunnaisesti jääneet pois,mutta tällöin ei ole yöuni pidentynyt vaan päinvastoin ovat saattaneet olla jopa lyhyemmät. Aamupäivät klo 10 alkaen kiukutellaan yleensä väsymystä,joten päiväunet kyllä tarvitaankin. Itse olisin myös onnellinen jos olisi keino pidentää lapsen yöunia,mutta ei olla vielä keksitty keinoa. Minusta tuo 8-9h on reilu parivuotiaalla vähän unta,tai ainakaan lähipiirissä ei muita yhtä vähäunisia lapsia ole.

itse en jättämällä jättäis tuon ikäseltä päikkäreitä pois, meillä saa lapset nukkua niin pitkään päikkärit, kun haluavat, esim 5v nukkuu myös vielä päikkärit, ei välttämättä aina nukahda päikyille, 4v nukkuu meillä joka päivä päikyt kuin myös 2v6kk. mielessä ei ole käynytkään, että tahalteen jättäis pois. Kyl ne itse jättää pois ne, kun on aika. Toiset aiemmin, kuin toiset. Eli vastaus kysymykseesi:en jättäis pois.

Yhteistyössä