Kuinka monella kotona olevalla on lapsi / lapset hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Tuosta 80H/vko, tiesithän sen että Suomen lain mukaan ylitöitä saa tehdä noin 200h/vuosi joten ei kauaa kyllä laillisesti tuota tuntimäärää tee

Ei se sitä kauan teekkään, eikä onneksi ihan joka viikko enää nykyään. Muutama kuukausi meni ihan hullussa työtahdissa. Kesällä on sitten taas hiljaisempaa, ja enemmän vapaatakin. Syksyllä piti lomaa kun kävi kotimaassaan.

Hyvä näin, kun näin julkisesti asiaa kerrot niin tulee mieleen että kohta joku on sitä eteenpäin kertomassa jos ei muuten niin ilkeyksissään. Ei oo kivaa joutua vaikeuksiin viranomaisten kanssa oli sitten suomen kansalainen tai ei.

kyllä tuo on kertonut tuota samaa jo monta kuukautta, että mies tekee 80 tuntia viikko, nyt sanoo,että ei teekään. että lorviikin nyt sitten kaiket päivät kotona.

hohhoijaa... mitenhän tämä nyt menee.ihan sama.

Miehellä oli vapaapäivä tänään = mies lorvii kaiket päivät kotona :D
Sulla on aika mielenkiintoinen tyyli lukea asioita rivien välistä oman mielesi mukaan...
Ja hei, hanki joku harrastus itsellesi. Ei ole tervettä, että roikut täällä kuukausia kirjaamassa muistiin mitä kukin täällä kirjoittaa :o

:kieh: Minua niiiiiiiin ärsyttää tuo joidenkin harmaiden vinoilu. :| Minä olen kotona, poika 2 1/2 vee myös kotona ja pikkukakkonen syntyy joko tänään tai kuukaudenpäästä ( on jo paikat sen verran auki että saattaa tulla milloin tahansa). Ja, meillekin sanottiin neuvolasta että kun ukkeli täyttää 3vee niin ihan sosiaalisen kehityksen takia ja puhumaan oppimisen takia olisi hyvä että pääsisi tarhaan edes parina päivänä viikossa. Pojalla puheen kehityksessä myös viivästymää ja kaipaa nyt jo selvästi muiden lasten seuraa.
Että ajattelinpa hakea pojalle osapäivähoitopaikkaa syksyksi, ja EN koe olevani siksi huono äiti tai sossupummi kotonalorvija. :saint:

Joillakin tuntuu olevan aivan helvetillinen tarve päteä omalla "hyvyydellään". :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Tuosta 80H/vko, tiesithän sen että Suomen lain mukaan ylitöitä saa tehdä noin 200h/vuosi joten ei kauaa kyllä laillisesti tuota tuntimäärää tee

Yrittäjällä ei paljon paina...

Mutta ko henkilö on monesti puhunut pomosta jne joten hänen miehensä ei yrittäjä ilmeisesti ole. Yrittäjäkään ei voi palkkaa nostaa tuommoisten tuntien mukaan, mutta voi sitten maksaa itselleen muuten palkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

Yrittäjällä ei paljon paina...

Mutta ko henkilö on monesti puhunut pomosta jne joten hänen miehensä ei yrittäjä ilmeisesti ole. Yrittäjäkään ei voi palkkaa nostaa tuommoisten tuntien mukaan, mutta voi sitten maksaa itselleen muuten palkkaa.

Voisihan mun mies olla vaikkapa firman osakas, pienemmällä osakemäärällä kuin tämä pomo... :xmas: . Tai sitten ei.
Ootas, skannaan ravintolan paperit sulle niin saat ihan faktatietoa yrityksen omistussuhteista, työntekijöiden määrästä ja liikevaihdosta. Kun tuntuu niin kamalasti sua kiinnostavan :saint: .

Se on ihan turha kenekään valitella jos lapsi on mustasukkainen jos isompi lapsi lykätään hoitoon kun vauva tulee...Itse en ole vienyt enkä tule viemään isompia hoitoon jos vauva tulee. Kaikista parasta on lapselle kun saa olla vauvan hoidossa mukana niin mustasukkaisuuskin on todella vähäistä. nimimerkki kokemusta on.
Ymmärrän ne tilanteet jos lapsella on kehityshäiriöitä joita joillakin teijän lapsilla ketjusta päätellen on, mutta empä oikein usko että jokainen lapsi joka siellä hoidossa on niin on "ongelmallinen"
Miten ne on sitten ennen selvinnyt kun on ollut paljon enenmmän lapsia perheessä ja ei ole ollut hoitopaikkoja ja työtäkin on tehty paljon paljon enemmän.

Se on ihan turha kenekään valitella jos lapsi on mustasukkainen jos isompi lapsi lykätään hoitoon kun vauva tulee...Itse en ole vienyt enkä tule viemään isompia hoitoon jos vauva tulee. Kaikista parasta on lapselle kun saa olla vauvan hoidossa mukana niin mustasukkaisuuskin on todella vähäistä. nimimerkki kokemusta on.
Ymmärrän ne tilanteet jos lapsella on kehityshäiriöitä joita joillakin teijän lapsilla ketjusta päätellen on, mutta empä oikein usko että jokainen lapsi joka siellä hoidossa on niin on "ongelmallinen"
Miten ne on sitten ennen selvinnyt kun on ollut paljon enenmmän lapsia perheessä ja ei ole ollut hoitopaikkoja ja työtäkin on tehty paljon paljon enemmän.

meillä ainakin tyttö ihan itse sanoi haluavansa tarhaan,olisi se tässä kotona voinut olla. se tykkää touhuta ryhmässä ikäistensä kanssa,eikä täälä ole tarjolla kerhoja. kai joku laittaa lapsen tarhaan muistakin syistä,jokaisen oma asia. meillä esikonen on 4vuotias ja raskausajan se oli munkans kotona kun olin saikulla ja myöskin oli kotona tähän asti ja kuopus 9kk.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
eilen aloitti tyttö 10xkk ja 5tuntia kerrallaan. ois kiva jos vois olla vaikka kokopäivän kun sen sinne vie,mutta hain osapäivähoitoo.

Laittelin sulle joskus Y-viestiä, ootko huomannu? Vai mahtoko koskaan tulla ees perille asti.... =)

Täällä myös erinäisistä syistä 5v 8kk vanha poika menee päiväkotiin virikepaikalle 1-2krt viikossa 4tuntia. Aloittaa syksyllä sitten samassa paikassa eskarin. Ja minä jään sitten kotiin 1v8kk vanhan tytön kanssa.Vanhin on koulussa päivät.

:laugh: onpas täällä taas harmailla faktaa asioista ja jaksavat aina olla yhtä ihania että :headwall: mun lapsille suositeltiin osa-aikaisesti hoitopaikkaa (neuvolan, psykologin ja perhetyöntekijöiden puolelta) ihan mun oman jaksamisen vuoksi, mut en hennonut heitä sinne laittaa. onneks saatiin muuta kautta apua mun jaksamiseen.

Meillä toistaiseksi molemmat kotihoidossa. Esikoiselle haettiin paikkaa, muttei saatu. menee sit ens syksyny. On ihan "tarhakypsää kamaa". Ehkei ois ollut ihan vielä sillon, kun paikaa haettiin, joten hyvä ettei saanukkaan vielä. Nyt äitikin vie oikein tosi hyvällä omalla tunnolla hoitoon!

2vee lapsi hoidossa ja minä vuodelevossa kotona jo kolmatta viikkoa tämän raskauteni kanssa..jos tuuri käy niin pääsen viikolle 35...ja sinne asti pitäisi vauvan takia päästä. mies päivät töissä ja isovanhempia tai muita tuttuja ei ole, jotka voisivat tulla tänne kotiin lasta hoitamaan, jotta voisin pitää lapsosen kotosalla...

olisihan se mukavaa jos voisin pitää lapsen kotona kun kerran itsekkin olen, mutta jos en pysy makuulla kotona, niin joudun makaamaan sairaalassa, missä vietin esikkoa odottaessani tarpeeksi monta viikkoa, kun muka tiesin asiat lääkäriäni paremmin enkä uskonut, että vuodelepo todella tarkoittaa vuodelepoa.

eli jonkun mielestä olen nyt sitten huono äiti, kun itse MAKAAN kotona ja lapsi on hoidossa...mutta mikäs teet..pakko on edes miehen olla töissä, että pysyy katto pään päällä...

Varmaan huonommin. :( Eivät ole saaneet tukea kehitykselleen, on vaan leimattu tyhmiksi ja hitaiksi, tullut ongelmia koulussa ja etenemismahdollisuudet vaikeutuneet/karisseet. Sitten kenties syrjäytyneet tai elämä muuten mennyt vähän vinoon, siis näissä "lievemmissä" tapauksissa mitkä tänäpäivänä saavat kuntouttavaa päivähoitoa.

"Vakavammissa" tapuksissa taas näkyy ihan selvästi kuinka kehitysvammaisten elämänlaatu on kohentunut, ovat tänäpäivänä taidoissaan huomattavasti paremalla tasolla mitä ennen ja pystyvät itsenäisempään elämään. =)

Ei sillä että näiden tarvitsisi kiinnostaa jos omalla lapsella ei ole erityistarpeita.

VOI SANONKO MIKÄ!!!!!!!!!!!!!! :kieh: :kieh: :headwall: :headwall:

Jätin eilen tän ketjun avaamatta ja kylläpäs olin fiksu, harmi etten ollut nyt aamulla yhtä fiksu! :headwall:

Ap:n kysymys oli ihan asiallinen, mutta mitä on taas vastaukset.. haukutaan åboriginal koska hänen lapset on hoidossa ja hän ostaa lastenvaatteita! Täällä palstalla liikkuu sairaita ihmisiä.

No oli tässä onneksi järkeviäkin vastauksia ja mäkin nyt sitten kommentoin jotain kun aloitin.

Ensinnäkin kyllä 5-vuotias jo tietää mitä haluaa ja kyllä minusta hänen mielipidettä voi hyvinkin jo kuunnella. Jos hän on ollut jo pitkään samassa päiväkodissa ja hänellä on siellä tutut kaverit niin kyllä hyvinkin usein hän mielellään menee sinne joitakin kertoja viikossa vaikka äiti olisikin kotona ja jos vaan rahallisesti on mahdollista niin kyllä mä ainakin antaisin mennä. Säilyy samat kaverit ja sitten eskarissakin on kivaa kun on edelleen porukassa mukana. Toisaalta voi olla joku 5-vuotias joka ehdottomasti haluaa jäädä kotiin ja kieltäytyy menemästä mihinkään kerhoonkaan. Tämäkin on musta ihan ok ja kunnioittaisin tässäkin kohtaa lapsen mielipidettä.

Yli 3-vuotias lapsi kaipaa yleensä jo virikkeitä ja toisten lasten seuraa ja sitä hän voi saada kerhoista, puistoista, leikkikouluista tai päiväkodista.

Ainut asia jota en voi hyväksyä on se että pieni (tai isompikin) viedään hoitoon joka päivä 7-8 tunniksi. (eri asia jos äidillä esim masennusta tai muuta) Esimerkki päiväkodista jossa olin töissä (ja useammastakin on löytynyt samankaltaisia tapauksia):
vajaa 2-vuotiaalle syntyi kotiin pikkusisarus, ei ollut päivääkään kotona vaan joka päivä hoidossa 8,5 tuntia, vaikka kotona oli äiti ja isyyslomalla oleva isä. edelleen seuraavana vuonna oli hoidossa joka päivä 8,5 tuntia vaikka äiti kotona ja isäkin töissä vain osan viikosta. Ainut joka hntä joskus haki aiemmin oli isoisä. Äiti sanoi ettei oikeen keksi kotona mitään tekemistä lapsen kanssa. Tämä on asia jota en voi hyväksyä.

Mutta täysin eri asia on yli 3-vuotiaan vieminen hoitoon/kerhoon/leikkikouluun muutamiksi tunneiksi päivässä. Eli ap, jos lapsesi kaipaa virikkeitä ja kaveriseuraa niin vie ihmeessä hänet saamaan sitä. Siitä on aivan turha tuntea mitään syyllisyyttä tai häpeää. :)

kommentoin muutamaa juttua,
ensinäkin tarkoitin tuon vain ihan ystävälliseksi varoitukseksi. Koska meidän perheessä on näitä asioita (liiallisia ylitöitä ) jouduttu selvittämään.
Toiseksi kyllä 5 vuotiasta voi kuunnella ja ottaa mielipiteen huomioon MUTTA päätöksen tekee aikuinen.

Yhteistyössä