Kuinka monen perheestä lähtee ääntä ja minkälainen kokoonpano?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äänellinenperhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äänellinenperhe

Vieras
Minulla on kolme poikaa ja vaikka ei suoranaisesti sisällä saa riehua, niin puhumista, juttelua, laulua, kolinaa, autonäänten matkimista jne jne on oikeastaan jatkuvasti. Itse en taustametelistä tykkää, joten ovat lastenhuoneessa leikkeinensä. Telkkaria katsoessa tai pelatessa olisivat hiljaa, mutta en halua heidän niitä vielä harrastavan, joten todella harvinaista se on.
Miesystävää kuitenkin häiritsevät lasten äänet ja hänen mielestään minussa on jotakin vikaa, kun en ole osannut kasvattaa hiljaisia lapsia. Hänen naapuristaan kuuluu välillä juoksua ja itkuakin, joista hän on valittanut isännöitsijälle ja on vieläpä ylpeä siitä. Minusta ne ovat ihan normaaleja ääniä lapsiperheessä, mutta minun käsitykseni on kai väärä.

Oletpa valinnut sopivan miesystävän :)

Mun mielestä olisi lähinnä outoa, jos lapsiperheessä olisi hiljaista. Lasten kuuluu elää, touhuta ja mekastaa.
Karsastaisin kyllä ihmistä, joka asuu kerrostalossa/rivarissa ja valittaa isännöitsijälle lasten äänistä naapurissa???

[QUOTE="...";29903828]Oletpa valinnut sopivan miesystävän :)

Mun mielestä olisi lähinnä outoa, jos lapsiperheessä olisi hiljaista. Lasten kuuluu elää, touhuta ja mekastaa.
Karsastaisin kyllä ihmistä, joka asuu kerrostalossa/rivarissa ja valittaa isännöitsijälle lasten äänistä naapurissa???[/QUOTE]

Kiitos mielipiteestä. Tämä tuli miehestä esiin vasta myöhemmin. Ensin hän otti lapseni avosylin vastaan. Sitten alkoivat harmittaa sotkut, kurahousut, äänet, vastuu...

Mua hiukan häiritsee toi sun omakin suhtautuminen. Pidät lapset lastenhuoneessa koska et tykkää taustametelistä. Miksi lapsia rangaistaan siitä että he on normaaleja lapsia?

Omista kun 2/3 on muuttanut jo pois ja se yksikin on usein töissä tai poikaystävällään, talossa on ihan liian hiljaista

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Mua hiukan häiritsee toi sun omakin suhtautuminen. Pidät lapset lastenhuoneessa koska et tykkää taustametelistä. Miksi lapsia rangaistaan siitä että he on normaaleja lapsia?

Omista kun 2/3 on muuttanut jo pois ja se yksikin on usein töissä tai poikaystävällään, talossa on ihan liian hiljaista

Hyvä mielipide tämäkin. Olet varmaan myös oikeassa. Itselläni on sen verran stressiä ja vastuu yksin kaikesta aina painaa, joten ollaan tehty lasten kanssa pelisäännöt selviksi. Omalla pihalla voi purkaa suurimmat energiat ja kun ollaan sisällä, niin sitten yritetään olla rauhallisemmin ja harjoitellaankin sitä, että osataan olla myös niin, etteivät volyymit ole kaakossa.

Kyllä todellakin lapset saa jutella, matkia autonääniä, laulaa ja kolistella... Haloo! Tietysti sitten jos ihan huudoksi menee tai jos vanhempien on pakko tehdä jotain ajatuksia vaativaa, niin lapset omaan huoneeseen, mutta kyllä nyt normaalisti saavat pitää leikkiääniä olohuoneessa ynnä muualla. Aikuisten hermoissa jotain vikaa, jollei yhtään tuota kestä.

Vaihtelee, toisinaan lapset leikkivät hyvin rauhallisia leikkejä, tekevät palapelejä jne ja koti voi olla niin hiljainen että pitää oikein käydä tarkastamassa ettei mitään ilkeyttä ole ilmassa.
Joskus taas mekkala on älytön kun mies riehaantuu leikkimään lasten kanssa, kaappaa minut siihen mukaan ja koiratkin intoutuvat haukkumaan. Tai lauantai-iltana huudatetaan musiikkia ja pölistään saunassa yhteen ääneen. Tai aamuhärdellit kun Suomipoppi soi ja minä karjun ohjeistuksia lapsille.
Joskus riitelen lasten kanssa äänekkäästi :ashamed: Nykyään onneksi tosi harvoin :)

Joskus lapset riehuvat keskenään, tekevät esim. olohuoneeseen temppuradan ja silloin tuntuu että herra jumala kun joskus saisi hiljaisuudessa olla yhden päivän ettei tarviis ääntäkään kuulla :D

Kyllä noista 4 pojasta ääntä lähtee ihan ilman riehumista. Leikkivät sitten omassa huoneessa tai olohuoneessa tai pihalla.
Meitä ääni häiritse eikä naapuritkaan oo koskaan mitään sanoneet. Osaavat kyllä tarvittaessa olla hiljaakin, mutta kyllä lapsista kuuluu ääntälähteä :D
Yleensä se liika hiljaisuus alkaa epäilyttää ja käydä tarkistamassa mitä tekevät.
Ovat vielä perineet meiltä kantavan äänen, no eipä tarvii luokassa opettajan valittaa liian hiljasesta äänestä :D

Sanot, ettet itse siedä taustameteliä oman stressin takia. Olisiko miehelläkin jokin "syy" miksi ei kestä meteliä tai sotkua?

Suvussamme on useampia opettajia ja lastenlääkäreitä, joten yksi vakiosanontamme on "lapsi on sairas, jos on pitkään hiljaa".

On aika kauheaa, jos mieskaverillasi ei riitä ymmärrystä lastesi elämää kohtaan. Vaikutat siltä, että hallitset lapsesi ja se riittää.

Kolme poikaa täälläkin, temperamenttisia ja kovaäänisiä joka iikka :D Ääntä siis lähtee, enemmän tai vähemmän koko ajan. Välillä häiritsee itseänikin, mutta ei usemmiten. Nehän on lapsia, niistä kuuluu ääntä lähteekin.

Siitä olen kyllä iloinen, että asumme omakotitalossa. Kerrostalossa meikäläinen olisi varmaan koko ajan kauheassa stressissa, kun pelkäisin lasten häiritsevän naapureita kohtuuttomasti.

[QUOTE="Äitee";29903959]Kyllä noista 4 pojasta ääntä lähtee ihan ilman riehumista. Leikkivät sitten omassa huoneessa tai olohuoneessa tai pihalla.
Meitä ääni häiritse eikä naapuritkaan oo koskaan mitään sanoneet. Osaavat kyllä tarvittaessa olla hiljaakin, mutta kyllä lapsista kuuluu ääntälähteä :D
Yleensä se liika hiljaisuus alkaa epäilyttää ja käydä tarkistamassa mitä tekevät.
Ovat vielä perineet meiltä kantavan äänen, no eipä tarvii luokassa opettajan valittaa liian hiljasesta äänestä :D

Sanot, ettet itse siedä taustameteliä oman stressin takia. Olisiko miehelläkin jokin "syy" miksi ei kestä meteliä tai sotkua?[/QUOTE]

Miehen mielestä hänessä ei ole mitään vikaa tai asenteessa muutettavaa. Yksi merkittävä syy naapureista valittamiseenkin on ollut se, että elämisen(?) ääniä on kuulunut aamuisin 7-8 lähtien, jolloin hän todellakin haluaisi nukkua. Hän nukkuisi viikonloppuisin mielellään ainakin kymmeneen, mutta minä ymmärrän varhaisia ääniä hyvin, koska meillä on aina menty nukkumaan noin kahdeksalta ja herätään sekä arkena että viikonloppuisin aikaisin. Arkena täytyy koulun takia herätä joka tapauksessa ennen seitsemää ja turvallisinta on, että rytmi on ja pysyy.

Ite oon kans yliherkkä äänille (en tiedä onko perittyä vai opittua, isäni on vielä pahempi) . Esim meillä ei vihellelletä. En vain kestä sitä ääntä.
Toisaalta meillä on 6 lasta ja kyllä noista ääntä lähtee. eli varmaan moneen pienempään perheeseen nähden meillä on melkoinen meteli. Yksi lapsista varsinkin on koko ajan äänessä. Toinenkin tykkää lauleskella jne.
Ja pakko myöntää että itelläkin ääni nousee päivittäin et saa jotain kuria noille kun alkaa liian kova meno olemaan.

Ja suosittelen kyllä että mietit tarkkaan mitä sen mies ystävän kanssa teet. Itsellä edellen traumoja kun isä teki yövuoroja ja ei yhtään kolausta saanut kuulua. Kävelläkin piti hiipimällä kun kantapäästä kuului liian iso ääni. Eli miehen käytös vaikuttaa myös lapsiin pidemmällä ajalla.

Meillä on 3 alle kouluikäistä ja 2 aikuista, joten ääntä kyllä piisaa. Rivarissa asumme, joten jonkin verran täytyy mökää hillitä, esim. sisällä ei huudeta, kiljuta, paiskota tavaroita miten sattuu jne. Puhua,nauraa, leikkiä, laulaa toki saa ja kyllähän täällä volyymit nousee jatkuvasti kun kaikilla on yhtä aikaa asiaa ja jokainen haluaa tulla kuulluksi. Tietysti myös naurunräkätykset ja riitelytkin kuuluvat jokapäiväiseen menoon.

En kyllä oikein ymmärrä tuota ap:n touhua, että lapset eristetään omaan huoneeseensa leikkimään. Ihan kuin leikkiminen olisi jotenkin pahasta, ei-toivottavaa aikuisen silmissä... Kyllä meillä saa leikkiä sisällä ihan missä tahansa ja lelujakin saa levitellä, kunhan ne sitten viimeistään illalla kerätään oikeille paikoilleen.

Kyllähän meistä ääntä lähtee ihan riittävästi. Välillä voivottelen naapureillekin, että anteeksi nyt jos taas kuului mekastusta. Hymyilevät jotta lapset on lapsia.

Mua itseäni kovat äänet ja jatkuva häly ärsyttää. Mutta opettelen elämään sen kanssa. Pakkohan mun on kun kerran lapsia olen saanut. En voi heitä vaatia pysymään hiljaa ja huoneissaan.

Neljä lasta ja kyllä lähtee ääntä. Välillä enemmän, välillä vähemmän. En rajoita juurikaan lasten desibelejä... mielestäni ääntä ei lähde liikaa. Siihen puutun jos lapset alkavat juoksemaan ja riehumaan sisällä... Tai huutavat. Esim kinatessaan... Mutta normaalit äänet mitä lähtee, ei häiritse minua ja jos häiritsee naapuria niin muuttakoon omakotitaloon tai senioritaloon. Siellä on hiljaista...

Meillä on yksi melkein 4 vuotias ja yksi puolitoista vuotta vanha lapsonen, mies ja minä.
Just eilen mies totesi että on se vaan hyvä ettei asuta kerros- tai edes rivitalossa kun näistä lapsosista lähtee mahdottomasti ääntä ihan ruoka-aikaankin...pitää nääs selittää, hihkua ja joskus jopa kolistella jotain.

Kun tenavat ovat hereillä meillä ei ole sekuntiakaan hiljaista vaikkeivat nahistelekkaan keskenään. Leikkimisestä rinnakkainkin lähtee oikeasti mahdottomasti ääntä, pöristelyä, selostusta, toisen äänien matkimista jne.

Yhteistyössä