Kuinka moni pystyisi tähän? Töihin lasten kustannuksella...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Sain työpaikan nyt muutaman kotiäiti vuoden jälkeen ja eilen alkoi ahdistaa niin kovin lasten hoitoon viemiset ym, että päätin ilmoittaa maanantaina työnantajalle että puran työsopimuksen.

Syyt tähän päätökseen tulee tässä:

-Lapset pitäisi viedä aamu viiden aikoihin hoitoon, että minä ehdin kuudeksi töihin. Lapset tulisi siis herättää n. puoli 5 aamulla.

-Ennen lasten hoitoonvientiä minun tulisi käyttää koira pitkällä lenkillä, että se jaksaisi pidätellä sen 9-9,5h, kun olen töissä...

-Nuorin lapsista on hieman päälle vuoden ja nukkuu 12h yöunet. Se tarkoittaisi sitä että lapsi olisi laitettava viideltä päivällä nukkumaan, että hän jaksaa herätä hoitoon. Nuorimman seurasta saisin nauttia VAIN 2h/pv.

-Palkka oli huono ja työmätkaan menisi bensaa 15€:n edestä/pv, sen lisäksi hoitomaksut kahdesta lapsesta.

-Mies lähtee töihin aamulla kolmen jälkeen ja palaa viiden jälkeen kotiin. Palkka on hyvä, sillä pärjätään asuntolainan ym kanssa.

-Luonnollisesti mies on työpäivän jälkeen väsynyt ja toki minäkin olisin. Jaksaisimmeko enää mitään muuta?

Vaikka tein kovasti töitä sen eteen että sain sen työn, niin en koe että se olisi sen arvoista. En pysty viemään lapsia hoitoon vielä, vaikka haluaisinkin pitää sen työn. Mun on pakko valita lapset nyt tässä elämän vaiheessa.

Tekisikö/tekeekö joku toisin? Haluaisin kuulla miten teillä on mennyt.

Vaikka otsikko oli provosoiva, niin en ajattele että työssä käyvät äidit olisi huonompia. Mielestäni jokainen perhe tekee niin kuin parhaaksi näkee!

Sanoin itseni irti vakipaikasta hoitovapaan jälkeen, lapset olisivat joutuneet menemään hoitoon kuudelta ja sieltä sitten eskariin yms. nyt olen monimuoto-opiskelija työkkärin rahalla ja lähinnä kotona.

Palkatkaa lastenhoitaja kotiin, niin ei tarvitse aamuhämärissä kelkkoa lapsia mihinkään. Tämä oli meidän ratkaisumme ensi alkuun. Sittemmin lapset kyllä olivat ihan päiväkodissa.

Mä en henk. kohta ymmärrä alle 3v jotka viedään hoitoon.
Elämässä voi YRITTÄÄ valita asiat niin, ettei rahan takia tarvi pieniä viedä päiväkotiin.

En tuomitse, mutta en ymmärrä.
Tai no ymmärrän jos esim äitin nuppi sekoaa ja lapsilla on kammottavaa kotona, jne.
Talon voi rakentaa pari vuotta myöhemmin.
Jos on aina pakko rakentaa se talo ;)

Hieman päälle vuoden ikäinen lapsi... Itse en pystysi tuohon rytmiin mitenkään. Mielestäni teit oikein, kun luovuit työstä jos muuten pärjäätte rahallisesti. Käyn nyt töissä ja vaikka lapset yli 3v, ei ole helppoa joka-aamuiset herätykset ja se että aikaa olla lasten kanssa arkisin on niin vähän.

Teidän perheen koko järjestely tuntuu kyllä aika hurjalta.. Kun molemmat vanhemmat lähtevät aikaisin töihin ja tekevät pitkää päivää niin on ehkä hyväkin miettiä parempia ja toimivimpia ratkaisuja. Voisin lähteä töihin aamulla aikaisin (ja olen lähtenytkin) mutta en ikinä suosti suosiolla siihen että lapset olisivat hoidossa pääsääntöisesti suurimman osan hereillä oloajastaan! Olinkin tästä syystä aika pitkään kotona ja nytkin duunissa joka joustaa aina mun (tai lasten) tarpeiden mukaan.
Sitä paitsi teillä nuotinkin vielä sen verta pieni, että ehkä parempi kaikinpuolin olla vielä hetki kotona ja etsiää toista työtä... :)

Minä myös olisin päätynyt tuohon ratkaisuun, kohtuuttomalta kuulostaa tosiaan pidemmän päälle. Toisaalta mietin olisiko ollut jonkinlainen kompromissi mahdollista, esimerkiksi myöhäisemmät työajat tai osa-aikainen työ? Tai jokin muunlainen hoitojärjestely lasten kannalta?

En tekisi tuollaista päivää. Se ei ole kenenkään eduksi, ei vanhempien eikä lasten. Saisitte vaan toisille kiukuttelevia perheenjäseniä ja onko se minkään rahasumman arvoista?

Meillä mies on töissä myös "huonoihin" aikoihin, joten kun itse töihin menen, lasten hoitoonviemiset jää minulle. Ja siksi otankin vain sellaisen työn vastaan, jossa on inhimilliset (meidän perheelle) sopivat työajat. 8-16. Näin ei tarvitse olla liian aikaisia herätyksiä ja illasta jää aikaa paria tuntia enemmän myös perheellekkin. Lapset kun menevät nukkumaan 20-21. Kaikista paras työvaihtoehto olisi osapäiväinen työ. Mutta kuvailemaasi tilanteeseen en koskaan lähtisi.

En todellakaan pystyisi/haluaisi edes!
Lapset ovat pieniä vain muutaman vuoden, olen henk.koht. sitä mieltä että siinä ajassa ei ns. normaalia työtä tekevä ihminen putoa kelkasta ja pienemmilläkin tuloilla kyllä pärjää jos haluaa.

Mutta on toki niitäkin vanhempia jotka eivät yksinkertaisesti viihdy kotona lapsen kanssa, heille se 9-10h erossa lapsesta on ihan ok.

Me ollaan tehty ite niin, että mä kun meen 25km päähän seiskaks töihin,
ja mies tohon 5km päähän kasiks tai ysiks, että mies vie ja mä haen,
niin päivästä tulee lyhyempi lapsille niin.

Tämä siis pätee yhä, kun mies vie kuopuksen kouluun ja mä haen I.P:stä.

Selvittäkää tosiaan tuota hoitajaa kotiin. Lapset saisivat aamulla nukkua ja elämä olisi inhimillistä. Joissain kunnissa tuet niin hyvät, ettei ole taloudellisesti mahdoton ratkaisu. Mutta jos ei onnistu, niin jää tosiaan vielä kotiin ja yritä löytää työ inhimillisillä työajoilla.

Huh, mä jo pelkäsin että saan laiskan maineen. Kohtuutonta todellakin lapsia raahata minnekään noin aikaisin. Se olisikin eri asia jos esim isä menisi myöhemmin töihin. Huh, onneksi en ole vielä aloittanut töitä, enkä aloita.

Palkka olisi ollut alle 9€!!! Siitä miinustetaan bensa ja hoitomaksut, niin aika vähän olisi jäänyt käteen. Mieluummin nukun omat lapset kainalossa, kunnes he heräävät ja olen pirteä ja iloinen koko päivän ja miehelle on pöytä katettuna kun hän tulee töistä.
Mieskin oli sitä mieltä että lapset on pieniä ja tarvitsee äitiään, kun hän tekee pitkää päivää.

En ottaisi, varsinkaan kun miehestä ei olisi apua lastenhoidosta viikolla vaan kaikki jäisi itselle. Ja jos tuo toteutuisi, että kuopus pitäisi laittaa yöunille viideltä ja mies kotiutuu vasta viiden jälkeen, niin eihän mies näkisi viikolla ollenkaan lasta. Käytännössä varmaan yöunet lyhenisivät ja päiväunet pitenisivät, mutta lopputulos on sama: en ottaisi työtä vastaan

Minä olen irtisanoutunut sentakia että lapset piti viedä viideltä hoitoon ja sitten heidän olisi pitänyt olla välillä iltaisin kymmeneen asti. Työnantajalle ei sopinut työajan muutokset joten lähdin. Mies tekee vuorotyötä myös. En myöskään nähnyt miestäni kun sillointällöin. Tiedän että jotkut pystyvät tuollaiseen. Meidän perheelle se ei sopinut. Parisuhde jos ei nää toista mitä siitä tässä lyhyessä elämässä hyötyä. Samoin lapset ylös aina kesken unien onko sen arvoista. Pidän kyllä työssäkäymisestä, mutta tässä lyhyessä elämänvaiheessa kun lapset pieniä se ei ole perheen hyvinvointia tärkeämpää.

Kun lapset oli pieniä, tein töitä lasten ehdoilla. En ottanut vastaan paikkoja, missä oltais jouduttu venymään äärimmilleen. Loma-aikoina palkkasin lapsille hoitajan, mutta yleensä otin lomapäiviä tai palkatonta.

Oikea ratkaisu,ei kukaan lastenhoitajakaan varmaan suostuisi tulemaan tuossa aikataulussa teille hoitamaan lapsia ainakaan niin pienellä rahalla että työssäkäyntisi kannattaisi.

Huh huh.. kamalalta olisi kuullostanut tuollaiset hoitopäivät lasten kohdalla. Viisaasti teit,kun et menekään. Lapset on pieniä hetken ja töitä ehdit takuulla paiskia sitten,kun lapset ovat isompia.

Meillä menee niin,että minulla on työaika klo 8.30-15. Mies taas on yrittäjä,että milloin mitenkin.. Minä olen nyt hoitovapaalla ja syksyllä olisi pitänyt töihin mennä... kuopus on silloin 1v8kk... siirsin töihin paluuta vuodella. Ja olen tyytyväinen ratkaisuuni :)

Sinun tilanteessasi ehdottomasti jäisin vielä kotiin <3
Sun täytyy vaan hyväksyä työsuhteen purun jälkeen se, että tuohon kyseiseen työpaikkaan tuskin ikinä tulet pääsemään töihin. Sen verran ikävän tempun teet työnantajalle perumalla koko homman tässä vaiheessa.

OIKEIN! vaikka mietin kyllä et miks irtisanouduit kun oisit voinu vaan ottaa hoitovapaata ja näin "jemmata" työpaikkaa siihen asti et nuorin 3-v.. vai oliko tää joku ihan uus työpaikka?

OIKEIN! vaikka mietin kyllä et miks irtisanouduit kun oisit voinu vaan ottaa hoitovapaata ja näin "jemmata" työpaikkaa siihen asti et nuorin 3-v.. vai oliko tää joku ihan uus työpaikka?

määräaikainen 5kk ja töitä en ole vielä aloittanut. Työnhakuilmoituksessa kyllä puhuttiin vakituisesta 2-vuorotyöstä, mutta eipä se ollutkaan sitä... No täytyy keksiä jotain kun huomenna soitan, vai voinko lähettää sähköpostin?

Yhteistyössä