KUINKA MONI VANHEMPI LEIKKII LASTANSA KANSSA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiskä

Vieras
Tuli tuosta taapero-ketjusta mieleen. Eli kuinka moni leikkii ihan leikki-ikäisten lasten kanssa? ja nyt en tarkoita mitään junaradan rakentamista vaan ihan tyyliin barbi-leikkejä ym...?

Meillä 3 lasta ja leikin päivittäin edes pienen hetken heidän kanssaan erikseen. Esikoisen kanssa tosin pelaillaan kun hän ei tykkää leikeistä vaan peleistä. Mutta neidin kanssa leikitään barbeilla ja kuopuksen kanssa autoilla.

Eikö junaradan rakentaminen ole leikkimistä? Me 4,5-vuotiaan kanssa rakennetaan usein junarata ja leikitään junilla ja autoilla siinä. Ja rakennetaan erilaisilla palikoilla.

Kyllä leikin (ja mun mies kans), mun 2v lapseni haluaa seuraa leikkeihin. On ainokainen, joten sisaruksia ei ole leikkijöiksi. Pelaan sählyä ja palloilen. Rakennan palapelejä, legoja ja junarataa. Tankkaan autoja ja syön leikkiruokaa. Autot ajelee legorakennusten välissä ja sisään... Teen hiekkakakkuja. Luetaan yhdessä. Rakennan majoja ja etsin piilossa olevaa lastani.

Mutta en minä joka ikistä hetkeä leiki, osan ajasta olen vain läsnä. Mutta kyllä minä pyrin aktiiviseen yhdessäoloon.

Poikien kanssa leikkiminen oli ja on kovin usein autoratojen ja junaratojen kasaamista, majan rakentamista, pikkuoravien eväskorin pakkausta, magneettien tutkimista onkipelissä, palikkalinnojen rakentamista ja sen selvittämistä millaisilla toimilla ne saa nurin.

Aikanaan leikin leikkimällä paljon, mutta nykyään teinien kanssa en enää oikeastaan leiki, yhdessä olo on muuttunut. Viikonloppuisin pelataan aliasta ja vastaavia, nauretaan hikipedialle, kuuntelen juuri opittua riffiä tai analysoin sarjakuvaa tai animaatiota ja hahmojen liikkeiden luonteikkuutta.

Vauvan kanssa tietysti leikin päivät pitkät torni-kaatuuta, nalle-lentäätä, runoleikkejä, köröttelyä ja muita hänen leikkejään. Tai no, en jaa hänen innokkuuttaan nuolla isänsä juhlakenkiä...

En leiki. Inhoan leikkimistä. Mä olen vanha ja tylsä. MUTTA mä pelaan, luen ja piirtelen lasten kanssa mielelläni.
En vain yksinkertaisesti jaksa teeskennellä nauttivani barbileikeistä enää. :|

No enpä ole useaan vuoteen leikkinyt :( Esikoisen ja kakkosenkin kans tuli leikittyä, nykyisin leikkivät keskenään, ja pienemmät siinä ohessa. Autan toki tarvittaessa ja sivusta seurailen että yhteiselo sujuu, mutta siis siihen leikin maailmaan en ehdi sukeltaa.

Mä en osaa leikkiä, mies sitten hoitaa sen puolen.
Kyllä mä noiden kanssa pelaan ja joskus ollaan piilosta tai pallotellaan, mutta en siis mitään barbi/koti/auto-leikkejä leiki.