Kuinka monta huoltajaa voi lapsella olla ja kuka voi olla lapsen huoltaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Toki biologinen äiti ja isä, sekä adoptioäiti ja isä.

Mutta joskushan lapsen mummi on lapsen huoltaja.

Voinko minä antaa lapsen huoltajuuden vaikkapa naapurin Pentille halutessani?
Voinko antaa lapsen huoltajuuden naapurin Pentille osittain, eli että minullekin jää huoltajuus, jolloin olemme ikäänkuin yhteishuoltajia.

Voiko lapsella olla vaikkapa 8 huoltajaa?

Voiko äidin uusi mies olla lapsen huoltaja?

Voiko lapsen äiti ja lapsen sisar olla yhdessä lapsen huoltajia?

Tiivistettynä: Mitä vaatii/pitää tehdä/olla, jotta voi olla jonkun huoltaja?

Miten niin muka tylsää :p

Ok...olin nimittäin kuvitellut, että vain 2 huoltajaa voisi lapsella olla...ja olin kuvitellut, että sen saa vähän niinkuin vanhemmat (tai siis se yksi vanhempi tässä kohtaa) päättää...jottei siihen mitään käräjiä tarvittaisi.

Kelasinkin, että mitäpä jos joku mielenterveydellisistä ongelmista kärsivä todella antaisi sen huoltajuuden naapurin Paavolle :D

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ok...olin nimittäin kuvitellut, että vain 2 huoltajaa voisi lapsella olla...ja olin kuvitellut, että sen saa vähän niinkuin vanhemmat (tai siis se yksi vanhempi tässä kohtaa) päättää...jottei siihen mitään käräjiä tarvittaisi.

Kelasinkin, että mitäpä jos joku mielenterveydellisistä ongelmista kärsivä todella antaisi sen huoltajuuden naapurin Paavolle :D

Käräjiä ei tarvita, vanhempien keskinäisellä sopimuksella huoltajuuden voi vahvistaa myös sosiaaliviranomainen (olikohan se lastenvalvoja tai joku).
Ainakin mie sain sellaisen vahvistamana "annettua" lasten yhteishuoltajuuden kanssani uudelle miehelleni.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:

Käräjiä ei tarvita, vanhempien keskinäisellä sopimuksella huoltajuuden voi vahvistaa myös sosiaaliviranomainen (olikohan se lastenvalvoja tai joku).
Ainakin mie sain sellaisen vahvistamana "annettua" lasten yhteishuoltajuuden kanssani uudelle miehelleni.

Mutta oliko entisellä miehellä lasten huoltajuus, vaiko sulla yksinhuoltajuus?

Eli sinä ja ex-miehesi sovitte, että uusi miehesikin on jatkossa lapsen huoltaja? Vai siis sovitteko tämän uuden miehen kassa että hänestäkin tulee huoltaja ja sinä olit siis aluksi yksinhuoltaja?

Miten tuo sitten poikkeaa adoptiosta? Siis onko muuta, kuin perintöasiat?

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava omaskakas:
Mutta oliko entisellä miehellä lasten huoltajuus, vaiko sulla yksinhuoltajuus?

Meillä oli yhteishuojuus (oltiin naimisissa ) ex-miehen kanssa, mutta kun mies kuoli, niin mulle jäi tietysti yksinhuoltajuus.
Kun solmin uuden avioliiton, ja lset muutettiin uuden miehen nimelle, niin samalla haetiiin tälle "uudelle miehelle" noiden lasten huoltajuus, kun adoptiota ei kuitenkaan päädytty hakemaan.

Eli sinä ja ex-miehesi sovitte, että uusi miehesikin on jatkossa lapsen huoltaja? Vai siis sovitteko tämän uuden miehen kassa että hänestäkin tulee huoltaja ja sinä olit siis aluksi yksinhuoltaja?

Miten tuo sitten poikkeaa adoptiosta? Siis onko muuta, kuin perintöasiat?

Mie olin yh, kun se eka mies (lasten bio-isä ) siis kuoli lasten ollessa pieniä. Sit ku perustin uuden perheen, niin halusin tälle "uudelle miehelle" huoltajuuden, kun "uusi mies" itsekin oli kovasti siihen myöntyväinen.

Adoptiossa ois tulleet lisänä vaan perintöasiat ja kamala paperisota, siks ei alettu siihen. Perintöasiat voi hoitaa myös testamentilla, jos haluaa.

Meillä oli yhteishuojuus (oltiin naimisissa ) ex-miehen kanssa, mutta kun mies kuoli, niin mulle jäi tietysti yksinhuoltajuus.
Kun solmin uuden avioliiton, ja lset muutettiin uuden miehen nimelle, niin samalla haetiiin tälle "uudelle miehelle" noiden lasten huoltajuus, kun adoptiota ei kuitenkaan päädytty hakemaan.

Ok. Ajattelinkin, että jos lasten isällä olisi ollut edelleen huoltajuus, niin asia ei olisi ollut niin yksinkertainen. Ex-anoppi teki aikoinaan samalla tavalla esikoisensa kanssa, eli otti aviomiehensä lapsen huoltajaksi, mutta hänen esikoisensa isyyttä ei oltu koskaan vahvistettu ja siksi se onnistui. Mutta jos mä tästä nyt eroan ja menen uusiin naimisiin, niin mun uudesta miehestä ei tietääkseni voi tulla lasten huoltajaa ellei lasten isä anna siihen suostumustaan =)

Ok. Ajattelinkin, että jos lasten isällä olisi ollut edelleen huoltajuus, niin asia ei olisi ollut niin yksinkertainen. Ex-anoppi teki aikoinaan samalla tavalla esikoisensa kanssa, eli otti aviomiehensä lapsen huoltajaksi, mutta hänen esikoisensa isyyttä ei oltu koskaan vahvistettu ja siksi se onnistui. Mutta jos mä tästä nyt eroan ja menen uusiin naimisiin, niin mun uudesta miehestä ei tietääkseni voi tulla lasten huoltajaa ellei lasten isä anna siihen suostumustaan =)

Jep, isän ollessa kuvioissa siihen tarvitaan toki myös lapsen isän suostumus, jos halutaan myös "uusi huoltaja" kuvioihin... Tai sit asiasta voidaan riidellä oikeudessa, jolloin oikeus päättää miten mennään ja ollaan.

Jep, isän ollessa kuvioissa siihen tarvitaan toki myös lapsen isän suostumus, jos halutaan myös "uusi huoltaja" kuvioihin... Tai sit asiasta voidaan riidellä oikeudessa, jolloin oikeus päättää miten mennään ja ollaan.

Juuri noin mun tutun tapauksessa tehtiin: riideltiin oikeudessa. Sinänsä aika koomista, että isä ei ollut nähnyt lastaan sen jälkeen kun tämä oli alle 2 kk ja heille tuli ero, asuu ihan toisella puolella maata eikä ole aikeissa lastaan nähdäkään, muttei kuitenkaan suostunut siihen että mummosta tehdään myös huoltaja. Kunhan vaan teki kiusaa :/ . Ja mummosta tehtiin huoltaja siksi, että jos äidille tapahtuu jotain niin lapsi saisi jäädä asumaan mummonsa kanssa, eikä isän kanssa jota ei edes tunne.

Juuri noin mun tutun tapauksessa tehtiin: riideltiin oikeudessa. Sinänsä aika koomista, että isä ei ollut nähnyt lastaan sen jälkeen kun tämä oli alle 2 kk ja heille tuli ero, asuu ihan toisella puolella maata eikä ole aikeissa lastaan nähdäkään, muttei kuitenkaan suostunut siihen että mummosta tehdään myös huoltaja. Kunhan vaan teki kiusaa :/ . Ja mummosta tehtiin huoltaja siksi, että jos äidille tapahtuu jotain niin lapsi saisi jäädä asumaan mummonsa kanssa, eikä isän kanssa jota ei edes tunne.

Ja siks miekin halusin "uudelle" miehelle huoltajuuden, koska lapset häntä pitävät isänään... ja jos mulle kävis jotain, niin ois tuttu ihminen huoltajana silti. (Lapset olivat siis oikean isänsä kuollessa 2½v ja 1v, eli eivät oikeaa isäänsä edes muista... tietävät tosin kyllä taustansa.)
Nythän nämä ovat jo reippaat 15½v (poika )ja liki 14v (tyttö ), ja ihan täysin samalla viivalla kun nuoremmat sisaruksensa... joista en ikinä käytä sanoja velipuoli tai siskopuoli.

mun kaverin lapsella on huoltajina tietty äiti ja isä ja sit lisänä äidin uusi kumppani oheishuoltajana. lapsen isä ei ole juuri mukana poikansa elämässä ja antoi suostumuksen oheishuoltajuuteen itse.

Miten tuo uudesta isätsä huoltajaksi-tapahtuma sitten kulki?

Soititte lastenvalvojalle, että haluatte tehdä niin? Oliko samantyylisiä haastatteluja tms. kun adoptiopuolella?

Voinko antaa siskolleni samalla tavalla huoltajuuden? Entä jos seurustelisinkin naisen kanssa? Riittääkö pelkkä seurustelu, vai vaaditaanko avioliitto? Kelpaako tällöin rekisteröity parisuhde, kun eikös se samaa niinkuin tarkoita?

Miten tuo uudesta isätsä huoltajaksi-tapahtuma sitten kulki?

Soititte lastenvalvojalle, että haluatte tehdä niin? Oliko samantyylisiä haastatteluja tms. kun adoptiopuolella?

Voinko antaa siskolleni samalla tavalla huoltajuuden? Entä jos seurustelisinkin naisen kanssa? Riittääkö pelkkä seurustelu, vai vaaditaanko avioliitto? Kelpaako tällöin rekisteröity parisuhde, kun eikös se samaa niinkuin tarkoita?

Mie kysyin muistaakseni ensin maistraatista, ja sieltä tehtiin nimenmuutospaperit. sit oli joku lomake sinne sosiaalitoimistoon tai sinne, ja se sit vaan siellä vahvistettiin, kun asiassa ei ollut epäselvyyksiä.

Mie en ihan tarkkaan muista, siitä on aikaa jo yli 10, kohta 11 vuotta, että mutta ainakin googlettamalla löytyi vielä tieto, että sama käytäntö toimii yhä.
Saat kuitenkin varminta tietoa kun kysyt lastenvalvojalta, miten asia kulkee.

Minä olen mun veljen pojan huoltaja ja mieheni myös. Ei siihen ole vaadittu muuta kuin lapsen äiti sopi puhelimitse asiasta sossun kanssa. Tämä ratkaisu oli myös veljeni tahto. Turku toki olisi vaatinut sitä oheishuoltajuuden hakemista, mutta siihen emme lähteneet. Sitä ei myöskään meidän oma sosku suositellut. No, veljen kuoleman jälkeen Turku pesi kätensä koko sopasta :D .

Yhteistyössä