Kuinka nopeasti syntyi pikkukakkonen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv37
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv37

Vieras
Hei!
Kyselen nyt täällä vauvanhoitopuolella jos saisin enemmän vastauksia kuin odotuspuolella. Siis pikkukakkosta odotellaan ja askarruttaa, että mitenkähän sitä osaa lähteä ajoissa synnyttämään. Kyselisin siis ennenkaikkea niiltä, joilla on eka synnytys ollut melko hidas, kuten itselläni oli. Jotenkin ajattelisin, että toinenkin menee samalla lailla, eli ettei heti tarvitsisi rynnätä sairaalaan kun supistukset alkaa. Nyt kumminkin tuossa jotkut vanhemmat ihmiset on kovasti varoitelleet, ettei saa jäädä liian kauaksi aikaa kotiin, kun kakkonen voi syntyä niin äkkiä. Tietty eihän sitä voi tietää vaikka toka synnytys ei alkaisikaan supistuksilla vaan esim. vesien menolla tai vaikka joutuisi käynnistykseen. Mutta jos se nyt alkaa samoin kuin eka, niin miten ihmeessä tiedän koska pitää lähteä? Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä useamman lapsen saaneet, meneekö se toka synnytys oikeasti niin nopsaan vai meneekö usein samalla tavalla kuin ekakin?

Ei nopeasti... 27 tuntia tuli supistuksia. Tosin ne viimeiset sentit meni taas vaudilla ja ponnistus kesti vain 3 minuuttia. :o))

Mutta ei tullut tosiaan mitään kiirettä... Esikoinen syntyi tipalla kynnistettynä siis neljässä tunnissa ja jännäsin kans, et tuleeko toinen kauheeta kyytiä. Eipä siis tullut. Tosin niitä säännöllisempiä suppareita tuli vain 5-6 tuntia, että ei nyt sentään toista vuorokautta synnytys kestänyt virallisesti kuitenkaan!

Ensimmäinen leikattiin n17 tunnin jälkeen, ei avautunut paikat. toinen syntyi imukupilla n17-20 tunnin jälkeen. Kolmas tuli syöksynä.... Eli ei ainakaan kakkosen kanssa ollut kirettä. Mutta koskaanhan ei voi olla varma miten synnytys menee.

Eka kesti 13 tuntia ja toinen 7,5 tuntia. Eka käynnistettiin ja toisella kerralla alkoi vesien menolla. Ponnistusvaihe kesti ekassa hieman yli tunnin, mutta tokalla kerralla onneksi vain 8 min, mikä tuntui super nopealta kun ekaan vertasi=)

Mulla eka syntyi rv 37+4 ja synnytys kesti 8h25min, käynnistettiin vesien menosta 24h päästä.
Kakkonen syntyi rv 38+5 ja synnytys kesti 7h18min. Itsestään lähti vesien menosta 20h päästä (käynnistys olisi ollut aamulla).

Hyvin siis ehti sairaalassakin vielä olla vaikka kotona odoteltiin muutama tunti. Mua varoteltiin nopeasta synnytyksestä kun ikä ero vaan 1v4kk. Yleensä kun synnytyksen keston pitäisi kuulemma puolittua, mutta näin härvemmin kuitenkaan on.

Ekasta 12h 45 min, tokasta 3h 1min. Ponnistusvaihe 6min. Ikäeroa lapsilla 2,5 vuotta.

Suosittelisin, että lähdet aika pian ensimmäisistä supistuksista. Mulla ehti tulla kolme supistusta kotona ennen kuin lähdettiin sairaalaan. Sitten tulikin jo tosi kiire. Matkalla meni vedet ja supistuksia tuli tosi tiheään. Sairaalassa ehdin olla tunnin ennen kuin kuopus syntyi :)

eka oli 6h12min ja toka 9h20min. Tokassa olisi kyllä mennyt kauemminkin ellei kalvoja oltaisi puhkaista.

Ekasta supistuksia tuli heti säännöllisesti. Eka tunti 5-6min välein, seuraava 3-4min välein ja sitten alkoi olemana jo 2min välein ja menoksi.

Tokassa kolmisen tuntia supistelin kotona 7-10 min välein. Kipu alkoi olemaan oksettavan kovaa, joten lähdettiin sairaalaan. Olin vielä varma että kotiin tultiin. Sairaalassa supistukset eivät tihentyneet enne kalvojen puhkaisua.

Muistaakseni neuvolasta sai ohjeet, että miten tiheästi supistuksia saa tulla, ennenkuin sairaalaan kannattaa lähteä. Olisiko ollut niin, että esikoisen kohdalla piti odottaa, että supistukset tulevat säännöllisinä 4 min välein, ennenkuin sairaalaan pitää lähteä ja tokan kohdalla piti odottaa, että supistukset tulevat säännöllisinä 5-6 min välein.

Minä en kauheasti supistusten välejä katsellut kellosta, vaan odottelin, että missä vaiheessa supistukset muuttuvat kivuliaammaksi.

Eka synnytys sairaalassa kesti yli 15 tuntia (sitä ennen kotona useita tunteja) + ponnistusvaihe 1h 15min. Toka synnytys kesti noin puolet siitä, mutta lapsivesi meni alussa, joka nopeutti supistuksia. Ponnistusvaihe kesti noin 20min.

Minulla on lääkärin mukaan tiukka kudosrakenne, joka todennäköisesti tarkoittaa sitä, että kolmannellakin kerralla synnytys tulee kestämään aika kauan (en ole syöksysynnyttäjätyyppiä) ja tod.näk. repeytymiä tulee jatkossakin. Kummallakin kerralla pahoja repeytymiä, jotka kuitenkin parantuneet täysin. Myös episiotosomia jouduttiin tekemään kummallakin kerralla, kun on tiukat paikat.

Eka tuli 5h ja seuraavasta synnytyksestä "varoittivat" jo tuon ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Vasta haaveilen kakkosesta, mutta kätilön komento oli tuolloin, että rouva voi sitten lähteä suoraan ekasta supistuksesta sairaalaan. Esikoinen olisi syntynyt tosi nopeasti, jos olisin antanut leikata epparin heti.

meillä molemmat käynnistetty samalla lääkkeellä. Eka kesti 8,5h synnytys, toinen 4h. Toisen aikana olin syömässä täydellä touhulla ja kätilö "kurkkas tilanteen" ja komensi saliin, meitsi meinas saada hepulin kun en muka ehtiny syödä :)...en siis uskonu että olis ollu jo niin pitkällä, olin varautunu monen monituista pidempään ja tuskallisempaan avautumiseen kuten eskoisen aikana. Mutta niin sitä vaan mentiin.

Puolet nopeammin. En kyllä arvannut, että synnytys olisi niin pitkällä, koska supistukset olivat ihan samansorttisia kuin ekaa synnyttäessä. Mutta ei mikään kiirekään tullut :)

Jos ensimmäinen synnytyksesi on ollut todella pitkä,niin ei toinenkaan älyttömän nopeesti tule,näin veikkaisin.Itellä kolme synnytystä takana ja kaikki pitkiä eli oon sen sorttinen,että paikat aukee tosi hitaasti.Odotan neljättä ja en kiirehdi sairaalaan,olen kotona niin pitkään kuin voin.Kolmatta synnyttämään lähtiessä odottelin kotona 6 tuntia supistusten kanssa ja kun menin sairaalaan olin 4 cm auki,mitään kiirettä ei todellakaan ollut...

Eka 5,5 h ja toinen 2,5 h. Ekasta olin sairaalaan mennessä 7 cm auki, jonka jälkeen kesti vielä 2,5 h saada lapsi maailmaan. Tokasta ehdin olla sairaalassa vain puoli tuntia, kun lapsi oli jo maailmassa. Olin 9,5 cm auki.

Ensimmäisessä kesto merkattu yli 16h. Lähti vesien menolla (tosin siitä kesti yli 36h ennen kuin esikoinen syntyi). Synnytystä vauhditettiin oksitosiinilla. Toisessa kestoksi merkattu 5h, eli reippaasti yli puolet pienentyi. Synnytys lähti itsestään. Ongelmana mullakin milloin lähteä sairaalaan ja kun soitin vastaanottoon niin siellä annettiin ymmärtää ettei vielä tarvi tulla. Olin lähdössä siis sairaalaan kun tuntui että kipua on koko ajan. Kun pääsin sairaalaan olin jo 9cm auki ja suoraan saliin. Vajaa puolen tunnin päästä syntyi poika. Ja ikäeroa lapsilla 1v5kk.

No kyllä oli toka synnytys paljon nopeampi, eka kesti 12h ja toinen 2h. Onneksi lähdin sairaalaan vaikka supistuksia tuli harvassa (3-4/h), supistukset olivat jo aika kipeitä ja jatkuneet koko päivän mutta harvassa siis tulivat. Kun tulin sairaalaan niin olin tunnin sydänkäyrässä jolloin supistuksia tuli vieläkin melko harvaan. Mutta sitten vedet menivät ja supistuksia tulikin sitten 2min välein ja JÄRKYTTÄVÄN kivuliaita ja vauva oli vajaan tunnin päästä jo syntynyt.

Eka synnytys kesti 4,5 tuntia säännöllisistä supistuksista ja toka 3 tuntia. Sanoivat, että kolmannen kohdalla kannattaa lähteä nopeasti liikkeelle. Synnytykset olivat niin nopeita, että ehdin saada vain ilokaasua. Eka synty rv 36+4 ja toka rv 40+5.

Yhteistyössä