Kuinka oleellinen asia on pukeutuminen työhaastattelussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Siis tottakai ymmärrän että siistit vaatteet pitää olla, mutta mitä jos onkin yli- tai alipukeutunut? Toisin sanoen itse olet laittanut jakkupuvun päällesi ja haastattelijat onkin arkisemmissa vaatteissa. Tai toisinpäin: itse laitat arkiset, mutta asialliset vaatteet ja haastattelijat on puvuissa.

Ääh, jännittää taas ihan hirveästi :D

riippuu tehtävästä, jos töissä ollaan jossakin univormussa niin ei ole kovin olennaista ja jos taas siviilivaatteissa niin tärkeämpää

hyvänä kiintopisteenä olis esim. pukeutua tehtävän edellyttämällä tavalla

Kyllä sillä on TOSI iso merkitys
Rehellisesti voin myöntää, että tiedän joskus jo ensinäkemältä, että en tule jotain ihmistä palkkaamaan.
Ja silloin kyse on lähes poikkeuksetta joko pukeutumisesta tai jostain muusta ulkoisesta asiasta (hiukset, lävistykset jne)
Jakkupukua EI TOSIAANKAAN tarvita läheskään joka rekrytointitilaisuuteen päälle laittaa. Viisas ymmärtää pukeutua hakemansa paikan edellyttämällä tavalla

No kun mä en oikeastaan tiedä mitä haetun paikan taso vaatii pukeutumisen suhteen. Kyseessä on päällikön pesti, vähän niinkuin myyntiedustajien ja myyntipäälliköiden esimies.

Sinun kohdallasi sanoisin, että riittää ihan siistit vaatteet ja mieluummin ei ylipukeutumista. Katsovat kuitenkin vaan nättiä naamaa :D. Suorat housut tai siistit farkut, joku asiallinen pusero ja villakangastakki.

No kun mä en oikeastaan tiedä mitä haetun paikan taso vaatii pukeutumisen suhteen. Kyseessä on päällikön pesti, vähän niinkuin myyntiedustajien ja myyntipäälliköiden esimies.

Jakkupuku luultavasti oikein hyvä
Myyntitehtävissä vaaditaan siistiä pukeutumista
Ja kyse on myös siitä, miten vaatteensa kantaa! Eli jos jostain syystä muut henkilöt haastattelussa olisivat pukeutuneet rennommin kuin sinä, niin KANNA vaatteesi ylpeänä äläkä näytä että olet vaivaantunut

[QUOTE="vieras";25423712]Sinun kohdallasi sanoisin, että riittää ihan siistit vaatteet ja mieluummin ei ylipukeutumista. Katsovat kuitenkin vaan nättiä naamaa :D. Suorat housut tai siistit farkut, joku asiallinen pusero ja villakangastakki.[/QUOTE]

:D :D No mutta kiitos :)

Pukeutumisella viestität arvostavasi haastattelutilaisuutta ja haastattelijaa. Toki riippuu työnkuvasta, pukeutumisen tulisi olla vähintään samaa tasoa.

Itse pelaisin varman päälle pukeutumalla esim. suoriin housuihin ja siistiin paitapuseroon tai neuleeseen, tarvittaessa jakku päälle.

Jakkupuku luultavasti oikein hyvä
Myyntitehtävissä vaaditaan siistiä pukeutumista
Ja kyse on myös siitä, miten vaatteensa kantaa! Eli jos jostain syystä muut henkilöt haastattelussa olisivat pukeutuneet rennommin kuin sinä, niin KANNA vaatteesi ylpeänä äläkä näytä että olet vaivaantunut

Totta puhuakseni mä en omista jakkupukua :(.

Mulla olis semmoinen polvipituinen musta kotelomekko ja sinne alle valkoinen kauluspaita. Toinen vaihtoehto, jota ajattelin, on mustat suorat housut, valkoinen kauluspaita ja semmoinen musta V-aukkoinen, tosi siisti neulepaita.

Valitse vaatteet, joissa olet parhaimmillasi. Siistit, ehjät ja asialliset vaatteet antavat luotettavan kuvan työnhakijasta.Yleisesti ottaen ole kuitenkin mieluummin yli- kuin alipukeutunut. Vältä äärimmäisyyksiä ja persoonallisuutesi ylikorostamista. Haastattelija tekee aina alitajuisia johtopäätöksiä Sinusta pukeutumisesi perusteella.

Mikäli haluat saada sanottavallesi täyden huomion haastattelijalta, pukeudu neutraalisti, jotta pukeutumisesi ei olisi ristiriidassa sen kanssa, mitä puhut. Vaikka olosi olisi parhaimmillaan vapaa-ajan mukavissa verkkareissa niin ne eivätkä myöskään juhlavaatteet sovi työpaikkahaastatteluun. Musta pitsi on iltamenoja varten.

Totta puhuakseni mä en omista jakkupukua :(.

Mulla olis semmoinen polvipituinen musta kotelomekko ja sinne alle valkoinen kauluspaita. Toinen vaihtoehto, jota ajattelin, on mustat suorat housut, valkoinen kauluspaita ja semmoinen musta V-aukkoinen, tosi siisti neulepaita.

Molemmat kuulostavat asiallisilta vaihtoehdoilta olettaen, että kotelomekko on sellainen arki/työkäyttöön sopiva eikä mikään "bilemekko".

Hameessa tai mekossa kannattaa myös tarkistaa, että pituus antaa myöten istumisen myös vähän "upottavammassa" tuolissa, ilman että nousee liian ylös. On kurja istua ja yrittää keskittyä keskusteluun jos samalla saa koko ajan kiskoa hameen helmoja alas.

[QUOTE="vieras";25423831]Tämän laittaisin paitsi, että jos olisi esim. vaaleansininen kauluspaita. Ei olisi liian juhlava.[/QUOTE]

Tarttis varmaan oikeasti mennä käymään vähän vaatekaupoilla... ei mulla ole muuta kauluspaitaa kuin tuo valkoinen, senkin ostin vasta ihan hiljattain edellistä työhaastattelua varten.

Molemmat kuulostavat asiallisilta vaihtoehdoilta olettaen, että kotelomekko on sellainen arki/työkäyttöön sopiva eikä mikään "bilemekko".

Hameessa tai mekossa kannattaa myös tarkistaa, että pituus antaa myöten istumisen myös vähän "upottavammassa" tuolissa, ilman että nousee liian ylös. On kurja istua ja yrittää keskittyä keskusteluun jos samalla saa koko ajan kiskoa hameen helmoja alas.

Jos kerran molemmat kuulostaa asiallisilta vaihtoehdoilta (ja mekko tosiaan on juurikin sellainen asiallinen), niin taidan päätyä housuvaihtoehtoon. Ihan siksikin, että oloni tuntuu siinä asussa luontevammalta.

[QUOTE="vieras";25423841]No tähän Turkilmas varmaan ajattelikin pukeutua :D.[/QUOTE]

No kun näitä näkee... Ihan oikeasti juuri alkuviikosta oli yksi nuori tyttö, jolla oli tiukka musta paita, jonka koko yläosa ja hihat oli pitsiä :D
Varmaan ihan hyvä bileasu, mutta ei oikein asiallinen rekrytointitilaisuuteen...
Ei varmaan tarvitse kertoa, että tein mm tämän hakijan kohdalla päätöksen ennen kuin hän avasi suutaan ensimmäistä kertaa...
Ikävää, mutta totta

Hei sinä "ammatikseen rekrytoiva": jaksaisitko vielä vinkata mitä ei missään nimessä saisi sanoa/tehdä työhaastattelussa ja millä keinoin taas tehdään positiivinen vaikutus? Olen kyllä (vihdoinkin) opiskellut asian tiimoilta, mutta mielelläni ottaisin silti vinkkejä vastaan :)

Hei sinä "ammatikseen rekrytoiva": jaksaisitko vielä vinkata mitä ei missään nimessä saisi sanoa/tehdä työhaastattelussa ja millä keinoin taas tehdään positiivinen vaikutus? Olen kyllä (vihdoinkin) opiskellut asian tiimoilta, mutta mielelläni ottaisin silti vinkkejä vastaan :)

Minä olen oikeasti varmaan sokeutunutkin näille asioille ja "tunnistan ne opiskellut fraasit" aika nopeasti.

OIKEASTI ainoa vinkki, mitä voin sanoa on, että OLE OMA ITSESI.

Ensivaikutus on tärkeä, katso suoraan silmiin, kättele napakasti, vastaa KYSYMYKSEEN ei sen vierestä

TEE KOTITYÖSI, ota selvää firmasta, sen arvoista, sen tuotteista jne, jotta osaat vastata kysymykseen, MIKSI haluaisit työskennellä juuri ko yrityksessä

MIETI etukäteen MIKSI juuri sinä olisit hyvä JUURI TÄHÄN TYÖHÖN

Mieti myös niitä omia kehittämiskohteitasi (niitä oikeasti saa olla)

Ja mieti missä haluat olla 5-10 vuoden kuluttua (on hyvä olla kunnianhimoinen, mutta realismiakin tarvitaan)

Yhteistyössä