Kuinka painava voi ratsastaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mimmuska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mimmuska"

Vieras
Kuinka painava voi mennä ratsastustunnille? Haluaisin kokeilla ratsastusta, mutta mun ylipaino on aika merkittävä (nyt 132kg, 173 pitkä). Voinks mä näin painavan kokeilla ratsastusta vai pitäisikö ensin saada painosta vähän pois?

Riippuu hevosesta. Jos lähitallillasi on shire tai clydesdale tms. kunnon työhevonen, niin mene rohkeasti kysymään.
Normaalin suokin selkään tuskin annetaan mennä muuta kuin pieneksi hetkeksi.

Minkä painoisena voisi ratsastaa suomenhevosella tms? Mä painan 97kg ja tekisi mieli herätellä vanhaa harrastusta. Vai pitäisikö vain suosiolla ensin tiputtaa painoa ja sitten aloittaa harrastus uudestaan. Ratsastus vain olisi hyvää kuntoilua ja tukea painonpudotukseen.

Mä laihduttaisin ensin.

Itse asiassa mä haluaisin itsekin aloittaa ratsastuksen näin vanhemmalla (olen 35-vuotias) iällä, olen joskus vuonna kuokka ja kivi käynyt kerran viikon mittaisella ratsastusleirillä. En kyllä tiedä, onnistuuko se edes. Siis että olisi 35-vuotias vasta-alkaja jossain ratsastustunnilla.

Hei, monilla talleilla näyttää olevan n. 95 kg painorajana, joten se voisi olla hyvä tavoitepaino. Lisäksi kun saat painoa pois, on helpompi nousta hevosen selkään. Useimmilla ratsastuskouluissa vain harva hevonen voi kantaa n. 100 kg. Lähtökohtana tulee kuitenkin olla hevosen etu, varsinkin kuin aloitteleva ratsastaja ei vielä hallitse kroppaansa samalla tavala kuin kokenut ratsastajan. Tsemppiä painonpudotukseen! :-)

Mitä nyt pikagoogletuksella tuli vastaan, niin jotkut ovat sitä mieltä että jopa 150 kiloiset voivat ratsastaa suokilla (tai esim 2 normipainoista henkilöä, joka on toisaalta ihan totta). Mieluiten sitten länkkärisatulalla.
Mutta ONNEKSI joku fiksu kuitenkin pisti myös tällaisen tiedon hipposlehdestä:

"Tästä aiheesta on luettavissa Suomen Ratsastuksenopettajainyhdistys Ry:n kannanotto painokeskusteluun Hippoksen numerossa 1/2009.

Kannanotossa todetaan mm. näin: "Ratsastus voi auttaa ratsastajan kunnon ylläpitämisessä ja edistää terveyttä, mutta varsinaiseksi laihdutuslajiksi se ei sovi. Jumppapallo tai kuntopyörä kestävät huomattavasti paremmin, hevosen kustannuksella laihduttaminen ei ole hyväksyttävää." "

Tosiaan, uskon että painavatkin voivat kokeilla ratsastusta, ei se hevosaen terveys hetkessä kaadu. Mutta epäreiluahan se on rasittaa hevosta vain sen takia ettei itse viitsi mieluummin mennä sauvakävelemään. On kuitenkin elävä eläin jne.

Kyllähän hevoset ja aasit ovat aina joutuneet kantamaan isoja kuormia ja onistuneet siinä. Mutta mitään eläinystävällistä siinä EI ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;28316440:
Herran jestas miten tiukkoja painorajoja! Mä en pysty kyllä millään pääsemään edes alle satakiloiseksi enää... Nyyh!

Tuolta issikkalinkin takaa kopsattu

"Työryhmä suosittelee, että ratsastaja saa painaa enintään 20–30 prosenttia hevosen painosta. Sopiva kuorma vaihtelee käytännössä hevosittain niin, että yhden ratsun raja voi olla 60 ja toisen 120 kiloa. Pienen eli 300-kiloisen islanninhevosen painoraja jää 60 ja 90 kilon välille. Iso, noin 400-kiloinen ratsu kantaa parhaimmillaan 100–120 kiloa."

Eli sinä voit huoletta etsiä itsellesi ratsun joka painaa about 700kg. Monet työhevoset ovat tuon painoisia. Harmi vain ettei niitä joka tallista löydy.

Kyllä iso hevonen sinut kantaa ihan helposti, mun mielestä täällä kyllä liioitellaan että "ei voi kun liikaa painoa". Iso hevonen ei ole mikään puudeli vaan on kyllä vahva ja jaksaa kantaa! Tuolta islanninhevoset.comista: "Pienen eli 300-kiloisen islanninhevosen painoraja jää 60 ja 90 kilon välille. Iso, noin 400-kiloinen ratsu kantaa parhaimmillaan 100–120 kiloa." Ja tässä puhutaan pelkästään issikoista (jotka ovat siis pieniä mutta vahvoja), eikö?

Samalla sivustolla mainitaan, että kevytkin ratsastaja voi olla hevoselle isompi taakka, jos tämä ei osaa olla hevosen selässä eli ei hallitse kehoaan ja ratsastusasento on huono. Oikean tekniikan opettelu on siis tärkeää heti alusta asti. Pari ekaa tuntia voidaan mennä vain käyntiä ja tunnustella satulassa olemista, oikeaa asentoa ja otetta suitsista jne.

Hevosen selkään on kyllä helpompi kiivetä, kun painoa on hiukan vähemmän. Ehkä voit aloittaa painonpudottamisen ja ilmoittautua sitten ratsastustunnille? Ehdottomasti kannustaisin sinua menemään alkeistunneille opettelemaan. Ratsastaminen on kiva harrastus. Tsemppiä! :)

Nuo painorajat on tosiaan tuollaiset kuin tuossa edellä sanottiin.
Jos haluat painoa alas ja alkuun nopeasti niin suosittelen ateriankorvikkeita esim nutrilett. Itse olen pudottanut nyt 9viikossa yli 20kg nutrilettkuurilla ja alkuun painoin 127kg ja olen sinua melkein 10cm lyhyempi. Tämä kuuri on ainoa joka auttoi alkuun ja jatkan kevyesti pudottaen edelleen painoa.

[QUOTE="Mimmuska";28316375]Kuinka painava voi mennä ratsastustunnille? Haluaisin kokeilla ratsastusta, mutta mun ylipaino on aika merkittävä (nyt 132kg, 173 pitkä). Voinks mä näin painavan kokeilla ratsastusta vai pitäisikö ensin saada painosta vähän pois?[/QUOTE]

Kannattaa varmaan jo siksikin pudottaa painoa ensin että pääset selkään ja kykenet toimimaan. Muakin kiinnostas taas kokeilla ja kantavuus kyllä piisais näin satakilosena mutta tiedän että ois mulle itelle liika hankalaa.Vaikka olen aikanaan ratsastanut ja osaan ne perusjutut istunnassa jne. Täytys nyt vaan alottaa ensin oma projekti.

Meidän tallilla suositellaan 70 kiloa, vaikka siellä on ihan isoakin hevosta tarjolla. Käytännössä siellä kyllä käy selvästi isompia ratsastajia ja ratsastuksenopettajakaan ei kyllä millään jää alle 80 kilon, vaikka lyhyt onkin. Hänkin ratsastaa.

Että ensin painoa pois. Itsellä vähän sama juttu,tosin painoa "vaan"86kg mutta meinasin ensin pudottaa jokusen kilon ja sitten menoks. Olen myös paljon aikoinaan ratsastanut ja tekniikka varmaan hallussa mutta mietin vaan että kivempi hevoselle että myös itselle ensin laihduttaa ja vasta sitten hevosen selkään. Muutenkin kuntoa kohennan että jaksaa sitten paremmin ratsastaa.

Hassua miten minä olen voinut ratsastaa ratsaskoulun hevosilla. Olen 187cm / 103kg. Ei kukaan ole tullut sanomaan minulle että olen liian painava.
Niin yksikään hevonen ei ole kuollut.

Tallilla, jossa hevoseni asuu on painorajana joku 100kg. Tosin tiedän kyllä yhden tapauksen, jossa tallinomistaja oli käännyttänyt n. 90kg takaisin kotiin.

No, asiaan. Suosittelen teille, jotka painatte 100kg ylöspäin laihdutusta, sillä se on ratsastamiselle ja teidän terveydelle hyväksi. Sitten kun painatte esim. 95 kg, soittakaa jollekkin ratsastuskoululle ja kysykää rohkeasti. :)

Ja kyllä, yli 35-vuotiaskin pystyy aloittaa ratsastuksen alkeistunneilla. Tämän hetkinen valmentajani aloitti ratsastuksen n. 33-vuotiaana ja rakkaus lajiin jatkuu edelleen.

Omalla suokkitammallani painorajana itse pidän 65kg(itse painan 55kg, 159cm pitkä), koska sillä on etujalkojen kanssa ongelmia. Ja tästä ei sitten tulla vaahtoamaan minulle "kyllä suokki kantaa enemmän" tms, koska kyseessä on minun päätökseni ja minun hevoseni.(Suokkini vammoja miksi joutui kevyelle käytölle: jaloissa useita venähdyksiä, tulehduksia yms.)Ottakaa siis tämäkin huomioon.

Tästäkin asiasta voi kiusata lihavaa. Eräässä työpaikassa osaston työhyvinvointi nainen päätti järjestää meidän osastolle ratsastustunnin. Minä ainoa reippaasti ylipainoinen ja bmi siellä 50. Kehuskeli miten kiva päivä tulee ja siellä on ratsastuksen jälkeen metsässä tai jossain isommalla laavulla viimeisen päälle herkut. Ilmoitti sähköpostiviestissään, että tallille(tuskin piti) pitää ilmoittaa osallistujien painot kun yli 100kiloisilla sinne selkään ei ole mitään asiaa. Tiesi tarkkaan, että painoin yli 40kg enemmän. Tämä oli vain yksi kiusaamismuoto liittyen painooni ja muuhun ulkonäköön. Esimiehet ei puuttuneet vaan osallistuivat tähän kiusaamiseen. Myöhemmin lopetin työt tuolla ja jouduin sen kaiken kiusaamisen vuoksi pysyvästi työkyvyttömäksi.

"Myöhemmin lopetin työt tuolla ja jouduin sen kaiken kiusaamisen vuoksi pysyvästi työkyvyttömäksi".

Etköhän sä joutunut ihan muista syistä työkyvyttömäksi, jos painoit 140kg ja varmaan lihoit sitten vielä lisää.

https://www.iherb.com/pr/Carlson-Labs-Glycine-Amino-Acid-Powder-3-53-oz-100-g/14817?rcode=mop737

https://www.iherb.com/pr/Jarrow-For...30-EnteroGuard-Veggie-Caps/80953?rcode=mop737

Muuli on aasin ja hevosen risteytys. Kysy aasi- tai muulitallilta kelpaatko sinne, tuskin edes sinne halutaan tankkia.

Yhteistyössä