Kuinka paljon katsotte piirrettyjä parivuotiaan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono omatunto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono omatunto

Vieras
Kuinka paljon annatte parivuotiaan katsoa piirrettyjä?
Meillä poika (kotihoidossa) katsoo aamulla pikkukakkoset ym. (yht. 1,5h) sitten ulkoillaan tai hoidetaan kauppa asioita 1,5h. Syönnin jälkeen katsoo ehkä tunnin, iltapäivästä puoli tuntia ja päivä ruoan jälkeen pikkukakkosen 1h, sitten ulkoilua ennen nukkumaan menoa. Eli yhteensä kauhistuttavat 4h!!!

Mulla on huono omatunto, vaikka ulkoillaan ja luetaan myös.
Ulkoillaan yleensä ainakin pari tuntia (poika näkee muita lapsia siinä samalla ja leikkii hienosti yhdessä) ja luetaan useampi kirja, jos malttaa.

Ollaan yritetty piirtää vahaliiduilla myös, mutta poika jaksaa keskittyä ehkä 15min siihen.

Lisäksi käydään kerhossa 1x/vko. 1,5h.

Poika ei oikein jaksa leikkiä yksin, kavereiden kanssa kyllä. Ja mä en oikein jaksa leikkiä. Mielummin lukisin kirjoja tms.
Ja siis itse pyytää laittamaan piirrettyjä.

Oonko ihan huono äiti, kun annan katsoa niin paljon piirrettyjä? Keväällä tulee toinen lapsi, joten tuskin ainakaan vähempää katsotaan, kun poika kotihoidossa edelleen.

Meillä meinas tulla samaa ongelmaa. Päätin sit vaan, et liika on liikaa. Ollaan nyt enemmän ulkona tai leivotaan tai ollaan vaikka tyynysotaa. Tv ei saa hallita kenenkään päivää.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
meillä ei oo telkkaria ees joten se vähentää. Koneelta saa kyllä katsoa mutta korkeintaan tunnin päivässä, eikä edes katso joka päivä. Ehkä jos on kipee voi katsoa enemmän. Aika paljolta kuulostaa vaikka ymmärrän ongelmasi lapsen viihtymisestä. Siinä on vaan sellanen juttu että lapsi ei edes opi viihtymään jos ei oo tarvetta. Mulla samanikänen poika.

Meillä katsottiin pikkukakkonen aamuin illoin.

4h on minun mittapuulla ihan liikaa.

Mites, voiskos lapsonen osallistua kodinhoitoon?

Eipä tuossa keskittymisessä mtn vikaa kai ole jos 15 min jaksaa keskittyä yhteen menoon yksittäiseen asiaan.

kun meillä on telkkariaika venynyt pariin tuntiin päivässä niin oon viheltänyt pelin poikki ja ollaan oltu muutama päivä kokonaan ilman. Sitä tekemistä keksii vasta sitten kun on pakko, eikä sitä helppoa vaihtoehtoa (tv) ole käsillä. Ota lapsi mukaan arkiaskareisiin; ruoanlaitoon, siivoamiseen, pyykinpesuun yms. meillä taapero nautti kovasti siitä, että sai olla apuna ja oppi uusia asioita. Päivä kuluu nopeasti siinäkin, eikä joka hetki ole pakko olla leikittämässä. Eikä se telkkarikaan nyt ihan saatanasta ole, mutta kohtuudella pitäs kuitenkin.. ;) Tsempit!

Eikai se lapsi opi leikkimään itsekseen jos aina on telkkari päällä "leikittämässä" :) annat katsoa vaikka aluks sen 2h päivässä (esim.aamulla ja illalla pikkukakkoset + hetki päivällä, sitten vaikka vaan toinen ohjelmista) ja loppuajan laitat legoja tms.leluja eteen, tai annat ämpärin ja laitat hanan päälle kylppäriin tm.. Ensin varmaan protestoi ja kitisee mutta varmasti ajan kanssa oppii itsekseen leikkimään. Jos jaksat niin voit ottaa kotitöihin mukaan lapsen. Ja 15min keksittyminen on mun mielestä noin pienellä aika pitkä aika (ainakin meidän lapseen verrattuna :D)

Mä en näyttäisi ollenkaan tv:tä, mun mies taas haluaa joka asiassa mennä helpoimman kautta ja laittaa telkkarin päälle. Eli yli 2 h varmaan katsoo, eikä ole edes kahta vuotta.

4 h kuulostaa paljolta, jos on huono omatuntokin, voisihan sen telkkarin pitää kiinnikin? :)

Kai se on niin että lapsen ei pitäisi antaa katsoa sitä telkkaria yksin. Lapsen kanssa pitäisi katsoa ohjelmia ka jutella samalla mitä tapahtuu. Jos lapsi katsoo yksin sitä tv:tä se passivoi ja on pelkkää tuijottelua.

Ehkä 1,5h katsotaan meillä, usein vähemmänkin. Tuo jakautuu noin kolmeen jaksoon, joista pisin illan Pikkukakkonen. Toki satunnaisesti katsotaan enemmän ja iltaisin myös oleskelee tuossa tv:n äärellä välillä, kun tulee aikuisten ohjelmaa, lähinnä niistä keskittyy kuitenkin vain Danceen tms.

Legot, puupalapelit, muovailuvaha, omat pienet keittiöastiat, junarata, näillä melkein kaikilla meillä leikitään päivittäin. Kirjoja voi hakea usein kirjastosta, niin on uutta katseltavaa. Eihän tuon ikäiset vielä yleensä paljon satuja jaksa.

Mun mielestä kuulostaa todella paljolta. Meillä 5v ja 3v. Ehkä joka toinen päivä ei katsota ollenkaan ja joka toinen päivä tunnin. En muista, että sairaanakaan olisi katsonut koskaan 4h päivässä. Tuollainen määrä ei vaan tee hyvää lapsen kehitykselle. Kaikenlainen puuhaaminen yhdessä kyllä voittaa telkkarin lapsenkin mielestä, kun oppii pois tavasta tuijottaa ruutua.

4h on kyllä aika paljon jo aikuisellekin. Itse olen pitänyt ihan maksimina 1,5h päivässä ja jos maksimit täyttyy niin seuraavana päivänä ei ollenkaan. Yleensä 1v 9kk katsoo sen 0,5-1h päivässä. En jaksa olla koko ajan puuhailemassa sen kanssa ja päiväuniajat menee koulutöiden väsäämiseen...

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/lapset_ja_media/media_ja_lapsen_ika/1-2-vuotias/

Pikku Kakkostakin erittäin rajoitetusti, ohjelmat on ihan oikeasti pelottavia pienelle.

Meillä lapsi 2v 3kk katsoo aamulla piirrettyjä 1-2 tuntia 6.30- 9.30 välillä. Ei yhtäjaksoisesti, vaan niin että saattaa välillä leikkiä toisessa huoneessa ja tietysti aamupesut ja aamupuurot syödään siinä myös ennen ulkoilua. Sitten tv pysyy kiinni koko päivän iltaan asti. Iltapuuron jälkeen lapsi saa katsoa piirrettyjä 15-30 minuuttia, sitten hampaidenpesulle ja nukkumaan. Kirjoja meillä luetaan päikkärien jälkeen, kun lapsi on sopivast pökkärässä ja tykkää heräillä rauhassa sylissä = malttaa keskittyä kirjoihin.

Noista aamuista kertyy kyllä salakavalasti tv-minuutteja. Välillä oli vaihe, että lapsi leikki nätisti itsekseen jonkin aikaa niin, että sain itse tehtyä omat aamutoimet rauhassa. Nyt on taas haastellisempaa ja nolona myönnän että siksi aamuisin lapsi katsoo tv:tä paljon :ashamed:

4h on liikaa,aikuisellekin!

Meillä tyttö 1,8v katsoo hetken (15-20min) pikku2 aamulla ennen kun lähdetään päiväkotiin sillä aikaa kun äiti laittautuu,illalla katsoo pikku2 minkä jaksaa jos ollaan kotona. Satunnaisesti dvd:ltä teletappeja jonkun hetken.

Meillä katsotaan aamuisin Pikku Kakkonen ja iltaisin myös jos ollaan kotona. Jotain tosi-tv kilpailuja ja perheohjelmia pidetään päällä mutta ei lapsi varsinaisesti niitä katso. Eikä kyllä Pikku Kakkosenkaa aikana istu kun ehkä max. Pari minsaa kerralla putkeen katsomassa.

Katsooko sun lapsi niitä ohjelmia ihan keskittyneesti vai touhuaako omiaan siinä sivussa?

Neljä tuntia on kyllä järkyttävä määrä tv:tä pienelle lapselle, muillekin. Se vie valtavasti muulta touhuamiselta aikaa. Meillä on 2v 2kk tyttö. Satunnaisesti on katsottu jotain lastenohjelmaa, jos tulee jotain sellaista, jonka vanhemmat haluavat nähdä (Tohtori Sykerö nyt esim.), mutta ei todellakaan katsota mitään Pikkukakkosia, eikä lapsi osaa vaatiakaan mitään sellaista. Lapsi katsoo lastenohjelmia ehkä maks puoli tuntia/kaksi viikkoa. Tv päällä aikuisten ohjelmilla kyllä välillä iltaisin, mutta ei lapsi sitä silloin juuri katso.

Meilläkin 2-vuotias katsoo telkkaria varmaan yli kaksi tuntia päivässä. Olen yrittänyt rajoittaa määrää mutta kun olen kotona kahdestaan taaperon ja pikkuvauvan kanssa niin telkkari on usein ainoa tapa pitää poika aloillaan niin että ehdin imettää :( Meilläkin kyllä ulkoillaan, leivotaan, siivotaan, askarrellaan, luetaan kirjoja ja rakennetaan legoilla ja junaradoilla.

Neljä tuntia on kyllä järkyttävä määrä tv:tä pienelle lapselle, muillekin. Se vie valtavasti muulta touhuamiselta aikaa. Meillä on 2v 2kk tyttö. Satunnaisesti on katsottu jotain lastenohjelmaa, jos tulee jotain sellaista, jonka vanhemmat haluavat nähdä (Tohtori Sykerö nyt esim.), mutta ei todellakaan katsota mitään Pikkukakkosia, eikä lapsi osaa vaatiakaan mitään sellaista. Lapsi katsoo lastenohjelmia ehkä maks puoli tuntia/kaksi viikkoa. Tv päällä aikuisten ohjelmilla kyllä välillä iltaisin, mutta ei lapsi sitä silloin juuri katso.

Piti lisätä, että pitkillä automatkoilla (korkeintaan kerran kuussa) lapsi saa katsoa puhelimesta hetken aikaa jotain lastenohjelmaa matkan sujuvuuden lisäämiseksi.

Yhteistyössä