Kuinka paljon katsotte piirrettyjä parivuotiaan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono omatunto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä 3vee jäi kotihoitoon ku vauva syntyi ja kyllä tulee helposti 2-4tuntia täyteen telkkaa/ipadia päivässä. Tuntuu et ehditään silti tehä ihan älyttömästi kaikkea, kun ei nuku päiväuniakaan enää. Kesällä ei kattonut ku oltiin niin paljon pihalla, mut nyt..

Meillä tyttö 1v 9kk, joka katselee lastenohjelmia aamulla 1-2h riippuen päivän ohjelmasta. Itse en saa konettani käyntiin kovin nopeasti, joten ihan itsekkäistä syistä katsotaan telkkaria silloin, jotta saa rauhassa juoda aamukahvit tai tehdä kotihommia. Puuhastelee omiaan katselun lomassa ja tulee välillä syliin tai puuhaillaan muuta.

Päivällä automatkoilla/ ruokakaupassa ostoskärryissä/ rattaissa katsoo ipodilta lastenohjelmia aika useinkin, jos ei muuten jaksa keskittyä kaupassa olemiseen. Jos ei käydä kaupassa/ olla reissussa/ ei olla kipeinä, ei katso päiväsaikaan mitään. Näin siis useimpina päivinä.

Illalla saattaa ulkoilun jälkeen ennen ilalllista katsella 30min-1h, jotta saan tehtyä ruoan.

Olen kokenut jo näistä määristä huonoa omaa tuntoa, mutta kaipa niin kauan kuin lapsi on tyytyväisen ja onnellisen oloinen, käyttäytyy sosiaalissa tilanteissa "normaalisti" ja elämässä on tosiaan paljon muutakin sisältöä kuin telkkari, asiat ovat ihan okei.

Meillä lapset ovat nyt vähän alle 4 v ja vähän alle 2 v. Asetin rajan normaalipäivinä tuntiin, eli saavat katsoa joko kaksi Muumia dvd:ltä tai yhden Pikkukakkosen. Nykyään esikoinenkin osaa jo kysyä, onko jo katottu tunti, eli tietää tämän rajan. Toki erikoistilanteissa (esim. sairastelupäivinä) voidaan joustaa.

Syynä tähän oli se, että esikoisesta huomasi telkkarin sulkemisesta aiheutuvan kiukun olevan suoraan verrannollinen katselun määrään. Telkkari siis tietyllä tavalla koukutti häntä. Kuopus ei nyt aina jaksa katsoakaan, vaan saattaa lähteä touhuamaan muuta.

Amerikkalainen ADHD-tutkija ja lääkäri Edward Hallowell esitti kirjassaan, että yli kahden tunnin päivittäinen tv:n katselu taaperoikäisellä lisää myöhempää tarkkaavaisuushäiriön kehittymisen riskiä. Toki siis ADHD/ADD on sinällään pitkälti perinnöllinen, mutta ympäristötekijät voivat vaikuttaa siihen, kuinka häiritseviksi oireet muotoutuvat.

Et ole huono äiti, vaikka annatkin lapsesi katsoa tv:tä, mutta kun nyt neuvoa kysyt, niin ehdottaisin tapojen muuttamista ihan myöhempää elämää ajatellen. Kaksivuotiaan saa helpommin luopumaan "saavutetuista eduista" ihan muuta puuhaa keksimällä kuin isomman lapsen. Ja joskus on hyvä tosiaan olla tylsääkin, jolloin lapsi joutu pysähtymään ja miettimään, mitä haluaisi tehdä, suunnittelemaan tekemistään jne. sen sijaan, että viihdyke tulisi valmiina. Ehkä tähän voisi liittyä tuo mainittu tarkkaavaisuusongelmien riskikin - ylenmääräinen tv:n katselu totuttaa siihen, että jotain actionia pitää tulla nimenomaan ulkopuolelta, sen sijaan että itse miettisi, toteuttaisi ja arvioisi toimintaansa, mitkä siis ovat juuri niitä juttuja, joissa tarkkaavaisuushäiriöisillä on vaikeuksia.

Ja tosiaan - eihän siis kaksivuotias telkkaria mihinkään tarvitse, mutta on todella inhimillistä, että vanhempi saattaa tarvita. Kotitöiden tekeminen yhdessä esim. on oikein kaunis ajatus, mutta on hetkiä, jolloin haluaa vaan saada jotain nopeasti tehdyksi, eikä yksinkertaisesti ehdi tai jaksa osallistaa. Silloin tuskin yhdestä piirretystä on haittaakaan.

Meidän 2 v katsoo toisinaan pikkukakkosta leikkien lomassa ja viikonlopuisin aamulla jotain, mutta ei läheskään joka päivä. Häntä ei edes kiinnosta piirretyt sun muut kuin pienen hetken. Legoihin, kirjoihin tai palapeleihin jaksaa keskittyä pitkiksikin aikoihin. Lisäksi en anna katsoa yksin, silä jotkut piirretyistäkin pelottavat selvästi hiukan.

Mitään peruuttamatonta ei ole varmasti tapahtunut eli älä aloittaja stressaa! kiva kuulla, että on muutakin toimintaa ja se kyllä hyvin lasta suojaa. Voisitko ajatella, että jättäisit kokonaan pois nuo päiväohjelmat eli antaisit katsoa vain aamulla ja sitten esim. pikkukakkosen illalla? Tai jos haluat, niin voithan antaa katsoa kerrallaan max 30 min ja pitää päiväannoksen alle kahdessa tunnissa? Meillä katsotaan n. 1-2 tuntia, yleensä lähempänä yhtä tuntia ja tosiaan touhuilee välillä muita juttuja samalla. Lapsi runsaat kaksi vuotta. Älä tunne huonoa omaa tuntoa! Ei se tosiaan saatanasta ole se tv :)

Meidän puolivuotias katsoo samaa lasten dvd:tä joka aamu noin tunnin. Ja joskus iltaisinkin kun on känkkäränkkä, ei jaksa enään leikkiä, väsy tulee mutta ei vielä viitsi laittaa nukkumaan seitsemältä (herää sit ennen aamu viittä), niin pistän tuon dvd:n pyörimään ja sitä se jaksaa katsoa aina.

Mullakin on joskus huono omatunto, mutta en usko että tuosta sinällään mitään haittaa on. 4 tuntia on kyllä jo tosi paljon, mä aattelin että tää meidän nykyinenkin katselu vähentyy sit kun oppii itse leikkimään aamuisin ja edes liikkumaan itse. Sit voi kello kuus aamulla lyödä ne leegot naaman eteen telkkarin sijasta :P Ja itse olen myös kyllä sellainen että todellakin touhun vauvan kanssa ja vietän aikaa muuten.

Ei meillä 2-vuotias katsonut vielä mitään. Lähempänä kolmea kun oli, niin isänsä oli ostanut joitakin Tuomas Veturi- DVD:itä, mutta niistäkin sai katsoa vain yhden jakson päivässä, eli n. 20 min. Nykyään, kun poika on melkein 4, joskus iltaisin katsoo Nukkumatin (yhden tai kaksi jaksoa, yht. 10-20 min), ellei sitten halua lukea iltasatukirjaa, ja viikonloppusin saa katsoa esim. Pekka Töpöhäntää tai Muumeja n. tunnin päivässä.

Myö jätetään aina illalla mtv3juniori kanavapaikalle, että kun 2,5v aamulla herätessään juoksee potan kanssa olkkariin ja laittaa telkun päälle, nii sieltä alkaa vissii teletapit aina siihen aikaan. Joskus 7 aikaan kai. Myö herätään vauvan kanssa varmaan jokapäivä 9 aikaan ja isä aikasemmin, niin antaa isosiskolle aamupalan jollei oo jo omatoimisesti jotain ottannu. Yks aamu, se oli syöny 3 sämpylää.. Taino varmaan yhden kokonaisen, loput oli muruina matolla/sohvalla. Kerran se julmetun kanava pyöri vissiin 12 tuntia, mut ei sitä kukaan kattonnu :D

Myö jätetään aina illalla mtv3juniori kanavapaikalle, että kun 2,5v aamulla herätessään juoksee potan kanssa olkkariin ja laittaa telkun päälle, nii sieltä alkaa vissii teletapit aina siihen aikaan. Joskus 7 aikaan kai. Myö herätään vauvan kanssa varmaan jokapäivä 9 aikaan ja isä aikasemmin, niin antaa isosiskolle aamupalan jollei oo jo omatoimisesti jotain ottannu. Yks aamu, se oli syöny 3 sämpylää.. Taino varmaan yhden kokonaisen, loput oli muruina matolla/sohvalla. Kerran se julmetun kanava pyöri vissiin 12 tuntia, mut ei sitä kukaan kattonnu :D
Minulla tulee tällaista lukiessa surullinen olo. :( Onko tämä ihan yleistäkin, että alle kolmevuotiaat laittavat itse television päälle ja syövät omatoimisesti? Eikö teidän perheissänne ole yhteistä aamupalahetkeä?

[QUOTE="Maisa";27880207]Minulla tulee tällaista lukiessa surullinen olo. :( Onko tämä ihan yleistäkin, että alle kolmevuotiaat laittavat itse television päälle ja syövät omatoimisesti? Eikö teidän perheissänne ole yhteistä aamupalahetkeä?[/QUOTE]

No meillä mää laitan vauvalle sen telkun päälle ja meen itse nukkumaan. Tunnin päästä vauva tulee takas nukkumaan ja kun herätään niin pistän sen aamupalan. Ehkä jonkun mielestä surullista, mutta vauva tykkää siitä pirun ohjelmasta, siitä on tullut hälle aamurutiini, enkä näe syytä miksi minun pitäisi nousta aamulla klo. 6 tunniksi ylös, kerran se hoituu näinkin. Ottaen huomioon että vauva syö edelleen sen 5 krt yössä, niin on unet muutenkin kortilla.

Kun olin pieni niin muistan että nousin myös aina seiskan maissa katsomaan muumeja telkusta kun isi lähti töihin, äiti nukkus vauvan kanssa vielä sillon. En mä kyllä kovin oo siitä traumatisoitunut. Olin kans aika omatoiminen, luonnostaan, ei siksi että olisi PITÄNYT. Niinkuin sain tuostakin kuvan että mies kyllä antais sen aamupalan mutta muksu ehtii ottaa itse jotain. Yhteinen aamupala on ihan kiva, jos kaikki heräilee samoihin aikoihin, mutta jos esim. vauva syö puuron vasta klo 10 ja esikoinen herää jo klo. 7 ja tarvii sen silloin, niin parempi antaa erikseen eikä a. pitää toista nälässä tai b. herättää toista aikaisemmin vain yhteisen aamupalan nimissä. Ja jos äiti saa tässä sivussa vähän lisää unta niin tuskin se maata kaataa.

[QUOTE="vieras";27880273]Yhteinen aamupala on ihan kiva, jos kaikki heräilee samoihin aikoihin, mutta jos esim. vauva syö puuron vasta klo 10 ja esikoinen herää jo klo. 7 ja tarvii sen silloin, niin parempi antaa erikseen eikä a. pitää toista nälässä tai b. herättää toista aikaisemmin vain yhteisen aamupalan nimissä.[/QUOTE]
No en mä nyt tietenkään vauvoja mihinkään aamupalapöytään herätä, ne nukkuvat muutenkin miten nukkuvat, mutta kyllä musta on ihan luonnollista, että esim. 3-vuotias oppii jo yhteiset päivän rutiinit, ja saa jutustella äidin ja isän kanssa aamupalapöydässä ennen kuin kaikki postuvat päivän touhuihinsa (meillä tällä hetkellä vain isä poistuu). Samalla siinä toivotellaan kaikille mukavaa päivää jne. En itse voisi ajatellakaan, että edes 4-vuotias heräisi yksin katselemaan jotain telkkaa sillä välin kun äiti jatkaa unia.

[QUOTE="Maisa";27880358]No en mä nyt tietenkään vauvoja mihinkään aamupalapöytään herätä, ne nukkuvat muutenkin miten nukkuvat, mutta kyllä musta on ihan luonnollista, että esim. 3-vuotias oppii jo yhteiset päivän rutiinit, ja saa jutustella äidin ja isän kanssa aamupalapöydässä ennen kuin kaikki postuvat päivän touhuihinsa (meillä tällä hetkellä vain isä poistuu). Samalla siinä toivotellaan kaikille mukavaa päivää jne. En itse voisi ajatellakaan, että edes 4-vuotias heräisi yksin katselemaan jotain telkkaa sillä välin kun äiti jatkaa unia.[/QUOTE]

Niin, jokainen toki tavallaan. Mutta eihän se, ettei syödä arkiaamuisin samassa aamupalapöydässä välttämättä, tarkoita yhteisien rutiinien puutetta :)

Yhteistyössä