Kuinka paljon korviketta ja kiinteitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anika harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anika harmaana

Vieras
Minkä verran pitäisi mennä kiinteää evästä ja maitoa kokonaan korvikkeella olevalle 5 kuukauden ikäiselle vauvalle?

Sen enempää en halua keskustelua siitä, miksi vauvaa ei imetetä. Tilanne nyt vain on tämä. En edes tiedä syitä, kun ei ole minun vauvani.

Tuttu oli saanut neuvolassa ohjeita, jotka tuntuivat minusta aika koville määrille kiinteää. Siis että kolmesti päivässä pitäisi mennä 0,5-1 purkki. Yhteensä 2-3 purkkia päivässä.

Purkilla tarkoitan piltti-purkkia vastavaa määrää itse tehtyä ruokaa.

Jos noin paljon menee kiinteää, niin jaksaako ottaa tarpeeksi maitoa?

Muistaakseni mulle sanottiin neuvolassa että maitoa pitäs mennä n.8dl-1l ja kiinteitä sen mukaan ettei toi maitomäärä nouse yli 1,3l... 5kk ikäinen on vasta maistelemassa kiinteitä ja sen pääasiallinen ravinnon lähde on maito!!!

Neuvolan ohjeissa 5kk ikäiselle:

aamupuuro+sosetta mahdollisesti

kasvis-sosetta+lihaa saa alkaa lisää

hedelmäsosetta

kasvissosetta+mahd. lihaa

iltapuuro

ja 500-600ml on riittävä maidon määrä

Toki riippuu kuin kauan on vauva kiinteitä syöny eikä meillä ainakaan 5kk iässä menny noin paljon, hyvä jo 1-1.5prk meni pvässä soseita..

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Muistaakseni mulle sanottiin neuvolassa että maitoa pitäs mennä n.8dl-1l ja kiinteitä sen mukaan ettei toi maitomäärä nouse yli 1,3l... 5kk ikäinen on vasta maistelemassa kiinteitä ja sen pääasiallinen ravinnon lähde on maito!!!

No jotain tuommoista minäkin ajattelisin itse, mutta en ole mikään ammattilainen ja oma on rinnalla.

Oli kuulemma terkka sanonut vielä, että pojat tarvii kunnolla ruokaa... Ikäänkuin tämä olis joku sukupuolikysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Neuvolan ohjeissa 5kk ikäiselle:

aamupuuro+sosetta mahdollisesti

kasvis-sosetta+lihaa saa alkaa lisää

hedelmäsosetta

kasvissosetta+mahd. lihaa

iltapuuro

ja 500-600ml on riittävä maidon määrä

Toki riippuu kuin kauan on vauva kiinteitä syöny eikä meillä ainakaan 5kk iässä menny noin paljon, hyvä jo 1-1.5prk meni pvässä soseita..

Täysimetys suositushan on nykyään 6kk, niin kai se nyt edes jotenkin liittyy korvikkeisiinkin??

Tuollaha lukee ettei imetetä ja korvikevauvolille suositellaan kiinteitä alk. 4kk ja 5kk alk. pitäs alkaa totuttaa tohon 5 ateriaa pvässä ja 8kk iässä olis hyvä jo olla tollanen rytmi..

Yhteistyössä