Alkuperäinen kirjoittaja Paljon riippuu molempien elatuskyvystä :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Paljon riippuu molempien elatuskyvystä :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Paljon riippuu molempien elatuskyvystä:
Kun nuo elatusmaksut riippuu niin paljon molempien vanhempien tuloista = elatuskyvystä, niin ei tuota asiaa voi yleistää. Myönnän kyllä, että ihmettelen välillä elatusmaksuohjeistuksen lapsen keskimääräisiä kulutussummia. Omani eivät kuluta sellaisia summia (enää ei ole maksettavana päivähoitomaksuja), olen laskenut kulutusasioita moneen kertaan. Ja jos esim. molemmilla vanhemmilla on kutakuinkin samansuuruiset tulot ja elatusmaksu olisi esim. 200e/lapsi, niin kyllä minusta 500e/kk (molempien elatusvelvollisuus + lapsilisät) lasten menoihin (huomioiden osuus asumisesta) on paljon. Taas sellaiselle lähivanhemmalle, jolla on hyvin pienet tulot, on varmasti tuo 200e/lapsi ei ole iso raha.
Tottakai summa on pienempi, jos ei ole hoitomaksuja maksettavana. Johan niistä tulee puolitettuna 115 euroa kuussa.
Mutta oletko laskenut, minkä verran maksaa esim. asuntolainassa korkoineen yksi ylimääräinen huone, lapsen ruoka, sairauksien hoito, vakuutukset, harrastusmenot, sähkönkulutus, vesi, bussiliput ymymym. Kun se ei tosiaan lopu siihen vaatteet ja hoitomaksut kategoriaan. Minä uskallan väittää, että kulut lapsesta on ilman hoitomaksujakin reilusti enemmän kuin esim. 400 euroa per kk.
Moneen kertaan olen laskenut nuo kulutusasiat eli otin kommentissani nuo asiat jo huomioon.
Jos olet moneen kertaan laskenut, niin voisitko paljastaa summat, joihin olet päätynyt. Olisi mukavaa nähdä.
Pystyt varmasti ihan itse laskemaan oman tilanteesi pohjalta. Sähkö- ja vesimaksut/kk (ainakin meillä sähkölasku on vuodessa alle 200e ja vesimaksut kympin luokkaa/hlö/kk) ovat loppujen lopuksi mariginaalisia summia kerrostalossa. Vakuutusmaksuja maksavat sekä lähi- että etävanhempi (tottakai maksu on suurempi, jos neliöitä on enemmän, kuukaudelle jaettuna ero on mitätön); sehän on sitten vanhempien sovittavissa oleva asia, kustannetaanko lapselle kallista sairaskuluvakuutusta jne. Lasten bussilippu pääkaupunkiseudulla on noin 20e/kk ja puhelinkulut saa hallintaan asettamalla saldorajoitukset jne. Suurin kuluerä on varmasti asuminen, mutta asumisenkin suhteen on niin erilaisia tilanteita.
Paljon kulut varmasti riippuvat asuinkunnasta, elämäntilanteista jne. Ja tottakai minusta myös etävanhemman täytyy osallistua lastensa kuluihin, en vain ole itse saanut laskemalla omia kuluja noita suositussummia. Ehkä tällä palstalla korostuvat tilanteet, joissa yh-äiti on hyvin pienituloinen ja silti ehkä maksukykyinen etävanhempi ei maksa juuri mitään. Tämä tietysti on surullista niin äidin kuin lastenkin näkökulmasta.
Se on totta. Vilkaisin vain huvikseni tuossa, että minkä verran enemmän maksaa esim. rivitalokolmio Helsingissä kuin rivitalokaksio ja summaksi tuli noin 30-50 000 euroa. On siinä lainassa maksamista korkoineen kuussa usemman satasen edestä.
Ruokaan menee varmasti muutama satanen kuussa. Kun ostaa talvivaatteet, menee helposti 100-150 euroa, vaikka ostaisi kuinka edullista... Onhan noita kustannuksia vuositasolla paljonkin.
Ja lapsen sairasteluun voi mennä yllättävän paljon rahaa, vaikka kallista sairaskuluvakuutusta ei maksaisikaan. Lääkärikäynti yksityisellä kelakorvauksen jälkeen yli 50 euroa per kerta plus lääkkeet. Terveysasemalle on turha kuvitella pääsevänsä.
Jotenkin vaan jäi mietityttämään tämän asian epätasa-arvoisuus ja se että joku pitää "kohtuuttomana" paria sataa kuussa.