Kuinka paljon kustannuksia lapsesta lähivanhemmalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aivan, kysehän on molempien OMASTA LAPSESTA josta aika usein sille etälle tulee vaan kustannus eron jälkeen, että mietitään miten vähällä rahalla vaan pääsis. Ja jos joku saa hieman suurempaa elaria niin sehän on väärin.
Ja yh-mammat kuskaa baariin ne elarit kuitenki :/ tää on niin tätä.

Kyllä mä luulen, että ne etät sitä rahaa sinne baariin syytää enemmänkin ku lähivanhemmat. Mut tää on just tätä, lähivanhemmallahan ei saisi olla eron jälkeen mitään muuta elämää kuin lapsi/lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
no jos mä laskisin mun lapsesta tulevat kulut niin se olisi seuraavanlainen

päivähoito 160?
ruoka 100?
asuminen n. 200?
vaipat ja vaatteet:70? (vaatteet on laskettu koko vuodelta n. summa ja jaettu 12)

eli noin karkeasti laskettuna se summa olis 530?
suht saman summan sai lastenvalvoja kun elarit laskettiin... ja meillä se elatus menee niin että ex maksaa 150? lapsilisä 100? ja mun elatusosuus on 250?
mielestäni hitusen epätasa-arvoa tuossa on mutta ei voi minkään..

melko kallista....
varsinkin noi vaatteet. ja asuiminen. kun miettii kui paljon yksi huone maksaa lisää. omalla kokemuksella turusta saa kolmion 500? kuussa ja yksiö ja kaksio on ihan saman hintainen. sähköä ja vettä ei montaa euroa enempää mene. ruoka tulee samalla yhdelle kuin viidelle. pyykkiä voi olla enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
[
meil kavereil ainakin oli niin et vanhemmilla melkein samat tulot, yksi lapsi joka vuoro viikot toisella ja toisella. tälläisessa tapauksessa mielestäni ei pitäisi mitään elareita mennä koska kummalakin samat menot myös. esim hoitomaksut voi vaikka lähettää vuorokuukausina toisella ja toiselle vanhemmalle.

.

No ei kai menekään, yleensä. Kumman kuuloinen tilanne heillä.
Tiedätkö muuten, että yhteisvanhemmuus siis niin, että lapsi on tasapuolisesti molempien luona, on todella harvinainen tilanne. Muistaakseni juuri luin jostain, että noin 7 % perheistä päätyy tällaiseen ratkaisuun, ja yleensä lapsi jää asumaan äidin luo.

päivähoito 160?
ruoka 100?
asuminen n. 200?
vaipat ja vaatteet:70? (vaatteet on laskettu koko vuodelta n. summa ja jaettu 12)

suht saman summan sai lastenvalvoja kun elarit laskettiin... ja meillä se elatus menee niin että ex maksaa 150? lapsilisä 100? ja mun elatusosuus on 250?

melko kallista....
varsinkin noi vaatteet. ja asuiminen. kun miettii kui paljon yksi huone maksaa lisää. omalla kokemuksella turusta saa kolmion 500? kuussa ja yksiö ja kaksio on ihan saman hintainen. sähköä ja vettä ei montaa euroa enempää mene. ruoka tulee samalla yhdelle kuin viidelle. pyykkiä voi olla enemmän.

Yksiö saman hintainen kuin kaksio? Onpa kumma tilanne, ei yleensä mene ihan näin.
Ja ruoka tulee samalla yhdelle kuin viidelle? Mitä ihmettä mahdat tarkoittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
[
meil kavereil ainakin oli niin et vanhemmilla melkein samat tulot, yksi lapsi joka vuoro viikot toisella ja toisella. tälläisessa tapauksessa mielestäni ei pitäisi mitään elareita mennä koska kummalakin samat menot myös. esim hoitomaksut voi vaikka lähettää vuorokuukausina toisella ja toiselle vanhemmalle.

.

No ei kai menekään, yleensä. Kumman kuuloinen tilanne heillä.
Tiedätkö muuten, että yhteisvanhemmuus siis niin, että lapsi on tasapuolisesti molempien luona, on todella harvinainen tilanne. Muistaakseni juuri luin jostain, että noin 7 % perheistä päätyy tällaiseen ratkaisuun, ja yleensä lapsi jää asumaan äidin luo.

kyllä niillä isä joutuu maksamaan. mikä siis on ihan pimeää. onneks sai tiputettua sen 150? kuussa. mut tähän siis äidin saama lapsilisä ja oma osuus niin äidillä pitäisi mennä lapseen 350? kahdessa viikossa.... ja vinkuu jatkuvasti lisää. ja jos kuka tahansa heidät tunteva olisi saanut päätttää mihin lapsi menee olisi se ollut automaattisesti isän luo. sossun tädit kun eivät vain satu tuntemaan tapausta.

päivähoito 160?
ruoka 100?
asuminen n. 200?

melko kallista....

Yksiö saman hintainen kuin kaksio? Onpa kumma tilanne, ei yleensä mene ihan näin.

no katso vuokra hintoja esim. turussa yksiöt on yli 400? ja kolmion saa 500?. näin. ja sama sähkö menee tekee ruokaa yhdelle tai viidelle. ei se muutu mihinkään. määrä on eri, energia melkoisen sama.

Eri perheiden lapsista aiheutuu erisuuruisia kustannuksia. Joissain perheissä esim lapset jakavat yhteisen huoneen, joissain taas lapsilla on omat huoneet. Näin ollen myös asumiskustannukset per lapsi ovat erilaiset. Lasten harrastukset ovat erilaisia, yksi harrastaa uintia, toinen ratsastusta. Lasten ruokamenot voivat olla erilaisia: toinen lapsi voi syödä kaikkea ja toisella on keliakia ja maitoallergia. Toiset lapset ovat pieniruokaisia, toiset suuriruokaisia. Isompien lasten kohdalla toinen voi olla omassa kunnassa koulussa ja toinen naapurikunnassa, jolloin lapselle tulee lisäksi myös koulumatkoista aiheutuvia kustannuksia. Peruskoulun jälkeen eri oppilaitoksissa on erilainen tarve oppikirjoille ja muille koulussa tarvittaville välineille. Onhan noita syitä, miksi kaikkien lasten eläminen ei maksa yhtä paljon.

Meitin lapsen asumiskustannukset on 59,5...tuon sain kun jaoin kaikkien kesken ja lisäsin vedenosuuden. käy koulua joten siihen ei mene mitään, vaatteet: ostan kotiin omat ja isä heille omat joten puoliksi menee...jos lasken kaikki kustannukset niin ainut summa on tuo 59,5....

Alkuperäinen kirjoittaja Paljon riippuu molempien elatuskyvystä :
Alkuperäinen kirjoittaja Paljon riippuu molempien elatuskyvystä :
Alkuperäinen kirjoittaja Paljon riippuu molempien elatuskyvystä:
Kun nuo elatusmaksut riippuu niin paljon molempien vanhempien tuloista = elatuskyvystä, niin ei tuota asiaa voi yleistää. Myönnän kyllä, että ihmettelen välillä elatusmaksuohjeistuksen lapsen keskimääräisiä kulutussummia. Omani eivät kuluta sellaisia summia (enää ei ole maksettavana päivähoitomaksuja), olen laskenut kulutusasioita moneen kertaan. Ja jos esim. molemmilla vanhemmilla on kutakuinkin samansuuruiset tulot ja elatusmaksu olisi esim. 200e/lapsi, niin kyllä minusta 500e/kk (molempien elatusvelvollisuus + lapsilisät) lasten menoihin (huomioiden osuus asumisesta) on paljon. Taas sellaiselle lähivanhemmalle, jolla on hyvin pienet tulot, on varmasti tuo 200e/lapsi ei ole iso raha.

Tottakai summa on pienempi, jos ei ole hoitomaksuja maksettavana. Johan niistä tulee puolitettuna 115 euroa kuussa.
Mutta oletko laskenut, minkä verran maksaa esim. asuntolainassa korkoineen yksi ylimääräinen huone, lapsen ruoka, sairauksien hoito, vakuutukset, harrastusmenot, sähkönkulutus, vesi, bussiliput ymymym. Kun se ei tosiaan lopu siihen vaatteet ja hoitomaksut kategoriaan. Minä uskallan väittää, että kulut lapsesta on ilman hoitomaksujakin reilusti enemmän kuin esim. 400 euroa per kk.

Moneen kertaan olen laskenut nuo kulutusasiat eli otin kommentissani nuo asiat jo huomioon.

Jos olet moneen kertaan laskenut, niin voisitko paljastaa summat, joihin olet päätynyt. Olisi mukavaa nähdä.

Pystyt varmasti ihan itse laskemaan oman tilanteesi pohjalta. Sähkö- ja vesimaksut/kk (ainakin meillä sähkölasku on vuodessa alle 200e ja vesimaksut kympin luokkaa/hlö/kk) ovat loppujen lopuksi mariginaalisia summia kerrostalossa. Vakuutusmaksuja maksavat sekä lähi- että etävanhempi (tottakai maksu on suurempi, jos neliöitä on enemmän, kuukaudelle jaettuna ero on mitätön); sehän on sitten vanhempien sovittavissa oleva asia, kustannetaanko lapselle kallista sairaskuluvakuutusta jne. Lasten bussilippu pääkaupunkiseudulla on noin 20e/kk ja puhelinkulut saa hallintaan asettamalla saldorajoitukset jne. Suurin kuluerä on varmasti asuminen, mutta asumisenkin suhteen on niin erilaisia tilanteita.

Paljon kulut varmasti riippuvat asuinkunnasta, elämäntilanteista jne. Ja tottakai minusta myös etävanhemman täytyy osallistua lastensa kuluihin, en vain ole itse saanut laskemalla omia kuluja noita suositussummia. Ehkä tällä palstalla korostuvat tilanteet, joissa yh-äiti on hyvin pienituloinen ja silti ehkä maksukykyinen etävanhempi ei maksa juuri mitään. Tämä tietysti on surullista niin äidin kuin lastenkin näkökulmasta.

Se on totta. Vilkaisin vain huvikseni tuossa, että minkä verran enemmän maksaa esim. rivitalokolmio Helsingissä kuin rivitalokaksio ja summaksi tuli noin 30-50 000 euroa. On siinä lainassa maksamista korkoineen kuussa usemman satasen edestä.

Ruokaan menee varmasti muutama satanen kuussa. Kun ostaa talvivaatteet, menee helposti 100-150 euroa, vaikka ostaisi kuinka edullista... Onhan noita kustannuksia vuositasolla paljonkin.

Ja lapsen sairasteluun voi mennä yllättävän paljon rahaa, vaikka kallista sairaskuluvakuutusta ei maksaisikaan. Lääkärikäynti yksityisellä kelakorvauksen jälkeen yli 50 euroa per kerta plus lääkkeet. Terveysasemalle on turha kuvitella pääsevänsä.

Jotenkin vaan jäi mietityttämään tämän asian epätasa-arvoisuus ja se että joku pitää "kohtuuttomana" paria sataa kuussa.

Tilanteet on tosiaan niin erilaisia, että ainakaan itse en ala tekemään mitään johtopäätöksiä muiden elatusmaksujen kohtuullisuudesta/kohtuuttomuudesta. Sen verran vielä totean tähän, että monella ydinperheelläkään ei ole laittaa lastensa yleisiin kustannuksiin (tämä termi käytössä suositusohjeessa, siis ei kata esim. asumisesta johtuvia kuluja) suosituksessa mainittuja summia (muistaakseni porrastettu lapsen iän mukaan 250e/290e/390e/kk). Erityisesti näin, jos perheessä on useampi lapsi ja onhan vanhemmankin menoille laskettu ns. yleinen kk-kustannusarvio (olikohan se jotakin 500e/kk luokkaa).

Ihannetilanne tietysti on, että molemmat vanhemmat kantavat tasapuolisesti elatuskykynsä mukaan vastuun lapsista. Jaksan kuitenkin uskoa (palstan tietyistä ketjuista huolimatta) siihen, että valtaosa vanhemmista ajattelee lastensa myös rahallisesta näkökulmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Meitin lapsen asumiskustannukset on 59,5...tuon sain kun jaoin kaikkien kesken ja lisäsin vedenosuuden. käy koulua joten siihen ei mene mitään, vaatteet: ostan kotiin omat ja isä heille omat joten puoliksi menee...jos lasken kaikki kustannukset niin ainut summa on tuo 59,5....
Mun kuopus käyttää litran maitoa päivässä ja laktoositon maito maksaa 1,90 euroa litra. Joten kuopuksen elämisessä menee 57 euroa kuukaudessa jo pelkästään maitoon.

Täytyy muistaa, että jos äiti jää lasten kanssa asumaan, on hänellä paremmat mahdollisuudet hakea esimerkiksi asumistukea, jos asumiskustannukset nousevat yhdelle palkalle liian korkeiksi. Isä, joka useimmiten muutta asunnosta muualle, harvemmin on oikeutettu mihinkään tukiin, koska lapsia ei asu tämän luona. Lisäksi isät maksaa asunnossaan lisähuoneesta, jossa lapset viikonloppujaan viettää, matkakulut tapaamisissa ym. Jos elatusmaksu on 250e /lapsi ja toinen puoli laittaa myös sen 250e ja sitten lapsilisä 100e niin kyllä sitä 600 e pitäisi yhden lapsen elellä. Jos ydinperheessä on kolme lasta, ja kaikkiin lapsiin menisi tuo 600e ja vanhempien osat vielä päälle, niin suurimmalla osalla perheistä ei olisi mahdollisuuksia edes tulla toimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Paljon riippuu molempien elatuskyvystä:
Kun nuo elatusmaksut riippuu niin paljon molempien vanhempien tuloista = elatuskyvystä, niin ei tuota asiaa voi yleistää. Myönnän kyllä, että ihmettelen välillä elatusmaksuohjeistuksen lapsen keskimääräisiä kulutussummia. Omani eivät kuluta sellaisia summia (enää ei ole maksettavana päivähoitomaksuja), olen laskenut kulutusasioita moneen kertaan. Ja jos esim. molemmilla vanhemmilla on kutakuinkin samansuuruiset tulot ja elatusmaksu olisi esim. 200e/lapsi, niin kyllä minusta 500e/kk (molempien elatusvelvollisuus + lapsilisät) lasten menoihin (huomioiden osuus asumisesta) on paljon. Taas sellaiselle lähivanhemmalle, jolla on hyvin pienet tulot, on varmasti tuo 200e/lapsi ei ole iso raha.

tapauskohtaista kyllä juu. siksi onkin minusta hyvä, että elatusmaksuissa huomioidaan molempien vanhempien taloudellinen tilanne ja elätettävien määrä. toki joku 3500? bruttona tienaava yhden elättäjä kykenee enemmän osallistumaan, kuin esim 1500e bruttona tienaava 3 elättäjä. jos toinen ei pysty lainkaan elatukseen osallistumaan, niin silloinhan se on se 139e kelalta. se ei ole paljoa, mutta vyötä kiristäen sillä pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä:
Täällä on taas keskustelu, jossa puidaan sitä, että elatusmaksu lapsesta on kohtuuton. Ja näitä on tyyliin kerta pari viikossa.

Voisiko joku selittää tyhmälle, että miten niin isän tai elatusmaksua maksavan vanhemmat tuloista ei pitäisi mennä esim. 200-300 euroa lapsen elatukseen eli miten niin sellainen summa on kohtuuton? Kai sen verran nyt menee hyvinkin asumiseen, hoitomaksuihin, ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin jne. kun asutaan yhdessäkin ja huolletaan lasta yhdessä. Vai eikö?

Onko tosiaan "kohtuullista" että se, kenen luokse lapsi jää asumaan, maksaa enemmän ja se toinen perustaa uuden perheen, ottaa uuden talolainan ja perustelee pieniä elatusmaksuja sillä, että palkasta ei jää enempää. Ja lähivanhempi kaivaa sitten enemmän kuvettaan.

Itselläni ei siis ole tällaista tilannetta, kunhan kysyn ihan muuten vaan.
Ei ihmekään, jos et ymmärrä. Ei käyny mielessäkään, että lapsella on kaksi huoltajaa = kaksi maksajaa. Sä puhuin 200-300 eurosta ja siitä että se ei ole kohtuuton. Ota huomioon, että tuo summa kerrotaan kahdella, koska se lähivanhempi on maksaja myös. Eli Lapsen kulut olisivat tällöin luokkaa 400-600 euroa + lapsilisä --> 500-700 euroa.

Kysyn vaan, kuinka monella ydinperheessä on varaa laittaa jokaiseen lapseen 500-700 euroa kuussa?

Joo ja moni ei ota huomioon, että myös etä vanhemman luona kuluu sitä sähköä, pitää olla isompi asunto, pitää hankkia sänkyä, telkkaria, turvaistuinta jne jne. Eikä näitä oteta minään kuluina huomioon.

Isännällä on etälapsi, josta hän maksaa 200 euroa kuussa. Lisäksi meille hankitaan lapselle vaatteet, sängyt, turvaistuimet, lelut ja maksetaan harrastuksia. Sen lisäksi exä kinuaa vielä koko ajan lisää ja kiristää.

Mä isännälle sanoin jo aiemmin että mun mielestä summa kaikkine lisäkuluineen on kohtuuton. (Isännän tulot n. 2000 e netto, lapsen äidin tulot n. 1800 netto). Isäntä sanoi että antaa olla. Sitten meille tuli lapsi ja tuli puhetta kaikennäköisistä hankinnoista. Siinä vaiheessa isäntä havahtui, että meillä ei todellakaan olis ikinä varaa pistää 500 euroa kuussa meidän yhteiseen lapseen. Onko tää sitten tasa-arvoa kaikkia sisaruksia kohtaan? Noh, onneksi minä osaan hankkia tavaroita ja vaatteita kirppareilta. Isännän lapsi sit kulkee 40 euron farkuissa ja yli 100 euron takissa ;) Tasa-arvoa?

päivähoito 160?
ruoka 100?
asuminen n. 200?

melko kallista....

hmm, tuota asuminenj pk seudulla hippasen kalliimpaa, omistusasunto... laskettu 173 vastikkeesta ja koroista..
helsingissä kolmiota ei 500? saa, kyllä ne vuokrat on siellä 800? korvilla
lisäksi noi vaatekulut on laskettu niin et 2x haalari, kunnolliset talvikengät ja välikausikengät + muut tarpeelliset vaateet ja n. loppusumma on jaettu 12 josta saadaan joka kk n. summa... eli ei suinkaan mulla joka kuukaus mene tuota summaa vaatteisiin, josku kuukaus menee se 250? ja toisina ei yhtään.. mutat yhtäkaikki se on laskettava joka kk.
vesimaksu on tuossa asumisessa mukana, samaten osuus lämmityksestä.. sähköä en nyt laskenut siihen mutta se on varmaankin joku 15?/kk
lapsi tulee kalliiksi, se nyt vaan on niin :)

Mä en ole eronnut, mutta sitä olen aina ihmetellyt, että miksi eronneiden pitäisi yhdessä maksaa lähivanhemman asumiskulut, kun tarviihan se etävanhempikin tilaa ja huonekaluja yms. lapselle silloin kun lapsi hänen luonaan vierailee. Olettaen siis, että lapsi usein etävanhemman luona on.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä en ole eronnut, mutta sitä olen aina ihmetellyt, että miksi eronneiden pitäisi yhdessä maksaa lähivanhemman asumiskulut, kun tarviihan se etävanhempikin tilaa ja huonekaluja yms. lapselle silloin kun lapsi hänen luonaan vierailee. Olettaen siis, että lapsi usein etävanhemman luona on.

Tätä minäkin ihmettelen, kun kuitenkin etäisän pitää hankkia lapselle ne huonekalut ja mahd. oma huone. Vettä menee, sähköä menee, bensakuluja tulee lapsen hoidosta hakemisesta. Eikö sit lähiäidin pitäis maksaa etälle myös näistä puolet?

Noita etävanhemman kustannuksia kyllä hieman kritisoin. Kuinka moni etä hankkii lapselle oman huoneen? Tai omat vaatteet ja turvaistuimet vierailujen ajaksi?

Olen itse avioeroperheen lapsi, ja ei meillä ainakaan veljen kanssa ollut isän luona omaa/omia huoneita tai mitään muutakaan omaa. Ei edes sänkyjä, tai no yksi sänky oli, toinen nukkui parisängyssä isän vieressä. Lelut, kirjat vaatteet ja kaikki muu tavara vietiin aina mukanamme äidin luota. Ja me siis oltiin isän luona joka toinen viikonloppu ja usein iltaisinkin. Peseekö ne etävanhemmat lasten pyykkejä, ostaako lääkkeitä yms?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noita etävanhemman kustannuksia kyllä hieman kritisoin. Kuinka moni etä hankkii lapselle oman huoneen? Tai omat vaatteet ja turvaistuimet vierailujen ajaksi?

Olen itse avioeroperheen lapsi, ja ei meillä ainakaan veljen kanssa ollut isän luona omaa/omia huoneita tai mitään muutakaan omaa. Ei edes sänkyjä, tai no yksi sänky oli, toinen nukkui parisängyssä isän vieressä. Lelut, kirjat vaatteet ja kaikki muu tavara vietiin aina mukanamme äidin luota. Ja me siis oltiin isän luona joka toinen viikonloppu ja usein iltaisinkin. Peseekö ne etävanhemmat lasten pyykkejä, ostaako lääkkeitä yms?

Kyllä meillä ainakin pestään, pestään nekin vaatteet jotka on tullut äidin luota. Ja usein äiti haluaa jostain kumman syystä, että lapselta leikataan tukka just silloin kun lapsi on meillä -> isä maksaa. Ja välistä pitää lääkäriinkin kiikuttaa ei kiireellisen asian vuoksi, koska äiti haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja joopa:

Tätä minäkin ihmettelen, kun kuitenkin etäisän pitää hankkia lapselle ne huonekalut ja mahd. oma huone. Vettä menee, sähköä menee, bensakuluja tulee lapsen hoidosta hakemisesta. Eikö sit lähiäidin pitäis maksaa etälle myös näistä puolet?

no noin yleensäottaen etävanhempi näkee lasta 4pvä kk, (eli joka toinen viikonloppu) yleensä lapsella ei ole omaa huonetta tai jakaa huoneen uusien sisarusten kanssa... joten näin ollen enpä nyt sanois että etävanhemmalal olisi kovinkaan suuret kulut lapsen tiimoilta... tokihan noita vähennyksiä voi tehdä elareista jos haluaa... eli vähentää ne etävanhemman päivät elari summasta..
bensakuluja on turha laskea kun ei niitä alsketa siihen elariin muutoinkaan..

Peesaan.
Meillä menee puoliksi, mutta päätimme tehdä näin ihan lapsen tulevaisuutta ajatellen.
Niin ja isä ostaa kaikki läkkeet, erityisruoat yms. silloin kun lapsi on heillä, myös vaatteet ja kengät. Itse en mitään tuki saa mutta lapsilisä tulee.

Yhteistyössä