Kuinka paljon lapsen tulee jaksaa kuunnella vanhempiensa ongelmia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei jaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei jaksa

Vieras
Ei jaksa - pakko purkautua.

Mun vanhemmat, ikuinen soutaa ja huopaa pariskunta. Menneet nuorina naimisiin (äiti 18 isä 23). Minä ainokainen, 10 vuoden työn tulos. Siis vanhempani kärsivät lapsettomuudesta vuosikausia. Toista eivät kuulema "jaksaneet" alkaa tekemään - ymmärrän toki, onhan 10 vuotta pettymystä pettymyksen perään todella rankkaa.

He ovat aina riidelleet. Paljon. Lapsena pelkäsin kovasti riitoja, riitoihin yleensä aina liittyi alkoholi. Joko isäni ottamana tai kun molemmat otti. Jos isäni oli selvinpäin ja äiti otti viinaa, ei riitoja syntynyt. Riitojen jälkeiset päivät olivat kamalia. Isä vetäytyi pannuhuoneeseen - tosin oli aina minulle hyvä ja puhui lohduttavasti. Silminnähden surullinen. Äitini - no hän ei suodatellut vaan hyvin avoimesti sätti isää minulle "taas sai hävetä kun isäsi kännissä riehui" (siis naapurit kutsuin joskus apuun, vaikka varsin fyysistä väkivalta ei koskaan ollut). Tosin äiti tuntui monasti "unohtaneen" että oli humalassa se riidan aloittaja. Eropapereita äiti näytti minulle toistuvasti tai sitten hyvin näyttävästi kiskoi sormukset irti ja laittoi pöydälle. Meni päivä ja toinen. Ja yhtenä aamuna kaikki oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Äitini tapa puhua isästäni on aina sama. Isäs sitä, isäs tätä. Hyvin alentava, mollaava. Onhan hän sanonutkin että ei ole koskaan rakastanut isääni - halusi vaan pois lapsuuden kodistaan... ja että isä alkoi ryypätä kun minä synnyi. Tiedä häntä. Kerta toisensa jälkeen äiti on känniriitojen päälle käynnyt esittelemässä mustelmia jotka isä on hänelle tehnyt. Taas ainoa joka on asiaa oikeasti todistanut olen minä, siis lapsi silloin, ja nähnyt että äitini aina tarrasi isään kiinni ensin. Ja isä vaan irroitti itseään että pääsi lähtemään ulos tilanteesta.

Isäni - työnsä aina hoitanut silti viinan kanssa ollut hieman vaikeuksia. Ei mitään putkia, lähinnä viikonloppu ryypiskelyä. Ja valitettavasti överiksikin mennyttä. Olen lapsena koittanut peitellä isän juomista. Kun äiti oli töissä ja isä vetäisikin sitten viinaa, siivoilin parhaani mukaan jälkiä, juotin isälle kahvia, pistin suihkuun ja saunaan. että selviäisi ennen äidintuloa => ettei riidat taas alkaisi. Joskus onnistuin joskus en.

Molemmat ovat yrittäneet tappaa itsensä. Isä useamman kerran. Aina jotenkin kuitenkin selvinneet. Nämä tapahtuneet sen jälkeen kun muutin pois kotoa. Kuitenkin äitini edelleen pommittaa puhelimitse minua jokaisen riidanpoikasenkin kohdalla. Haluaa että tiedän realiteetit isästäni - näin hän aina aloitta. Perkele, mä tiedän kyllä. Mutta tiedän myös että äiti on kykenevä valehtelemaan ja suurentamaan asioita. Äitini olettaa että minä puhun isälle "järkeä" - mitä tyhmyyksissäni tein kauan. Yritin toimia heidän terapeuttina. Kuunnella auttaa.

En jaksa enää. ENENEN. JA nyt tulee huutia siitä kuinka kamala lapsi ja kiittämätön olen. Vanhempien tuttaviltakin. He ei tiedä mitään siitä helvetistä mitä lapsena näin ja koin. Niistä valvotuista pelonsekaisista öistä ja huolesta. Haluan vaan että tää piina loppuu.

Mutta takaraivossa painaa äidin sanat: Senkin kiittämätön ja nokkava kakara. Olenhan minä sinua pienenä hoitanut ja itkithän minulle kun erosit ensimmäisestä poikaystävästäkin. Ja sitten sinä et voi kuunnella minua! Järki sanoo, ei ole minun tehtävä - he itse ovat vastuussa omasta elämästä. Mutta velvollisuudentunto, se hiiavtin peikko kiusaa. Olenko heille sen velkaa? Pitäisikö minun kädestäpitäen auttaa heidät eroamaan kun eivät itse osaa (isä ei edes halua, jostain kumman syystä tuntuu rakastavan äitiäni).

Liian pitkä tarina, tiedän. enkä edes tiedä mitä kommenttia odotan. Haluaisin vaan joskus elää omaa elämää ilman huolta vanhemmistani. Minulla on oma perhe, ei ole oikein että minä itken kotona omien vanhempieni parisuhde ongelmia.

minkä ikäinen olet?
kyllä aikuistumiseen kuuluu ihan olennaisesti sellainen asia että irrottautuu siitä omasta lapsuuden perheestään. mielellään ennen kuin alkaa perustaa omaa perhettään, mutta useinhan nuo asiat tulee ajankohtaiseksi vasta sitten kun itsellä jo on perhettä.
jokatapauksessa ymmärtäisin että kyse on ns 'viimeisestä kapinasta' jonka jälkeen sitten ehkä pysty luomaan aikuismaisen suhteen vanhempiisi. jos vanhempasi eivät sellaiseen suhteeseen pysty niin parempi antaa olla ja pitää mahdollisimman vähän yhteyttä.

Olen ollut samankaltaisessa tilanteessa..Tosin tätä nykyä tilanne on jo katkennut,valitettavasti niin,että isäni nukkui pois 6kk sitten.EI ole todellakaan sun asiasi enää tässä vaiheessa heidän ongelmistaan huolta kantaa,eikä mielestäni koskaan ole ollutkaan.Sulla on oma perhe nyt ja sen verran pitäisi äitisikin ymmärtää.

Kiitos, olen siis jo vahvasti aikuisikäinen, 33v. Ja tiedän järjellä että heidän jutut ei ole minun juttuja. Ja hyvin usein jo kykene menemään tilanteen ulkopuolelle. Isä vaan taas kuukausi sitten yritti itsemurhaa ja jotenkin "repsahdin" taas tähän. Positiivista on että he molemmat ovat nyt terapiassa, yksilöinä ja parina. Mutta taas äitini heitti kauniin kommentin: Terapeuttinikin taas kummasteli miten nokkava tyttäresi onkaan kun häntä ei teidän huolet kiinnosta. Joo joo - varmaan äitini valheita taas..

Ehkä tämä hieman helpotta kun saa lukea muiden vastaavia kokemuksia - ja mieluusti myös selviytymistarinoita. Onneksi minulla on rakastava puoliso joka tukee ja jeesaa ja joka olisi jo valmis lyömään lopullisesti välit poikki vanhempiini. Mutta kun lapset pitävät isovanhemmista, lapsille he ovat olleet asiallisia aina...enkä haluaisi alkaa mustamaalatakaan lapsille isovanhempia, en nyt enkä tulevassa. Koska en usko sen vievän mitään eteenpäin.

Todella raivostuttava tilanne. Minulla oli vähän samanlainen, mutta lakkasin pitämästä yhteyttä ja sanoin, että saa olla viimeinen kerta kun uhkaavat itsemurhalla, mulle on turha ruikuttaa. Tekee sen eikä vaan yritä. Loppu siihen. Yrittävät väliin vielä kertoa parisuhdeasioistaan, mutta pyydän itse selvittämään välinsä. Narsistinen persoona on tuollainen tai läheisriippuvainen. Jos ei aikuinen ihminen ymmärrä lopettaa, pane välit poikki, Helpottaa kummasti elämää.

Sinulla on ihmeen puolueellinen tapa kertoa vanhempiesi asioista, syytät äitiäsi ja puolustelet isääsi. Vaikka ei ole mitään puolusteltavaa, olet kuitenkin heidän välissään niin kauan. Olet kuitenkin aikuinen ihminen ja luulisi sinun ymmärtävän, että syytä on yhtä paljon molemmissa.

Anna asioiden olla! Voit antaa vanhemmillesi anteeksi sen, etteivät he pystyneet omilta ongelmiltaan parempaan. Muuta kantaa et voi ottaa jos haluat jatkaa omaa elämääsi.

:hug: :hug:

Aikamoista taakkaa olet saanut kantaa koko elämäsi! En osaa neuvoja antaa, mutta koita pyristellä irti äidistäsi jollain keinolla. Ei ole todellakaan sun hommasi toimia äitisi likasaavina. Eikä kyllä ikimaailmassa kukaan terapeutti ole sanonut noin, kun äitisi väittää! Varmaan on sanonut ihan päinvastaista ja äitisi valehtelee. Oletko itse käynyt keskustelemassa näistä asioista kenenkään kanssa? Voisi auttaa sua pääsemään irti tuosta henkisestä helvetistä.

Voimia!!!!

Mä olen sitä mieltä, että vanhempien ongelmat ei kuulu lapselle. Varsinkaan parisuhdeongelmat. Kyllä aikuisten ihmisten pitää osata ne hoitaa ihan kahden kesken.

Seuraavan kerran sanot äidillesi, ettet enää halua kuunnella heidän ongelmiaan. Jos laittaa välit poikki, ehkä parempi niin. Sun ei tarvitse välejä katkaista, ellei mene ihan hulluksi. Ei lapset ole vanhemmilleen velkaa yhtään mitään, vanhemmat on itse aikanaan päättäneet lapsia haluta. Ei heille siitä missään kiitollisuudenvelassa olla, kauhea ajatuskin!

Ota vähän välimatkaa, yritä rauhoittaa tilanne. Älä mene enää mukaan äitisi juttuihin. Lapsenlapsilta en isovanhempia kieltäisi, elleivät sitten ala kohdella heitäkin huonosti. Tsemppiä sulle! Terapia sullekin voisi olla hyvä ajatus.

Mulla on ollut ihan samanlainen lapsuus ja tosiaan se huoli omista vanhemmista seuraa ihmeesti vaikka itsekin olen jo päälle kolmekyppinen...

Olen itsekin pohtinut, että kuinka minä joudun kuuntelemaan vanhempieni ja varsinkin äitini ongelmia. 6v sitten äitini lopetti alkoholin käytön ja muutama vuosi sitten isäni kuoli pitkän sairauden päätteeksi( oman käden kautta ehkä). Nyt olo on niin helpottunut! Ennen joutui aina pelkäämään että koska isä tai äiti soittaa ja millaiseksi jutustelu menee, ketä haukutaan ja kuinka paljon...

Lapsuuden kodissa oli kamalaa käydä, se paikka ikäänkuin imi kaiken iloisuuden ja valon. Se oli niiin masentavaa! Nykyisin äitini on ihan jees kun ei juo, mutta yhä hän pitää minua enemmän kaverinaan kuin tyttärenään. Itsekin sanoo:"Olet kuin sisko minulle."

Kyllähän tässä joku perusturvallisuus on kärsinyt eikä ole saanut mitään kuvaa, kuinka oikea parisuhde toimii ja kuinka tulisi toimia itse äitinä... Itselläni on tosiaan nyt 1,5v laps,i jota ryhdyin "työstämään" heti kun isäni kuoli. Jotenkin tuntui, että en saanut isältäni "hyväksyntää" ryhtyä äidiksi.. Kamalaa. Pitäisi itsekin varmaan mennä terapiaan.

Mutta varsinaisesti mitään neuvoja en osaa antaa. Oma tilanteeni ratkesi lopulta, mutta jos isäni olisi yhä hengissä ja molemmat joisivat pistäisin varmaan välit poikki, vaikka ihan kamalalta sekin kuulostaa. Mutta kaipa niistä vanhemmista tosiaan täytyy irrottautua, vaikka se sitten vaatisi niin järeitä toimenpiteitä. Tsemppiä sinulle, ja tosiaan, sinä et tosiaan ole velvollinen setvimään vanhempiesi välejä, et ole koskaan ollut. Voisitpa yrittää joskus kertoa vanhemmillesi miltä sinusta tuntuu, ja miten koet, että heidän käytös on vaikeuttanut sinun elämää. Äitisi ei varmaan halua kuunnella, joten voisit vaikka kirjoittaa kirjeen. Jos ei heiltä löydy empatiaa omaa lastaan kohtaan, en ymmärrä miksi sinultakaan sellaista pitäisi löytyä. Sitten voisi hyvällä omallatunnolla laittaa suhteen jäähylle.

Yhteistyössä