Kuinka paljon peliriippuvaista pitää ymmärtää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hajoaapääenjaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hajoaapääenjaksa

Vieras
Äijä pelas koko tilinsä. Nyt mä jouduin laittaan pojan nindendon myyntiin ja pyytään lainaa omalta siskoltani, jotta saadaan loppukuuksi ruokaa. Onneksi tulee hoitoraha, jolla sitten kärvistellään taas reipas kaksi viikkoa, kunnes on miehen palkkapäivä.

Tää oli viimeinen pisara. Mä annoin miehelle kaksi vaihtoehtoa, joko pankkitunnukset ja kortit tai ero ja se valitsi ensimmäisen, mutta oikeasti en ole enää ollenkaan varma haluanko jatkaa koko paskapään kanssa.

Mä en oo saanut koskaan tältä mieheltä mitään lahjaa (joulu, synttäri tms)ja vasta viime aikoina olen ymmärtänyt, että miksi; Kaikki ylimääräinen menee pelaamiseen. Nyt tilanne on ilmeisesti se, että kaikki hänen tienaamansa rahat on tätä ylimääräistä ja minä kyllä hoidan hoitorahallani kaikki laskut ja vuokran (ei muuten riitä).

Kesällä oli töissä, joista sai helkatin hyvää rahaa ja ihmettelin kesän lopussa, kun hänellä ei yhtään ollut säästössä. Meidän piti lähteä syksyllä lomalle jonnekin lämpimään.

Mä oon siis käytännössä maksanut lähes tulkoon kaiken viimeisen 2 vuotta ja vähintään puolet kaikesta. Kuitenkin miehen mielestä, joka riidan yhteydessä, hän on "jo tuhlannut ihan liikaa tähän perheeseen".

Nyt matelee, että hän hakee apua ja hän ottaa yhteyttä velkaneuvojaan (kävi ilmi, että hänellä on aika monta tuhatta euroa myös ulosotossa, pikavippejä). Mutta mitään ei (yllätys, yllätys) tapahdu. Vinkuu ja vikisee, kuinka raskasta hänen työnsä on ja kuinka hän toivoisi parempaa työpaikkaa. EI ole ikinä mihinkään tyytyväinen.

Mä olen niin raivoissani, että tällä hetkellä musta tuntuu, että koko äijä joutaisi jäämään auton alle ja pakeneen tästä maailmasta. Se kirpasis kerran ja kovaa, mutta ei olis vuodesta toiseen jatkuvaa pettymystä koko elämä.

Kysymys kuuluukin, onko minun paikkani nyt hillitä itseni ja olla miehen tukena ja ymmärtää hänen addiktiotaan (jota verrataan alkoholismiin tai huumeriippuvuuteen) ja olla niin mielinkielin, että herralle ei vaan tuu paha olo ja lähde taas pelaamaan? Tuleeko meidän perheen koko elämä olemaan vaan tän neidin ympärillä pyörimistä?

Kaiken lisäks tällä paskapäällä oli vielä toinen nainenkin kolme kesää sitten, kun poikamme syntyi. EN oikeastaan koskaan antanut sitä anteeksi. Mä olin kotona ja hoidin lasta, ihmettelin kun perjantai illat poikien kanssa venyi helposti lauantai iltaan…

Vihaan tuota miestä. Sanokaa nyt mulle, että jätän sen luuserin itkeen ja että mä löydän vielä jonkun miehen, joka siitäkin huolimatta, että mulla on poika toisen miehen kanssa, voi rakastaa mua ja pitää meistä huolta ja että mäkin joskus voisin saada tasa-arvoisen suhteen, jossa maksetaan kaikki puoliksi ja että muakin muistettas vaikka joku syntymäpäivä..

Sanoin vähän väärin tuolla, että vähintään puolet, siis aina reilusti yli puolet kaikesta ja esim. pojan kaikki tarpeet (vaatteet, kengät, lelut) yksin, ellei sitten olla saatu lahjaksi.

Mä en ota kantaan jättämisiin ja suhteessa pysymiseen, koska se on sun päätettävä.

Peliriippuvaisen läheisenä voin vain sanoa, että älä tue pelaamista äläkä luota peliriippuvaiseen. Vaikka olisi kuinka ihana, niin riippuvaiselle pelaaminen tulee aina ekana. Sitten valehdellaan, syytetään, raivotaan, ollaan uhreja, itketään, kadutaan jne ja mikään ei muutu. Peliriippuvainen voi ainoastaan omasta halustaan päästä eroon riippuvaisuudestaa, kun itse hakee apua ja tekee paljon työtä rippuvaisuuden voittamiseksi.

Jos jatkatte yhdessä. Sulle oikeudet hänen tiliin tai ainakin palkkapäiväksi automaattinen kuukausittainen siirto hänen tililtään sun tilille riittävä summa laskuihin, ruokaan, asumiseen ja säästöön. Jos sä oot elättänyt teitä, nyt on miehen vuoro maksaa puolet ja yli (sulle).

Ei vaan ehtona oli se, että miehellä itsellään ei ole mitään oikeuksia omaan tiliinsä. Mä maksan sieltä sille "viikkorahaa" ja haluan kaikesta kuitin, mitä ostaa tai mihin käyttää rahansa (se on muuten se ja sama, kunhan ei mene pelaamiseen). Sanoin jo, että tää on viimeinen pisara ja että jos mä kuulen mistään ikinä, että se on pelannut tai lainannut rahaa pelaamiseen, niin luovutan sille takaisin kortit ja pankkitunnukset ja siitä tietää, että voi lähteä. Mainitsin kyllä, että saatan antaa ne muutenkin, koska en mua ei oikeasti huvita yhtään tämä.

On vaan oikeesti aika iso kynnys nakata se pihalle, kun ei sillä ole MITÄÄN. Sillä ei ole edes vaatteitakaan kunnollisia. Kadullehan se jää tai sitten menee jonkun kaverin nurkkiin pyöriin, joka nakkaa sen jossain vaiheessa pihalle, kun vaan loisii siellä syöden ja ilmaseksi asuen.

Se on vaan tommonen nilkki tuo mun äijä. Kusettaja nilkki.

Eikä se ikinä muutu.

Mä tiedän, että sillä loppuu tupakat parin päivän päästä ja sitten alkaa vinkumaan ja itkeen, että mun pitäis niillä lainarahoillani ostaa hänelle tupakkaa tai sitten lainaa rahaa joltakin, eikä ikinä voi maksaa takaisin, koska mä jätän sen, jos mä kuulen että on lainannut rahaa.

Se ois paljon parempi sille miehellekki, että me vaan erottais, kun nyt mä vaan auon sille päätäni kaikesta ja luin netistä, että "pitää päästää irti uhrin roolista" ja "pitää pitää huolta itestä" ja "kannustaa" ja "lässynlää". Toimin vaan väärin.

Aika kurjassa tunneilmapiirissä joutuu ehkä myös lapsenne elämään... ehkä ilmapiiri olisi parempi jos päsätät miehestä irti ja annat hänen hoitaa oman elämänsä miten kuten, ja keskityt sinä omaasi ja lapsen?

Mutta paha se on toista mennä neuvomaan näissä asioissa, joten parhaiten kai itse tiedät.

Älä ainakaan ala ymmärtää. Eikä rahaa mihinkään tupakkaan jos lapsi joutuu luopumaan yhtään mistään isänsä takia. Ei hemmetti ota ja lähde. Saa edes lapsi vakaammat olot.

Entisenä riippuvaisena kehotan heittämään miehesi pihalle puoleksi vuodeksi aluksi. Vaadi opettelemaan perustaidot ja samalla säästämään sinulle tietty summa esim. lomaa varten. Hoitamaan velkansa niin, että ne eivät ole sinun riesana palattuanne ehkä takaisin yhteen. Paapomalla ja säälimällä et saa kuin vihan ja katkeruuden kasvamaan. Lapsille voi tehdä hyvää, kun olette erossa. Sinun ei tarvitsisi enää miettiä miehesi toilailua, velkoja ja muita ongelmia. Puolen vuoden kuluttua pitäisi miehellä olla jo tuloksia ja jos ei, niin voisit suunnitella sitä parempaa huomista ilman riippakiveä.

Alkuperäinen kirjoittaja ääähhh;30789333:
Entisenä riippuvaisena kehotan heittämään miehesi pihalle puoleksi vuodeksi aluksi. Vaadi opettelemaan perustaidot ja samalla säästämään sinulle tietty summa esim. lomaa varten. Hoitamaan velkansa niin, että ne eivät ole sinun riesana palattuanne ehkä takaisin yhteen. Paapomalla ja säälimällä et saa kuin vihan ja katkeruuden kasvamaan. Lapsille voi tehdä hyvää, kun olette erossa. Sinun ei tarvitsisi enää miettiä miehesi toilailua, velkoja ja muita ongelmia. Puolen vuoden kuluttua pitäisi miehellä olla jo tuloksia ja jos ei, niin voisit suunnitella sitä parempaa huomista ilman riippakiveä.

Peesi tälle!

Jos nyt oikein luen noita sun kirjoituksiasi, niin a) et jaksa enää, b) et välitä enää ja c) et rakasta enää. Ainut, mikä teitä pitää yhdessä on sun syyllisyyden tunteesi siitä, jos mies joutuu kokonaan retuperälle tuon addiktionsa kanssa. Sinä et tuota sairautta aiheuta. Etkä sinä pysty miestäsi parantamaan. Kyllä sulla on oikeus miettiä noita tunteitasi ja jaksamistasi myös.

Yhteistyössä