Kuinka paljon särkylääkkeitä liikaa? (Päänsärky)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietityttää

Vieras
Hei,

kertokaapas Ellit kuinka paljon särkylääkkeitä olette odotusaikana joutuneet syömään? Panadolia kai lähinnä sitä otetaan, ja turvallista sanotaan olevan...

Itse olen melkein joka viikko kärsinyt ainakin yhtenä päivänä niin kovasta päänsärystä että olen joutunut ottamaan joko 1 tai 2 Panadolia päivässä. Yksikin ilta odotin että särky menisi nukkumalla ohi, mutta heräsin klo 2 kovaan särkyyn. Otin 500mg Panadolia. Klo 4 heräsin uudestaan ja kauhea särky. Ajattelin että lääkkeen olisi pitänyt jo auttaa, ja otin toisen 500mg. Sitten meni ohi. Muuten olen yleensä selvinnyt sillä yhdellä lääkkeellä per särky.

Onko se niin että Panadol on ok, kunhan annos ei ylitä 1800mg /vuorokausi? Vai mitä teille on sanottu?

Neuvolalääkäri on ensi viikolla, joten ois kiva kuulla teidän kokemuksia ennen tuota.

Mulle neuvolassa sanottiin että panadolia saa ihan huolletta ottaa. Poden migreeniä. Pahimpina päivinä olen joutunut ottamaan 4 tablettia eikä auta. Neuvolasta sanoivat, että voi mennä päivystysasemalle, että siellä annetaan jokin lääke/ruiske jos panadol ei auta. Ei ole tullut mentyä.

ap:n kuvaus kuulostaa tutulta. Pää kipeä noin kerran viikossa. Olen saanut säryn katkaistua kahdella Panadolilla. Yksi vaimentaa kipua mutta ei vie sitä pois. Neuvolasta sanottiin että Panadolia voi syödä pakkausohjeen mukaan.

Joskus 20 viikon tienoilla neuvolasta sanottiin että puolen välin jälkeen voi tarvittaessa joskus ottaa myös buranan (se tehoaa minulle paremmin), mutta en ole ottanut. Ja ihan loppuraskaudessa synnytyksen lähestyessä on jotakin rajoituksia särkylääkkeisiin, mutta en tiedä sen tarkemmin.

Hei,

Ymmärtääkseni Panadol on sellainen lääke, jota suositellaan otettavan tuo 2 tablettia kerralla. Näin se vaikuttaa tehokkaimmin. Älkää kysykö miksi, mutta näin muistelen jonkun mulle sanoneen. Itse olen aina ottanut tuon 2 tabua kerralla ja hyvin on auttanut pääkipuun.

Huh, kiva että on muitakin kipuilijoita, enkä ole ainoa joka näitä asioita joutuu miettimään... Migreeniä minullakin joka ei aina ole mennyt edes Panadolilla pois, mutta nuo 2 on onneksi vielä tähän asti auttanut. Kiva tietää että niitä tosiaan voi tarvittaessa ottaa useammankin.

tuo migreeni on kyllä tosi elämää rajoittava. ei uskalla valvoa eikä rehkiä (siis jo ennen raskautta) kun pelkää rangaistuksena tulevaa päänsärkyä. Mutta kuulemma tosiaan kannattaa mielummin ottaa se kaksi ja heti oireiden alkuun niin särky ei pitkity eikä tarvitse sitten syödä montaa pilleriä pitkin päivää.

Mutta välillä tosiaan mietin että minkäköhänlainen vauva tässä vielä syntyy kun tuota särkylääkettä menee joka viikko... ja lisäksi närästyslääke ja rautalääke ja milloin mikäkin lääke...

Hei!

Kävin aikanani lääkärissä juurikin päänsärkyjen takia. Olin silloin muistaakseni jollain raskausviikoilla 16. Olin sitä ennenki kärsinyt päänsärystä ja syönyt Panadolia pitkin hampain. Aina kun oli noin 6 tuntia kulunut, alkoi jomotus uudelleen. Inhotti popsia särkylääkkeitä, kun oli raskaana. Päänsärkyä kesti noin 3-4 päivää!! Mutta meni sitten ohi.

No, lääkäri kirjoitti minulle isomman reseptin Paracetamolia sisältäviä lääkkeitä ja neuvoi minulle, että ota 2 tablettia kerralla tarvittaessa se 3 kertaa vuorokaudessa. Hänen mukaansa monet tekevät sen "virheen", että syövät yhden silloin tällöin ja päänsärky ei mene pois. Itselläni oli päänsäryn syy oli niskahartiaseudun jäykkyys ja nimenomaan silloin on tärkeää saada se jännitys laukeamaan ja syödä niitä lääkkeitä (auttaa niin ikään tulehduksiinkin).

Eli ainakin mielestäni voit syödä sen 2 tablettia kerralla ja 3 kertaa vuorokaudessa. Mikäli se ei riitä, niin sitten hakeudut jonnekin lääkärille joka voi kirjoittaa raskaana oleville sopivia järeämpiä lääkkeitä (Panacod, joka on kyllä kolmio lääke) Itse en ole Panacodia "uskaltanut" syödä, vaikka raskaanakin olevat saavat sitä syödä.

Muista, että oma hyvinvointisi heijastuu sikiöön. Jos kärvistelet ja stressailet päänsäryillä, stressaantuu vauvakin.

Toivottavasti pääkipusi menee pian ohi!

Itellä myös niska-hartiakipujen johdosta päänsärkyä ja todellakin Panadolin "oikea" annostus on 1000 mg eli 2 tablettia, 1 tabletti on lähes hyödytöntä ottaa, sillä se ei kunnolla katkase kivulta terää pois...

Yhteistyössä