Kuinka paljon siivoat vieraita varten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
Kuinka paljon siivoat, kun tiedät odottaa vieraita? Pyyhitkö pölyt? Pesetkö vessan? Petaatko sängyn? mitä muuta?

Vai etkö siivoa ollenkaan?

Mua rasittaa kyläillä paikoissa, joissa on selvästi hangattu ja puunattu joka ikinen kohta meidän tuloa varten. Tunnen olevani rasite...tää on varmaan vain mun pään siällä ja joku henk.koht.ongelma, mutta silti...ei mua haittaisi, jos tiskipöydällä on tiskiä ja lasten leikit siellä täällä. Sellanen tavallinen elämä saa mun puolsta näkyä. Mulla on 5 lasta, enkä edes ehtisi siivota joka kohtaa, kun koko ajan pyörii vaipparuokapissakakkaleikki- rumba, aina jossain näkyy jotain. Olen joskus kysynyt meidän vierailta, että häiritseekö niitä meidän koti, ja yksi joskus sanoi, että on teillä kyllä aika sotkuista =) =) Ja siis tämä oli sellainen kerta, kun oltiin oikeen siivottu vieraita varten =)

riippuu vähän, jos on ihan vaan ystäviä kyläilemässä, niin korjaan astiat koneeseen, imuroin pintapuolisesti ja pesaisen vessan. Sängyt petaan yleisesti aamuisin. Näin meillä on perussiisitin näköinen koti, leluja saattaa (yleensä on) olohuoneessa, eikä avohylly ole tip top. Sitten kun järkätään synttäreitä/rapujuhlia/isompia illanistujaisia, niin joo siivoan paremmin.

[QUOTE="joo";27176955]riippuu vähän, jos on ihan vaan ystäviä kyläilemässä, niin korjaan astiat koneeseen, imuroin pintapuolisesti ja pesaisen vessan. Sängyt petaan yleisesti aamuisin. Näin meillä on perussiisitin näköinen koti, leluja saattaa (yleensä on) olohuoneessa, eikä avohylly ole tip top. Sitten kun järkätään synttäreitä/rapujuhlia/isompia illanistujaisia, niin joo siivoan paremmin.[/QUOTE]

Tällä kaavalla minäkin. Tiskipöytä ja keittiön tasot puhtaaksi ja vessan pesaisu ovat ehrottomat :).

Jos on sen verran aikaa, niin pinnat siistiksi irtotavarasta, imurointi, isoimmat pölyt pois, vessan pesu ja sänkyjen petaus.

Jos ja kun usein ei, vaan tullaan suunnileen samalla ovenavauksella vieraiden kanssa paikalle, niin sillä mennään mitä on.

Välillä enemmän ja välillä vähemmän siistiä.

Toki asiaan varaudutaan vieraan mukaan; on ihan eri asia tuleeko poikkeamaan oma äiti, kaveri tai vaikka joku neuvolan terkka.

En juuri yhtään.. eteisen saatan imuroida, jos on ihan hävyttömän hiekkainen yms. Ettei vieraiden jalat ihan heti roskaannu.. Muuten on tapana, että kotona on aina sen verran siistiä ettei tarvi erikseen vieraita varten siivoilla. :) Voi kääntyä ovelta pois, jos ei siisteystaso miellytä.

Riippuu vieraista ja vierailun tarkoituksesta, ystäviä jos tulee yökylään, imuroin ja pesen vessat ja siistin yleisesti. Perussiistiä on kuitenkin aina ja periaatteessa koska tahansa voisi vieraita vastaanottaa

Raivaan olkkarin lattian, tiskipöydän ja keittiön pöydän ja pesen vessan. Jos on yökylään tulossa niin sitten siivoan paremmin muutkin tasot jne. Makuuhuoneeseen tungen nopeesti kaikki ja laitan oven kiinni. Kerran yks superutelias vieras kyllä tunki sinne makuuhuoneeseen kun hain vauvaa, vaikka koitin sanoa et oota vaan olkkarissa kun täällon niin sotkusta, silti tunki mukaan.:| :D Hävetti kun tosiaan oli sen näkönen et sinne oli nopeesti kaikki kasattu pois edestä.. Vessaa en pese, jos on vaikka naapurinsetä tulossa kahville, ei se vessaan kuitenkaan mee kun on oma koti vieressä.:D

Jos tulee lapsiperhe kylään, en sen kummemmin puunaa kuin imurointi ja normaali järjestely, vessan pesu tietysti ja pyyhkeiden vaihto.
Jos tulee aikuisia vieraita, joiden kanssa ollaan ilman lapsia, siivoan tarkemmin. Tarkoittaa perus viikkosiivousta. Imurointi,moppaus, pölyjen pyyhkiminen, vessanpesu, peteihin puhtaat petivaatteet, saatan kylpyhuoneenkin pestä kunnolla. Lisäksi laitan kynttilöitä, tarjoiluvatia jne.

No meillä on 61 neliöinen kolmio ja vain yksi lapsi, joten se perussiisteyden ylläpitäminen ei ole ilman vieraiden tulemistakaan kovin vaikeaa. Jos meille tulee vieraita, niin yleensä tsekkaan että köökki ja kylppäri on OK, imuroin eteisen ja keittiön ja nostelen eteisen naulakosta enimpiä takkeja ja kenkiä pois että vieraidenkin vaatteet mahtuvat jonnekin.