Kuinka paljon teillä miehet pystyvät töiden lomassa osallistumaan esim neuvolakäynteihin...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "henni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En nähnyt mitään syystä miksi miehen olisi pitänyt osallistua raskaudenajan seurantaan normaaleille neuvolakäynneille, osasin kyllä itsekin kertoa miehelle paljon minulle oli tullut painoa tai mikä hb on ja paljonko sikiön sydämen syke oli. Ultrissa kävi kyllä, siitä nyt saa jotakin kun näkee vauvan. Lasten kanssa on käynyt ihan tasavertaisesti neuvoloissa ja hammastarkastuksissa yms. yhtä paljon kuin minäkin.

Neljä raskautta. Äitiysneuvolassa on joitain kertoja ollut mukana, ja esikoisen aikaan synnytysvalmennuksessa mun kanssa.

Melkein kaikissa raskauksissa ollut ainakin yhdessä-kahdessa ultrassa mukana. Viimeisin oli kaksosraskaus, joten seuranta oli äitipolilla tiuhemmin (matkaa 70km suuntaan) ja siellä käytiin yhdessä, koska en ollut ajokunnossa ja yksi lapsista oli vasta vuoden ikäinen.

Lastenneuvolassa ollut paljonkin mukana, varsinkin kaksosten kanssa käytiin eka vuosi aina yhdessä, oli helpompi niin. :) Hammaslääkärissä on käynyt monesti lapsen kanssa kahdestaan. Miehellä joustava työ, joten pääsee kesken päivän lähtemään töistä asiolleen, leimaa vaan itsensä ulos.

Meillä mies on hoitanut pääasiassa lasten neuvolakäynnit ja myös terveystarkastukset, koska sen on helpompi irtautua töistä kuin mun. Ja voi sitä ihmettelyä ja jeesustelua neuvoloissa... Hirveää hehkutusta kun lapsi tulee oman vanhempansa kanssa neuvolaan ja tivaamista että miksi äiti ei ole mukana kun kyllä pitäisi olla. Mun käydessä neuvolassa ei kertaakaan hehkutettu voi kuinka hienoa on että olen siellä lapsen kanssa eikä hirveästi isän perään kyselty. Paljon olisi huomautettavaa terveydenhoitajien asenteissa.

Meillä mies on hoitanut pääasiassa lasten neuvolakäynnit ja myös terveystarkastukset, koska sen on helpompi irtautua töistä kuin mun. Ja voi sitä ihmettelyä ja jeesustelua neuvoloissa... Hirveää hehkutusta kun lapsi tulee oman vanhempansa kanssa neuvolaan ja tivaamista että miksi äiti ei ole mukana kun kyllä pitäisi olla. Mun käydessä neuvolassa ei kertaakaan hehkutettu voi kuinka hienoa on että olen siellä lapsen kanssa eikä hirveästi isän perään kyselty. Paljon olisi huomautettavaa terveydenhoitajien asenteissa.

No vähän samaa hehkutusta meillä minä ihmettelin kun mies oli jollai vauvan neuvola kerralla mukana. Ja tokihan mies otti tämän polleena vastaan olettaen olevansa jotenkin harvinaislaatuinen isä kun kerran oli mukana.

Ja samoin lapsen perhejumppa, mies käy sielä kun ei ole työreissuillaan. Miestä ylistetään sielä, että voi vitsi ompas ihanaa kun iskä on lapsen kanssa harrastamassa, ettei muiden iskät kuulemma ehdi töiden takia...

Mies tekee ma-pe 8-16 vuoroa. On ollut jokaisessa neuvolakäynnissä, ultrassa, hammaslääkärissä jne. 2 lasta. Ikinä ei ole jättänyt väliin mitään - ollut siis jo raskausaikana mukana. Esimies asemassa toimistohommissa.

En ole siis pyytänyt miestä mihinkään mukaan, haluaa osallistua. Vie lapset neuvolaan, mua ei sinne enää saa millään mukaan, ja kyllä, meilläkin on sitä ihmetelty ihan älyttömästi. Mies hoitaa myös hammaslääkärit jne. :>

Ei ole mukana missään. Pääsisi kai, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi. Ultriin haluaisin miehen mukaan, mutta sekään ei onnistu kun jonkun pitää olla esikoisen kanssa. Tukiverkostoa ei ole.

Raskausajan neuvolakäynneissä mies oli mukana vain ultrassa. Mä en nähnyt mitään tarvetta sille, että pitäis ottaa muuten vapaata. Eihän se mies raskausajan neuvolassa mitään tee ja mä olen sen verran aikuinen ihminen, että osasin ne hoitaa ihan itse, ilman kädestäpitelyä :)

Mulle se ei myöskään merkannut sitä, että mies olis jotenkin vähemmän innostunut tai "huonompi", kun ei ollut mukana. Enemmän merkkaa se, miten mies on hoitanut lasten asiat myöhemmin, kun molemmat ollaan töissä. Ja siitä saa kyllä täyden kympin! Lasten neuvolakäynnit ja muut (sairauspoissaolot, hammaslääkäri, lääkäri jne.) meillä hoitaa se, jolla se paremmin sopii aikataulun puolesta. Miehen työ on yleensä joustavampaa tässä suhteessa eli meillä se on mies, joka enimmäkseen on nuo hoitanut.

Meillä mies ollut työtön kaksi vuotta, itse töissä. Minä varaan neuvolat ja vien lapset sinne, pyydän kys. ajan töistä vapaaksi, siis vuoron silleen et pääsen. Ajat merkkaan keittiön seinäkalenteriin heti kun ne saan. Mies ei ole päässyt kertaakaan mukaan, ollut jotain muuta hänellä silloin. Välillä ollut hankalaa kun toinen sisarus meinaa häiritä sitä jolla se neuvola-aika on, mut yleensä on odoteltu huoneen ulkopuolella, ei siitä muuten mitään tulis. Kyseessä 3-6 -vuotiaat. Lapset myös kokopäiväisesti päivähoidossa.

Täytyy kyl sanoa, että kun lapset oli vauvoja tai 1-2v. niin mieskin oli neuvolakäynneillä mukana, ajat varattiin aina silleen et hän töiltään pääsi mukaan.

Mitä ihmeen touhua? Vai onko tää joku provoyritys?

Yhteistyössä