Kuinka pian uuden tatuoinnin jälkeen voi suunnitella raskautta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Moikka!
Kuinka pian uuden tatuoinnin ottamisen jälkee voi yrittää raskautua? Onko tatuoinnin ottamisen jälkeen joku ns. Varo aika, ennenkuin voi alkaa vauvaa tekemään?

Kiitos, tälläisia vastauksia olen odottanutkin! Kun verenluovutuksessa lukee, että pitää olla 3-6kk luovuttamatta verta tatuoinnin jälkeen, niin mietein onko raskaudessa sama, ennen kuin voi alkaa yrittämään lasta.
ja kannattaa kysellä neuvolasta, jos ja kun asia jatkossa mietityttää...uskoisin että sinne saa soittaa myös silloin kun haluaa tulla raskaaksi ja pohtii asioita.

Kiitos, tälläisia vastauksia olen odottanutkin! Kun verenluovutuksessa lukee, että pitää olla 3-6kk luovuttamatta verta tatuoinnin jälkeen, niin mietein onko raskaudessa sama, ennen kuin voi alkaa yrittämään lasta.

Ei hassumpi kysymys oikeastaan.. vaikka ensin olin... että voi että.

Tämä verenluovutukseen liittyvä odottaminen johtuu siitä, että turvataan ns mahdollisimman puhdas veri.
Tarttuvat taudit kuten hep. c näkyy vasta veressä 3-4 kk kuluttua. Verenluovutuksen veri tutkitaan.
Tatuointeja ihmiset ottavat siellä sun täällä mm ulkomailla, jossa ei välttämättä ole niin puhtaat/steriilit välineet kuin ehkä Suomessa. Ei ulkomailla kiinnosta vaihdella likaisia tatuointineuloja turisteja varten.

Tämä verenluovutukseen liittyvä odottaminen johtuu siitä, että turvataan ns mahdollisimman puhdas veri.
Tarttuvat taudit kuten hep. c näkyy vasta veressä 3-4 kk kuluttua. Verenluovutuksen veri tutkitaan.
Tatuointeja ihmiset ottavat siellä sun täällä mm ulkomailla, jossa ei välttämättä ole niin puhtaat/steriilit välineet kuin ehkä Suomessa. Ei ulkomailla kiinnosta vaihdella likaisia tatuointineuloja turisteja varten.

Kiitos tästä vastauksesta, tätä juuri mietein, että miksi näin toimitaan tatuoinnin ottamisen jälkeen verenluovutuksessa ja onko raskaudessa sama. Raskauden aikana tiedän että tatuoijat ei tee ja silloin en itsekkään teetättäisi ja tatuointi värejä kun ei pahemmin valvota/seurata mitä kemikaaleja ne sisältävät ja haluaisin ottaa varman päälle ettei sikiölle varmastikkaan ole vaarallista esim. 2vko sitten otettu tatuointi ja sen kemikaalit mitä mahdollisesti pääsee tulevan äidin verenkiertoon.

Ja täykeälle kommentoijalle tiedoksi, minulla on jo 2 lasta ja nyt olemme puhuneet 3 lapsesta,haluan lapsella olevan parhaimmat lähtökohdat saada alkunsa, tästä huoli vaikuttaako tuore tatuointi ja onko siinä varo aika.

vielä hieman lisää...
pistotyötapaturmissa on lab.seuranta 6 kk asti kuten tuo verenluovutuksen odottamisaika.
Vaikka tatuoija itse pitää käsineitä kädessään, suojaa siis itseään mahdollisista asiakkaiden likaiselta vereltä, neulat eivät välttämättä ole uusia tai niitä ei ole sterilsoitu siihen tarkoitetuissa laitteissa kuten sairaaloissa tehdään.
Laitteet maksavat aika paljon ja onko tatuoijalla sell. takahuoneessaan vai ei, mistä sen voi tietää.

En tunne tatuointikemikaaleja/värejä tms, mutta olen melko varma että ovat nykyisin turvallisia mm Suomessa enkä usko että ne värit mitenkään verenkiertoon menevät vaan johonkin tiettyyn ihon osaan eivätkä ole raskaudelle vaarallisia. En siis ole asiantuntija, joku muu osaa tämän kertoa sinulle paremmin.

Pohdin enemmän mahdollisia likaisia neuloja (hiv, hep. c ja b) ja nämä taudit ovat siis tietty riski tulevalle äidille ja sitä kautta sikiölle.

vielä hieman lisää...
pistotyötapaturmissa on lab.seuranta 6 kk asti kuten tuo verenluovutuksen odottamisaika.
Vaikka tatuoija itse pitää käsineitä kädessään, suojaa siis itseään mahdollisista asiakkaiden likaiselta vereltä, neulat eivät välttämättä ole uusia tai niitä ei ole sterilsoitu siihen tarkoitetuissa laitteissa kuten sairaaloissa tehdään.
Laitteet maksavat aika paljon ja onko tatuoijalla sell. takahuoneessaan vai ei, mistä sen voi tietää.

En tunne tatuointikemikaaleja/värejä tms, mutta olen melko varma että ovat nykyisin turvallisia mm Suomessa enkä usko että ne värit mitenkään verenkiertoon menevät vaan johonkin tiettyyn ihon osaan eivätkä ole raskaudelle vaarallisia. En siis ole asiantuntija, joku muu osaa tämän kertoa sinulle paremmin.

Pohdin enemmän mahdollisia likaisia neuloja (hiv, hep. c ja b) ja nämä taudit ovat siis tietty riski tulevalle äidille ja sitä kautta sikiölle.

Kiitos! Eli voin olla hyvillä mielin. Tatuointini on otettu tunnetussa helsinkiläisessä liikkeessä, jossa olen aiemminkin asioinut, vuosia ennen raskauksia ja heillä on aina puhtaat neulat ja olen nähnyt kun ne steriilistä paketista on otettu.

Yhteistyössä