Kuinka pienen vauvan kanssa uskaltaisitte lähteä kesälomareissuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "wieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkä 3kk ikäisen kanssa.Tuttuni oli äskettäin vauvansa(3kk)ja miehensä kanssa ja sanoi ettei ikinä enää lähde vauvan kanssa risteilylle...oli huutanut koko matkan(vaikka normaalisti rauhallinen),liekkö ollut sitten merisairas.

5kk 1vk ikäisen kanssa ollaan oltu telttailemassa ja hyvin meni. Risteilylle voisin lähteä heti, kun vaan itse jaksaisin, eli en näe, että siinä on mitään sen kummempaa uskaltamista :)

Tukholmassa ollaan oltu itsenäisyyspäivänä, kun vauva oli syntynyt 12.11. Eli olikos tuo reilut 3 viikkoa. Etelässä 5 kk vanhan kanssa ja Suomessa on reissattu 1kk vanhan kanssa.

Äidin voinnin mukaan. Me oltiin eka vkl veneellä esikisen ollessa 2 viikkoa ja ekalle pitkälle reissulle lähdettiin kun hän oli 6 viikkoa. Helpompaa se oli kun isomman kanssa, eväät aina mukana ja vauva nukkui samassa vaunukopassa kun kotonakin, eli ei ollu väliä oliko vaunut kotona vai reissun päällä.

• Tykkää
Reactions: Miili
2,5 kk kanssa ollaan oltu päivä Tukholmassa, just oltiin saman ikäsen kanssa mummola-tätilä-kierroksella eri puolilla Suomea. 6 kk kanssa ollaan oltu Kanarialla, syksyllä lähdetään 4 kk kanssa Italiaan. Täysimetyksellä olevan kanssa on helppoa.

Puolivuotiaan kans tehtiin juna-kylpylä-sukujuhlareissu, esikoinen (3v) myös mukana. Pienen kans on helppoa reissata kun nukkuu niin paljon ja missä vaan - kantorepulla mentiin.

6kk kanssa oltiin Wienissä viikko, sitä ennen 2-3kk kanssa parin päivän kotimaan reissuja. Vedettömälle mökille lähettiin vasta 1,5v kanssa, johtuen lähinnä mun mukavuuden halusta :D

Olen ollut about 2kk ikäisen kanssa viikon reissulla, johon kuului laivamatkaa ja runsaasti autoilua. Ilman tiukkaa aikataulua onnistui äärimmäisen hyvin, vaikka vauva erinäisistä syistä johtuen oli täysin pullon ja korvikkeen varassa. Mukana myös alle 2v sisarus. Nyt 3 lasta ja oltiin jälleen nuorimman ollessa about ton 2kk matkan päällä, myös pelkällä 23h risteilylläkin käyty. Samahan se on, missä sitä lastaan syöttää tai kanniskelee. Reissussa voi itkuisenkin vauvan kanssa olla mukavaa, kun ottaa mukaan riittävästi vaihtoehtoja esim rattaat ja kantorepun/-liinan jne.

Olin ulkomailla ensimmäisen kerran kun lapsi oli 3 kk (lapsen isä asuu ulkomailla, joten syy oli tämä, ei lomamatka). Kokemukseni mukaan lapsi oli tällöin liian pieni enkä lähtisi uudestaan näin pienen kanssa.

Toisen kerran lähdimme kun lapsi oli n. 8 kk. Tällöinkin matka oli lapselle selkeästi stressaava mutta homma meni vähän helpommin. Jos on kaksi aikuista, on helpompaa. Silti lomamatka ei ole vauvaa varten vaan teitä itseänne. Itse odottaisin että lapsi kasvaa isommaksi ennen kuin tekisin matkaa ulkomailla ihan vaan lomalle. Itselläni oli muut syyt matkustaa ja nyt olemmekin sopineet että isä käy täällä kun en tahdo noin pienen kanssa matkustaa enää ennen kuin on vanhempi.

Olin ulkomailla ensimmäisen kerran kun lapsi oli 3 kk (lapsen isä asuu ulkomailla, joten syy oli tämä, ei lomamatka). Kokemukseni mukaan lapsi oli tällöin liian pieni enkä lähtisi uudestaan näin pienen kanssa.

Toisen kerran lähdimme kun lapsi oli n. 8 kk. Tällöinkin matka oli lapselle selkeästi stressaava mutta homma meni vähän helpommin. Jos on kaksi aikuista, on helpompaa. Silti lomamatka ei ole vauvaa varten vaan teitä itseänne. Itse odottaisin että lapsi kasvaa isommaksi ennen kuin tekisin matkaa ulkomailla ihan vaan lomalle. Itselläni oli muut syyt matkustaa ja nyt olemmekin sopineet että isä käy täällä kun en tahdo noin pienen kanssa matkustaa enää ennen kuin on vanhempi.

Mä en oikein ymmärrä, miten noin pienelle vauvalla matka voi olla "stressaava". Ehkä se oli sitä sulle? Kantoliina ja tissi on kantoliina ja tissi, ei se vauva juuri sen pidemmälle vielä asioita tuossa vaiheess ymmärrä...

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
Totta kai ymmärtää. Lentokone on stressaavampi, meluisampi ja painetaso korkeampi. Lapsi oli selkeästi väsyneempi ja itkuisempi kuin kotona. 3-kk ollessaan jopa kirkui matkalla (mitä ei yleensä tehnyt).

8 kk ikäisenä väitän voivani sanoa millainen on stressaantunut lapsi. Lento oli päiväsaikaan, mutta ei saanut nukuttua päiväunia lentokoneessa joten väsymys meni överiksi, lentokentällä on kiireistä ja matkatavaroiden kanssa oli vaikea keskittyä itkevään lapseen.

Kyllä se matkustaminen on pienelle vauvalle stressaavaa. Ei se ihan niin ole, että ulkomaille voi tosta noin vaan lähteä kun vauva kulkee missä vain. Ihan pieni vauva on herkkä ärsykkeille, äänille, hajuille ja yleiselle turvallisuudentunteelle.

Alkuperäinen kirjoittaja no äitinä;30081395:
Totta kai ymmärtää. Lentokone on stressaavampi, meluisampi ja painetaso korkeampi. Lapsi oli selkeästi väsyneempi ja itkuisempi kuin kotona. 3-kk ollessaan jopa kirkui matkalla (mitä ei yleensä tehnyt).

8 kk ikäisenä väitän voivani sanoa millainen on stressaantunut lapsi. Lento oli päiväsaikaan, mutta ei saanut nukuttua päiväunia lentokoneessa joten väsymys meni överiksi, lentokentällä on kiireistä ja matkatavaroiden kanssa oli vaikea keskittyä itkevään lapseen.

Kyllä se matkustaminen on pienelle vauvalle stressaavaa. Ei se ihan niin ole, että ulkomaille voi tosta noin vaan lähteä kun vauva kulkee missä vain. Ihan pieni vauva on herkkä ärsykkeille, äänille, hajuille ja yleiselle turvallisuudentunteelle.

Okei, meillä on ollu sitte vaan erilaiset vauvat. Mä väitän silti, että noi tilanteet on stressaavia lähinnä aikuisten reaktioiden takia, ei muuten.

Ai lentokoneen hälinä, painetaso ja toiset ihmiset ovat vauvalle ihan sama? Kunhan vähän välillä tissiä saa.

Ja tietysti lentokentät ovat yleistunnelmaltaan stressaavia paikkoja ja vauva aistii sen sitäkin kautta. Siksi sinne ei pieniä vauvoja kannata viedäkään, ellei syy ole tarpeeksi hyvä.

Äidit, kamoon, ettekö te vaan kestä olla lapsen kanssa kotona sitä yhdeksää kuukautta tai parhaimmillaan paria vuotta vai miksi sinne reissuun pitää rynnätä suoraan synnäriltä. En mää tajua.

Vauvan turvallisuuden tunne tulee pitkälti äidiltä. Hermostunut, turvattomaksi itsensä tunteva äiti=levoton lapsi, tyyni äiti=levollinen lapsi, ihan ympäristöstä riippumatta. Äänet kuuluu jo kohtuun, eli lapsi on tottunut niihin jo ennen syntymäänsä, edellyttäen että äiti elää aktiivista elämää. Äidin tuoksu on äidin tuoksu, riippumatta ympäristön tuoksuista, jotka on vieraita aina kotioven ulkopuolella. Kantoliinassa lapsen on turvallista olla vaikka ympärillä tapahtuisin mitä, koska se tärkein, äidin tuoksu ja sydämenlyönnit on mukana.
Toki lapset on siinä suhteessa erilaisia, että toiset nukkuu missä vaan, toisille se on vaikeampaa -mutta suurin tekijä on se, mihin lapsi on totutettu, eli riippuu vanhemmista.

Alkuperäinen kirjoittaja mietityttää vain;30081460:
Kuinka moni äiti on täysin tyyni kiireisellä lentokentällä pienen vauvan kanssa?
No mitä muuta siellä voi olla kuin tyyni, kun ei voi kuin odottaa? Jos kone on myöhässä, en voi siihen vaikuttaa. Jos matkatavarat meni väärään paikkaan, en voi siihen vaikuttaa. Mä en voi vaikuttaa siellä mihinkään mitenkään, jotne yhtä hyvin voin nukkua oikean portin lähellä.

Alkuperäinen kirjoittaja mietityttää vain;30081460:
Kuinka moni äiti on täysin tyyni kiireisellä lentokentällä pienen vauvan kanssa?

Miten se kenttä on "kiireinen"? Jos äiti (isää vissiin ei taaskaan kuulu skenaarioon?) on itse hyvissä ajoin ja rauhallinen, miten lentokenttä pelkällä olemassaolollaan stressaa lasta? Onko Prisman kassajono stressaava myös? Pitäisikö kaikkien äitien pysyä vauvojensa kanssa kotona vähintään se kuuluisa "vauvavuosi"?

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
Olen ollut kaksi kertaa risteilyllä noin kaksiviikoisen kanssa. Hyvin on reissut mennyt. Molemmilla kerroilla mukana oli muitakin lapsia + mies. Minua on ajanut risteilylle vauvojen syntymän jälkeen se juhlava tunne, mikä synnytyksen jälkeen ainakin itselläni on aina ollut :)

ps. En ole mikään reissaaja ja huitelija vaan jopa poikkeuksellisen paljon kotona oleva hiukan eristäytynyt naisihminen...

vähän vajaa 2kk ikäisen kanssa oltiin risteilyllä, mukana myös 2v ja 4v ja reissu meni hyvin, tosin maissa ei käyty vaikka päivä Tukholmassa reissu olikin. 2kk ikäisen kanssa oltu myös yö saaressa mökissä, ei juoksevaa vettä. Ei ongelmia. Kyllä kotimaassa voi ihan hyvin reissata pienenkin kanssa, kantoliina ja rattaat (vaunut) vaan mukana. Mutta reissuun sitten kun äiti jaksaa ja haluaa lähteä. En mä itse kovin paljon alle 2kk synnytyksestä olis jaksanut lähteä. Mut siitä eteenpäin sukulais-kyläily reissuja yli 200km päähän tehty kaikkien kanssa.

Ite en risteilylle enkä lentämään lähtis pienen kanssa. Ehkä jonkun noin 4-5 vuotiaan kanssa voisin, mutta en pienemmän. Johtuu varmaan aiitä että ite oon ollu lentokoneessa tasan 4 kertaa elämäni aikana ja vain hesa-oulu välin. Ja risteilyllä tasan yhden kerran. Jos ois tutumpia juttuja mulle, niin asenne vois olla toinen.
Automatkalle kotimaassa tai vedettömälle mökille olisin ollut valmis lähtemään vaikka synnäriltä suoraan kaikkien kolmen kohdalla.

Yhteistyössä