kuinka te äidit ette luota itseenne ollenkaan ettekä arvosta omaa työpanostanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lastentarhanope
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lastentarhanope

Vieras
puhun nyt näistä äideistä, jotka tuovat lapsensa päiväkotiin saamaan niitä kuuluisia virikkeitä ja varhaiskasvatusta. ettekö oikeasti luota omiin kykyihinne ja vaistoihinne? että te osaatte ja kykenette tarjoamaan omalle lapsellenne juuri sen mitä hän tarvitsee? mitä niin kovin erilaista ja arvokasta kuvittelette päiväkodin pystyvän lapselle tarjoamaan mihin ette itse pystyisi?

luottakaa rakkaat äidit itseenne. te olette hyviä. te olette lastenne parhaita asiantuntijoita. mikään järjestetty laulu- tai askartelutuokio ei ole niin arvokasta etteikö siitä voisi hyvällä mielellä jäädä pois ja tehdä oman lapsen kanssa sitä mitä itse osaa, pystyy ja mistä nauttii. silloin nauttii lapsikin. :)

mä en pysty muuttumaan neljäksi 4-6-vuotiaaksi pojaksi ja niiden seuraa mun lapsi ainakin tarvii.. :xmas:
kyllä mä askartelen, leikin ja touhuan lapseni kanssa, mutta mä en oikeesti vaan riitä sille, on se ihan eri asia leikkiä äidin kanssa kun samanikäisten lasten kanssa.. :)

Tällä tuskin tarkoitettiin erityislapsia joiden päivähoidolla on kuntouttavat perusteet?

tai niitä lapsia joiden vanhempi on oman sairautensa vuoksi estynyt huolehtimaan kunnolla lapsestaan?

tai niitä lapsia joiden kotona puhutaan eri kieltä ja jotka siis tarvitsevat päivähoitoa paikallisen kielen tueksi?

tai lapsia joiden vanhempi on joutunut työttömäksi mutta meinaa oikeasti työllistyä eivätkä halua menettää lapsen tuttua hoitopaikkaa hetkellisen tilanteensa vuoksi?

tai niitä lapsia joiden sisaruksella on jokin sellainen vamma/sairaus jonka takia kotona oleva vanhempi joutuu usein viellämään aikaa sairaaloissa, juoksemaan kuntoutuksissa, lääkäreissä jne eikä lähellä ole ketään sukulaista joka voisi hoitaa sisarusta sillä aikaa?

nimim. piti vaan tarkistaa :D

Minun lapseni ei päiväkotihoitoa tarvitse eikä mitään virikkeitä ylisuuressa lapsiryhmässä joka tekee lapsesta stressaantuneen ja väsyneen....minä ihan itse luon kotona ne virikkeet ja muut touhuamiset lapsen kavereiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun lapseni ei päiväkotihoitoa tarvitse eikä mitään virikkeitä ylisuuressa lapsiryhmässä joka tekee lapsesta stressaantuneen ja väsyneen....minä ihan itse luon kotona ne virikkeet ja muut touhuamiset lapsen kavereiden kanssa.

mun lapsi on ryhmäperhepäiväkodissa, ei ole ylisuurta lapsiryhmää ja lapseni ei ole stressaantunut ja väsynyt :)

Alkuperäinen kirjoittaja lastentarhanope:
puhun nyt näistä äideistä, jotka tuovat lapsensa päiväkotiin saamaan niitä kuuluisia virikkeitä ja varhaiskasvatusta. ettekö oikeasti luota omiin kykyihinne ja vaistoihinne? että te osaatte ja kykenette tarjoamaan omalle lapsellenne juuri sen mitä hän tarvitsee? mitä niin kovin erilaista ja arvokasta kuvittelette päiväkodin pystyvän lapselle tarjoamaan mihin ette itse pystyisi?

luottakaa rakkaat äidit itseenne. te olette hyviä. te olette lastenne parhaita asiantuntijoita. mikään järjestetty laulu- tai askartelutuokio ei ole niin arvokasta etteikö siitä voisi hyvällä mielellä jäädä pois ja tehdä oman lapsen kanssa sitä mitä itse osaa, pystyy ja mistä nauttii. silloin nauttii lapsikin. :)

Ei kyse ole osaamisesta ja luottamisesta vaan viitsimisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Tällä tuskin tarkoitettiin erityislapsia joiden päivähoidolla on kuntouttavat perusteet?

tai niitä lapsia joiden vanhempi on oman sairautensa vuoksi estynyt huolehtimaan kunnolla lapsestaan?

tai niitä lapsia joiden kotona puhutaan eri kieltä ja jotka siis tarvitsevat päivähoitoa paikallisen kielen tueksi?

tai lapsia joiden vanhempi on joutunut työttömäksi mutta meinaa oikeasti työllistyä eivätkä halua menettää lapsen tuttua hoitopaikkaa hetkellisen tilanteensa vuoksi?

tai niitä lapsia joiden sisaruksella on jokin sellainen vamma/sairaus jonka takia kotona oleva vanhempi joutuu usein viellämään aikaa sairaaloissa, juoksemaan kuntoutuksissa, lääkäreissä jne eikä lähellä ole ketään sukulaista joka voisi hoitaa sisarusta sillä aikaa?

nimim. piti vaan tarkistaa :D

luonnollisestikaan en tarkoittanut näitä. :) mutta hyvä varmistus. tarkoitan nyt heitä, jotka tuntuvat ajattelevan ettei heillä ole rahkeita tai kykyjä tarjota kotona lapsilleen samaa mitä päivähoidossa. kohtaan tätä töissä sekä täällä palstalla usein.

toki ikäseura ja ystävyyssuhteet ovat yli 3-vuotiaille jo tärkeitä, mutta niidenkään takia ei vielä ole mielestäni tarpeen hakea kokopäiväistä hoitopaikkaa, jos hoitopaikkaa ensinkään. suurissa kaupungeissa ja kunnissa on kerhot ja leikkipuistot tätä varten ja pienemmillä paikkakunnillakin on omat verkostonsa. aniharva paikka nykysuomessa on niin eristyksissä muista ihmisistä että ihan seuran takia pitäisi päiväkotipaikkaa lähteä hakemaan.

Mä olen ainakin paljon parempi äiti ja ihminen kun en koko viikkoa joudu vahtimaan hyppääkö uhmaikäinen pienen pikkuveljensä päälle... Myöskään mun ei ihan välttämättä tarvitse kaikilla keleillä roudata vauvaa ulos jotta vanhempi lapsi saa purkaa energiaansa. Esikoinen 3,5v. on ollut hoidossa kolmena päivänä viikossa (n.5h/pv) vuoden vaihteesta asti ja tämä on kaikille parempi ratkaisu. Jaksan sitten tarhapäivän jälkeen paljon paremmin leikkiä ja jutella lapsen kanssa kun olen päivällä saanut nukkua silloin kun vauvakin nukkuu (koska yöllä en juuri nuku). Huono omatunto on tarhaan viemisestä silti, mutta kyllä tämä on kaikkien kannalta paras ratkaisu! Ainakin siihen asti että arki vauvan kanssa hieman tasoittuu.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja lastentarhanope:

Ei kyse ole osaamisesta ja luottamisesta vaan viitsimisestä.

no ehkä joissain tapauksessa noin, mutta kyllä hyvin paljon työssäni törmään ihmisiin jotka eivät kerta kaikkiaan luota omiin kykyihinsä vanhempina.

juu luotan kyllä itseeni ja arvostan omaa työpanostani.
kotona oleminen ei mulle ole työtä vaan vapaa-aikaa.
muuten 5-vuotiaani sanoo aina haluavansa päiväkotiin mieluummin kuin jäädä kotiin, jos kysyn kun on vähän puolikuntoinen ja mietin pitäisikö järkätä kotipäivä (kuumeessa tai vaikka vatsataudissa en tietenkään kysy, mutta joskus esim. yskä voi olla vähän sillä rajalla)

Mä olen niin samaa mieltä ap:n kanssa. Itse olen hoitanut lapseni niin pitkälle kuin mahdollista (kuopus aloitti pk:ssa 4v7kk, kun itse aloitin opiskelut, isommat sisarukset ovat olleet hoidossa yht. vajaan vuoden/lapsi), ja nyt työssäoppimisjaksolla huomasin, että kyllä kotihoito aina päivähoidon voittaa =)

Yhteistyössä