Kuinka usein hoidatte kummilapsianne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Meillä on miehen kanssa kaksi alle 2v. kummilasta (miehen siskon lapset). Olemme muistaneet aina synttäreinä, jouluna ja tietysti myös ristiäisten aikaan näitä lapsia sekä itse olen auttanut leipomisissa jne.

Miehen äiti kuitenkin jatkuvasti painostaa ja kyselee, että millon meillä olisi aikaa ottaa tämä isompi hoitoon ja että "kyllä teidänkin nyt pitäisi" kun niillä on niin rankkaa pienten lasten kanssa.

Käymme miehen kanssa molemmat töissä ja iltaisin tuo lastenhoito olisi siis aivan mahdonta (ollaan kotona yleensä n. kuuden seitsemän aikoihin). Mielestäni ei ole järkeä esim. yhden tunnin takia alkaa lapsia kuljettamaan meille ja sitten kohta takaisin kotiin nukkumaan. Viikoloppuisin ollaan sitten usein miehen kotona, jossa näemme näitä lapsia tai sitten saatamme käydä heillä kotona kylässä. Joka tapauksessa näemme näitä kummilapsia useita kertoja kuukaudessa.

Itselläni on vielä siinä mielessä vaikeat ajat menossa, että oma äiti sairastaa parantumatonta syöpätautia ja hänen kanssaankin haluaisin nyt viettää mahdollisimman paljon aikaa, kun vielä mahdollisuus on. Välillä tuntuu, että anoppi kokee jotenkin, että tämä äitini hoito on pois hänen lapsenlapsiltaan ja hän usein voivotteleekin, kuinka emme ehdi tarpeeksi viettää aikaa näiden lasten kanssa kun on tuo sairas äiti hoidettavana...

Pidän lapsista, mutta jotenkin tämä tilanne on alkanut ahdistaa. Miehen sisko on sen tyyppinen, että ei tyrkytä lapsia meille hoitoon ja varmaankin viikonloppuisin haluavatkin olla oman perheen kesken kun isäkin on kotona. Tuntuisi tyhmältä vaatia, että saamme ottaa heidän lapsensa meille juuri tuolloin.

Aavistelen, että anoppi yrittää jotenkin saada minulle vauvakuumetta aikaiseksi, mutta tämä tilanne ei kyllä paranna yhtään oloani. Kyllä niitä lapsia tässä tulee kun oikea aika on....asiasta on jo puhuttu, mutta anopin mielihalujen perässä en ala hyppäämään....

Kuinka usein te muut (lapsettomat) hoidatte kummilapsianne tai avustatte perheitä muuten? Tuntuu, että tässä mennään itsekin välillä ihan jaksamisen äärirajoilla ja sitten pitäisi vielä ottaa hartioilleen toisen perheen jaksaminen...
Me ei toisiaankaan miehen kanssa matkustella ja juhlita, vaikka lapsettomia olemmekin. Kyllä se arki menee velvollisuuksien hoitamiseen meilläkin, mitä anoppi ei tunnu mitenkään tajuavan...

Mun mielestä sun äidin syöpätaudilla tai työsi rankkuudella ei ole yhtään mitään tekemistä tän lastenhoitoasian kanssa. Hoidat jos haluat ja jaksat hoitaa, ja jos et jaksa tai ei huvita niin et hoida.

Kukaan ei ole kummiksi ryhtyessään luvannut alkaa ilmaiseksi lastenvahdiksi.

Ja turha perustella niin kamalan tarkkaan miksi ei hoida. Ei hoida jos ei hoida.

mä en hoida koskaan, koska itsellänikin 3 alle kouluikäistä. olen huomioinut kummilapsia (2 lasta eri perheistä) aina kun näemme eli noin kerran vkossa, halaan, kysyn kuulumisia, leikin. lahjoja merkki- yms.päivinä, en muulloin lahjo.

No anopin höryämisen jättäisin omaan arvoon. Kyllä mua on ihan kummiperheestä pyydetty lapsia katsomaan, mikäli tarvetta on ollut. Olen toki itsekin maininnut, että voin tulla katsomaan muksuja mikäli haluavat kahdestaan mennä aikuisten aikaa viettämään ja olen apuna sitten ollutkin, kun ovat siis pyytäneet.

Jos sua tilanne vaivaa, niin voithan kysyä kummilasten vanhemmilta jotta haluavatko he apua tai tarvitsevatko esim. hoitoapua vkonloppuisin.

Mulla on vain yksi kummilapsi enkä ole hoitanut häntä koskaan. Asumme ihan eri puolella Suomea ja lisäksi tytön toinen kummi asuu aivan heidän lähellään. Niinpä tuo toinen kummi on hoitanut hommat sataprosenttisesti.

[QUOTE="vieras";22922092]Mun mielestä sun äidin syöpätaudilla tai työsi rankkuudella ei ole yhtään mitään tekemistä tän lastenhoitoasian kanssa. Hoidat jos haluat ja jaksat hoitaa, ja jos et jaksa tai ei huvita niin et hoida.

Kukaan ei ole kummiksi ryhtyessään luvannut alkaa ilmaiseksi lastenvahdiksi.

Ja turha perustella niin kamalan tarkkaan miksi ei hoida. Ei hoida jos ei hoida.[/QUOTE]

Niin no siksi lähinnä mainitsin nuo työt ja sairauden, että koen jotenkin, että mikäli tuota sairautta ja sen tuomia huolia ei olisi, jaksaisin enemmän keskittyä näihin lapsiin. Mutta toisaalta enpä itse pysty tuota tilannetta muuttamaan, joten turha kai sitä on pohtia...

Tuo anopin syyllistävä asenne ei vaan yhtään helpota oloani...

on törkeä! vietä äitisi kanssa niin paljon aikaa kuin mahdollista, ei sinun tarvitse muiden lapsia hoitaa nyt eikä tulevaisuudessakaan. ymmärrän sinua hyvin, sillä olen itsekin lapseton ja aina näillä anopeilla/appiukoilla/"lapsellisilla" on ihme vaatimuksia lapsettomien suhteen. on meilläkin oma perhe-elämä....

Hoidan kummilastani siinä missä siskoni muitakin lapsia, eli aina pyydettäessä (eli vain silloin, kun apu on todella tarpeen). Viimeisen puolen vuoden aikana on tullut hoidettua aika usein siskon avioeron takia. Mielestäni kummin tehtävä ei ole olla automaattinen ilmainen lastenvahti tai lahjakone, vaan lapsen aikuinen ystävä ja vanhempien tukija - jokainen määritelkööt sen omalla tavallaan.

Mun kummilapsi on vasta alle vuoden ikäinen.
Omissakin on jo tarpeeksi. Sitten kun kummityttö kasvaa, ja tulee "helppohoitosemmaksi" niin kyllä meinaan ottaa hoivaan useamminkin.
Nyt ei vielä. Eikö ne kummien vanhemmat ymmärrä että ne keillä on lapsia ennestään jo jaloissa, eivät vain halua sekoittaa pakkaansa vielä??
Kyllä mä kerkiän hoivaamaan häntä vielä. Silloin munki aika ja hellyys päätyisi sille kummilapsellekki. :)

[QUOTE="oooo";22922086]en jaksa lukea noin pitkää tekstiä,mutta otsikkoon vastaan,etten koskaan hoida kummilapsiani.lahjoilla kyllä muistan synttäreillä,ja jouluna.[/QUOTE]

näin mäkin teen, plus kerran kesässä vien jonnekkin huvipuistoon yms.

Toi ap:n kirjotus oli kyllä niin tollasta että sä oikein kaivelet syitä että ei tarvitsis hoitaa joka on ihan naurettavaa.

Jos et halua hoitoo niin ei tarvitse, se on sun oma mielipitees.

Meillä on kaksi lasta 1v ja 2,5v ja otetaan kaikki hoitoapu avosylin vastaan oli kyse isin vapaaillasta tai mistä tahansa sillä niitä mahdollisuuksia on niin harvassa! Kyllä ne ehtii sitä perheen yhteistä aikaa kuule viettämään joka ainoa muu ilta kuin sen kerran kun te lapsia hoitaisitte.
Ja se yksikin tunti on todella kullanarvoinen väsyneille vanhemmille. Eihän teidän tarvitse alkaa lapsia teille raahaamaan, miksette voi hoitaa heitä omassa kodissaan?

Mulla ei ole vielä yhteensä kummilasta mutta pian toivottavasti on ja aion kyllä parhaani mukaan auttaa heidän hoidossaan vaikka viikottain. Mun mielestä ei kannata ottaa kummilapsia jos ei ole valmis heihin satsaamaan muutakin kuin lahjoilla. Mikä pakko niitä kummilapsia on yleensäkään ottaa??

Meidän lapsilla on yhtään 6 kummia ja näistä yksi hoitaa tehtäväänsä sillä tavalla ja jopa paljon paremmin kuin mitä minä äitinä osasin odottaa, muut ovat lähinnä lahjakummeja jolla ei minulle ole suuresti painoarvoa. Toivotaan että hekin lasten kasvaessa alkavat viettää aikaa kummilastensa kanssa.

Viimeksi muokattu:
Minä kanssa ihmettelen miksi edes "ottaa" kummilapsia jos ei aio heidän elämäänsä osallistua muuten kuin lahjoilla. Harmittaa kun oman lapsen kummitkin ovat tälläisiä...

Oman jaksamisen mukaan sun pitää mennä ja piste. Jos et jaksa niin et hoida, oma perhe tulee kumminkin ensin. Kummilapsilla on ne vanhemmat joiden pitää ymmärtää että teillä on omassakin elämässä ihan riittämiin elämistä. Jos jaksat ottaa hoitoon, niin ota.

Itse olen tyhmä kummi, kun en vietä aikaa kummilapsen kanssa. Mutta se ei ole lapsen vika, vaan meidän aikuisten todella pahasti viilentyneet välit ja onneksi lapsella on muitakin kummeja.

Vaikka sulla ei ole lapsia, niin voi siinä elämässä olla silti tarpeeksi elämistä ja voimavarojen kulutusta. Älä pode huonoa omaatuntoa jos et jaksa, sillä jos kulutat viimeisetkin voimasi kummilapsiin niin kuinka hyvässä hapessa sitten olet? Pitää osata olla itsekäskin.

Kesällä saatan ottaa kummilapseni meille ja he ovatkin siskoni lapsia.Mun mielestä kummeilla ei ole velvollisuutta ottaa kummilapsia hoitoon. Ja tässä ap:n tapaukses jos näillä vanhemmilla on rankkaa pienten lasten kanssa niin olisi kannattanu miettiä lasten tekoa kakskertaa.Jokaisella vanhemmalla varmasti on rankkaa jossain elämänvaiheessa lasten kans oli ne pieniä tai murkkuikäsiä mutta se taitaa kuulua vanhemmuuteen vai onko jossain sanottu että vanhempana olo on yhtä ruusilla tanssimista?

En koskaan. Omia lapsia kyllä on. Minusta voit kysyä lasten vanhemmilta haluavatko he edes sinun hoitoapuasi, anopin vihjailut yrität jättää omaan arvoonsa. Ja jos tuntuu, ettet jaksa nyt heitä hoitaa, silloin et toki edes kysele!

Minä kanssa ihmettelen miksi edes "ottaa" kummilapsia jos ei aio heidän elämäänsä osallistua muuten kuin lahjoilla. Harmittaa kun oman lapsen kummitkin ovat tälläisiä...
No jos lähisukulainen pyytää ja ei kertakaikkiaan ilkeä sanoa ei...Niinkuin meillä; he ovat minun lapselleni kummeja ja minä heidän, ja EN aijo hoitaa kummilastani, enkä edes oleta että he haluaisivat hoitaa minun lastani. Pakko olla vaan ne kaksi kummia kirkonkirjoissa.

Yhteistyössä