Kuinka "vahingollista" vauvalle, hoitoasiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmi-leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helmi-leena

Vieras
meillä olisi molemmilla vanhemmilla menoa yhtäaikaa ja mummo on luvannut hoitaa 9kk vanhaa poikaamme ja 2,5v tyttöämme parin-kolmen tunnin ajan. Pojalla on uniaika joten voi olla että nukkuu koko ajan mutta kun ei tiedä.. Ei ole ollu aiemmin hoidossa ja ihan hirveä vierastuskausi menossa. Ollaan kyläilty mummolla mutta loppujen lopuksi aika harvakseltaan. Nyt mummo siis tulossa meille. Mua jännittää hirveästi, että poika huutaa koko ajan ja on ihan paniikissa, samoin mummo..

En oo koskaan kuullut, että kukaan hoitoon jäänyt lapsi huutais montaa tuntia. Voi olla, että jonkun aikaa itkee, mutta kyllä se siitä rauhoittuu varsinkin kun oma sisko on siinä myös. Eikä se itkeminen mitään vahinkoa aiheuta sille lapselle. Ja mummo varmasti ymmärtää sen, että iso itkuhan siitä voi tulla jos lapsi vierastaa. Oma 10 kk tyttö itkee uusien ihmisten seurassa aina aluksi, mutta n. 20 minuutissa ei ole enää moksiskaan.

Tuskin se nyt vahingollista on, jotkut vie päivittäin vieraalle kokopäivähoitoon tuon ikäisen.

Kyse on kuitenkin muutamista tunneista, suurin ongelma taitaa olla äidillä ;) Tsemppiä!

[QUOTE="Vierailija";29570778]Tuskin se nyt vahingollista on, jotkut vie päivittäin vieraalle kokopäivähoitoon tuon ikäisen.

Kyse on kuitenkin muutamista tunneista, suurin ongelma taitaa olla äidillä ;) Tsemppiä![/QUOTE]

Myönnän! Pienempi ekaa kertaa hoidossa sitten.

Tämä toinen lapsi on paljon takertuvampi, minussa kiinni. Itkee kotonakin vaikka isä hoitaisi jos näkee minut toisessa huoneessa. Ensimmäinen oli niin "reipas" eikä vierastanut ketään. Lisäksi kyse on minun anopistani, jos esim. oma äitini hoitaisi lapsia en olisi yhtä hermostunut... Varmastikin johtuu sittä että anoppikin itse hermoilee "mitenhän minä pärjään" yms. Esikoista on hoitanut aiemmin tämän ollessa pienempi, että eiköhän pärjää mutta luo epävarmuutta minuun tuollainen puhe.. :(

Eiköhän se mene hyvin ja kyllä kaikki selviää, vaikka huutoa olisikin. Meillä lapset oli 3 v ja 1 v kaksoset. Jätimme kaksoset hoitoon parin tunnin ajaksi omaan kotiimme. 3-vuotiaan otimme mukaan, kun ajattelin, että niin on helpompi hoitajalle. Kaksoseet olivat huutaneet koko poissaolomme ajan. Seuraava kerta sujui jo hyvin, sillä kaksoset pärjäsivät paremmin sisaruksen ollessa kotona.

Eiköhän se mene hyvin ja kyllä kaikki selviää, vaikka huutoa olisikin. Meillä lapset oli 3 v ja 1 v kaksoset. Jätimme kaksoset hoitoon parin tunnin ajaksi omaan kotiimme. 3-vuotiaan otimme mukaan, kun ajattelin, että niin on helpompi hoitajalle. Kaksoseet olivat huutaneet koko poissaolomme ajan. Seuraava kerta sujui jo hyvin, sillä kaksoset pärjäsivät paremmin sisaruksen ollessa kotona.

Toivotaan näin ja kun kuitenkin hoito tapahtuu omassa kodissa, luulisi sen olevan mukavempaa kuin vieraassa paikassa ja siskokin on lähellä.

:)

Tokihan tuo on vahingollista, vauva voi vaikka kuolla mummon käsiin ja vähintäänkin saa trauman! Joo, hysteerisiä äitejä riittää nykymaailmassa jossa joka asiasta tulee vähintään myöhemmällä iällä mielenterveysongelmia. LOL!

[QUOTE="mama";29570755]En oo koskaan kuullut, että kukaan hoitoon jäänyt lapsi huutais montaa tuntia. Voi olla, että jonkun aikaa itkee, mutta kyllä se siitä rauhoittuu varsinkin kun oma sisko on siinä myös. Eikä se itkeminen mitään vahinkoa aiheuta sille lapselle. Ja mummo varmasti ymmärtää sen, että iso itkuhan siitä voi tulla jos lapsi vierastaa. Oma 10 kk tyttö itkee uusien ihmisten seurassa aina aluksi, mutta n. 20 minuutissa ei ole enää moksiskaan.[/QUOTE]

Olen hoitanut monia monia lapsia, myös vauvoja, mutta karmein kokemukseni on ollut 8-kuisen täysimetetyn pojan kanssa. Äitinsä oli kyllä lypsänyt maitoaan, ja isältään oli kuulemma joskus vähän ottanut pullosta äidinmaitoa. No minulta ei huolinut.

Karjui kolme ja puoli tuntia, kolmen tunnin kohdalla luovutin ja soitin vanhemmat kotiin. Ja sittemmin olen tehnyt päätöksen että täysimetettyjän en vahdi tuntia kauempaa. Piste.

Jaa-a... Omat vanhempani jättivät minut kotiin ystävänsä hoidettavaksi, kun olin 7 kk ja heillä oli hääpäivä. Olin kuulemma huutanut koko illan. Mutta ei tuosta kai mitään erityisempiä traumoja ole jäänyt. :)

En minä raatsisi jättää vierastavaa lasta mummon hoitoon, jota on tavannut harvakseltaan (vaikkei se varsinaisesti vahingollista olisikaan). Nyt pian mummoa kutsumaan kylään, jotta ehtii vauvaaan tutustua ennen tosi tilanntta.

Mulla on vierastava lapsi ja oli tilanne, kun 8kk kohdalla oli pakko pyyttää mummi päiväksi hoitamaan. Ole mennyt yllättävän hyvin. Toinen kerta oli vuoden ikäsenä, kun oli pari tuntia hoidossa. Oli muutamat kerrat itkeny paniikissa, mutta hyväksynyt mummin lohduttajaksi. Tyytyväisenä nukku päiväunilla, kun tulin takaisin kotiin.
Parin kuukauden päästä pitäs jättää hoitoon, kun lähdetään laivalle miehen kanssa. En tiedä miten menee, mutta pakko hänen on tottua muihinkin ihmisiin, muuten ei päiväkotiin menosta tule yhtään mitään.

Tokihan tuo on vahingollista, vauva voi vaikka kuolla mummon käsiin ja vähintäänkin saa trauman! Joo, hysteerisiä äitejä riittää nykymaailmassa jossa joka asiasta tulee vähintään myöhemmällä iällä mielenterveysongelmia. LOL!

Siksi lainausmerkit :)

Joo, paniikki oli ehkä väärä sana mummon kohdalla, epävarmuus ehkä oikeammin. Hän on ehkä epävarma pärjäämisestään kahden pienen kanssa mutta tällä hetkellä muitakaan hoitajia ei ole tarjolla ja kun itse suostui niin kaipa hän kuitenkin tietää pärjäävänsä..

että minkälaisiin tilanteisiin ihmiset itsensä asettavat. noin iso lapsi eikä ole ollut oman mummon kanssa edes paria tuntia. apua. itse olette tilanteen aiheuttaneet. ja outo on kyllä mummokin. onneksi ei ole meillä kumpikaan tuollainen.

[QUOTE="voi";29573330]että minkälaisiin tilanteisiin ihmiset itsensä asettavat. noin iso lapsi eikä ole ollut oman mummon kanssa edes paria tuntia. apua. itse olette tilanteen aiheuttaneet. ja outo on kyllä mummokin. onneksi ei ole meillä kumpikaan tuollainen.[/QUOTE]

Siis mitä? :D Jos ei menoja ole ollu niin hoitoon ois pitänyt viedä... Noh, vauva ei itkenyt ollenkaan oli vaan leikkiny siskon kanssa niinkuin ennenkin ja nukahtanut vielä mummon syliinkin :)

Siis mitä? :D Jos ei menoja ole ollu niin hoitoon ois pitänyt viedä... Noh, vauva ei itkenyt ollenkaan oli vaan leikkiny siskon kanssa niinkuin ennenkin ja nukahtanut vielä mummon syliinkin :)

Ai siis oman mummon tapaaminen on heti hoitoon viemistä? Haloo, missä te oikein elätte kun nykyään ei voi edes kyläillä kun se on hoitoon viemistä? :O
Musta on luonnollista jättää lapset mummolaan kyläilemään eikä siellä silloin tarvita minua tai lasten isää, pärjäävät kyllä lasten kanssa ja lapsetkin nauttii.
Voi taivas millaisia ihmisiä!

Ai siis oman mummon tapaaminen on heti hoitoon viemistä? Haloo, missä te oikein elätte kun nykyään ei voi edes kyläillä kun se on hoitoon viemistä? :O
Musta on luonnollista jättää lapset mummolaan kyläilemään eikä siellä silloin tarvita minua tai lasten isää, pärjäävät kyllä lasten kanssa ja lapsetkin nauttii.
Voi taivas millaisia ihmisiä!

Niin jos ei vaikka asuta ihan naapurissa? Jos mummo on jo iäkkäämpi, sairaseläkkeellä eikä jaksa hoitaa lapsia ihan koska vaan? Toki ollaan kyläilty ja isomman kanssa mummo pystyy/jaksaa olla kun ei tarvi enää nostella.

Eikä se että lapset ei ole ollu hoidossa, tarkoita etteikö olla käyty missään, ollaan ihan vuorotellen käyty! Juurikin edellä mainituista syistä. Voi miten yksinkertaisia ihmisiä on olemassa, hieno jos teillä on sukulaisia lähellä ja jaksavat/voivat hoitaa teidän lapsia silloin kun teitä huvittaa jättää lapset hoitoon.

"ei oo totta" olen niin samaa mieltä. Ja ap:llä nyt taitaa isovanhempien kanssa olla huono tilanne, harmi. Mutta monia muita täällä palstalla jotka elävät 4 seinän sisällä kun lasta ei voi viedä mummolaankaan kun se on huonoa vanhemmuutta :D meillä mummo on niin innoissaan ottamassa meidän neitiä :) ja mikäs siinä, on ollut kampaajaa, ham.lääkäriä,siivouspäivää, kaupoilla käyntiä jne ja mummo&ukki ja neiti ovat saaneet olla "koko päivänkin" yhdessä. Ja 2 on ollut yökylässäkin siellä.. Hui!

[QUOTE="voi";29575544]"ei oo totta" olen niin samaa mieltä. Ja ap:llä nyt taitaa isovanhempien kanssa olla huono tilanne, harmi. Mutta monia muita täällä palstalla jotka elävät 4 seinän sisällä kun lasta ei voi viedä mummolaankaan kun se on huonoa vanhemmuutta :D meillä mummo on niin innoissaan ottamassa meidän neitiä :) ja mikäs siinä, on ollut kampaajaa, ham.lääkäriä,siivouspäivää, kaupoilla käyntiä jne ja mummo&ukki ja neiti ovat saaneet olla "koko päivänkin" yhdessä. Ja 2 on ollut yökylässäkin siellä.. Hui![/QUOTE]

Niin, huono ja huono, tosiaan silloin tällöin onnistuu hoito, onhan se parempi kuin ei koskaan, eikö? :D
Enkä mä ole laskenut isovanhempien varaan lastenhoitoa. On meidänkin isompi ollut hoidossa anopilla mutta tosiaan isompana kun ei enää ollut sitä nostelua ja kantamista. Omalla äidilläni on ollut useita öitä kun ollaan oltu esim. töissä molemmat. Omalle äidille on huomattavasti helpompaa jättää lapset :) Mutta hänellekään ei vuorotyön vuoksi aina sovi enkä mä halua rasittaa työssäkäyvää ihmistä vielä vapaina viikonloppuina, ei se oma äitikään enää niin nuori ole :/

sinne mummulaan kun on 250km ja mummu ja pappa edelleen tyelms ni ei se hoitaminen ja tapailu ole ain niin helppoa. vaik kerran kuussa nkus ni noin pienelle se on liian harvoin. olkaa ilosia te joilla isovanhemmat lhell sek jaksavia et kykenevi ja halukkaita hoitamaan. kaikilla ei nin ole.

Jotkut ihmiset on ehka vaan yksinkertaisia.. Kun meilla on nain, niin kai muillakin..

Meilla on mummulaan noin 2500km, hankala vieda lapsia kylailemaan kauhean usein. Jos teilla on "paremmin", niin olkaa onnellisia vaan (ja hiljaa).