kuinkahan paljin mahtaa tuo poika vielä kasvaa, nyt 15-vuotiaana on jo 166cm =D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hammaslääkäri;23590653:
Aloittaja mainitsi että hammaslääkäri MITANNUT. Tää joku vitsi !?
Hammaslääkärit ei mittaa pituuksia. TÄÄ ON TOSI

Mutta Rovaniemellä ja Rollolainen :laugh: kaikki "on" mahdollista ainakin hänen mielikuvituksessaan

Alkuperäinen kirjoittaja hammaslääkäri;23590653:
Aloittaja mainitsi että hammaslääkäri MITANNUT. Tää joku vitsi !?
Hammaslääkärit ei mittaa pituuksia. TÄÄ ON TOSI

Sehän luki selvästi tuolla aloituksessa, että oikaisuhoidon takia mittaillaan pituutta, niin voidaan päätellä muunkin luuston, eli leuan kasvuvauhtia. Ehkä voisi ottaa asioista selvää.

[QUOTE="heh";23590977]Mutta Rovaniemellä ja Rollolainen :laugh: kaikki "on" mahdollista ainakin hänen mielikuvituksessaan[/QUOTE]

Tuollahan luki selvästi, jos osaa vaan lukea: "Pojalla on yöraudat väärän leuka-asennon takia ja siksi siellä mitataan joka kerta, että pystytään seuraamaan miten leuka kasvaa pituuten nähden"

Ja sehän on mukavaa että joku iloitsee asioista, vaikka ne ovat vähän erilaisia kuin omat ilonaiheet. Minunkin poikani on ollut n. 180 cm tuon ikäisenä, niin ihmettelin aloitusta. Mutta vanhempien pituudet sitten selittivät juttua.

ei mun iehellä ainakaan ole olut mitään haittaa lyhyydestä. Ei lyhyys estä työpaikkojn saantia , kerropas mule MISSÄ asiassa lyhyydestä on haittaa? Poliisikoulussakin on poistettu poituusrajat niin miehiltä kuin naisiltakin

Itse asiassa tästä on monta tutkimusta, että miehillä pituus vaikuttaa työnsaannissa, tai lähinnä uraputkessa nousussa. Pitkät miehet etenevät nopeammin urallaan. Tietenkään tämä ei ole mitenkään yksi yhteen. Toisekseen, onhan se parempi olla hieman pidempi jo sen kannalta, että silloin on helpompi pitää itsensä normaalipainoisena, kun kulutuskin on suurempaa.

Hän kasvaa noin 2cm/kk.
Hän kävi tänään hammaslääkärissä ja siellä mitatiin.
Pojalla on yöraudat väärän leuka-asennon takia ja siksi siellä mitataan joka kerta, että pystytään seuraamaan miten leuka kasvaa pituuten nähden. ainakin kesän vielä pitää raudat olla.

Mun tyttö pian 13v on melekin mun kokoinen eli on nyt 170cm pitkä. :D Pituutta pitäisi tulla vielä muutamia senttejä. Jalkakin on samankokoinen kun mulla. Voidaan lainata toistemme kenkiä ja vaatteita jos halutaan. :D :D

Onko se paljon? Ajattelin vain kun meidän 12 v. tyttö on 150 cm ja on luokan lyhyin. Luulisi että neljön vuoden aikana ehtii vielä hyvinkin kasvaa. Molemmat vanhemmat myös lyhyitä

Itse asiassa tästä on monta tutkimusta, että miehillä pituus vaikuttaa työnsaannissa, tai lähinnä uraputkessa nousussa. Pitkät miehet etenevät nopeammin urallaan. Tietenkään tämä ei ole mitenkään yksi yhteen. Toisekseen, onhan se parempi olla hieman pidempi jo sen kannalta, että silloin on helpompi pitää itsensä normaalipainoisena, kun kulutuskin on suurempaa.

No nyt kyllä jään odottelemaan lisä infoa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23591523:
No nyt kyllä jään odottelemaan lisä infoa. :D

Kulutus syntyy siitä, että sitä omaa ruhoaan liikuttaa, pitää yllä lämpöä jne. Mitä enemmän painaa, sitä suurempi kulutus. Mitä pidempi taas on, sitä suurempi paino voi olla, että on vielä normaalipainoinen (vrt. painoindeksi paino/pituus^2) ja siten energiansaantikin voi olla suurempaa.

[QUOTE="joo";23588928]tytöt kasvaa (ainakin yleensä) paljon aiemmin itse olin jo 12-13v. tämän mittainen kuten äitinikin eikä muutkaan tutut tytöt kyllä vaikuttaneet enää yläasteella kasvavan. Pojathan kasvaa vielä hurjasti juuri yläasteella ja sen jälkeen ehkä pari kolme vuotta kai, jotkut myöhemmin kehittyvät kuulemma vielä armeijassa.[/QUOTE]

Tyttöjen pituuskasvu loppuu n. vuosi kuukatisten alkamisen jälkeen. Pojat kasvavat n.18 vuotiaiksi asti!

[QUOTE="vieras";23591605]Tyttöjen pituuskasvu loppuu n. vuosi kuukatisten alkamisen jälkeen. Pojat kasvavat n.18 vuotiaiksi asti![/QUOTE]

Tämä ei kyllä ole ihan totta. Monet tytöt kasvavat vielä monta vuotta kuukautisten alkamisen jälkeen, tosin hitaasti. Ja monet pojat kasvavat vielä armeijaiässä.

Itse tykkään pitkistä miehistä :P Mitä pitempi, sen parempi :D Tietysti makuasioita nämä ja en tarkoita sitä etten missään nimessä lyhyttä huolisi, tai että ulkonäkö olisi tärkein seikka. Ei ole, mutta jos "ihannemiehen" omnaisuuksia pitäis luetella niin pituus on plussaa!

Mun pikkuveli on 12v ja on n. 160cm ja pituuskasvuhan nyt vasta alkaa kiihtyä..

En tiedä Rollo sun miehestä, kai hänellä hyvin menee kun on vaimo ja lapsia :) Mutta mä tunnen yhden 160cm miehen jonka elämä on ollut pituuden vuoksi yhtä painajaista, hän vain on usein sanonu että naisten lyhyys on helpompi ihmisten "hyväksyä" kuin miehen lyhyys esim parisuhteissa.