Kuka kehtaa väittää ettei avoimia työpaikkoja olisi tarjolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Työttömien määrä on lisääntynyt edelleen, Tilastokeskus kertoo. Työttömiä oli elokuussa 203 000, mikä oli 52 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.

Työttömyysaste oli 7,6 prosenttia, mikä oli kaksi prosenttiyksikköä suurempi kuin vuotta aiemmin. Työttömyysaste oli pienin Etelä-Suomen läänissä ja suurin Itä-Suomen läänissä.

Työllisiä oli elokuussa 95 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Palkansaajien määrä väheni, mutta yrittäjien määrä lisääntyi hieman.

Työ- ja elinkeinotoimistoihin ilmoitettiin elokuussa 32 000 uutta avointa työpaikkaa eli 14 000 vähemmän vuotta aiemmin.

http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/ajankohtaista/uutisarkisto/tyottomien_maara_lisaantynyt_edelleen/index.html

Eli 203000/32000 = noin 6 hakijaa yhtä työpaikkaa kohden. Ja työttömien määrässä ei ole kursseilla olijat mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja PERKELES:
Justiinsa..olen hakenut tämän vuoden aikana 27 työpaikkaan eripuolilla suomea,turhaan.
Paperini ovat hyvät,työsuositukseni ovat erinomaiset,pitkät työsuhteet 2-5vuotta(7 työnantajalta olen saanut)työsopimukset loppuneet töiden loppumisen takia tämän 40 vuoden aikana.
Töihin otetaan näillä 8e rahalla kyllä heti noihinkin paikkoihin mihin olen hakenut,että näin!
Siinä työnantajat säästää kun tehdään ilmaistyövoimalla!

Mikä ala ja minkä ikäinen olet?

Ja on tässä systeemissä jotain vikaa, olen hoitovapaalla ja jos olisin irtisanoutunut työstäni saisin lapsen täyttäessä 2 v. kai n. 200 e enemmän rahaa/kk, kuin nyt kun "kiltisti" olen kotihoidontuella. Eli työttömyyskorvaus olisi suurempi, ja koulutustani vastaavaa työtä ei työkkärillä olisi tarjota, ja jos niin kävisi, että olisi aina parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nöpönen:
joo, onhan noitä töitä, mutta ei minun mielestä koulutetun ihmisen tarvitse suostua mihinkään oveltaovelle kiertävän pölynimurikauppiaan hommaan..

Minä kävin maisterina haastattelussa, eivät uskoneet minun pärjäävän. Heillä kun on alussa takuupalkka, niin ei sinnekään kaikia oteta. Mutta myönnän, en voi valehdella. En voi sanoa että imuri poistaa pölypunkit, kun Suomessa ei niitä ole kotitalouksissa. Tämän sanoin myös haastattelussa. Esittelen kyllä imureita, mutta pitäydyn objektiiviseen tietoon.

*reps* :D Tunnistin itseni.. ei tarvinne hakeutua siis tuolle alalle.

Minulle vielä sanottiin että olen turhan rauhallinen. Olen sitä tyyppiä, joka rauhallisesti sanoo lentokoneen toisen moottorin olevan tulessa ja pakkolaskun olevan edessä.

Mulla on kyllä kaksikin työpaikkaa mutta puolustan silti näitä työttömiä! Mikä helkutti siinä on niin vaikeeta ymmärtää että joka tuppukylästä sitä työtä ei vaan joko ole tai sitä ei itselle saa? On varmasti niitäkin, jotka oikein mielellään levittää persettään työttömänä ja käy vaan pakolliset kurssit, mutta kyllä tässäkin asiassa tollanen yleistäminen on aika kohtuutonta!

No ei kai noihin hotellisiivoojan paikkoihin nyt työtodistuksia/todistuksia kysellä?

Kysellään. Pidetään myös ihan työhaastattelu, tentataan elämäntavat, pyydetään todistukset. Ja sitten päätetään. Kyllä näissä on ihan samanlaiset prosessit kuin kaikkialla muuallakin.

Älä nolaa ittees, jos et asioista tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nöpönen:
joo, onhan noitä töitä, mutta ei minun mielestä koulutetun ihmisen tarvitse suostua mihinkään oveltaovelle kiertävän pölynimurikauppiaan hommaan..

Minä kävin maisterina haastattelussa, eivät uskoneet minun pärjäävän. Heillä kun on alussa takuupalkka, niin ei sinnekään kaikia oteta. Mutta myönnän, en voi valehdella. En voi sanoa että imuri poistaa pölypunkit, kun Suomessa ei niitä ole kotitalouksissa. Tämän sanoin myös haastattelussa. Esittelen kyllä imureita, mutta pitäydyn objektiiviseen tietoon.

*reps* :D Tunnistin itseni.. ei tarvinne hakeutua siis tuolle alalle.

Minulle vielä sanottiin että olen turhan rauhallinen. Olen sitä tyyppiä, joka rauhallisesti sanoo lentokoneen toisen moottorin olevan tulessa ja pakkolaskun olevan edessä.

Mulla on kans ystävänä ekonomi, joka ei millään meinaa saada töitä. On vielä markkinionnin puolelle suuntautunut..siis on niin rauhallinen kaveri, ettei kukaan sitä ota! Vaikka kuinka hyvät paperit. Mutta kun se ei ole räväkkä ja ärhäkkä, vaan rauhallinen pohdiskelija. Miettii ensin ja sitten päättää. Ei käy.

Joten on välillä vähän vaikeaa kyllä tuo työnhaku monellekin, varsinkin jos kilpailua alalla on paljon. Yhteen paikkaan voi olla 500 hakijaa, jossa käydään läpi ryhmähaastatteluja, pitäisi olla kokemusta semmoisista tietokoneohjelmista joita ei muissa firmoissa käytetä ja niin edelleen. Näin varsinkin tradenomien ja ekonomien hommissa, eli pankin aloilla jne.

Mulla on kyllä kaksikin työpaikkaa mutta puolustan silti näitä työttömiä! Mikä helkutti siinä on niin vaikeeta ymmärtää että joka tuppukylästä sitä työtä ei vaan joko ole tai sitä ei itselle saa? On varmasti niitäkin, jotka oikein mielellään levittää persettään työttömänä ja käy vaan pakolliset kurssit, mutta kyllä tässäkin asiassa tollanen yleistäminen on aika kohtuutonta!

Yleensä ne nakuttajat onkin niitä joilla ei oo koskaan ollu suurempia vaikeuksia saada töitä. Mutta valitettavasti meitäkin on joilla todella on ongelma löytää.

Just tällä hetkellä jos on työtön, niin on tosiaan ihan diplomi-insinöörejä, joilla saattaa olla 10 vuoden työkokemuksetkin.

Samoin kaupan alalla on vaikeaa, kun oli se yliopiston opiskeluajan muutos.

Ja kyllä minä ymmärrän, että jos on käynyt 6 vuotta vaikkapa yliopistossa ja on huippukoulutus..niin ei välttämättä kiinnosta tehdä jotain kerrossiivoojan hommia yksinkertaisesti. Käyttää sen ajan sitten työnhakuun ja lisäkoulutukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
No ei kai noihin hotellisiivoojan paikkoihin nyt työtodistuksia/todistuksia kysellä?

Kysellään. Pidetään myös ihan työhaastattelu, tentataan elämäntavat, pyydetään todistukset. Ja sitten päätetään. Kyllä näissä on ihan samanlaiset prosessit kuin kaikkialla muuallakin.

Mun tyttö 15v. hankki kesäksi kaksi työpaikkaa....toinen oli metallipuolelta tehtaasta ja toinen hotellinsiistijän paikka. Haastattelussa oli ja heti sai molemmat paikat. Todistuksia yms. ei kaikki paikat pyydä.

Ja kyllä minä ymmärrän, että jos on käynyt 6 vuotta vaikkapa yliopistossa ja on huippukoulutus..niin ei välttämättä kiinnosta tehdä jotain kerrossiivoojan hommia yksinkertaisesti. Käyttää sen ajan sitten työnhakuun ja lisäkoulutukseen.

Toivottavasti ei myöskään kiinnosta elää veronmaksajien piikkiin.

Mä voin ihan suoraan sanoa, että tällä hetkellä olen hyvin nirso siitä, mitä työtä suostuisin tekemään.. vaikka rahaa tarviinkin..

Työn pitäisi olla 8-16 välillä, osa-aikaista tai ainakin niin että voin olla muutaman tunnin päivässä pois, tuntipalkka yli 10? ja työpaikka kaupungin sisällä ( tai ainakin ihan lähistöllä )

Syitä: lasten päiväkoti on auki 7-17, joten iltaisin en voi olla töissä.. opiskelen ja olen koulussa noin 10h/viikko joten niille tunneille tarvisi ainakin melkein aina päästä.. tämän takia myös työpaikan olisi hyvä olla lähistöllä, jottei siirtymiseen menisi turhaan aikaa.. jos saan palkkaa alle 10?/tunti, mun ei kannata olla töissä.. varsinkaan jos työtunteja on paljon.. silloin lasten hoitomaksu nousee ja opintotuki lakkaa.. :xmas:

Joten nyt olen rahaton opiskelija.. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja f:

Kyllä ne nykyään vaatii, että siihenkin on koulutus ja minulla on laitoshuoltajan ammatti ja töitä hakiessa se on täytynyt todistaa. Älä vähättele siivoojia. siellä hotellissakin olisi likaista jos niitä ei olis..

Niillä siivoojilla joita hotellit käyttää, ole edes suomen kieltä saatikka jotain koulutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Toivottavasti ei myöskään kiinnosta elää veronmaksajien piikkiin.

Just tollasten tollukoiden takia työttömyys koetaan jollain tapaa häpeiltäväks asiaks! Kun eihän se aina ole ihmisestä kiinni.

Se on suuri häpeä jos ei kykene elättämään itseään ja perhettänsä. :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:

Mun tyttö 15v. hankki kesäksi kaksi työpaikkaa....toinen oli metallipuolelta tehtaasta ja toinen hotellinsiistijän paikka. Haastattelussa oli ja heti sai molemmat paikat. Todistuksia yms. ei kaikki paikat pyydä.

no tiedätkö miksi.. firmat tykkää käyttää ammattitaidotonta mutta HALPAA työvoimaa.

Jaa, täällä taas vasta potkittiiin väkeä pellolle. Kaveri ollut Perloksen irtisanomisten jälkeen työttömänä kuukausia, vaikka yli kymmenen vuoden kokemus. Oliko suhteita vai miten onnistui?

Alkuperäinen kirjoittaja .:

no tiedätkö miksi.. firmat tykkää käyttää ammattitaidotonta mutta HALPAA työvoimaa.

Noh, niin laadukasta työtä teki tyttö, et se huomattiin ihan toisaallakin :D

Jaa, täällä taas vasta potkittiiin väkeä pellolle. Kaveri ollut Perloksen irtisanomisten jälkeen työttömänä kuukausia, vaikka yli kymmenen vuoden kokemus. Oliko suhteita vai miten onnistui?

Hän on yhden työn tehnyt niin hyvin, että sana kulkee....

Älä nolaa ittees, jos et asioista tiedä?????? En minä nyt noiiin vakavasti jotain kaksplussan palstaa ota, että tuntisin itseni jostain asiasta noloksi. Jos olen väärässä, joku korjaa asian ja sillä hyvä. Minun näkemykseni vain on että tällähetkellä hotelleissa siivoojat on lähinnä eisuomalaisia ja puhuvat jotain tsingtsonggia, ainakin niissä hotelleissa missä olen lähiaikoina käynyt. Tuskin niillä naisilla on siivoojan koulutus, ennemminkin jonkin sihteerin tms. ja tuskin niitä kyselläänkaan, ellei ole esimiespaikasta kyse ja tuskin suomalaiset muita hakevatkaan.

Yhteistyössä